Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:05

Maar dat zal op VO vast anders zijn dan op een basisschool lijkt mij?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:13

opisop_shop schreef:
Maar dat zal op VO vast anders zijn dan op een basisschool lijkt mij?

In theorie kan een kind op de basisschool natuurlijk ook gewoon via teams mee doen. De vraag is natuurlijk of dat te doen is voor een basisschool leerling. Daarnaast is dat ook nog meer een inbraak voor juffen en meesters omdat de ouders er nog voor een groot deel naast zitten.
Meer dan een kat heb ik niet gezien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:23

lenaa_tje schreef:
In theorie kan een kind op de basisschool natuurlijk ook gewoon via teams mee doen.

Maar dat is toch niet waar het om gaat? Je wilt leerlingen die thuis zitten bij het schoolprogramma houden. Online les is een manier (maar een gebrekkige) maar werkbladen zijn voor veel dingen ook prima. En dan af en toe even contact of alles nog loopt.

Ik heb het idee dat er heel erg gezocht wordt naar manieren om 'gewoon school' te houden, maar het gaat uiteindelijk om de (school)ontwikkeling van een kind. Het aanwezig zijn via teams is niet zo belangrijk, dat de lesstof min of meer aan blijft sluiten wel. (En het aansluiten bij klasgenoten ook, maar dat is bij 1 dag missen niet belangrijk, en bij 10 dagen maar een beetje. Dat hoeft niet per se voortdurend.)

En dan vertaal ik het toch ook even naar het VO: mijn eerste middelbare school was erg gericht op zelfwerkzaamheid van leerlingen. Dus niet klassikaal / frontaal uitleggen, maar de lesstof doorwerken met ondersteuning van de docent. Er waren dus ook altijd planningen beschikbaar, al aan het begin van het schooljaar, over wat er wanneer gedaan werd. Echt ontzettend fijn. Er werden ook altijd al standaard momenten voor bv herkansingen (of eventueel het inhalen van toetsen die je gemist had) ingepland.

Ik heb daarna na verhuizing op een school die dat niet deed gezeten, en dat was gewoon aanzienlijk slechter onderwijs.
Nadenken over hoe je dit goed kunt opzetten kan dus ook echt helpen, voor het onderwijs als geheel, en voor alle leerlingen die om welke reden dan ook lessen missen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:55

Leerlingen hebben (en ik spreek nu wel voor de lagere niveaus) wel sturing nodig hè?
Mijn leerlingen hebben hun boek maar als ik ze zelf die lesstof laten bestuderen en dan de opdrachten laat maken komen ze niet op dat niveau waar ze horen te zijn.
Verder zijn evaluatie en dat soort zaken gewoon belangrijk om het niveau te meten.
Dus zit je nu wel vast aan meedoen via teams want ik heb als docent niet dr uren om nader lestijden met die leerling apart te gaan zitten. In heb namelijk m’n uur met die klas al gehad. Dus dan zit je wel wat vast aan het schoolse ritme.
Maar er zijn weinig leerlingen die met alleen materiaal het redden.
Daarnaast de leerlingen die dat zelfstandig eigen maken van basis stof wel lukt komen niet aan verdiepen toe. Dat doe ik onder andere door vragend leren en door te discussiëren voor ik verder ga.

Even voor de duidelijkheid ook wij werken via plannen en leerlingen kunnen bij wijze van al beginnen met hoofdstuk 6. Toch heb je wel basis nodig, evaluatie nodig etc.
Daarbij is mijn ervaring dat leerlingen in mijn les vaak niet door hebben dat ze leren. Toch doen ze dat wel. Altijd leuk als ze tot de conclusie komen dat ze toch wat hebben geleerd als we de doelen van de dag bespreken :D
Vergeet trouwens ook niet dat jij wel op school zat hè. De leerling zit thuis. Voor een groot deel van de Nederlanders viel het thuiswerken tegen. Dat is voor kinderen niet anders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:25

Ik denk eigenlijk dat het sowieso al een grote meerwaarde zou zijn als je als ouders wat beter op de hoogte gehouden wordt over wat er precies "actueel" in de klas behandeld wordt. Dan kan je er thuis wat verder op door borduren...of je kind nu wel of niet elke dag naar school gaat :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 05:56

pmarena daar zitten de meeste kinderen echt niet op te wachten hoor. Vrij is vrij. Praatje maken over school vind onze dochter best, maar het moet niet te lang duren en vooral ook niet teveel de diepte in gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:20

