Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:56

Ik hoop er echt op, een enigszins goede chase is voor mij echt al vijf jaar geleden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:33

Voor wanneer is er eventueel goede kans?
Dan ram ik nog wat extra haringen in de voortent ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:41

Geloof morgen een kleine regen kans, maar weinig vertrouwen daarin.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:22

Voor t weekend staat er meer op de planning, dus ben benieuwd :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 13:22

Hier nog een interessante link over de befaamde pinkpopbui van zes jaar geleden: https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... aald/6247/

Ik weet de heisa daaromheen nog goed, want veel mensen vonden het ronduit gevaarlijk dat het hele terrein nog vol stond met mensen. Maar ja, waar moet je heen met een vol festivalterrein?

Overigens kruipt Nederland wel vaker door het oog van de naald, maar dit was qua situatie wel écht even een ding waar we veel geluk mee hebben gehad.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:26

Oh ja! Ik vind die filmpjes op Youtube waar je echt zo'n tijdlijn hebt van die bui toen op Pukkelpop (?) waar die tent de lucht in vloog ook heftig.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 13:35

Klopt ja. Pukkelpop was een bowecho op z'n hoogtepunt die precies over het terrein heen trok, iets wat met de Pinkpopbui dus ook gebeurde - echter trok die over Pinkpop vlak voor het hoogtepunt. Een uurtje later was het goed mis in Duitsland.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:46

sureido schreef:
Oh ja! Ik vind die filmpjes op Youtube waar je echt zo'n tijdlijn hebt van die bui toen op Pukkelpop (?) waar die tent de lucht in vloog ook heftig.

Die tent stond ik in ;(

Dat was heftig.

En bizar...echt bizar..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:21

Dat geloof ik zeg, wat een enge ervaring lijkt me dat. Voelde je dat het heftig weer ging worden of had je dat eigenlijk helemaal niet door? Lijkt me echt heel akelig om mee te maken. Ik ben zelf best bang voor onweer in de nacht (overdag vind ik het wel leuk) maar zou in dat geval echt in paniek raken denk ik terwijl je daar juist niks aan hebt.

Waarom komt trouwens onweer eigenlijk hier zo vaak 's nachts en bijvoorbeeld in Amerika is het extreme weer met die tornado's eigenlijk vaak overdag?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 15:35

De grote buien die wij hier 's nachts hebben zijn vaak samengeklonterde onweersbuien die overdag in NW-Frankrijk ontstaan. Door de vorm van het systeem houden deze het 's nachts vol en blijven ze energie genoeg houden om het tot hier te overleven. Je ziet vaak dat deze buien in NW-Frankrijk meer een 'Amerikaans' karakter hebben, en naarmate dat het later worden langzaam overgaan in één groot systeem ipv losse buien. Dit komt ook wel eens voor in de US.

Het is trouwens puur een patroon dat relatief vaak voorkomt - in Nederland ontstaan er ook wel eens grote buien overdag, maar het is zeldzamer. Je hebt nu eenmaal o.a. genoeg instabiliteit, warmte, vocht en windschering nodig en vooral de laatste tijd ontbreekt er wel eens wat in Nederland.

Als we naar de kaarten kijken voor dit weekend is er bijvoorbeeld op het moment genoeg instabiliteit en 'stijging' van de lucht, maar het probleem is nu nog dat er misschien te weinig windschering is. Windschering verlengt de levensduur van een bui en zorgt er voor dat er interessante structuren en eventuele neveneffecten voorkomen. Zonder windschering maar mét veel instabiliteit krijg je 'bloemkolen' die de lucht inschieten, maar die vervolgens met op z'n hoogst een paar klappen onweer leeg regenen.

Vaak worden dit soort buien dus ook 'pulsebuien' genoemd. Je ziet ze even opkomen op lightningmaps, maar vaak zijn ze net zo snel verdwenen als dat ze opkwamen zetten. Daarnaast is het een grijze lucht zonder structuur en is het moeilijk om écht mooie bliksemfoto's te krijgen door de regen.

... Maar goed, dan dwaal ik af van je vraag. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:08

Hoe dan ook het spetterend in Alblasserdam en ik ben er niet blij mee. :')

Wil verven namelijk.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:00

Dicky woodstock in steenwijkerwold had een aantal jaar geleden te maken met een burstdown. Dat ik ook maar net goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:03

Hiraeth schreef:
Hier nog een interessante link over de befaamde pinkpopbui van zes jaar geleden: https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... aald/6247/

Ik weet de heisa daaromheen nog goed, want veel mensen vonden het ronduit gevaarlijk dat het hele terrein nog vol stond met mensen. Maar ja, waar moet je heen met een vol festivalterrein?

Overigens kruipt Nederland wel vaker door het oog van de naald, maar dit was qua situatie wel écht even een ding waar we veel geluk mee hebben gehad.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/368921 ... zonderlijk
Deze was ook niet fijn. Het waren drie enkelvoudige buien die tot een grote hoop waren gegaan.
Naast ongelofelijk veel en langdurig regen, werd er bij een blikseminslag de hardste knal sinds lange tijd gemeten. (zelfs mijn stokdove buuf hoorde m)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 22:42

Morgenavond en nacht lijkt het raak te zijn in Noord-Frankrijk, België en het zuiden van NL. Het is heel plausibel dat het even flink kan gaan spoken. Nu nog even denken of ik wil gaan nachtbraken of liever voor zaterdag ga. Ik kijk morgen even. :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:50

Oh jee... wij hadden een avondje op het dakterras afgesproken om te gaan gourmetten met het huis :+ ook in Tilburg?! :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 23:17

