Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:10

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Op dit moment liggen er 6 of nu misschien wel 700 in het ziekenhuis met Corona , grootste gedeelte uit wijken waar de vaccinatiebereidheid ver onder de maat is. Of door afkomst of door religie of door eigenwijsheid ( domheid) en enkelen die nog niet volledig geprikt zijn, dat zijn er bijna 600 die er niet hadden hoeven te liggen.

Met die weergave kan ik niet meegaan. Ikzelf zou vanaf gisteren pas volledig gevaccineerd + wachttijd zijn. Gisteren. Ik heb binnen een uur na het openzetten van mijn jaargang gereageerd, ik heb het tweede tijdslot genomen wat me werd aangeboden, ik heb DigiD, ik kan dit zelfstandig regelen en ik heb eigen vervoer. Alles kortom prima.

Maar ik woon in een wijk waar dat niet voor iedereen geldt. Het systeem om je aan te melden vond ik niet zo eenvoudig: het had heel veel vragen voor je uberhaupt een afspraak kunt maken. Dit is een wijk waar niet iedereen goed kan lezen, waarvoor bij oudere mensen Nederlands niet altijd de moedertaal is... ook heeft wellicht niet iedereen een DigiD. Veel mensen hebben geen zelfstandig vervoer, de locatie was niet goed bereikbaar voor mensen die slecht ter been zijn en het OV moeten gebruiken, lang niet iedereen zal in het OV willen met allemaal niet-gevaccineerde mensen... (Misschien zijn er zelfs wel mensen besmet geraakt juist omdat ze naar de locatie moesten reizen of na afloop hun mondkapje af moesten zetten terwijl de besmettingen torenhoog waren. We weten het niet. )

Maar punt is: de kleinste knik in de aanloop (wachten tot een familielid kan helpen met aanmelding of vervoer, wachten op de brief en niet daarvoor al een afspraak maken) betekent dat je nu nog niet zomaar volledig gevaccineerd bent. En dat dat zeker een paar weken geleden niet.

Dus doen alsof de mensen die nu in het ziekenhuis liggen daar liggen omdat ze zich niet wilden laten vaccineren is niet terecht.

Misschien lees ik ergens overheen maar ik zie niet dat ze zegt dat het komt omdat ze allemaal niet wilden? Ze benoemt juist ook andere redenen. Enige punt dat ze maakt is dat ze er niet hadden hoeven liggen ivm vaccinatie. Waaruit ik lees.. Als straks iedereen z'n kans gehad heeft, zouden er voor de overgrote meerderheid alleen nog mensen liggen die niet gekozen hebben voor een vaccinatie om wat voor reden dan ook.

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:14

Wat ik me dan af vraag is of dat die mensen die niet willen vaccineren en doodziek worden dan achteraf geen spijt hebben...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:14

"grootste gedeelte uit wijken waar de vaccinatiebereidheid ver onder de maat is"
Terwijl er ook wijken zijn waar de vaccinatiegraad lager is dan verwacht, maar niet automatisch omdat mensen niet willen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:15

Popstra schreef:
Wat ik me dan af vraag is of dat die mensen die niet willen vaccineren en doodziek worden dan achteraf geen spijt hebben...

Dat kun je toch niet over een ''hele groep'' (het gaat nog steeds maar over een handjevol mensen die doodziek worden) zeggen? De ene individu zal spijt hebben. De ander niet. Maakt het een verschil? :?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:18

Popstra schreef:

Dat kan. Maar als ik mij laat vaccineren met iets waar ik niet 100% achter sta en ik krijg toch één of andere zeldzame, ernstige bijwerking, zal ik ook spijt hebben.
Dus wat dat betreft, is het voor mij 50/50 :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:19

Shadow0 schreef:
"grootste gedeelte uit wijken waar de vaccinatiebereidheid ver onder de maat is"
Terwijl er ook wijken zijn waar de vaccinatiegraad lager is dan verwacht, maar niet automatisch omdat mensen niet willen.

In grote steden zijn ze al langs de deuren gegaan met vaccinaties in achterstandswijken.
Weet niet hoever ze daarmee al zijn, maar daar help je alsnog een grote groep mee die niet zelf een afspraak kunnen maken maar wel willen vaccineren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:23

Shadow0 schreef:

Er is inmiddels van alles aan gedaan, plaatselijke huisartsen die de wijk in gaan, buurtcoaches, prikbussen. Folders in elke taal overal verspreid. En wanneer je kijkt in de ziekenhuisopnames zijn er van de 100 ongeveer 80 afkomstig uit zuid en Noord-Holland. Die mensen zullen misschien wel gaan prikken maat feit blijft dat ze gewoon gevaar lopen op Corona in bepaalde wijken. Grote gezinnen, vaker lichamelijke problemen, beroepen die het onmogelijk te maken om thuis te werken.
Het grootste probleem? De berichten vanuit land van herkomst, vaak onzin berichten maar ze nemen dat veel eerder aan met helaas nu zware gevolgen voor hun eigen gezondheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:24

Pandora2 schreef:
Popstra schreef:

Dat kan. Maar als ik mij laat vaccineren met iets waar ik niet 100% achter sta en ik krijg toch één of andere zeldzame, ernstige bijwerking, zal ik ook spijt hebben.
Dus wat dat betreft, is het voor mij 50/50 :P

Ik denk dat echt niemand vrolijk juichend die prik heeft gezet maar fijn dat gemiddeld 85 % het wel doet of allang gedaan heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:27

verootjoo schreef:
In grote steden zijn ze al langs de deuren gegaan met vaccinaties in achterstandswijken.
Weet niet hoever ze daarmee al zijn, maar daar help je alsnog een grote groep mee die niet zelf een afspraak kunnen maken maar wel willen vaccineren.

