Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:41

Ik kan mvdende wel wat begrijpen hoor.

Manlief en ik hadden een luxe lang weekend gereserveerd bij een wellness hotel (sauna's, zwembaden en ontbijt+lunch buffet + diner).
De prijzen zijn dan ook flink voor zo'n weekend.

Kregen bericht dat alle wellness was gesloten en er geen buffetten meer waren.
Je kreeg dan 's morgens op je kamer een ontbijt (2 broodjes pp, 2 gekookte eieren, 1/2 l sinaasappelsap + 2 zakjes oploskoffie + 2 theezakjes en direct extra broodjes + een flesje sinaasappelsap (en oploskoffie/thee + waterkoker) voor de lunch op de kamer.
Geen diner meer en alles in de buurt is natuurlijk ook dicht.

Toen ik aangaf dat ik dan wilde annuleren kon dat wel, maar kreeg geen geld terug... want ze waren open.
Dan baal je echt wel. Je betaalt nl flink geld voor alle extra's die ze normaal hebben.
Korting wilde ze ook niet geven want ze hadden al extra kosten om het eten te bezorgen op de kamers.

Verzetten was niet mogelijk helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:45

Ik zou best blij zijn met zo’n privé sanitair als hierboven!
Kost een campingbaas ook geld om neer te zetten enzo, dus snap het wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:04

Jolliegirl schreef:
Echt serieus mvdende... Ik lees echt alleen maar negatieve zeikerige reacties van jou.. Overal heb je een weerwoord op... Overal wel een reden of twijfel... Overal wel weer een dingetje over de wet wat wel en niet mag...

Echt een achterlijke reactie over dat privesanitair.. Ik snap dat het duur is.. Maar door verdorie dat sanitair wat de campingeigenaar regelt kunnen die zeikerd die perse op vakantie willen tenminste op vakantie.....

Verwacht dan niet dat alles dezelfde prijs blijft...

Echt sorry hoor.. Maar word ff helemaal gek om continu jouw naam overal te zien met telkens zo'n manier van reageren.....

Volgens mij ging het haar ook om het stukje geld terug. Veel campings etc. Geven vouchers terug. Prima maar als jij dus die 15 euro per nacht extra niet kan betalen betekend dat, dat jij wordt gedwongen een voucher te accepteren. Dat betekend dat jij volgend jaar naar deze camping moet terwijl je dat misschien helemaal niet wil. Dat vind ik ook niet helemaal terecht. Ik ga er namelijk wel vanuit dat er heel veel mensen zijn die de plek wel willen voor dat bedrag. Dus de camping verhuurt jou plekje dan gewoon. Geld terug moet dan gewoon een optie zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:19

lenaa_tje schreef:
Geld terug moet dan gewoon een optie zijn.

Ja vind ik ook.. Je moet wel kunnen annuleren met geld terug.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:22

Dat vouchersysteem is ook niet zo zwart-wit. In veel gevallen werkt het zo dat wanneer jij die voucher na (bijna) een jaar nog niet hebt ingewisseld, dat je dan alsnog je geld terugkrijgt.

Even simpel geredeneerd: met dit systeem wordt voorkomen dat bedrijven zoals campings, hotels en vliegmaatschappijen massaal omvallen (als ze nu allemaal geld zouden moeten teruggeven). Over een jaar zijn ze hopelijk voor een groot deel uit de ellende en zijn ze wél in staat om geld terug te geven zonder risico op faillissement.

Het geld had je toch al uitgegeven, je hebt er alleen dit jaar helaas geen vakantie voor. Volgend jaar hopelijk wel en kies je ervoor om dan toch wat anders te doen, dan kun je dus toch dat geld terugkrijgen. Die regeling zal niet in alle gevallen gelden, maar het is slim om ernaar te informeren en niet meteen ergens mee akkoord te gaan of juist je hakken in het zand te zetten.

[Edit] De directeur van de ANVR geeft hier antwoord op veelgestelde vragen: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... lie-vragen

lenaa_tje

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:37

En dat snap ik maar in een geval van een camping die privé sanitair aanbied en dus jou plekje gewoon weer kan verhuren (en als ik zie hoeveel mensen dan wel willen, waarschijnlijk ook lukt) kan er prima geld terug gegeven worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:45

Op het moment dat de campings open mogen hebben ze al een aantal maanden aan inkomsten misgelopen én ze hebben extra investeringen moeten doen. Ik vind het daarom persoonlijk niet zo vreemd wanneer een camping niet nu meteen geld terug kan geven, maar wel op een later moment.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:55

Ik wil zo ook wel kamperen. Heerlijk met een eigen wc en douche.

