Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

Ik ben een hele sterke agnost!

En ik moet zeggen dat ik mensen die de absolute waarheid denken te weten altijd een beetje eng vind.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

Vind twijfel over het bestaan van een god wel de meest gepaste houding om aan te nemen bij dit soort zaken.
Zeker weten dat ie er is = arrogant tov je medemens
Zeker weten dat ie er niet is = arrogant tov je medemens

Hou het bescheiden, twijfel ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:36

Peppertree schreef:
Ik ben een hele sterke agnost!

En ik moet zeggen dat ik mensen die de absolute waarheid denken te weten altijd een beetje eng vind.

Boe :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:37

christel1857 schreef:
Vind twijfel over het bestaan van een god wel de meest gepaste houding om aan te nemen bij dit soort zaken.
Zeker weten dat ie er is = arrogant tov je medemens
Zeker weten dat ie er niet is = arrogant tov je medemens

Hou het bescheiden, twijfel ;)

Ik denk dat het pas arrogant word als je die gedachtes ook uitdraagt naar je medemens. Want dan beweer je glashard dat wat de ander zegt/denkt een leugen is.

Maar als je iedereen de kans geeft om volledig op eigen benen te ontdekken wat ie wel of niet wil geloven, dan ben je niet arrogant imo.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:39

:wave:

Haha, maar daar doelde ik niet op jou, denk ik toch. Kreeg niet de indruk dat jij denkt dat je de enige bent die de absolute waarheid in pacht heeft.

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:40

Nee, integendeel!

Maar vond hem wel grappig! Haha!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:51

christel1857 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat God de overgrote meerderheid van de mensen op deze wereld laat creperen, en mensen in nederland,die eigenlijk helemaal niks te zeuren hebben als je dat in vergelijking stelt met kinderen in andere landen, die krijgen wel wat ze zelf vinden dat ze verdienen. Ik weet niet hoe vaak jullie een kind in de ogen hebben gekeken hier in nederland, en dat je niets meer ziet dan absolute wanhoop? Ben zelf zowel in afrika werkzaam geweest als vrijwilliger (engelse les), en in Cambodja (engelse les & housekeeping les), en ik begrijp niet dat er mensen zijn die god nog rechtvaardigen door met bijbelteksten te gooien en de vrije wil aan te kaarten. En dan noemen jullie mij respectloos? Het feit dat er al een poging wordt gedaan om dit goed te praten is IMO respectloos tegenover de ellende in de wereld. Komt op mij over alsof er een hoop mensen zijn die daarvoor hun ogen simpelweg sluiten ipv er actief iets aan te doen.

ik denk niet dat christenen het goedpraten, en vindt het een vreemde aanname dat christenen alleen maar bidden voor mensen die het minder hebben of gewoon slecht. want er gaat ook geld en goederen vanuit onze kerken naar de derde wereldlanden.

het verschil tussen jouw en mij dus, is dat jij God verantwoordlijk zou houden voor deze ellende.
ik geloof dat wij bij de zondeval bewust tegenover God hebben gekozen en daardoor voor de ellende hebben gekozen... wij zijn dus als mensen verantwoordelijk.
daarnaast staat er heel duidelijk in de bijbel dat wij voor onze naaste moeten zorgen zoveel wij kunnen en wordt er dus kerkelijk enorm veel gedaan om mensen die het minder hebben te steunen.
maar ik denk dat als je even googled je dat wel zal kunnen vinden.
ik sluit mijn ogen nergens voor en steun ook gewoon meerdere goede doelen en verschillende familieleden van mij zijn in afrika/azie geweest om daar te helpen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:55

Ik kom een beetje laat in dit topic geloof ik, maar vind het altijd wel een interessant onderwerp omdat ik zelf behoorlijk streng ben opgevoed binnen een geloof. Mijn ouders zijn beide nog steeds streng gelovig (wat ik niet altijd even leuk vind :P ) maar na een zware periode van mezelf er uit zien 'los te wrikken' laten ze me nu eindelijk m'n eigen gang gaan, en onze onderlinge band is nu veel beter. :j Ieder moet gewoon z'n eigen ding doen waar ie zich prettig bij voelt..

Mijn moeder geloofde voorheen altijd in de evolutietheorie en mijn vader had een hekel aan alle kerken (door slechte ervaringen). Maar daar is bij beide uiteindelijk toch weer verandering in gekomen. Mijn moeder had de instelling; wat heb ik te verliezen, is het waar dan is het mooi meegenomen en kom ik in het paradijs, is het niet waar dan heb ik het iig naar m'n zin gehad met een heleboel nieuwe leuke kennissen.. Tsja als zij gelukkig zijn ermee houd ik ze niet tegen.. Zolang ze mij er maar niet meer mee storen en dat doen ze gelukkig niet meer! :D Een ding kan helaas niet meer ongedaan gemaakt worden en dat is het rugzakje dat ik hierdoor heb meegekregen door deze opvoeding.. Ergens diep in mijn hoofd geloof ik het nog steeds en dat kan nogal zorgen voor een schuldgevoel. Ik hoop dat het me gaat lukken om daar helemaal van af te komen. :j Ik neem mijn ouders dat nog steeds een beetje kwalijk, ik had liever neutraal opgevoed willen worden. Maar ik kan het ook wel begrijpen dat ze me zo hebben opgevoed..

Ik geloof zelf nergens in, maar sluit niets uit. Ik heb geen idee wat ik moet geloven, hoe alles in elkaar zit. Ik weet ook niet of het zinvol is om te weten.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:13

Marloez schreef:
Ik geloof zelf nergens in, maar sluit niets uit. Ik heb geen idee wat ik moet geloven, hoe alles in elkaar zit. Ik weet ook niet of het zinvol is om te weten.

