dees_daan schreef:Als je uit een dorpswinkel komt dan is een groter/drukker filiaal wel anders. Ik heb hetzelfde gehad.. Ik zit alleen niet bij een ministerie en het zijn geen kakkers maar de houding over het algemeen van klanten is gewoon anders, ik moest ook wennen in het begin. Nu zit ik wel op m'n plek en mijn eigen houding is ook veranderd, ik schrik niet meer zo snel van een 'nare' houding.
Echt een nare houding hebben ze over het algemeen gelukkig niet en de meeste klanten zijn gewoon netjes en vriendelijk maar het is gewoon anders dan in een dorpswinkel.
En - zoals je zelf ook al aangeeft - is je eigen houding ook heel belangrijk. Zelf vond ik het (en op mijn huidige werk, waar ik ook rechtstreeks met klanten te maken heb nog steeds) een uitdaging om de mensen toch op een nette manier, maar vooral ook ontspannen manier te helpen. Stugge mensen met een glimlach de deur uit helpen, dat is mijn missie. Ben er op straat ook nog steeds mee bezig. Ik weet dat er een paar heel stugge personen in de buurt wonen en elke keer als ik die zie, zeg ik steevast vriendelijk (en met een glimlach) gedag. Het is gewoon een sport om te kijken hoe lang het duurt voor diezelfde mensen ook gedag terug zeggen. En het is helemaal kicken als ze er zelfs bij gaan glimlachen.
Dat soort dingen doet mij goed en - naar het blijkt - de andere ook.