Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:22

:D := :') _O- Neeeeee joh!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:57

sflj schreef:
Ilova schreef:

Maar dat zijn dan die voorspelligen (bv. psalm 22) over het nieuwe testament maar die staan wel in het oude.
Dát maakt de Bijbel net zo speciaal ;)

Hier in de buurt lopen vaak hobbyisten met metaaldetectoren oude muntjes e.d. te zoeken.
Laatst vond er eentje een munt van 300 voor Christus! Hoe hij dat wist? Het stond erop! ;)

En wat heeft dat ermee te maken?
Het is wel wetenschappelijk getest dat die geschriften (zoals de psalmen) zo oud zijn, net zoals alle andere geschiedkundige geschriften hun leeftijd bepaald wordt en het is heus niet zomaar aangenomen dat de psalmen zo oud zijn omdat het er in stond.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:01

randalinpony schreef:
Bovendien zit de kneep hem in wát die bronnen dan schreven.

Bovendien weet je niet welke bronnen er in de loop van de tijd verloren zijn gegaan, en welk beeld daarin dan weer werd gegeven.

Eigenlijk precies zoals met fossielen: wat we vinden zijn brokstukjes geschiedenis, die we interpreteren. En als er nieuwe info zou komen, zou onze kijk weleens radicaal kunnen veranderen.

Het verschil is dat er nog nooit iemand op de brandstapel is gezet omdat zijn interpretatie van de evolutie niet de juiste zou zijn.

Overigens zijn machthebbers van alle tijden meesterlijk geweest in het bijschaven van de geschiedenis. En aangezien de Kerk tijden zéér machtig is geweest...

Dus eigenlijk...
kan de hele geschiedenis wel eens verzonnen zijn?

En wat bedoel je met 'Het verschil is dat er nog nooit iemand op de brandstapel is gezet omdat zijn interpretatie van de evolutie niet de juiste zou zijn.'?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:28

Ilova schreef:
Dus eigenlijk... kan de hele geschiedenis wel eens verzonnen zijn?

Het heeft z'n beperkingen. Wat in onze geschiedenisboeken omschreven staat is veelal een interpretatie van archeologische vondsten. Vergeet ook niet dat de geschiedenis geschreven wordt door degenen die overwinnen, dat maakt het eenzijdig.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:50

Snader schreef:
Het heeft z'n beperkingen. Wat in onze geschiedenisboeken omschreven staat is veelal een interpretatie van archeologische vondsten. Vergeet ook niet dat de geschiedenis geschreven wordt door degenen die overwinnen, dat maakt het eenzijdig.

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Lees de werken van Flavius Josephus maar eens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:53

Geschiedenis is niet verzonnen, het is een reconstructie.

Verder sluit ik me volledig bij Snader aan.

En er zijn meermalen mensen op de brandstapel belandt omdat hun interpretatie van de bronnen waar jij op doelt, anders was dan van de Kerk.

Perrokai

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:26

Waarom gelooft men de wetenschap wel als het gaat om de ouderdom van geschriften en psalmen aan te tonen maar niet als het gaat om de ouderdom aan te tonen van dingen die niet passen in de religie of volgens het scheppingsverhaal ??

Zo hoor ik vanavond dat mijn granieten keukenblad steen is wat miljoen jaar oud is....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:19

Perrokai schreef:
Waarom gelooft men de wetenschap wel als het gaat om de ouderdom van geschriften en psalmen aan te tonen maar niet als het gaat om de ouderdom aan te tonen van dingen die niet passen in de religie of volgens het scheppingsverhaal ??

Precies mijn gedachte! Er zijn in dit topic ook al commentaren geweest op datering van vondsten, dat het niet betrouwbaar is etc. Waarom voor de gevonden geschriften dan wel??? Mensen die het eerste vinden, hoe verantwoorden dit dan voor jezelf? Ben ik oprecht heel benieuwd naar!

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:35

Rani007 schreef:
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Lees de werken van Flavius Josephus maar eens.

Het maakt mijn twijfels er niet minder op, omdat we niet weten hoe deze informatie ontstaan is. Wikipedia: "De historiciteit van deze twee teksten wordt echter door zowel historici als taalkundigen betwist." Het kan best authentiek zijn en dan zouden het interessante boeken zijn. :)

Dit is nou precies een bevestiging van mijn standpunt! :)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:17

Zwerte schreef:
Perrokai schreef:

Precies mijn gedachte! Er zijn in dit topic ook al commentaren geweest op datering van vondsten, dat het niet betrouwbaar is etc. Waarom voor de gevonden geschriften dan wel??? Mensen die het eerste vinden, hoe verantwoorden dit dan voor jezelf? Ben ik oprecht heel benieuwd naar!

