Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:36

MarlindeRooz schreef:
door dat toren van babel gedoe vraag ik me af hoe mensen dat kunnen blijven geloven als er veel wetenschappelijk tegenbewijs is.. :=

En ook veel is niet verklaard, bovendien werkt de plagiaat en fraude ook niet mee en wetenschap én geloof gaan ook prima hand in hand :) want... Opleiding tot dominee is een wetenschappelijk opleiding!

Wetenschap is ook een geloof eigenlijk; want je neemt het maar aan voor waar wat ze hebben onderzocht.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:36

Kim_14 schreef:
waarom krijg je de hik ? is dat echt dat je dan groeit of is dat een fabel ?

Het is een fabel. Door verkeerd ademen trekt je middenrif samen en het geluid dat je dan produceerd noemen ze dan de hik.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:38

merelj93 schreef:
Ik heb al een tijdje iets in m'n hoofd wat ik me afvraag....
Namelijk iedereen kent die conimex reclames wel denk ik? (woksaus, satesaus, crisps, enz...)
Er speelt altijd zo'n aziatisch (?) meisje in mee, en op z'n laatst gaat haar gezicht dan op de verpakking zegmaar,
maar wat was er eerder?
- De verpakking en hebben ze een meisje gezocht wat daarop lijkt?
- Of het meisje en een soort schets van haar op de verpakking geplakt?

De afbeelding was er eerder. Dmv computeranimatie lijkt het alsof het heyzelfde meisje is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:44

Ik wil nog wat weten, heb ik eerder vandaag op m'n werk bedacht :+

Dus: ik zat gehurkt, en stond te snel op, waardoor ik even draaierig werd.
En ja, ik weet hoe dat werkt haha.

Maar nu vroeg ik me af :+ Als je gehurkt zit.. Dan ben je minstens een meter kleiner dan dat je recht staat.. Wat doen je aders als je zo zit? :+
Frommelen die in elkaar ofzo? :')

Bedankt alvast aan de smartass die het antwoord weet :D

astwice

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:46

Wat is de functie van huilen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:48

Huilen is een uiting van emotie, verder niks :)
Verder is traanvocht bedoeld om het oog dmv knipperen vochtig te houden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:15

De aders die rekken juist uit in de benen. Krimpen dien ze niet, anders dan knappen ze :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:18

Waarom mensen in een rij bij de kassa gaan staan, terwijl de andere kassa open is en daar niemand staat..
Zal wel iets met kuddegedrag te maken hebben.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:19

dat heeft inderdaad met kuddegedrag te maken dees_daan

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:25

Suusie22 schreef:

Haha idd, ik heb dat zo vaak, dan zijn 3 rijen vol maar 1 leeg... ik ga gewoon bij die hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:30

lifaya schreef:
Suusie22 schreef:

Haha idd, ik heb dat zo vaak, dan zijn 3 rijen vol maar 1 leeg... ik ga gewoon bij die hoor :')

Je bent niet de enige hoor, ik moet ook best vaak zeggen dat de kassa voor of achter mij ook open is, of juist dat ze ook bij mij mogen komen, meestal als er maar kassa's open zijn, als het drukker is kijken de meeste mensen wel waar ze het snelst geholpen worden, best apart :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:40

Wie of wat bepaald of iets een trend is de ja, of de nee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:31

vuurneon schreef:
Wetenschap is ook een geloof eigenlijk; want je neemt het maar aan voor waar wat ze hebben onderzocht.

Dat is niet helemaal waar. In een onderzoeks raport wordt altijd duidelijk aangegeven hoe het onderzoek is gedaan zodat je het ook zelf na kan doen. De keus is aan jezelf of je dat wel of niet doet. De meeste mensen doen dat niet natuurlijk. Maar als je het onderzoek zou herhalen, zou je een significant gelijke uitslag mogen verwachten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:32

eilleen333 schreef:
vuurneon schreef:

Dat is niet helemaal waar. In een onderzoeks raport wordt altijd duidelijk aangegeven hoe het onderzoek is gedaan zodat je het ook zelf na kan doen. De keus is aan jezelf of je dat wel of niet doet. De meeste mensen doen dat niet natuurlijk. Maar als je het onderzoek zou herhalen, zou je een significant gelijke uitslag mogen verwachten.

Kan, maar het voor weinig mensen haalbaar uiteraard :) dus geloof je maar wat er staat of juist niet.
(Stapel kon er ontzettend lang mee wegkomen!). Dus vandaar dat ik ook de wetenschap als een soort geloof zie; als ik een artikel gebruik, ga ik ervan uit dat het correct is wat er is gezegd en gedaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:34

Ik wilde Stapel ook al aandragen. :')

Maar daarnaast zijn sommige onderzoeken ook best wel biased. Al dan niet bewust..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:36

Officieel moet je een artikel ook controleren voordat je de statements als waarheid overneemt. Vaak gebeurt dit echter niet, en dan kan je inderdaad onwaarheden overnemen. Moet zeggen dat ik het ook niet altijd doe hoor, en wat er in artikelen staat die ik voor mijn studie (diergeneeskunde) moet lezen geloof ik ook gewoon. Heb gewoon eigenlijk geen zin om het uit te zoeken :P .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:39

Maar je kan simpel niet elk artikel controleren; ik kan niet even thuis CT scans maken :') dus ook mbt het geloof: het is niet te controleren of Mozes daadwerkelijk de zee deed splijten. Het is maar waar je zelf vertrouwen in hebt en wat jij het meest logische acht en waar je zelf belang bij hebt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:40

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:41

eilleen333 schreef:
miss_lizje schreef:
Waarom mensen/bedrijven/verenigingen nog altijd van die bordjes ophangen van "wij zijn niet aansprakelijk bla bla bla"? Want juridisch gezien hebben die bordjes een waarde van 0,0 bij ongelukken en aansprakelijkheid.