Oh dit zijn wel echt de late avonduren, hoor! Ik ben zelf zo'n nachtbraker dat ik 22:00 nog gewoon 's avonds vind. :+ Maar in Nederland zal het waarschijnlijk pas na middernacht spoken. Pin me er alleen niet op vast, de kaarten wisselen nog een beetje met hoe laat en hoe noordelijk. _O- Ik zou alleen bijvoorbeeld niet in Brussel gezellig een nachtje op het plein gaan zitten met een fles wijn... :D

Edit:

En nu ik dit type zijn de kaarten weer helemaal anders. :') Ik zet morgen wel de meest recente update in het topic. Maar tldr: hou de radar in de gaten. :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:33

Ik ben benieuwd. Dat zal dan misschien de eerste echte van het jaar zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:42

sureido schreef:
Dat geloof ik zeg, wat een enge ervaring lijkt me dat. Voelde je dat het heftig weer ging worden of had je dat eigenlijk helemaal niet door? Lijkt me echt heel akelig om mee te maken. Ik ben zelf best bang voor onweer in de nacht (overdag vind ik het wel leuk) maar zou in dat geval echt in paniek raken denk ik terwijl je daar juist niks aan hebt.

Waarom komt trouwens onweer eigenlijk hier zo vaak 's nachts en bijvoorbeeld in Amerika is het extreme weer met die tornado's eigenlijk vaak overdag?

Het ging allemaal erg snel. Zo was het een prachtige dag, zo trok de lucht dicht en ging de lucht van licht grijs, naar donker, grijs paars en bijna zwart.

Ja toen hadden we wel door dat we een schip met zure appels over ons heen zouden krijgen.

We gingen schuilen in de tent. Ik had wel nog zo iets van is het wel verstandig om naar binnen te gaan. Maar ik dat ook direct die tenten zijn berekend op orkaankracht.

15 minuten later stonden we buiten en had mijn man een ijzeren paal op zijn hoofd gekregen (bloede flink maar bleek niet ernstig)
Later bleek er iemand in die tent ernstig gewond te zijn en die is geloof ik in het ziekenhuis overleden.

Wat heel bizar was dat de luchtdruk heel vreemd was. Je merkte dat met ademhalen. Kan het niet goed uitleggen. Maar was heel vreemd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:08

Bedankt voor je uitleg trouwens nog Hiraeth! Ik begrijp het nu wel wat beter.

Oh Natasja wat eng zeg. Gelukkig dat jullie er goed zijn uitgekomen daar, dat had ook fout kunnen aflopen. Mij lijkt op het open veld staan echt nog enger eigenlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:32

Kan er iemand iets zeggen over zaterdag :o?
Mijn man is dan jarig en die wil saté gaan roosteren buiten rond vier uur in de middag!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:31

NatasjavE schreef:
sureido schreef:

Het ging allemaal erg snel. Zo was het een prachtige dag, zo trok de lucht dicht en ging de lucht van licht grijs, naar donker, grijs paars en bijna zwart.

Ja toen hadden we wel door dat we een schip met zure appels over ons heen zouden krijgen.

We gingen schuilen in de tent. Ik had wel nog zo iets van is het wel verstandig om naar binnen te gaan. Maar ik dat ook direct die tenten zijn berekend op orkaankracht.

15 minuten later stonden we buiten en had mijn man een ijzeren paal op zijn hoofd gekregen (bloede flink maar bleek niet ernstig)
Later bleek er iemand in die tent ernstig gewond te zijn en die is geloof ik in het ziekenhuis overleden.

Wat heel bizar was dat de luchtdruk heel vreemd was. Je merkte dat met ademhalen. Kan het niet goed uitleggen. Maar was heel vreemd.

Bij zwaar onweer treden er vaak sterke schommelingen van de luchtdruk in korte tijd op.
Heel eng wat jullie hebben meegemaakt! Ik kan me de beelden nog goed herinneren. Onwerkelijk bijna ...

Mijn persoonlijk engste ervaring was het noodweer van 26 mei 2009. Enorm veel inslagen en schade in deze regio, bij ons sloeg de bliksem op de lichtmast van de rijbak en binnen in de meterkast. Klonk alsof er een bom ontplofte. Gelukkig obtstond er gern brand. Wel veel schade, maar wat was ik blij toen alle paarden nog op hun vier benen bleken te staan na afloop. Het was rond 4 uur 's nachts, ik weet nog dat ik het aan hoorde komen, het klonk niet als gerommel maar als een serie constante zware dreunen die steeds harder werden.

Morgen alleen kansen in het noord- oosten, maar dan wel meteen zwaar onweer en mogelijk lokaal wateroverlast Ben benieuwd wat wij er in Noord-Drenthe van meekrijgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:03

Oh nu weer alleen kans in het noord-oosten? Ik dacht alleen in het zuiden haha.

Het heeft ook ooit bij ons ingeslagen en dat is echt geen pretje nee. Daardoor ben ik er in de nacht best bang voor. Of ja, ik heb het er gewoon niet zo op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:06

Nee vandaag in het zuiden en morgen in het noord-oosten :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:07

Heb ik ook, zeker sinds die inslag.
Vandaag kans op onweer in het zw en w, morgen in het no, zondag in een iets groter gedeelte van het land met de nadruk op het no.
Maar de verwachting kan morgen weer net even anders zijn, je moet gewoon goed de ontwikkelingen in de gaten houden ('nowcasten'), met deze weersomstandigheden is de onvoorspelbaarheid groot.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:11

Oh fijn dat er morgen niks in het zuiden komt :D