Door het enorme verschil in tijdspaden. Een paar duizend jaar voor menselijke geschiedschrijving en vondsten en volgens de wetenschap vele miljoenen/ miljarden jaren voor overig fossielen enzo.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:39

Perrokai:
Citaat:
Vergeet niet dat deze verhalen tot stand zijn gekomen in tijden dat 'wonderen' nog kónden, voornamelijk door het vooral mondeling overleveren van gebeurtenissen.
Tegenwoordig willen mensen bewijs, zoals filmpjes op YouTube of een item op het NOS journaal, en merkwaardig genoeg heeft dat het aantal wonderen sterk beperkt.

Kunnen wonderen nu niet meer dan? O:)
Ik ken mensen die het tegendeel kunnen bewijzen ;)
(inclusief mezelf)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:16

sdi, lang niet alle dateringen gaan miljoenen jaren terug, er is van alles daartussen nog gevonden. Sowieso snap ik het verschil niet als de methode hetzelfde is. Een methode is wel betrouwbaar als het om duizenden jaren gaat en niet als het om miljoenen gaat?
Voorbeeldje: de aarde zou dus 6000 jaar oud zijn. Als er een fossiel wordt gevonden van 7000 jaar oud, praat je nog over dezelfde grootheden. Waarom is dit dan niet betrouwbaar?

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:39

Ilova schreef:
Perrokai:
Citaat:
Vergeet niet dat deze verhalen tot stand zijn gekomen in tijden dat 'wonderen' nog kónden, voornamelijk door het vooral mondeling overleveren van gebeurtenissen.
Tegenwoordig willen mensen bewijs, zoals filmpjes op YouTube of een item op het NOS journaal, en merkwaardig genoeg heeft dat het aantal wonderen sterk beperkt.

Kunnen wonderen nu niet meer dan? O:)
Ik ken mensen die het tegendeel kunnen bewijzen ;)
(inclusief mezelf)

Wonderen gebeuren ook nog wel. Algemeen wordt door het christendom uitgegaan dat wonderen vooral gebeurden in de periode dat de Bijbel nog niet voltooid was. Sinds de Bijbel voltooid is zijn het aantal wonderen drastisch verminderd. God gebruikt het gechreven Woord als een middel om tot de zaligheid te komen. Maar ik ken ook wel sommige gevallen uit m'n nabije omgeving, bijv. van en man die terminaal kanker had en door de doktoren was opgegeven. Binnen niet al te lange tijd was hij volledig hersteld.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

Ja idd, je hoeft niet gelijk alleen maar een gat van miljoenen jaren dicht te plakken er mee, zoals Zwerte zegt, we kunnen het ook over 7, 8 9 en 10.000 jaar hebben. Als de datering voor het ene wel gelooft word en voor het andere niet.... dat smaakt dan naar selectief geloven of alleen geloven wat in het straatje past.

Ilova, ik begrijp niet helemaal wat dat stukje van iemand anders met mij te maken heeft maar okee....wat vind jij een wonder dan ? En wat kun jij voor wonderen ?
Volgens mij leven we in een tijd waar mensen niet meer tegen Hans Klok opkijken als iemand die wonderen verricht. En volgens mij zijn we interlectueel zo ontwikkeld dat we niet snel meer iets als wonder zien. Een wonder moet iets onverklaarbaars zijn maar wel iets zichtbaars of tastbaars. Ik geloof nml. ook niet in africaanse gebedgenezers die mensen met MS genezen al zeggen ze het zelf. Dat is in mijn ogen iets tijdelijk psychisch wat ze terweeg brengen bij zo iemand. En wat ik wel weet is dat de Psyche van een mens heel sterk kan zijn en dat dat ook zijn/haar gezondheid al dan niet tijdelijk kan beinvloeden. Als ik te nuchter ben voor religie dan ben ik heel benieuwd wat jij of iemand anders voor wonderen kunt verrichten. Maar wie weet, ik ben benieuwd.......

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:48

Perrokai schreef:
Ja idd, je hoeft niet gelijk alleen maar een gat van miljoenen jaren dicht te plakken er mee, zoals Zwerte zegt, we kunnen het ook over 7, 8 9 en 10.000 jaar hebben. Als de datering voor het ene wel gelooft word en voor het andere niet.... dat smaakt dan naar selectief geloven of alleen geloven wat in het straatje past.

