Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:18

Ik vind dat echt heftig. :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:19

Echt wel.
Zou toch niet moeten kunnen. |(
Kiezen uit eten of warmte
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-06-25 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:19

Nee, ik vind het schandalig dat dit bestaat. :\

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:55

Ik heb ook bericht terug van het noodfonds, mijne is ook goedgekeurd en voor mij scheelt het ook 20 euro per maand, voor 6 maanden. Dus 120 euro totaal. Moet zeggen dat ik het teleurstellend laag vind.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:00

Bellatrix schreef:
Nee, ik vind het schandalig dat dit bestaat. :

Inderdaad, helemaal in Nederland!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:18

Belachelijk dat ze niet gewoon met een minimum bedrag werken inderdaad. Je wordt bijna gedwongen om een tentenfort te bouwen in je woonkamer :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:28

Telpeva schreef:
Ik heb ook bericht terug van het noodfonds, mijne is ook goedgekeurd en voor mij scheelt het ook 20 euro per maand, voor 6 maanden. Dus 120 euro totaal. Moet zeggen dat ik het teleurstellend laag vind.

Hetzelfde dus. En je krijgt nu dus hulp in de warme maanden vooral. Want mijn verwarming schiet pas ergens in november of december, afhankelijk van het weer, voor het eerst aan om op de 15 graden te blijven. Meestal is juist januari en februari meer stookkosten, afgelopen jaar ook al en dan moet je juist alles weer zelf betalen.
(En ik zal alsnog bedrag moeten gaan verhogen want ze hebben nu maandbedrag genomen waar er alsnog gezegd wordt dat ik bij moet betalen)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:35

MyWishMax schreef:
Even gekeken bij noodfonds energie. Krijg 20 euro per maand... ene kant heel blij mee,andere kant betekent dat alsnog dus zo zuinig blijven leven en niet stoken, want deze bijdrage is nodig om het dus te kunnen betalen met winter op 15 graden en bijbetalen.

Heel dankbaar dat het er is, maar had bijna beter wel kunnen stoken zodat ik komende winter misschien iets comfortabeler erbij kon zitten en minder medische kosten zou hebben doordat ik achteruit ga met de kiu6

Echt heel triest, en dat in Nederland.
Weet niet of je een tv bij het bed hebt.
Maar swinters lekker vroeg op bed tv kijken. Daar is het in ieder geval warm

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:27

Bellatrix schreef:
€20 is echt niet veel. : En dan heb jij de verwarming op 15 staan in de winter? Hoe overleef je dat?

Het is ook een kwestie van wennen. Dat je altijd onder een deken moet zitten, of in bad of in bed.
Hier staat de verwarming nooit aan. Alleen als er bezoek is, wat amper gebeurt want ja, woon in een uithoek van Nederland, dus ik ga bijna altijd naar de ander toe.

Maar als je medisch niet in orde bent lijkt het me wel een ding want het kost wel degelijk energie om warm te blijven

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:11

Tip: verwarmde kleding. Ik draag al drie winters de hele dag een verwarmde bodywarmer in huis.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:34

Die tips zijn wel goedbedoeld maar in bad kost ook geld (aan water en aan het verhitten van dat water via elektriciteit of gas) en verwarmde kledij ook (aan elektriciteit om de batterij op te laden).

Dus als je echt krap zit en het een noodzaak is zoals bij MwM, dan zijn die tips allemaal leuk en aardig maar nog altijd onmogelijk

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:36

Volgens mij valt dat heel erg mee, dat opladen van die batterijen. Mijne heeft een 5000mha batterijtje wat ik kan opladen aan de laptop. Geeft een uur of 4 warmte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:50

Ik kon me de afgelopen winters goed warm houden met een windstopper en een thermobroek.
Maar dat werkt natuurlijk leuk als je gezond bent, maar vaak zijn het juist de armere mensen die ook nog kwakkelen met de gezondheid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:33

Little_Gift schreef:
Die tips zijn wel goedbedoeld maar in bad kost ook geld (aan water en aan het verhitten van dat water via elektriciteit of gas) en verwarmde kledij ook (aan elektriciteit om de batterij op te laden).

Dus als je echt krap zit en het een noodzaak is zoals bij MwM, dan zijn die tips allemaal leuk en aardig maar nog altijd onmogelijk

Je moet toch douchen. Mijn bad is extra smal, dus daar gaat maar heel weinig water in. Minder dan wanneer ik zou douchen
Een batterij opladen zal wel meevallen denk ik, een verwarmde bodywarmer (die ik ook heb) loopt op een powerbank. En die kun je evt ook opladen in de bibliotheek of op je werk, dan kost het niks

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:07

Vanwege het kostenplaatje zou ik dan denk ik eerder voor een product met een stekker gaan, zoals een verwarmde deken, verwarmd (zit)kussen. Ik denk dat voor veel mensen die nu al bijna niet rond kunnen komen, draagbare verwarmde kledingstukken gewoon geen optie zijn, dat is hardstikke duur in de aanschaf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:17