Je hoeft ook niet uren samen staartdelingen te gaan maken :P

Maar net als nu bij de kleuters, is het wel leuk om spelenderwijs thuis dingen mee te pakken waar ze mee bezig zijn. De letter die ze aan het oefenen zijn, het onderwerp waar ze mee bezig zijn.... daar kan je dan ook leuk je spelletjes, voorleesboeken, filmpjes en uitjes op aanpassen :)

En met alle respect....heeft hij thuis veel grotere sprongen gemaakt met die Corona-sluiting in een paar weken, dan meer dan een jaar op school. Als ouders kan je toch veel gerichter aandacht geven en ook meer toegespitst op hoe je eigen specifieke kind het beste dingen oppikt :j

Voorheen bracht je kind zelf naar de klas en dan zag je wel de dingen hangen waar ze mee bezig waren. Nu zie je niks....

verootjoo

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:35

Maar thuis leren ze veel minder sociale omgang, omgang met kinderen, omgaan met conflictjes, samenwerken, samen spelen etc.
Dat is wel echt een voordeel van school, en zo belangrijk voor kinderen. Tuurlijk kan je ze thuis van alles zelf leren, maar de essentiële dingen in het leven qua sociale omgang kan je alleen in een club kinderen leren. En als het nog lang zo moeizaam blijft met school dan vrees ik wel een beetje voor deze generatie.

Niet alleen van de kleuters en basisschool kinderen, maar ook vooral op de middelbare school moeten de kinderen zich gaan vormen en sociale omgang leren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:27

Daarom vind ik ook dat het in de ideale situatie, een samenspel is tussen thuis en school :j
Ouders (die dat graag willen) mogen van mij echt wel wat meer betrokken worden.

Hier stuurt de directrice iedere week een weekmail. Dat is al heel fijn :)
Maar niet echt heel specifiek over de eigen klas natuurlijk.

Tijdens de Coronasluiting deden de eigen juffen dat ook naar (de ouders van) hun leerlingen. Ik zou het echt een grote meerwaarde vinden als iedere basisschool juf / meester bvb. elke vrijdag, als iedereen naar huis is, nog even een momentje zou hebben om zo'n mailtje te tikken en in een BCC in 1 keer naar alle ouders te sturen.

Met daarin even kort hoe het afgelopen week ging in de klas, wat ze zoal gedaan hebben, en wat de plannen zijn voor de komende week. Dan ben je als ouders veel meer betrokken en dat kan voor alle partijen alleen maar positief zijn volgens mij :)

En als je dan zo via mail een lijntje hebt naar alle ouders dan zouden ze ook via die weg dingen kunnen melden / vragen en zou je veel rustiger de dag kunnen beginnen en afsluiten zonder allerlei roepende ouders om je heen die nog even wat willen zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:58

Lastige is ook dat kleuters zelf weinig delen. Je moet echt gericht vragen wil er wat uitkomen. Wat heb je gedaan op school is niet duidelijk genoeg, daar krijg je niet echt een antwoord op. Wij kregen altijd een hele uitgebreide weekbrief. Is ook handig om op in te steken als ouder.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:07

Onze dochter is net gestart in groep 3, maar ik heb geen idee wat ze hebben gedaan in de klas.

De verjaardagen vertelt ze wel, maar verder doen ze niets als je het aan haar vraagt. Heel irritant. Vorige week kregen we op donderdag een berichtje met wat ze tot dan gedaan hadden. Hoop wel dat ze dat vaker blijven doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:44

Ja dat is toch gewoon leuk als je een beetje weet wat er speelt met je kind :+:

Die van ons daar krijg je als je het handig aanpakt nog wel wat informatie uit. Maar de meeste vriendjes vertellen vrijwel niks van school als ik de moeders zo hoor...ja tenzij er rottigheid is gebeurd :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:05

Je moet echt vragen wat heb je gedaan toen je klaar was met de kring, met wie heb je buiten gespeeld etc. Wat heb je geknutseld. Wat was het leukste van je schooldag? Dan komt er wel wat uit :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:24

Ik vraag na het KDV ook idd ‘s avonds altijd: wat was het leukste vandaag, wat vond je het moeilijkst, wat vond je het spannendst, wat vond je het grappigst. Etc etc.