Ik snap wel dat als je luxe all in vakantie hebt geboekt en je kunt oa geen gebruik maken van restaurant enz dat dit anders is dan wanneer je op een camping bij moet betalen voor een toilet en douche. Je mag er ook wel van balen dat er extra kosten bijkomen is toch even slikken om zo even een x bedrag bij te betalen. Zijn ook mensen die bijna de hele 6 wkn op een camping staan. Maar om nou altijd maar negatief te doen dat snap ik niet. Is ook helemaal niet goed voor je. Haal het positieve eruit en laat het negatieve van je af glijden. Je hebt er 0,0 invloed op dus zonder van je energie.

Bij ons is het ook nog onzeker wij hadden een camping in Italie geboekt. Als het niet doorgaat boek ik direct voor volgend jaar, want de camping en streek spreken ons aan en zal dat volgend jaar ook nog doen. Als het niet doorgaat dan kijk ik tzt of er hier in de buurt nog een plekje vrij is op de camping. Zo niet dan zet ik voor de kids wel een tent op in de tuin. Kunnen ze daar kamperen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:11

Karin schreef:
Op het moment dat de campings open mogen hebben ze al een aantal maanden aan inkomsten misgelopen én ze hebben extra investeringen moeten doen. Ik vind het daarom persoonlijk niet zo vreemd wanneer een camping niet nu meteen geld terug kan geven, maar wel op een later moment.

Maar volgend jaar het bedrag terug krijgen is ook het andere uiterste.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:22

lenaa_tje schreef:

Ik zou zeggen: probeer het te regelen met het betreffende bedrijf als je het er niet mee eens bent.

Onder normale omstandigheden is het heel terecht om je geld terug te vragen en dat dan ook direct terug te krijgen.

We hebben nu echter te maken met omstandigheden die niet normaal zijn, en waar niemand om heeft gevraagd: bedrijven niet en consumenten niet. Dan mag er van beide kanten best wat flexibiliteit getoond worden om voor elkaar te krijgen dat er ook op de langere termijn nog gerecreëerd kan worden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:39

Brainless schreef:
Ik kan mvdende wel wat begrijpen hoor.

Manlief en ik hadden een luxe lang weekend gereserveerd bij een wellness hotel (sauna's, zwembaden en ontbijt+lunch buffet + diner).
De prijzen zijn dan ook flink voor zo'n weekend.

Kregen bericht dat alle wellness was gesloten en er geen buffetten meer waren.
Je kreeg dan 's morgens op je kamer een ontbijt (2 broodjes pp, 2 gekookte eieren, 1/2 l sinaasappelsap + 2 zakjes oploskoffie + 2 theezakjes en direct extra broodjes + een flesje sinaasappelsap (en oploskoffie/thee + waterkoker) voor de lunch op de kamer.
Geen diner meer en alles in de buurt is natuurlijk ook dicht.

Toen ik aangaf dat ik dan wilde annuleren kon dat wel, maar kreeg geen geld terug... want ze waren open.
Dan baal je echt wel. Je betaalt nl flink geld voor alle extra's die ze normaal hebben.
Korting wilde ze ook niet geven want ze hadden al extra kosten om het eten te bezorgen op de kamers.

Verzetten was niet mogelijk helaas.

Dat vind ik persoonlijk schandalig. De prijzen voor zoiets zijn behoorlijk en daar hoort een stukje luxe bij
Wat nu niet geboden kan worden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:41

Karin schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik zou zeggen: probeer het te regelen met het betreffende bedrijf als je het er niet mee eens bent.

Onder normale omstandigheden is het heel terecht om je geld terug te vragen en dat dan ook direct terug te krijgen.

We hebben nu echter te maken met omstandigheden die niet normaal zijn, en waar niemand om heeft gevraagd: bedrijven niet en consumenten niet. Dan mag er van beide kanten best wat flexibiliteit getoond worden om voor elkaar te krijgen dat er ook op de langere termijn nog gerecreëerd kan worden.

Uhm dit gaat totaal niet over mij hè?

Ik heb nog nooit iets geboekt :')

Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je zelf je baan hebt verloren door deze crisis dat je zelf ook in de problemen komt. Je kan niet op vakantie want je hebt het extra geld niet. Misschien dat je nog wel een dagje weg kan met het geld wat je terug krijgt van vakantie.
Niet alleen ondernemers hebben het zwaar.
Als er niks open kan vind ik het logisch dat jij een voucher krijgt maar in dit geval is dat dus niet aan de orde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:45

Excuses als je je aangesproken voelt. 'Je' is algemeen bedoeld.

'Ik wil het precies zo hebben zoals ik het gepland had en anders wil ik zo snel mogelijk mijn geld terug.'