Ilova, ik begrijp niet helemaal wat dat stukje van iemand anders met mij te maken heeft maar okee....wat vind jij een wonder dan ? En wat kun jij voor wonderen ?
Volgens mij leven we in een tijd waar mensen niet meer tegen Hans Klok opkijken als iemand die wonderen verricht. En volgens mij zijn we interlectueel zo ontwikkeld dat we niet snel meer iets als wonder zien. Een wonder moet iets onverklaarbaars zijn maar wel iets zichtbaars of tastbaars. Ik geloof nml. ook niet in africaanse gebedgenezers die mensen met MS genezen al zeggen ze het zelf. Dat is in mijn ogen iets tijdelijk psychisch wat ze terweeg brengen bij zo iemand. En wat ik wel weet is dat de Psyche van een mens heel sterk kan zijn en dat dat ook zijn/haar gezondheid al dan niet tijdelijk kan beinvloeden. Als ik te nuchter ben voor religie dan ben ik heel benieuwd wat jij of iemand anders voor wonderen kunt verrichten. Maar wie weet, ik ben benieuwd.......

Ik kan zelf géén wonderen.
Maar ik heb 6 jaar op m'n nagels gebeten, ze zagen er zo uit:
http://img27.imageshack.us/img27/3065/nagelsvroeger.jpg
Er is voor m'n nagels gebeden en inmiddels zien ze er zo uit:
http://img27.imageshack.us/img27/5808/nagels.jpg
Akkoord, zonder God kan je ook stoppen met nagelbijten maar ik hoef aan echte nagelbijters niet uit te leggen hoe moeilijk dat is. Ik heb gewoon geen enkele bijtneiging meer gehad, geen enkele. Zelfs niet als er een nagel afscheurde of wat dan ook.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:54

OK, ik wil echt aan niemands geloof twijfelen hoor. Want je moet vooral geloven in waar je je goed bij voelt. Maar bidden voor je nagels komt op mij toch wel heel vreemd over. Er is heel hard voor je nagels gebeden, en heeft god ervoor gezorgd dat je niet meer op je nagel wilde bijten? :? En dat noem je dan als het hier in het topic over 'wonderen' gaat?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:13

Ik moet zeggen dat ik het bidden voor afgebeten nagels ook wat bijzonder vind. Maar goed, wie ben ik?

Een 'klein' wonder gebeurde op de dag toen mijn zus op haar 23ste hoorde dat ze borstkanker had. Wij lazen altijd de bijbel na het eten, gewoon aan het begin beginnen en na ca. 3 jaar hadden we hem uit.
net die dag was het stuk over Hizkia aan de beurt. De koning die vele goede dingen deed, maar te horen kreeg dat hij zou sterven. Hij was ontzettend verdrietig en na gebed kwam de profeet hem vertellen dat hij nog een bepaald aantal jaren door zou leven.
Toeval, zou je denken.
Totdat wij hoorden dat nog 3 mensen van onze kerk diezelfde dag die passage hadden gelezen; haar schoonmoeder, de ouderling en nog iemand...

Mijn zus heeft nog 7 jaar geleefd en is toen overleden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:17

Ilova, allereerst zien je nagels er heel goed uit knap van je hoor !

Echt een wonder vind ik het niet hoor, ik heb daar zat verklaringen voor en daarom telt het bij mij niet als wonder. Ik denk echt dat je dat geheel op eigen wilskracht hebt gedaan en dat door je geloof versterkt is. Als jij nml. gelooft dat God ervoor heeft gezorgd dan moet het voor jou wel werken lijkt mij. Maar wat nu als je nog steeds nagel zou bijten na al je gebeden ?

Stel mijn man en ik hebben honger en we hebben geen geld meer voor vlees..En gisteravond komen ons in het pikkedonker drie koeien tegemeot lopen in de straat voor ons huis, dan zou ik dat een wonder kunnen noemen. Echter de boer op de hoek heeft een foutje gemaakt en de koeien zijn gewoon ontsnapt....is echt geen wonder.....is al de tweede keer ook en zal het nog wel genoeg keer meemaken helaas.

