Yellowfish heeft leukemie..[update:Leukemievrij en thuis!]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

Re: Yellowfish heeft leukemie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:57

heej Yellowfish!
wat fijn dat je bio goed ging! ik heb voor je geduimd!
ik zal morgen weer voor je duimen!
lekker dat je je eigen plekkie hebt, leuke foto trouwens!

ennuhm bloeddonor zou ik wel willen, ik ga het misschien samen met een vriendin doen, omdat ik het best spannend vind...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:40

Fijn dat het met Bio goed ging en Engels word nu een eitje, ik hoop voor je dat je morgen wat meer weet en natuurlijk positief nieuws Haha! ik blijf voor je duimen!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:44

Chivance schreef:
Ik wil hier ook een oproep doen aan iedereen die zegt van 'oh wat erg ...' om jezelf aan te melden bij de bloedbank (of hoe jullie dat ook noemen, bij ons is dit via het Rode Kruis - België-)als je gezondheid en leeftijd het toelaat. Ikzelf ben aangemeld als donor (sinds ongeveer 11 jaar) en geef ook regelmatig bloed, plasma en bloedplaatjes. En voor degene die dat laatste twijfeltje hebben, het is echt niet eng of pijnlijk, doen dus zou ik zeggen!Wie weet is er ergens iemand die je hier ontzettend gelukkig mee kan maken!!!
Zelf ben ik over enkele jaren opgeroepen omdat er iemand was die zijn type beenmerg gedeeltelijk overeen kwam met het mijne, na enkele onderzoeken bleek helaas dat het niet genoeg overeen kwam, maar dit was geen probleem want er was iemand anders die de zieke persoon (wij wisten enkel dat het iemand van Dusseldorf was, verder anoniem) beter kon helpen.

Yellowfish voor jou nog heel veel beterschap, ik duim voor je!

Aan alle lezers van dit topic, komop doen zou ik zeggen!

Bloeddonor zou ik best willen, maar na een paar buisjes sta ik meestal al niet meer zo stevig op m'n benen. Maar hoe zit dat met stamceldonoren? Hoe gaat dat in z'n werk?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:11

leuke foto!
en mooi dat je ook je biologie binnen hebt.
welke examens moet je nog?
ik duim voor je, zet em op.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:31

@ Maroush
HOE WORD IK DONOR ?

Gezonde mensen kunnen zich tot 50 jaar kandidaat stellen als beenmergdonor. Om donor te worden volstaat in eerste instantie een eenvoudige bloedname. Hierop kan de noodzakelijke typering van de witte bloedcellen reeds gebeuren. Deze typering wordt onder code opgeslagen in een computerbestand. Indien een patiënt een donor zoekt, dan worden de universitaire computerregisters op aanvraag van een geneesheer geraadpleegd. Bij het vinden van een verenigbaar type, wordt aan de kandidaat-donor opnieuw de toestemming gevraagd en worden de laatste controles op gezondheid verricht. Daarna gebeurt het afnemen van het beenmerg onder algemene verdoving of van beenmergcellen uit het bloed via aferese (zie verder). Uiteraard houdt deze procedure voor de donor geen noemenswaardig risico in, noch financiële inspanning. Bovendien is hij/zij beschermd door een verzekering tegen mogelijke ongevallen.

Dit geldt voor België, ik weet niet precies hoe het in NL zit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:38

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:17

Lieve Yellowfish, ik houd je topic nog altijd in de gaten. Wat ben je toch vreselijk dapper, kan het niet vaak genoeg zeggen. Ook ik heb de knoop doorgehakt en me aangemeld als bloeddonor. Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:15

Kijk, je bio heb je in de pocket, well done Yellowfish Lachen Knap hoor..
Spannend morgen en uiteraard wederom veel succes gewenst met je volgende ronde..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:28

Yellowfish wat zie jij er goed uit zeg

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:08

zo te horen ga jij zonder veel problemen door die examens geraken. Lachen Veel succes met diegene die nog volgen, en nogmaals sterkte met de verdere behandeling.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:22

Ontzettend veel sterkte meis! ikhoop voor je dat je slaagd! en dat je er doorheen komt. ! ikduim voor je!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:24

Sterkte en ik hoop dat je slaagd! Succes

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:41

Ook nog maar even een reactie van mij.

