Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:34

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:41

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:51

Steeph schreef:
LinekeP schreef:
Ik weet niet of ik het goed uitleg maar daar gaat die.
Als ik (bijv) in de auto zit en de zon schijnt vel, dan zie je vaak een plaswater maar als je dan dichterbij komt is het weg. Hoe komt het dat je dat ziet?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_(luchtspiegeling)

Thank you! :o

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:56

LinekeP schreef:
Als ik (bijv) in de auto zit en de zon schijnt vel, dan zie je vaak een plaswater maar als je dan dichterbij komt is het weg. Hoe komt het dat je dat ziet?

Dat is een morgana :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:56

LinekeP schreef:
Thank you! :o

Geen probleem :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:01

Wat ik me nou echt afvraag als ik een stomme reclame zie wie de eikel is geweest die deze reclame bedacht heeft en wie de nog grotere eikels waren die het een briljant idee vonden en het op de buis lieten verschijnen

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:24

guusje_h schreef:
Wat ik me nou echt afvraag als ik een stomme reclame zie wie de eikel is geweest die deze reclame bedacht heeft en wie de nog grotere eikels waren die het een briljant idee vonden en het op de buis lieten verschijnen

Omdat jij die reclame stom vind, blijft die in je hoofd hangen, ga je er met andere mensen over praten en ga zo maar door. Dat is allemaal weer reclame voor het desbetreffende bedrijf ;)

OutOfTheWood

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:27

Wat ik me dus afvraag, nadat ik weer een renpaardenfilm heb gezien :Y)

Waarom zijn alle paarden die de Triple Crown gewonnen hebben hengsten.
Er zijn maar 2 merries geweest die de 1e en 2e race gewonnen hebben en daarna de 3e niet meer wonnen :o?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:28

hengsten zijn simpelweg sterker dan merries.
net als bij mensen is een man een slag sterker dan een vrouw..

nu is het verschil bij paarden kleiner, dan bij mensen, maar toch..

Een merrie, hoe goed ook zal waarschijnlijk meer inboeten in de loop van zo'n zwaar seizoen dan een hengst.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:32

Dat snap ik maar bij de springsport en dressuursport zie je ook heel vaak merries.
Ik heb het opgezocht en daar vond ik dat de merries met een goeie stamboom eerder ingezet worden voor de fok om voldoende veulens te kunnen geven of zo iets dat er stond.

In de film over Secretariat zijn leven heeft hij namelijk een halfzusje uit een hele jonge merrie zonder resultaten en dezelfde vader, alleen zijn halfzusje heeft geen race gelopen :')

En je hebt dan ook uitzonderingen neem ik aan...Mannen zijn niet altijd sterker :))

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:15

Ik zoek een site en misschien kunnen jullie mij helpen :))

Op die site kon je zien hoeveel vliegtuigen er over de wereld vliegen en wat voor vliegtuig het is.. Kan hem niet weer vinden

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:19

SindyKaya schreef:

Op die site kon je zien hoeveel vliegtuigen er over de wereld vliegen en wat voor vliegtuig het is.. Kan hem niet weer vinden

http://www.flightradar24.com/

Deze?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:27

Kan een paard de route op de trailer onthouden als je deze 3/4x per week maakt?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:30

harbourlight schreef:
SindyKaya schreef:

http://www.flightradar24.com/

Deze?

ah thanks ! :D

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:31

Graag gedaan :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:33

Martinklok schreef:
Dat snap ik maar bij de springsport en dressuursport zie je ook heel vaak merries.
Ik heb het opgezocht en daar vond ik dat de merries met een goeie stamboom eerder ingezet worden voor de fok om voldoende veulens te kunnen geven of zo iets dat er stond.

In de film over Secretariat zijn leven heeft hij namelijk een halfzusje uit een hele jonge merrie zonder resultaten en dezelfde vader, alleen zijn halfzusje heeft geen race gelopen :')

En je hebt dan ook uitzonderingen neem ik aan...Mannen zijn niet altijd sterker :))

klopt absoluut wat je zegt..

al zul je niet een merrie uit de tripple crown halen na tweemaal winnen om te gaan fokken natuurlijk (je zou gek wezen :') ) tripple crown is een super zwaar seizoen.

in de springsport zie je ook merries idd, maar daar heb je ook te maken met wendbaarheid (en dat is juist weer een vrouwelijke eigenschap). dan kan een wendbare lichtvoetige merrie zich prima meten met een wat zwaardere maar krachtigere hengst (die moet immers al dat gewicht omhoog krijgen en dan ook nog kort zien te wenden).

