Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:58

Klopt ja. Vooral wantrouwen. En dat is er ook in hun thuisland. Zo gaat de informatie rond.
Iets gelijkaardig zien ze nu ook in de ontwikkelingslanden. Net zoals met het ( orale ) polio vaccin, is er in bepaalde regio's een hele grote angst voor vaccinaties en laten de mensen zich dus niet vaccineren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:06

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:08

Relaxed schreef:
Staat toch gewoon letterlijk in het artikel uitgelegd waar hun angst en twijfel vandaan komt? :?

"Hij heeft toch echt zelf op internet gezien dat je van een coronavaccin magnetisch kunt worden"
Ja dát lees ik wel.. maar serieus.... ik weet niet of ik moet lachen of huilen hierom....

Mensen met een migratieachtergrond, becijferde de Amsterdamse GGD, raken twee tot vier keer zo vaak besmet met corona als hun autochtone landgenoten, worden vier keer zo vaak in het ziekenhuis opgenomen en komen anderhalf keer zo vaak te overlijden.
En daar steken ze dan ook niets van op...

HOe kan dat wantrouwen uit dat thuisland komen dan? Dat zijn toch gewoon landen die niet van de buitenwereld afgesloten liggen? Of informeren die hun burgers onjuist?
Of zegt hun familie dat het allemaal gevaarlijk is....

Ik vind het echt wel een grote groep die blijkbaar niet in staat is om goed na te denken...

Citaat:
Turkse en of buitenlandse zenders die kijken geen Nederlandse zenders of kranten.
maar op de turkse tv vertellen ze toch hopelijk niet dat je magnetisch wordt van een vaccin??? t moet niet gekker worden...

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:12

Cer, ik denk dat je geen idee hebt hoe dat in die culturen werkt.. Als daar zo'n diepgewortelde angst en wantrouwen zit én ze volgen het nieuws amper.. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:12

Vergeet niet dat het vaak vluchtelingen zijn met soms ook nog een behoorlijk geschiedenis en behoorlijk wat meegemaakt. Op de moestuin ook mijn oude achterbuurman Armeens hij en zijn vrouw zijn gevlucht, maar hun kinderen zijn ze verloren (overleden aan de gevolgen van de oorlog). Hij spreek geen woord Nederlands, maar is wel druk lerend. Soms hielt hij wel eens groente omhoog en wilde dan de Nederlandse naam weten.

Zijn grootste angst is dan ook dat er nog moordenaars hierheen komen om ze nog te vermoorden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:18

Relaxed schreef:
Cer, ik denk dat je geen idee hebt hoe dat in die culturen werkt.. Als daar zo'n diepgewortelde angst en wantrouwen zit én ze volgen het nieuws amper.. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.

Ik snap niet dat ze niet het jaar 2021 instappen..

zoals jij het beschrijft lijkt t net alsof ze in een andere wereld wonen? ik ga ervan uit dat ook die mensen voor zichzelf kunnen nadenken, nieuws kúnnen volgen (ook uit hun thuisland) en mee kunnen doen in de maatschappij (waar ze heus wel interactie mee hebben anders kunnen ze hier ook niet wonen denk)

en hebben we het over vluchtelingen? Ik heb het idee dat het nu ineens een andere groep wordt dan in het artikel van de volkskrant genoemd wordt.... Dat is ook een manier om nieuws te maken :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:20

Pandora2 schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat echt niemand vrolijk juichend die prik heeft gezet maar fijn dat gemiddeld 85 % het wel doet of allang gedaan heeft.

Als ik hier in de topics op bokt lees, denk ik toch echt wel dat heel veel mensen juist wel juichend die prik gaan halen zijn. Of het moet zijn dat ze zich in het echte leven compleet anders voordoen dan op internet, dat kan ook natuurlijk.
Er werd een hele tijd zelfs gefeliciteerd met de prik :D

Sommigen misschien, ik was heel blij dat er vaccins goedgekeurd werden maar heb de nacht voor ik het kreeg ook slecht geslapen. Ondanks dat ik van de wetenschap uit ga en je als leek daar op moet vertrouwen heb je toch zoiets van en nu jezelf drie weken goed in de gaten houden. Dat was best een dingetje want je kunt wel die ene met vervelende bijwerkingen zijn. Zonder twijfel gevaccineerd betekend niet zonder zorgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:23

Cer schreef:
Nou in het thuisland wordt ook gevaccineerd neem ik aan, dus dat kan het niet zijn denk?