Donderdagavond was echt super gezellige avond, en die foto laat echt wel even zien hoe gezellig het was Haha! Helaas heeft mijn bijdrage aan de overhoring van Romaan nou niet echt voor een hoger cijfer gezorgd, maar ach.. ik ben weer wat bio-kunde rijker *LOL*

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:10

Hoi Yellowfish!

Ik hoop dat je snel de uitslag ontvangt en dat er iets positiefs instaat! Heel fijn dat jullie het donderdag zo gezellig hebt gehad. En weer een goed cijfer Vork Dat doe je goed hoor!

Heel veel succes de komende tijd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:03

Ik kom nu pas dit topic tegen.... Heel veel succes met je herstel, zo te lezen ga je de goede kant op!

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:14

Wat een leuke foto Yellowfish Lachen!!!
HEEL veel sterkte nogmaals met alles, en succes met je examens nog!!!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:11

Gelukkig dat je examen goed gemaakt hebt. Fijn dat tot nu toe al je examens zo goed zijn gegaan trouwens. Knap hoor. OK dan!
Mooie foto trouwens. Je ziet er vrolijk uit op die foto! Haha!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:41

Wat goed hoe het nu gaat.... Af en toe lees ik wel (minder dan ik zou willen). Erg mooie foto!

Ik wilde ook graag bloeddonor worden, maar mijn bloed laat het niet toe, heb vanuit mn zelf makkelijk hoog ijzer tekort, waardoor ik met 1 buisje minder al ga wiebelen....

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:00

Heb ook heel veel bewondering voor je, hoe positief jij in het leven staat, zelfs nu!
Hoe was de uitslag?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:13

Als het goed is is ze nu thuis Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:15

Oh wat lekker Splash, fijn voor dr, wordt een mooi weekend, dus kan ze lekker thuis bijkomen..
Hoop gauw te horen hoe de uitslag van dr beenmerg was, spannend hoor.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:25

Wat lekker dat ze nu thuis is Lachen
Ik ben idd ook benieuwd wat de uitslag v an haar beenmerg is..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:07

Go jij! Go jij!

Nou, om maar weer een update te geven.. hoop te vertellen Nagelbijten / Gniffelen !

Allereerst; ook mijn Engels examen heb ik met een ruime voldoende afgerond (tussen de 7,9 en de 9,5 Schijnheilig ) dus de eerste 3 heb ik binnen! Lachen

Dan, de uitslag van mijn beenmerg was ook binnen en gelukkig helemaal goed! Ik ben nogsteeds in remissie, wat wil zeggen dat ik minder dan 5% blasten ('slechte cellen') in mijn beenmerg heb zitten Lachen

Wat heb ik verder nog te vertellen.. goed, afgelopen woensdag liepen we het AMC binnen, met koffers en troep etc, en werden toen aangesproken door een erg lieve mevrouw. Of ik mee wilde werken aan een nieuw programma voor Net5 Clown ' Tuurlijk! ' dus, spullen naar boven gebracht, bloed af laten nemen en weer naar beneden om eens verder te informeren. Het ging om een programma met dezelfde insteek als 'Hello, Goodbye' van Schiphol (het verhaal achter mensen daar), maar dan dus voor het AMC. Dus toen mocht ik heel spontaan aan komen lopen ( Haha! ) en toen stond meneer de presentator (Art Rooijakkers, van Peking Express) daar te wachten en toen mocht ik eventjes 'mijn verhaal' vertellen.. heb gelijk maar een subtiele oproep tot donoren gedaan Sigaar
Ze beginnen pas in het najaar met uitzenden, het programma gaat als het goed is 'Gezond weer op' heten, tegen die tijd waarschuw ik jullie nog wel Knipoog leuk was iig dat Art onder de indruk was van mijn verhaal en twee daagjes later boven nog gezellig even kwam kletsen Haha!