Verwarmde deken heb ik ook maar ik werk vanuit huis en vind dat ding niet handig als ik achter de laptop zit, maar die bodywarmer kostte drie of vier jaar geleden € 80 en heb er dus al jaren plezier van maar er zijn inmiddels ook dergelijke dingen voor € 40.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:32

Als je zo moet leven zoals MwM kunnen geen €40 betalen voor een kledingstuk, dat geld is er gewoon niet.
Ik heb helaas ook een vriendin die zo moet leven, die kan net aan 1 keer per week douchen want meer geld voor warm water is er gewoon niet. Hier hebben sommige huizen prepaid gas en electriciteits meters dus als het op is is het ook echt op. Je kan nog een tientje emergency credit krijgen maar daarna houdt t op en t emergency tarief is ook hoger than t normale dus je schiet er niets mee op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:21

Ik heb idd een bad, omdat ik niet kan douchen door gezondheid. Maar dat is 2 keer per week, vaker is te duur idd. Ook al verbruikt het niet meer als elke dag douchen zoals mijn ex deed. Maar stom genoeg word ik niet warm in bad als ik ijskoud ben, moet eerst opwarmen dat ik niet meer ijskoud aanvoel en dan is het heerlijk ja. Ook 1 van de beste dingen voor mijn lijf dus ik heb daar hele discussies over gevoerd met instanties die vonden dat ik vanwege bezuinigen het bad weg moest doen en maar moest douchen (want die verbouwing kost niks natuurlijk) ook al gaf ik aan dat niet te kunnen. Nee, ook niet met stoel, maar dat was onbegrijpelijk.

Verwarmde kleding is idd leuk, maar dan moet ik eerst een meevaller hebben en mijn meevallers van dit jaar zijn al op aan alle andere dingen. :') Zoals een keer nieuwr schoenen waar ik normaal op kan lopen zonder pijn haha. En dan moet ik eigenlijk nieuw ondergoed, maar bh's zijn niet te betalen als je een grotere maat hebt. Dat is pas schandalig! :+ Maar ik heb een elektrische fleecedeken hoor! Die is heerlijk. Het zou een stuk beter zijn en schelen als ik de verwarming op 18 of 19 kon zetten in ieder geval in de avond, maar ik heb tenminste die deken waar ik echt onder leef.

Wat er eerder gezegd wordt herken ik wel gedeeltelijk, een deel van de chroniscb zieke mensen die ik ken en die thuis zitten hebben ook laag inkomen/zijn echt arm idd. Een ander deel niet, want die hadden het geluk afgekeurd te worden omdat ze een betere baan hadden toen ze ziek werden. Niet slechter qua gezondheid als de andere mensen, regelmatig juist nog stuk beter, maar door hoge salaris makkelijker afgekeurd en dus ook betere of überhaupt uitkering. Dat is zo vreselijk krom geregeld ook. Ik snap dat de uitkering hoger is, maar dat hoe ziek je bent er eigenlijk minder toe doet niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:20

Telpeva schreef:
Vanwege het kostenplaatje zou ik dan denk ik eerder voor een product met een stekker gaan, zoals een verwarmde deken, verwarmd (zit)kussen. Ik denk dat voor veel mensen die nu al bijna niet rond kunnen komen, draagbare verwarmde kledingstukken gewoon geen optie zijn, dat is hardstikke duur in de aanschaf.

Het zal je verbazen. China kan dat prima maken én verzenden voor een paar euro

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:30

Dorine92 schreef:
Telpeva schreef:

Ja want dat is pas echt goed voor de inflatie 8)7

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:33

Little_Gift schreef:
Dorine92 schreef:

Ja want dat is pas echt goed voor de inflatie 8)7

Het ging over de kosten voor een verwarmd kledingstuk die onbetaalbaar en dus onhaalbaar zou zijn. Niet dus.

Je kunt moeilijk verwachten dat de mensen die het geld niet hebben, de inflatie wel even gaan oplossen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:33

Topictitel al eens goed gelezen?

Je kunt moeilijk verwachten dat de mensen die het moeilijk hebben en het geld niet hebben, zomaar even jouw levensstijl over kunnen nemen trouwen ook

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 06:47

De prijzen aan de pomp waren al gestegen sinds de aanval op Iran, nu de VS er een schepje bovenop doet, zal dat nog wel meer stijgen...

Er zullen wel meer prijsverhogingen aan komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:24

Het bizarre is dat de prijzen over de grens aanmerkelijk minder gestegen zijn. Frankrijk was +3 cent, luxemburg +4 belgie +4 nederland hier +12 cent. Op dezelfde dag dus gezien.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:11

Dorine92 schreef:
Telpeva schreef:

Daarover verschillen we dan van mening, dat zulk goedkoop spul uit China prima is, want naar mijn mening is dat niet zo. Kwalitatief vind ik het over het algemeen ondermaats, en de veiligheid daar kan je ook vraagtekens bij hebben.

Mijn setje dat aan de Europese standaarden voldoet, inclusief zaken als garantie die verder gaat als 'de deur' heeft toch een ander prijskaartje.