Ligt eraan uit elk thuisland ze komen. Als je een corrupte regering gewend bent die de ontvangen vaccinaties vanuit het westen voor veel geld doorverkoopt en de bevolking met slootwater vaccineert, snap ik dat wantrouwen wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:24

Vaak leven die mensen ook gewoon echt in een andere wereld. In hun eigen community, met eigen religie, eigen regels en eigen gedachtengang.
Er zijn gemeenschappen waar bijv niemand tv kijkt of radio luistert.

Alleen al het verschil tussen Vlaanderen en Brussel / Wallonië is op dat gebied echt wel heel groot wat betreft medisch nieuws volgen. De franstalige kant volgt vaker het nieuws uit Frankrijk. En laat nu net daar ook een lage vaccinatiebereidheid zijn. Zo gaat de bal aan het rollen en krijg je een sneeuwbaleffect.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:32

verootjoo schreef:
Cer schreef:
Nou in het thuisland wordt ook gevaccineerd neem ik aan, dus dat kan het niet zijn denk?

Ligt eraan uit elk thuisland ze komen. Als je een corrupte regering gewend bent die de ontvangen vaccinaties vanuit het westen voor veel geld doorverkoopt en de bevolking met slootwater vaccineert, snap ik dat wantrouwen wel.

Welke zijn dat dan? Hierbij denk ik dan aan afrika misschien? Of een land in Azie? maar ik kan me het eigenlijk niet voorstellen..

Van vluchtelingen, waar het even kort over ging, heb ik ook vaak begrepen dat dit (hoog) opgeleide mensen zijn (goed werk in hun thuisland, maar niet hier door allerlei domme regels). Van die mensen verwacht ik niet dat ze met een alu hoedje in huis gaan rondlopen..

Nja Pandora2, wat je zegt over Belgie.. dat is misschien ook wel zo idd... Maar de lage vaccinatiegraad, is dat dan ook niet erger wijken waar veel afrikaanse mensen wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:35

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Ik snap niet dat ze niet het jaar 2021 instappen..

zoals jij het beschrijft lijkt t net alsof ze in een andere wereld wonen? ik ga ervan uit dat ook die mensen voor zichzelf kunnen nadenken, nieuws kúnnen volgen (ook uit hun thuisland) en mee kunnen doen in de maatschappij (waar ze heus wel interactie mee hebben anders kunnen ze hier ook niet wonen denk)

en hebben we het over vluchtelingen? Ik heb het idee dat het nu ineens een andere groep wordt dan in het artikel van de volkskrant genoemd wordt.... Dat is ook een manier om nieuws te maken :')

Ik heb het niet over vluchtelingen, deels vast wel, maar deels ook niet. Maar wel over een hele andere cultuur waar jij en ik gewoon niks van begrijpen, hoe zij tegen bepaalde dingen aankijken, wat zij hebben meegemaakt en meegekregen via ouders en grootouders.. Ons 2021 is heel anders dan die van hun. Als je vaak al hoort dat de ouders bijvoorbeeld niet eens Nederlands kunnen, dat verwacht je ook niet, maar toch is het heel normaal.

Shadow0

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Staat toch gewoon letterlijk in het artikel uitgelegd waar hun angst en twijfel vandaan komt? :?

"Hij heeft toch echt zelf op internet gezien dat je van een coronavaccin magnetisch kunt worden"
Ja dát lees ik wel.. maar serieus.... ik weet niet of ik moet lachen of huilen hierom....

Ik weet het ook niet, maar die mensen hebben we hier op Bokt toch ook? En die dansleraar, die is van ons.

Citaat:
Mensen met een migratieachtergrond, becijferde de Amsterdamse GGD, raken twee tot vier keer zo vaak besmet met corona als hun autochtone landgenoten, worden vier keer zo vaak in het ziekenhuis opgenomen en komen anderhalf keer zo vaak te overlijden.
En daar steken ze dan ook niets van op...