Maar ook nooit gelijk na het ophalen, altijd pas bij het naar bed brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:27

Ja ik weet het dus wel hoe ik het voor elkaar moet krijgen, maar die andere jongens laten schijnbaar maar weinig los :(:)

En tja..... met alle respect, maar het is 4-5 jaar....je krijgt soms de meest onsamenhangende verhalen te horen waarbij het lastig is de fantasie / creatieve interpretatie van de dag te scheiden van wat er daadwerkelijk gebeurd is :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:29

Ach ja, ik weet nog hoe ik het vroeger zelf verschrikkelijk irritant vond dat mijn moeder altijd vroeg; en hoe was het op school? Wat heb je gedaan? Bla bla bla :')

Misschien hoort het er ook gewoon bij om niks te vertellen van school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:34

Maargoed, daarom zou het dus ook zo fijn zijn als je dan door de school een beetje op de hoogte gehouden wordt over wat er speelt in de klas :j Vind je het leuk als ouder om daar dan thuis op voort te borduren dan kan dat, en heb je daar geen zin in ofzo dan doe je het lekker niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:48

pmarena schreef:
Je hoeft ook niet uren samen staartdelingen te gaan maken :P

Maar net als nu bij de kleuters, is het wel leuk om spelenderwijs thuis dingen mee te pakken waar ze mee bezig zijn. De letter die ze aan het oefenen zijn, het onderwerp waar ze mee bezig zijn.... daar kan je dan ook leuk je spelletjes, voorleesboeken, filmpjes en uitjes op aanpassen :)

En met alle respect....heeft hij thuis veel grotere sprongen gemaakt met die Corona-sluiting in een paar weken, dan meer dan een jaar op school. Als ouders kan je toch veel gerichter aandacht geven en ook meer toegespitst op hoe je eigen specifieke kind het beste dingen oppikt :j

Voorheen bracht je kind zelf naar de klas en dan zag je wel de dingen hangen waar ze mee bezig waren. Nu zie je niks....

Dit was op de school van mijn zoon ook opgevallen
Dat de kindjes eigenlijk heel veel bijgeleerd hadden
Ondanks geen school uren

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:06

Kimbers schreef:
Landelijk is bepaald kinderen tot 6 jaar toch?

Kinderen met een lichte verkoudheid mogen gewoon naar school. Ook als ze ouder zijn dan 6. Afhankelijk van de verdere klachten die ze hebben. Bij hoesten, koorts of benauwdheid niet. Of het moet bij een bestaande ziekte horen zoals astma of hooikoorts.

Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld alleen een snotneus dus die mogen gewoon naar school/BSO.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:52

Oh hier niet hoor, kinderen met lichte symptomen en ouder dan 6 zijn niet welkom.

Is deze info ergens duidelijk terug te vinden?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:19

Bij ons mag alleen groep 1 en 2 naar school bij verkoudheid.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:03

nou, hier is de vakantie ook over. *\o/*

vorige week een mail gehad met de corona voorschriften. Er verandert eigenlijk niets met vóór de vakantie. Nog steeds continurooster dus! en geen ouders in de school en op het schoolplein. Allemaal prima.
We zullen zien hoe het gaat.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:19

Even inhakend op het betrekken van ouders.... wij hebben een eigen fb pagina voor onze klas gemaakt. Daarin zetten we vanalles....foto’s van de gymles, leuke filmpjes van de les Engels....maar ook mededelingen en oproepjes. Natuurlijk sturen we essentiële informatie sowieso ook per mail door. Gelukkig hebben alle ouders fb en vinden het ook echt leuk,
Verder geven we bij rekenen aan het begin van elk blok de doelen voor dat blok mee. Ook de themawoorden voor spelling en taal. Elke do krijgen ze de tekst van nieuwsbegrip mee om samen thuis alvast te lezen voor de close reading les van vrijdag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:00

dems75 schreef:
Even inhakend op het betrekken van ouders.... wij hebben een eigen fb pagina voor onze klas gemaakt. Daarin zetten we vanalles....foto’s van de gymles, leuke filmpjes van de les Engels....maar ook mededelingen en oproepjes. Natuurlijk sturen we essentiële informatie sowieso ook per mail door. Gelukkig hebben alle ouders fb en vinden het ook echt leuk,
Verder geven we bij rekenen aan het begin van elk blok de doelen voor dat blok mee. Ook de themawoorden voor spelling en taal. Elke do krijgen ze de tekst van nieuwsbegrip mee om samen thuis alvast te lezen voor de close reading les van vrijdag.

Hier hebben wij een App voor :) die ook gelijk rekening hodut met alle privacy zaken :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:30

wij hebben ook een school app.. niet alle juffen houden dat even goed bij, maar het is wel leuk als er foto's op worden gezet. Mijn kinderen zitten komend jaar samen in een combinatieklas.