Ik lees verschillende berichten van die strekking en ik kan erg slecht tegen dat kortetermijndenken. Het is nu anders dan anders. Nee, 'je' bent je geld niet kwijt, 'je' hebt het nog tegoed. Alleen niet direct, maar op het moment dat het bedrijf het redelijkerwijs kan missen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:46

Ik vrees dat ondernemers overal toeslagen op leggen om te overleven. Ergens snap ik dat wel, maar zou betekenen dat sommige uitjes en vakanties alleen nog maar kunnen voor mensen met geld. Vraag mij af of ze daarmee hun doel bereiken. Ik ben best bereid om extra te betalen voor bijvoorbeeld uit eten of pretpark, maar zal dan een stuk minder vaak gaan. Dilemma’s ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:46

mvdende schreef:
Marie_Anne schreef:
Iedereen heeft het moeilijk nu mvdende, en in deze sector geldt dat helemaal. Als je zelf als klant weinig geld hebt kun je natuurlijk je geld terug vragen, maar als dat niet zo is kunnen mensen ook akkoord gaan met een fikse verhoging voor prive-sanitair.
Of akkoord gaan met omboeken of vouchers.

Je doet telkens net alsof die campings allemaal proberen hier een slaatje uit te slaan of mensen op te lichten, maar de meeste campings proberen gewoon te overleven.

Dat snap ik best, maar de consument wordt naar mijn idee best wel vergeten zo af en toe.

Net als bij deze camping. Dat er een prijsverhoging komt, ala. Maar doe dan €5 per dag ofzo en geen €15.

Zeker niet omdat de prijsstijging nu 50% bedraagt.

Daarnaast kiest iedereen wel een camping uit die past bij zijn/ haar wensen en budget.

Als je ineens 50% méér kwijt bent voor een camping dan dat je had berekent, dan snap ik heel goed dat je daar stevig van baalt.

Een camping van €420 in het laagseizoen is al niet echt een goedkope camping te noemen, nu die camping €630 gaat kosten in het laagseizoen, valt het zn beetje onder de duurste campings van Nederland.

De duurste campings van Nederland betaal je zo €900 per 2 weken midden in de zomervakantie, zelfs die zijn goedkoper dan €630 in het laagseizoen.

Edit:

Wat betreft privesanitair, ligt er ook aan hoe "luxe" dat privesanitair dan gaat zijn.

Voor een dixi zal ik echt nooit en te nimmer €15 per nacht gaan bijbetalen! Die dingen zijn echt een complete ramp! Stinken die krengen, even snel een plas op een evenement oid, prima, maar 2 weken in een dixi....mij niet gezien.

Wordt het privé sanitair een kleine cabine met normaal doorspoel toilet en een fatsoenlijke douche met in ieder geval een bankje en ruimte om je spulletjes op te ruimen is het een andere verhaal.

Zo'n eisenpakket. Waarom?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:59

Paardenfan25 schreef:
Ik vrees dat ondernemers overal toeslagen op leggen om te overleven. Ergens snap ik dat wel, maar zou betekenen dat sommige uitjes en vakanties alleen nog maar kunnen voor mensen met geld. Vraag mij af of ze daarmee hun doel bereiken. Ik ben best bereid om extra te betalen voor bijvoorbeeld uit eten of pretpark, maar zal dan een stuk minder vaak gaan. Dilemma’s ...

Maar is er een redelijk alternatief waar zowel bedrijven als consumenten niet op hoeven toeleggen, zodat niemand voor een dilemma staat?

Het kan ook nog zo zijn dat er een opleving van het virus komt en dat het hele feest sowieso niet doorgaat: geen terrassen open, geen campings open, geen pretparken en musea open. De festivalzomer is al weg. In zo'n geval zullen er nóg meer vervelende keuzes gemaakt moeten worden, in een hoop gevallen zal er niet eens een keus zijn.

Ja, dat is een doemscenario. Maar hadden 'we' er twee maanden geleden rekening mee gehouden dat 'we' nu in de situatie zouden zitten zoals die nu is? Het kan helaas nog alle kanten op.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:03

Karin schreef:
Paardenfan25 schreef:

Maar is er een redelijk alternatief waar zowel bedrijven als consumenten niet op hoeven toeleggen, zodat niemand voor een dilemma staat?

Het kan ook nog zo zijn dat er een opleving van het virus komt en dat het hele feest sowieso niet doorgaat: geen terrassen open, geen campings open, geen pretparken en musea open. De festivalzomer is al weg. In zo'n geval zullen er nóg meer vervelende keuzes gemaakt moeten worden, in een hoop gevallen zal er niet eens een keus zijn.

Ja, dat is een doemscenario. Maar hadden 'we' er twee maanden geleden rekening mee gehouden dat 'we' nu in de situatie zouden zitten zoals die nu is? Het kan helaas nog alle kanten op.