Jammer dat je dat eruit pakt en niet de (prima uitgelegde) context mee wilt nemen.

En mensen steken er wel degelijk wat van op, alleen niet per se wat wenselijk is. ZIj hebben geleerd dat de boodschap uit de persconferenties helemaal niet overeenkomt met de situatie die zij meemaken. En dat er ook niet erg veel moeite gedaan werd om hen te helpen, ook al werden er heel veel mensen ziek. En dat als ze ziek werden, het meteen werd afgedaan als 'eigen schuld'.
Allemaal boodschappen die ze meekrijgen, en dan moet je erop vertrouwen dat de vaccins ineens wel goed bedoeld zijn.

Zo eenvoudig is de situatie niet, en gemakzuchtig racisme van onze kant maakt het niet per se makkelijker voor hen.

Citaat:
Ik vind het echt wel een grote groep die blijkbaar niet in staat is om goed na te denken...

Dit gaat niet om 'niet in staat om goed na te denken' - daar speelt er echt teveel voor.
Niet goed willen nadenken is meer van toepassing op de wappies die alle mogelijkheden hebben om anders te kiezen en dan nog liever leugens verspreiden.

Pandora2

Onder andere ook ja. Maar die wonen voor het merendeel ook in het franssprekende gedeelte. Vooral in en om de grotere steden en de hoofdstad.

Edit; ik moest hieromtrent opeens aan de Amish denken. Die leven ook volledig '' geïsoleerd '' op dat gebied.
En toen kwam ik dit artikeltje nog tegen. Hoe verschillende landen hun vaccintwijfelaars proberen te overtuigen. Best wel leuk om te lezen :D
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/07 ... de-wereld/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:43

Cer schreef:
verootjoo schreef:

Welke zijn dat dan? Hierbij denk ik dan aan afrika misschien? Of een land in Azie? maar ik kan me het eigenlijk niet voorstellen..

Van vluchtelingen, waar het even kort over ging, heb ik ook vaak begrepen dat dit (hoog) opgeleide mensen zijn (goed werk in hun thuisland, maar niet hier door allerlei domme regels). Van die mensen verwacht ik niet dat ze met een alu hoedje in huis gaan rondlopen..

Nja Pandora2, wat je zegt over Belgie.. dat is misschien ook wel zo idd... Maar de lage vaccinatiegraad, is dat dan ook niet erger wijken waar veel afrikaanse mensen wonen?

Dat jij het je niet kan voorstellen betekent niet dat het niet waar kan zijn.
Ik heb het idd over een Afrikaans land waar dit gebeurt. Daar laten de mensen zich nauwelijks vaccineren omdat ze bang zijn dat de regering de echte vaccins doorverkoopt en de gratis vaccins slootwater zijn.
En zeer waarschijnlijk is het ook echt zo.
Als dat je beeld is van wat regeringen doen, snap ik dat je niet erg zit te wachten op gratis vaccins.
Er wonen best veel mensen in NL die uit landen met corrupte regeringen komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:45

Er zijn ook best wel wat mensen in Nederland die hebben ervaren hoe onbetrouwbaar Nederland is in de omgang met mensen met een dubbele nationaliteit of buitenlandse afkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:47

Shadow0 schreef:
Er zijn ook best wel wat mensen in Nederland die hebben ervaren hoe onbetrouwbaar Nederland is in de omgang met mensen met een dubbele nationaliteit of buitenlandse afkomst.

Staat idd ook in het artikel, wantrouwen naar onze regering is ook groot ivm zich niet gehoord voelen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:07

Ik hoop wel dat ik mij ooit weer volledig relaxt ga voelen. Ben nu echt wel aan het overwinnen door naar een dierentuin te gaan. Maar het is hier zo druk! Alles loopt door elkaar. Ik merk dat ik constant bezig blijf met wat als. Helemaal na de berichten over pfizer dat het elke 2 maanden dus al 6% minder beschermd tegen besmetting gelukkig nog wel 97% tegen een ziekenhuisopname.