Ik denk dat veel mensen geen juridische stappen ondernemen als die bordjes er hangen. Veel mensen gaan er gewoon van uit dat zo'n bordje de waarheid spreekt.(niet dat bordjes kunnen praten though ;) )

Als er iets gebeurd kun je sterker staan voor de rechter, want men heeft duidelijk kunnen zien en weten dat er risico's zijn. Je het mensen gewezen op de risico's. Juridisch is het niks waard, maar het werkt niet altijd zo zwart wit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:42

vuurneon schreef:
Maar je kan simpel niet elk artikel controleren; ik kan niet even thuis CT scans maken :') dus ook mbt het geloof: het is niet te controleren of Mozes daadwerkelijk de zee deed splijten. Het is maar waar je zelf vertrouwen in hebt en wat jij het meest logische acht en waar je zelf belang bij hebt.

De referenties zijn wel te controleren. De testresultaten ook, maar niet voor iedereen. Ik bedoelde dat de onderzoeken uberhaupt te testen en te controleren zijn, niet dat dat voor iedereen mogelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:43

eilleen333 schreef:
vuurneon schreef:

De referenties zijn wel te controleren. De testresultaten ook, maar niet voor iedereen. Ik bedoelde dat de onderzoeken uberhaupt te testen en te controleren zijn, niet dat dat voor iedereen mogelijk is.

Testresultaten heeft Stapel keurig gemanipuleerd anders :D (en veel meer wetenschappers hebben gesjoemeld, maar zijn nog niet door de mand gevallen ) als zelfs al die hoogleraren en andere slimme mensen niet door hebben gehad dat Stapel al jaren de boel belazerde, tja... Wetenschap is niet gelijk aan waarheid.
Maar dan nog; geloof en wetenschap kunnen hartstikke goed hand in hand samengaan :) het 1 sluit nooit het andere uit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:46

vuurneon schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="vuurneon

Testresultaten heeft Stapel keurig gemanipuleerd anders :D[/quote]

En dat bedoel ik dus. Door het onderzoek te herhalen kan dit aan het licht komen. Als je onderzoeksuitslagen lukraak overneemt ga je inderdaad onwaarheden overnemen.

Ik zag het toevallig bij het schrijven van mijn scriptie. Ik heb artikelen en onderzoeksresultaten vergeleken en alleen artikelen gebruikt die geen significant verschil hadden in de onderzoeksresultaten. ik had niet de mogelijkheid zelf het onderzoek te doen, maar op deze manier kon ik de kans vergroten dat wat ik overnam uit de onderzoeken ook de waarheid was, gezien het feit dat ongeveer 20 verschillende onderzoeken op ongeveer dezelfde uitslag kwamen. (mijn scriptie ging over soorten teken en de gevonden soorten teken en de ziekteverwekkers die ze daarin vonden kwamen overeen).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:51

Je hebt het geloof in de wetenschap nodig, om het te kunnen toepassen :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:55

Wetenschap en geloof kunnen prima hand in hand gaan, alleen ligt het eraan hoe alles geïnterpreteerd wordt.
Zo is de evolutie op aarde in de volgorde van het scheppingsverhaal gegaan, dus in deze zin komen de twee 'verhalen' overeen. Maar, de Bijbel stelt dat God de wereld in zeven dagen gemaakt heeft. Dat verklaart de wetenschap niet, dat zou ook wel heel snel zijn. Maar wat nu als je een dag niet eens als 24 uur ziet? Maar als een periode? Dan komen beide verhalen weer overeen!

Daarnaast is het vaak niet zozeer wat de Bijbel 'vertelt', zoals Mozes die de zee splijt, maar meer de boodschap erachter. Bijbelwetenschappen is niet voor niets een studie. Interpretaties en opvattingen kunnen zo verschillen, het is maar net wat je er zelf van maakt.

Voor veel mensen is het geloof een soort troost, het geloven dat er iemand is die altijd voor je zal zorgen, ook als je doodgaat. Dat geeft velen een gevoel van rust. Want zeg nou zelf, de dood bijvoorbeeld is een onbekend iets, waarvan veel mensen zich afvragen hoe het is. Geloven dat je in een paradijs/hemel/wat dan ook komt, maakt de dood zelf een stukje minder donker. En dat geldt niet alleen voor niet-wetenschappers.
En dit is niet alleen voor Christenen zo, maar dat was bij de oude Grieken al zo, en is met de meeste geloven nog steeds zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:12

Waarom is nutridrink zo vreselijk smerig, terwijl het juist bedoeld is om mensen te laten aansterken? :+