Het blijft allemaal kl@te
Maar de andere kant hier is, we zijn gezond en hebben een leuk huisje en tuin. Ook redelijke baanzekerheid. Probeer daar aan te blijven denken en zoveel mogelijk lokale ondernemers te steunen. Ik duim echt voor een vaccin op korte termijn

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:07

Ik snap dat het allemaal super vervelend is, maar word wel naar van de mensen (niet jullie hoor) die zo aan het pushen zijn over de vakanties, de terrasjes en alle andere luxe dingen. Het is nooit goed: eerst moesten we in 100% lockdown en nu zijn mensen boos dat ze niet naar de sauna kunnen. Denk even iets verder dan je eigen ego. Zolang je het nog over 'wij' kunt hebben, gezond genoeg bent om op vakantie te gaan en genoeg geld hebt om op vakantie te gaan mag je je wat mij betreft vooral heel rijk rekenen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:08

Ik realiseer mij dat ik ook makkelijk praten heb met voldoende werk, een vast inkomen, een dak boven mijn hoofd en een ruime tuin achter dat dak ;) Als ik dit jaar niet op vakantie kan (ik krijg idd een vliegvoucher die een jaar geldig is) dan is dat maar zo. Volgend jaar beter en anders hoop ik dat ik ergens later in mijn leven nog een keer leuk weg kan. Het is zoals het is en ondertussen hoop ik maar vooral dat het virus snel onder controle is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:15

Ik denk dat ik maar naar Sicilië ga _O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:18

Paardenfan25 schreef:

Aangezien het sowieso tot er een vaccin is goed is dat er geen massatoerisme op gang komt vind ik het prima als de massa het nu niet kan betalen om op vakantie te gaan. Dat komt volgend jaar wel weer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:22

Weet je wat ik pas erg vindt: dat de geemigreerde vader van een vriendin gisteren overleden is in zijn nieuwe thuisland en zij er niet naartoe kan om afscheid te nemen. Dát zijn pas problemen, niet of je een paar euro extra moet bijbetalen voor privésanitair.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:33

elnienjo schreef:
Weet je wat ik pas erg vindt: dat de geemigreerde vader van een vriendin gisteren overleden is in zijn nieuwe thuisland en zij er niet naartoe kan om afscheid te nemen. Dát zijn pas problemen, niet of je een paar euro extra moet bijbetalen voor privésanitair.

Dat soort problemen zien wij hier nu heel veel en dat zet je inderdaad wel aan het denken.

Ik snap dat mensen graag op vakantie willen, maar aan de andere kant vraag ik me ook af of ze wel beseffen hoeveel erger het had kunnen worden als al die maatregelen er nu niet waren.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:11

Sheran schreef:
Ik snap dat het allemaal super vervelend is, maar word wel naar van de mensen (niet jullie hoor) die zo aan het pushen zijn over de vakanties, de terrasjes en alle andere luxe dingen. Het is nooit goed: eerst moesten we in 100% lockdown en nu zijn mensen boos dat ze niet naar de sauna kunnen. Denk even iets verder dan je eigen ego. Zolang je het nog over 'wij' kunt hebben, gezond genoeg bent om op vakantie te gaan en genoeg geld hebt om op vakantie te gaan mag je je wat mij betreft vooral heel rijk rekenen.

Precies dit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:18

Sheran schreef:

Eens.

Ik vind het daarbij ook bijzonder dat sommigen zo zijn omgeslagen. Van 'potver warom geen volledige lockdown' naar 'potver waarom mogen we nog steeds niets". En ja, er zijn mensen die dit allebei zeggen. Bizar...

Vakanties zijn echt zuur. Ik wil dolgraag op vakantie maar ga met een vrienden groep, want ik woon alleen. En dan moet je die 1.5 meter nog bewaren. Dan kunnen we nog zulk geweldig huisje hebben met eigen sanitair, maar daar hebben we niets aan dan eigeijk. Want samen koken, eten, op de bank zitten, etc. Kan waarschijnlijk dan nog niet, want we zijn geen 1 huishouden. Dat is super zuur en baal ik ook enorm van. Maar je doet er weinig aan. Kan er om gaan piepen, maar ik kan er helaas niets zelf aan veranderen.

Ik hoop dat het later dit jaar wel zou kunnen.

Afrika ging al niet door. En Italië waarschijnlijk ook niet. Ging ik eindelijk na jaren weer echt lang naar het buitenland := een herkansing zit er waarschijnlijk niet in. Dat is super zuur, maar wederom, ik kan er niets aan veranderen dus probeer er het beste van te maken. Misschien een weekendje in eigen land met paard ofzo...