Afbeelding
Art, Ik & Leo (de mevrouw die me aansprak Knipoog )

Nou, donderdag begon het eigenlijk allemaal pas weer. Eerst een beenmerg- en een lumbaalpunctie en vervolgens de chemo. Helaas ging het weer mis met mijn beenmerg, en goed ook Scheve mond ze bleken te weinig propofol (narcosemiddel) gegeven te hebben, en dus werd ik wakker. En wel TIJDENS mijn beenmergpunctie! Ja, dat deed goed zeer Scheve mond heb iets gemompeld in de zin van ' fiets dit doet zeer ' en toen hebben ze me meer propofol gegeven dus alles is goedgekomen uiteindelijk, maar prettig was het niet! Na de puncties gelijk mijn chemo aangehangen. Deze was vrijdagochtend klaar met indruppelen; ik voelde me prima! Vrijdagavond was een (voor mij onverwachts, we hadden geen uitnodiging gehad maar de verpleging heeft toch kunnen regelen dat ik meemocht) uitje naar Artis! Voor de kinderafdelingen van het AMC, het UMC en de VU was artis een avondje na sluitingstijd geopend, allemaal leuke dingen.. hier en daar achter de schermen kijken enzovoorts.. heen in zo'n prachtige stoet met politieauto's, brandweerwagens, ambulances en porsches (waar ik uiteraard inzat Tong uitsteken ) en alle stoplichten op groen zo door de stad heen Vork helaas begon op een gegeven moment mijn chemo goed in te werken en stortte ik echt compleet van mijn hoeven. Gelukkig was ik niet de enige die daar last van had en waren ze daar dus op ingesteld; de ambulances stonden klaar om iedereen evt. eerder terug te rijden naar het ziekenhuis.

Zaterdagochtend werd bloed afgenomen om mijn spiegel te bepalen (als die te hoog zou zijn zou ik niet naar huis mogen), dus wij wachten.. wachten.. uiteindelijk maar weer gevraagd, bleek dat mijn bloed kwijt was bij de apotheek beneden. Die zijn toen pas gaan zoeken en nouja toen was binnen een halfuurtje bekend dat het goed was (maar toen was het dus al half4). Snel naar huis en daar mijn bed weer ingedoken, ik was kapot! Ben er alleen voor het eten even uitgeweest en toen weer verder gaan slapen. Hetzelfde geld voor zondag, eerst uitgeslapen, toen eruit om wat te eten (ok, en om MotoGP te kijken) en vervolgens weer slapen. Half8 lag ik in bed Bloos! !

En nu net kom ik er pas weer uit. En ik ben nogsteeds moe Nagelbijten / Gniffelen zo maar even een douche nemen en dan de boeken weer in, moet binnen nu en eh.. anderhalve week nog twee tentamens natuurkunde inhalen en aangezien ik al een halfjaar geen natuurkundeboek heb ingezien.. Sigaar

Morgenmiddag rond een uur of 3 hebben we gesprek in Utrecht, op de afdeling waar ik opgenomen ga worden voor mijn transplantatie. Ben erg benieuwd, ik zal jullie er dus morgen zeer waarschijnlijk wat meer over kunnen vertellen! Overmorgenavond (woensdagavond) komen ze langs van ' Doe een Wens ' Ja blijkt dus dat je 3 wensen moet opgeven, en ik weet er maar 1 ? Nagelbijten / Gniffelen nu had die mevrouw tegen mijn vader gezegd dat ik me daar niet druk over hoef te maken, 'dat zij binnen een halfuurtje weten wat ik nou echt graag wil'.. Nou, ik ben benieuwd! *LOL*

Als laatste; ik vind het echt super dat er hier mensen zijn die zich aanmelden als donor Lachen donoren zijn zo hard nodig!

Liefs,
Yellowfish
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 04-06-07 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:12

Romaan je wordt nog beroemd!
Knipoog
ben benieuwd naar de uitzending, gaan ze je verder nog 'volgen' tijdens je herstel?
Oeh, drie wensen opgeven, dat wordt nog even iets moois bedenken dus!
Ben benieuwd wanneer je ons gaat melden wat de wensen zijn!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:13

Jemig meid, wat een verhaal weer. Gelukkig kom je nu rustig over. Ik kan me voorstellen dat je je wezenloos schrok toen je wakker werd, en dat gedoe dat je bloed kwijt was.. Je maakt me wel wat mee, zeg. Wel heel erg leuk van dat TV-programma, ben benieuwd!

Over donor zijn.. Misschien weet jij dat, vanaf welke leeftijd kun je bloeddonor worden? En geldt diezelfde leeftijd voor beenmerg?

Sterkte weer en succes met natuurkunde leren, ik zal voor je duimen!

Lachen