Geloof is zeker zinvol en het bied mij zekerheid :~
vooral om te weten wat er na de dood gebeurd :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:26

ismy schreef:
Marloez schreef:

Dat weet je toch niet zeker, dus zekerheid is het sowieso niet. Je kunt ergens wel overtuigd van zijn, maar je kunt het niet zeker weten. Tenzij je natuurlijk in de toekomst kunt kijken, of al een keer eerder dood bent geweest en dus uit ervaring kunt zeggen dat het goed is. Maar tot die tijd, weet je eigenlijk maar heel weinig zeker in het leven ;) IMO dan he ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:52

ismy schreef:

Je bedoelt "geloven"? ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:29

Citaat:
vooral om te weten wat er na de dood gebeurd

dat weet je toch niet zeker? je kan wel denken dat god o.i.d. je op komt halen maar dat weet je toch niet zeker?
ik geloof dat bijv. echt niet, zoiezo niet maar weet verder ook niet wat er na de dood gebeurt..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:35

Eigenlijk soms de zin "Ik geloof" alles eigenlijk wel op. Meer hoeft er niet eens gezegd te worden :P

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:05

Ik vind het eigenlijk ook wel een interessant onderwerp.

Ik ben islamitisch opgevoed maar ben absoluut niet van plan dit pad te volgen, wat wel mijn ouders' wens is. Ik zie het gewoon als uitvlucht van alles, sommigen hebben er steun aan, maar ik ben iemand die nadenkt, en véél nadenkt, véél piekert en alles zo praktisch mogelijk bekijkt. als je eens een uurtje op bed gaat liggen, denkend over gelovig zijn, dan kom je denk ik ongeveer bij hetzelfde uit als ik, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? er gaan veel ruzies, discriminaties en oorlogen over het geloof en de verschillen daar tussen. en waarom zou god machtiger moeten zijn dan wij allemaal? ik vind dat gewoon niet eerlijk eigenlijk :+
en al helemaal niet het oneindige leven.
als het echt zo zou zijn, dan zou ik het als ik god was niet leuk vinden. mensen naar de hemel/hel sturen in sommige geloven, voor anderen kiezen wat ze worden na het leven op aarde en alle anderen dingen die kunnen gebeuren na de dood, en daar alleen zitten. nee lijkt me niks.

In ieder geval komt het erop neer, ik ben niet gelovig omdat ik het onzin vind om me ergens achter te verschuilen, het boeit me ook niet zoveel hoe we hier komen, belangerijkste is dat we er zijn en waarschijnlijk nog even blijven, en dat we dáár het beste van moeten maken.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:11

Heino schreef:
ismy schreef:

Je bedoelt "geloven"? ;)

ja grapje :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:35

christel1857 schreef:
ismy schreef:

Dat weet je toch niet zeker, dus zekerheid is het sowieso niet. Je kunt ergens wel overtuigd van zijn, maar je kunt het niet zeker weten. Tenzij je natuurlijk in de toekomst kunt kijken, of al een keer eerder dood bent geweest en dus uit ervaring kunt zeggen dat het goed is. Maar tot die tijd, weet je eigenlijk maar heel weinig zeker in het leven ;) IMO dan he ;)

Ik ben het eens met Ismy. Geloof biedt haar een mij zekerheid. Vanuit ons geloof zijn we ervan overtuigd dat we opgenomen zullen worden in de hemel. Wij weten dit zeker op basis van ons geloof.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:41

maar hoe kun je dat zeker weten?
het zou natuurlijk leuk zijn, maar hoe kun daar nou zo zeker van zijn?
niks is te voorspellen toch?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:45

Wie heeft ooit verteld dat de hemel echt bestaat, wíe heeft dat ooit kunnen bewijzen dat er zoiets is?

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:47

daar sluit ik me bij aan :j
want anders weet ik nu al zeker dat ik later een eigen paard heb, wereldberoemd, muli-miljonair, in het bezit van een lamborghini, een ferrari en een hummer en een succesvol persoon ben.
dat is namelijk precies hetzelfde, voorspellen hoe het gaat lopen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:48

Niet helemaal hetzelfde nadias, je weet ook niet zeker dat het NIET gaat gebeuren :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:49

Drunksheep schreef:
Wie heeft ooit verteld dat de hemel echt bestaat, wíe heeft dat ooit kunnen bewijzen dat er zoiets is?

oh dan moet je ff het topic doorlezen, vraag is al zéér vaak gesteld en 'blijkbaar' is het voor gelovigen aannemelijker om te denken dat ie wel bestaat dan dat ie niet bestaat :D

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:53

met alle respect hoor, het is niet aanvallend bedoelt :P
ja maar je weet ook niet zeker dat de hemel NIET gaat gebeuren. en je weet ook niet zeker of het WEL gaat gebeuren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:54

Ha! Dank je Christel! Dat antwoord is al vaker gegeven ja.

Ik weet het zeker omdat het Woord mij dat verteld. Ik geloof het Woord dus voor mij is het een zekerheid.

Nadias, zulke dingen kan je heel goed in geloof uitspreken hoor. If it's part of THE plan...???....???

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:01

ja maar ik zou ook heel graag naar zoiets als een hemel willen, maar ik zou ook heel graag mijn dromen willen vervullen.
volgensmij staat er in de bijbel ook iets over Waar een wil is is een weg? dat zou ook kunnen gelden voor mijn wensen ...

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:01

en ik snap je even niet :') :o? part of the plan?