Dressuur idem.. een hengst toont 'machtig' een merrie juist weer wat gracieuzer. beiden kunnen enorm scoren als ze een klein beetje van de ander overnemen.

tripple crown is pure sneleheid en kracht, dat is een mannending vooral volgens mij.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:23

Dankje voor je antwoorden, weer wat wijzer geworden :D

Is het trouwens nog steeds zo dat als een EV merrie niet natuurlijk gedekt word het veulen uitgesloten is om races te lopen... dit was namelijk altijd zo. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:27

Als je in een trein zit, en het zijn er twee achter elkaar, zit er dan in het achterste treinstel ook een machinist? Stel er gebeurt wat en dat ding moet achteruit.. Of kan een trein wel achteruit rijden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:28

Martinklok schreef:
Dankje voor je antwoorden, weer wat wijzer geworden :D

Is het trouwens nog steeds zo dat als een EV merrie niet natuurlijk gedekt word het veulen uitgesloten is om races te lopen... dit was namelijk altijd zo. :P

Ja dat is zo.

Om een hele idiote reden,..om ziektes te voorkomen. Maar natuurlijke dekking geeft veel meer risico op het verspreiden van ziektes.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:33

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:36

Captain schreef:
Als je in een trein zit, en het zijn er twee achter elkaar, zit er dan in het achterste treinstel ook een machinist? Stel er gebeurt wat en dat ding moet achteruit.. Of kan een trein wel achteruit rijden?

Nee, daar zit geen machinist. Laatst gehad dat we een stuk terug moesten ivm een kapotte wissel en toen liep de machinist buiten langs de treinstellen naar de andere kant. Wij zijn toen 'achterruit' teruggereden, want keren is natuurlijk lastig op een spoor :p Op Utrecht Centraal komen en gaan de meeste treinen ook de zelfde kant op, enkel die richting het zuiden niet (Maastricht bijv).

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:41

Mette schreef:
Captain schreef:

Nee, daar zit geen machinist. Laatst gehad dat we een stuk terug moesten ivm een kapotte wissel en toen liep de machinist buiten langs de treinstellen naar de andere kant. Wij zijn toen 'achterruit' teruggereden, want keren is natuurlijk lastig op een spoor :p Op Utrecht Centraal komen en gaan de meeste treinen ook de zelfde kant op, enkel die richting het zuiden niet (Maastricht bijv).

Sterker nog een machinist mag niet "achteruit" rijden, dat is ten strengste verboden, want hij kan niet zien wat er op het spoor gebeurt.. Hij zal als ie achteruit wil, naar de andere cabine moeten zoals hierboven gezegd is (bron: stiefvader is machinist)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:45

Steeph schreef:
LinekeP schreef:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_(luchtspiegeling)

Ik wist dat het een fata morgana was idd.. . Maar van dat hele stuk uit de link snap ik werkelijk geen bal.
Zal vast aan mij liggen, was op school ook geen held in natuurkunde enzo.
Nou ja, ik heb weer andere kwaliteiten zeggen we dan maar :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:55

sans6 schreef:
Ik wist dat het een fata morgana was idd.. . Maar van dat hele stuk uit de link snap ik werkelijk geen bal.

Ik ga mn best doen het uit te leggen ^^"
Verschillende stoffen hebben veschillende brekingsindexen. De brekingsindex hou in hoeveel de stof het licht ombuigt. Neem een gals met water en zet er een rietje in, je zult zien de het rietje boven het water niet in een lijn is met het rietje onder water. Hierdoor kun je zien dat het water (en het glas) het licht zo buigen dat je rietje niet meer uit een stuk lijkt te bestaan.
Warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude lucht. Omdat lucht moeilijk geleid en moeilijk mengt zonder wind zuller er boven het asfalt 2 lagen lucht ontstaan. De laag dicht bij het asfalt súper heet en daar boven kouder. Omdat de onderste laag een andere brekingsindex heeft als de bovenste laag 'weerspiegelt' die het licht waardoor je de lucht ziet en je hersenen interpeteren dit dan alsof er water op de weg ligt.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven :') uitleggen is niet mijn sterkste kant

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:21

Steeph schreef:
sans6 schreef:

Ik ga mn best doen het uit te leggen ^^"
Verschillende stoffen hebben veschillende brekingsindexen. De brekingsindex hou in hoeveel de stof het licht ombuigt. Neem een gals met water en zet er een rietje in, je zult zien de het rietje boven het water niet in een lijn is met het rietje onder water. Hierdoor kun je zien dat het water (en het glas) het licht zo buigen dat je rietje niet meer uit een stuk lijkt te bestaan.
Warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude lucht. Omdat lucht moeilijk geleid en moeilijk mengt zonder wind zuller er boven het asfalt 2 lagen lucht ontstaan. De laag dicht bij het asfalt súper heet en daar boven kouder. Omdat de onderste laag een andere brekingsindex heeft als de bovenste laag 'weerspiegelt' die het licht waardoor je de lucht ziet en je hersenen interpeteren dit dan alsof er water op de weg ligt.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven :') uitleggen is niet mijn sterkste kant

Goed uitgelegd hoor! :))