Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:55

DeMolenhoek schreef:
Spijtig dat je zo ver zit. Ben helemaal gek van jou rode Nieuw Zeelanders!

Ja echt zonde he :j

Century, wat een lief aanbod! <3

4 van onze 13 kippen zijn ook weer aan de leg. Dat maakt zo'n regenachtige dag weer een beetje goed ♡

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:23

Heb direct eventjes geliket! ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:20

DeMolenhoek schreef:
Heb direct eventjes geliket! ;)

Ik zag het ja! Bedankt *\o/*
Ik heb nog niet veel op de pagina staan, maar het vieze weer van de aankomende week zal daar verandering in brengen :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:33

Nog een aantal weken en dan verhuizen we, en dan krijg ik mijn weilandje van 900m2 voor kippen *\o/*
Ik zit nu te kijken naar de inrichting hiervan. Het gras lijkt erg arm en dat zal de grond ook wel zijn. Ik zit te denken om de grond opnieuw in te zaaien of bij te zaaien met een goed grasmengsel. Mijn kippenboek zegt dat paardenwei-mengsels best goed zijn.
Iemand ervaring met in-/bijzaaien? Echt omploegen en opnieuw inzaaien lijkt me wat overbodig.

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:12

Het ligt er een beetje aan hoeveel kippen je erop gaat houden. Kippen eten niet per see veel gras, meer af en toe een sprietje. En met veel kippen op weinig grond houdt je na een korte tijd geen gras meer over. Al zal dat met 900 m2 wel mee gaan vallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:13

Ik zou doorzaaien ipv herzaaien. Zo blijf je toch een stevige grond houden. Anders is zo al jou gras weer weg :)

Hier ben ik zo boos op mijn kippen. Elke dag 2 eitjes van 3 kippen. Nu was dat niet genoeg dus heb nog 2 kippen bij gezorgd. Heb ik geen enkel ei meer sinds de 2 nieuwe dames erbij gekomen zijn. Jongens toch :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:46

Dat valt nog mee, wij hadden 20 kippen maar geen enkel ei..
Maar denk dat er meerdere dieren doorhadden dat er eieren lagen. Er zaten altijd veel eksters om de ren heen en ratten lusten ook wel eens een ei. Marters zullen ze ook wel lusten dus al met al geen ei. Nu ook geen kippen meer, dat komt straks bij het andere huis wel weer.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:49

DeMolenhoek schreef:
Ik zou doorzaaien ipv herzaaien. Zo blijf je toch een stevige grond houden. Anders is zo al jou gras weer weg :)

Hier ben ik zo boos op mijn kippen. Elke dag 2 eitjes van 3 kippen. Nu was dat niet genoeg dus heb nog 2 kippen bij gezorgd. Heb ik geen enkel ei meer sinds de 2 nieuwe dames erbij gekomen zijn. Jongens toch :')

Kunnen de nieuwe dames eiereters zijn?

Ik heb hier 'opeens' weer eieren sinds de kalkoenen apart zitten, die vraten de kippen hun eieren op. Anders misschien gewoon stress door de verandering. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:04

Zal wel stress zijn hoor :D Het frustreerd mij alleen enorm. Vertik het namelijk om eieren te gaan kopen :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:39

Ik heb nog wel een eend die ook eieren legt. Mag afgehaald worden door de liefhebber haha.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:36

Jammer dat je zo'n eind uit de buurt zit :j
Hier lusten we best wel een eitje, eend of kip :9

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 16:25

Hier leggen de kippen weer volop sinds het gesneeuwd heeft. Doordat er dan meer licht is gaan ze aan de leg en ze zijn gewoon doorgegaan erna. Daarnaast leggen de eenden en gans ook :)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:44

Hier leggen de kippen ook weer fanatiek! Meer als dat wij opeten in ieder geval. :+

Aankomend weekend kunnen wij onze nieuwe biggen ophalen en komen de broedeieren uit.
Vanaf eind volgende week zijn de schapen 'uitgerekend' en als de dekking succesvol was zal mijn hond rond 1 mei bevallen. *\o/*
Wat een lentegevoel!

Ondertussen ben ik alweer aan de jaarlijkse zoektocht naar kalkoenkuikens/-eieren begonnen. Iemand tips voor Zuid Oost Brabant?

@Century: ik zou inderdaad ook bijzaaien, dan blijft de stevige structuur die het gras nu al heeft opgebouwd. Kippen mollen gras graag :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:03

Meer tips dan marktplaats goed in de gaten houden heb ik niet Lieke. Wij slaan dit jaar even kalkoenen over. Misschien willen we nog wat plofkipjes doen.

Wat voor biggen krijg je Lieke?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:18

Moonfight schreef:
Meer tips dan marktplaats goed in de gaten houden heb ik niet Lieke. Wij slaan dit jaar even kalkoenen over. Misschien willen we nog wat plofkipjes doen.

Wat voor biggen krijg je Lieke?

Waarom sla je de kalkoenen over dit jaar?

Het zijn bonte bentheimer x duroc biggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:36

Kippen gaan hier niet wauw. Veel uitval helaas... Heb er nog 27 over van de 33. Zijn nu 3 weken. Er lijken er nog 2 maar zo en zo qua gezondheid

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:44

DeMolenhoek, enig idee waar het aan kan liggen? Hoe is de mest? Eten en drinken ze goed? Is de bodem goed droog, en hoe is de ventilatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:09

Eten en drinken ok. Mest ook. Wekelijks wordt de volledige stal leeggetrokken en opnieuw gevuld (zaagsel) Constante verluchting. Ze lijken wel verkouden? Ik hoor ze toch niezen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:10

Dan is er toch iets met de ventilatie niet goed. Ga eens met vochtige handen, vingers gespreid tussen de kuikens voelen. Tocht het? Dan zien de tocht eruit te krijgen. Ventileren is goed, maar het moet niet tochten. Daar zijn ze enorm gevoelig voor. Hoe warm is het in hun stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:21

Een 5 graden warmer als de buitentemperatuur. Had hier om tips gevraagd over een lamp of warmteplaat en iedereen raadde een warmteplaat aan, dus dat hebben ze staan. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:50

Hoe groot is de warmteplaat, op welke hoogte staat hij?
Ik ben ook voorstander van een warmteplaat, maar daar zitten ook haken en ogen aan.
Sorry voor alle vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:05

Voor 45 tot 50 kuikens, 50 op 60 centimeter. Hij staat al vrij hoog omdat ze er andes niet meer onder geraakten. Ze verschoven de plaat constant als ze recht stonden. :) Niet erg voor de vragen, vind graag een oplossing! :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:11

Dan zal hij wel goed staan, ze moeten met de rug de plaat net raken als ze eronder zitten. Ze moeten er niet rechtop onder kunnen staan.
Had je de tocht al getest?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:18

Te snelle groei? Sommige mensen beperken het voer iets om te voorkomen dat ze kapot groeien. Kan zo simpel zijn als laatste uur van de dag etensbak weg halen. Hoeveel voer je ze nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:28

Geen tocht gelukkig!

Tot nu toe kregen ze gewone kuikenkorrel. Wel onbeperkt. Af en toe eten wegnemen is misschien nog een idee :)