Ik ben nog jong zou mij er niet teveel druk om mogen maken maar dit zijn gewoon wel heel veel prikkels in 1x. Gelukkig is alles buiten. Ik moet ook maar zo denken veel mensen zijn gevaccineerd. Alleen maak mij gewoon wel druk om een quarantaine en dan geen geld verdienen... Gelukkig heb ik heel wat spaargeld achter de hand maar het idee maakt mij wel wat benauwd....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:17

Vanaf maandag kan je in Amersfoort ook onder afspraak laten enten als je nog geen afspraak had.
Tweede enting komt dan 4 weken later. (wat krap wordt gezien ze het terrein maar tot eind augustus hebben)
En voor 12-17 3 weken later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:19

Ik schrok daar vanmorgen wel van bij een collega, zij gaat dus al tijden niet naar bijvoorbeeld de Action omdat ze dat eng vindt.. Is allang volledig gevaccineerd. Dus ik vroeg haar van goh, maar ga je daar dan nooit meer heen? Want dit blijft.. Nou voorlopig niet zei ze. Is dus gewoon een jonge meid, nog geen 40.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:23

Het kost ook echt wel even tijd om je weer aan te passen natuurlijk. En we zijn nog niet uit de pandemie.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:26

Same. Ik durf niet naar de action omdat het daar altijd erg druk is. Op een geven moment zodra ik me daar fijn bij voel ga ik dat wel weer doen. Maar wanneer who knows. Ik denk dat we iedereen op hun eigen tempo dingen weer moeten gaan doen. Mijn broertje is in december weer vader geworden maar ik heb mijn nieuwe neefje nog niet gezien en voorlopig ook echt geen behoefte aan. Die gaan willen dat ik hem vast houd en ik hoor ze nu al zeggen maar Lisa je bent toch volledige gevaccineerd dus het kan. Ik doe dat pas als ik mezelf daar fijn bij voel. Omdat iets kan wil niet zeggen dat het ook moet hé.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:31

Ik vind dat best erg.
Nou ben ik misschien iets té níet bang.
Maar mijn motto is toch echt dat ik nu leef. En ik ga niet jaren opgesloten zitten omdat ik bang ben om een ziekte op te pikken, terwijl ik net zo goed doodgereden kan worden op straat of m'n hart het ineens begeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:33

Needje schreef:
Ik vind dat best erg.
Maar mijn motto is toch echt dat ik nu leef. En ik ga niet jaren opgesloten zitten omdat ik bang ben om een ziekte op te pikken, terwijl ik net zo goed doodgereden kan worden op straat of m'n hart het ineens begeeft.

Hier precies zo, ik lees ook wel eens dat het mensen energie kost om steeds op de 1,5 meter te moeten letten. Daaruit maak ik dan maar op dat ik er niet (meer) op let, want het valt me niet eens op of mensen het nu wel of niet doen.. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:37

Ik ben wel zo gemeen om te zeggen dat voor mij dadelijk de ic mag gaan naar iemand die een nieuwe nier moet. (en die dingen die nu uitgesteld zijn)
Niet naar de persoon die bewust geen prik wil.
Vind het ook geen vergelijk met te dik zijn of roken. Daar vanaf komen kan erg moeilijk zijn die prik halen is niet moeilijk. Zonder afspraak nu al naar binnen en je hebt de prik.
Denk dat heel wat mensen zo'n makkelijk prik zouden willen voor de kilo's of roken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:40

Relaxed schreef:
Needje schreef:
Ik vind dat best erg.

Hier precies zo, ik lees ook wel eens dat het mensen energie kost om steeds op de 1,5 meter te moeten letten. Daaruit maak ik dan maar op dat ik er niet (meer) op let, want het valt me niet eens op of mensen het nu wel of niet doen.. :+

Haha dit heb ik exact ook :Y)

Ik heb sowieso alles een beetje losgelaten. Ik zie gewoon mijn vrienden, ga uit en het terras op/de kroeg in en op vakantie.

Het is dat het mondkapje in de trein nog moet maar ik vind het straatbeeld eigenlijk wel redelijk normaal weer… ken ook niemand die nog heel bang is eigenlijk.