Heb je nog betere voorbeelden ? echte onverklaarbare ? Ja ik weet iedere geboorte van een gezond kind kun je ook als wonder zien als je wil maar het is toch echt gewoon verklaarbaar zonder studie... ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:11

wonderen bestaan niet. Het lijkt misschien zo omdat niet alles (meteen) verklaart kan worden.
Maar dan nog, zouden ze bestaan dan is het wel erg makkelijk om ze aan (een God) toe te schrijven. Persoonlijk zou ik het liever wat meer onderzocht zien worden. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:43

sflj schreef:
wonderen bestaan niet. Het lijkt misschien zo omdat niet alles (meteen) verklaart kan worden.
Maar dan nog, zouden ze bestaan dan is het wel erg makkelijk om ze aan (een God) toe te schrijven. Persoonlijk zou ik het liever wat meer onderzocht zien worden. ;)

Zelfs iets wat wetenschappelijk verklaard kan worden, kan een wonder zijn. Je moet het wonder ook willen/durven zien in iets.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:47

Dan is het toch geen wonder meer, als het verklaard kan worden.... De definitie van wonder is immers volgen van Dale: "door of met hulp van God verrichte handeling die de natuurkrachten te boven gaat", en dus niet wetenschappelijk te verklaren is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:29

Wat een geruststellende gedachte dat er toch meer is tussen hemel en aarde, nl. een nagelstudio. :')

@Perrokai
Ik wist van het bestaan van dat Jedi geloof omdat er nogal veel over werd gesproken in Engeland, het was gewoon een grap. Ze hebben daar elke 10 jaar een Census (volkstelling), waarin allerlei vragen worden gesteld. Het is verplicht hieraan mee te doen en alles naar waarheid te beantwoorden. Alleen de nieuwe vraag over geloof hoefde je niet (eerlijk) te beantwoorden. Men dacht dat als er 10.000 mensen waren die Jedi invulden dat het dan officieel een "nieuw geloof" zou zijn. Het waren er uiteindelijk zo'n 400.000 dacht ik. Maar de mensen van het Britse bureau voor statistiek waren er hardstikke blij mee want hierdoor zijn er juist door jongeren (studenten) die traditioneel proberen de census te ontlopen ontzettend veel formulieren ingevuld.
Volgens mij zijn het ook jongeren (studenten) die altijd heel goed op de hoogte zijn van dit soort dingen, ze sturen elkaar ook leuke links toe. Vaak hoor ik zoiets wel van mijn kinderen, maar nu kon ik dankzij Snader zelf eens een keer met iets leuks komen dat zij nog niet kenden, nl het Flying Spaghetti Monster. South Park kijken is natuurlijk ook een leuke manier om "bij" te blijven.
Over Scientology is heel veel geschreven, vaak naar aanleiding van het feit dat in Duitsland veel mensen Scientology wilden verbieden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:40

sdi schreef:
Door het enorme verschil in tijdspaden. Een paar duizend jaar voor menselijke geschiedschrijving en vondsten en volgens de wetenschap vele miljoenen/ miljarden jaren voor overig fossielen enzo.

Ja daaaag, hoe je het ook wendt of keert, er zijn héle bergen bewijzen vóór een aarde veel ouder dan 6000 jaar, zoals ik al eerder zei, er bestaan zelfs bomen van meer dan 8000 jaar. (en vast nog een hele hoop andere oude dingen) Is er (correct) bewijs voor een aarde van 6000 jaar? Eén boekje die een tijd geleden door wat mensen geschreven is..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

Lepeltje schreef:
sdi schreef:

Ja daaaag, hoe je het ook wendt of keert, er zijn héle bergen bewijzen vóór een aarde veel ouder dan 6000 jaar, zoals ik al eerder zei, er bestaan zelfs bomen van meer dan 8000 jaar. (en vast nog een hele hoop andere oude dingen) Is er (correct) bewijs voor een aarde van 6000 jaar? Eén boekje die een tijd geleden door wat mensen geschreven is..

Nou er is wel iets meer "bewijs" hoor lepeltje, nl. een heus creation museum in de buurt van Cincinnati in Amerika. Daar kun je met eigen ogen aanschouwen hoe (modellen van) mensen en dinosauriërs gezellig samenleefden, alles binnen een tijdspanne van 7000 jaar.

http://www.creationmuseum.org/plan-your-visit/exhibits

Helaas is er voor wetenschappelijke onzin een enorme markt. Jij blijft maar je best doen om alles netjes en wetenschappelijk uit te leggen, helaas is de werkelijkheid dat veel mensen liever willen luisteren naar één of andere mislukte wetenschapper die dan maar gemakkelijk geld gaat verdienen met "creationism". De mens wil bedrogen worden. Simpele boodschappen die vaak herhaald worden doen het altijd goed.
Ik heb trouwens wel erg genoten van je vele bijdragen en links in dit topic en het "God of Darwin" topic, bedankt!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:56

haha, ja hoor. En nou iets objectievers?