Het zal overal verschillen, maar hier in Utrecht zijn ze 2 weken geleden begonnen met in een paar wijken (Kanaleneiland en Overvecht) vaccineren zonder afspraak. Laagdrempeliger en met meer mogelijkheden om vragen te stellen.
En dat helpt inderdaad een hele groep... maar wel pas nu. Het effect kun je nog niet echt in de cijfers terugzien. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen zijn besmet op een moment dat veel mensen nog geen mogelijkheid hadden om al volledig gevaccineerd te zijn. Dat te omschrijven als een gevolg van lage vaccinatiebereidheid is niet terecht.

Bigone: ik zou ook wat voorzichtiger zijn met de teksten over 'land van herkomst'. Hier in de omgeving zijn veel mensen van buitenlandse afkomst aanzienlijk voorzichtiger omdat ze JUIST informatie van buiten Nederland krijgen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:36

996981 schreef:
Popstra schreef:

Dat kun je toch niet over een ''hele groep'' (het gaat nog steeds maar over een handjevol mensen die doodziek worden) zeggen? De ene individu zal spijt hebben. De ander niet. Maakt het een verschil? :?

Hoezo kan ik dat niet zeggen. Me af vragen in dit geval? En hoezo hele groep? Ik praat niet voor anderen maar vraag me iets af!
Weet jij überhaupt hoe het is om dood ziek te zijn en een paar weken in ellende te moeten door maken in een ziekenhuis bed?
Ik wel en dat wil ik nooit meer.

Ik zou dus echt spijt hebben als ik daar toen geen maatregelen had genomen en het had kunnen voorkomen. Want dat is dus wel vrij duidelijk dat je dus met een vaccinatie niet zo er bij had hoeven te liggen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:42

Een oom van mij zei tegen me toen ik 2 weken in het ziekenhuis lag: 'Mensen hebben allerlei wensen. Maar de enige wens van een zieke is om weer beter te worden.'

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:47

Precies dat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:49

Sheran schreef:
Een oom van mij zei tegen me toen ik 2 weken in het ziekenhuis lag: 'Mensen hebben allerlei wensen. Maar de enige wens van een zieke is om weer beter te worden.'

en dit is waarheid als een koe.

Velen van ons in dit topic hebben gelukkig makkelijk praten: We hebben geen covid gehad, hebben de keuze om te laten prikken en leven in een veilige omgeving. Dat is hartstikke mooi.

En 100% erachter staan... Nee. Maar ik heb hem wel.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:50

Winged schreef:
Waar gaat dat toch heen met de wereld he, al die oude ziektes nog steeds :+

Ik ben trouwens wel verrast dat die besmettingen zo snel dalen. Komt dat doordat er ook minder aan het licht komen vanwege testen voor toegang? Dus eigenlijk: Hoeveel mensen zijn zonder dat we het door hebben besmet?

Lastige is dat veel volledig gevaccineerden het kunnen hebben en verspreiden zonder iets te merken
En zonder klachten ga je niet testen lijkt me ( als je geen contact met een besmet persoon hebt gehad)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:05

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Het zal overal verschillen, maar hier in Utrecht zijn ze 2 weken geleden begonnen met in een paar wijken (Kanaleneiland en Overvecht) vaccineren zonder afspraak. Laagdrempeliger en met meer mogelijkheden om vragen te stellen.
En dat helpt inderdaad een hele groep... maar wel pas nu. Het effect kun je nog niet echt in de cijfers terugzien. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen zijn besmet op een moment dat veel mensen nog geen mogelijkheid hadden om al volledig gevaccineerd te zijn. Dat te omschrijven als een gevolg van lage vaccinatiebereidheid is niet terecht.

Bigone: ik zou ook wat voorzichtiger zijn met de teksten over 'land van herkomst'. Hier in de omgeving zijn veel mensen van buitenlandse afkomst aanzienlijk voorzichtiger omdat ze JUIST informatie van buiten Nederland krijgen

Hoezo moet ik voorzichtiger zijn? En nogmaals, 15 % is half of helemaal geprikt maar die 85 % zijn niet geprikt, zelfs de eerste niet en volgens mij heeft iedereen daar wel een kans voor gehad.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0515b77/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:28

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:30

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:32

Nou ja onder alle bevolkingsgroepen zitten mensen die denken dat je magnetisch wordt van een vaccin... die zijn allemaal net zo gek slecht geinformeerd... maar het zou fijn zijn als dat allemaal bij elkaar niet teveel wordt... (zodat maatregelen voor de samenleving losser kunnen)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:34

De enige manier hoe die over te halen zijn, zijn wanneer de halve wijk het ziekenhuis in komt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:37

sureido schreef:
De enige manier hoe die over te halen zijn, zijn wanneer de halve wijk het ziekenhuis in komt.

Zo was Corona vorig jaar alleen een griepje bij ons in de buurt. Totdat het verzorgingstehuis vele besmettingen kreeg en grootouders kwam te overlijden. Dat was het ‘ wakkermaak’ effect.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:43

bigone schreef:
Ik denk dat echt niemand vrolijk juichend die prik heeft gezet maar fijn dat gemiddeld 85 % het wel doet of allang gedaan heeft.

Als ik hier in de topics op bokt lees, denk ik toch echt wel dat heel veel mensen juist wel juichend die prik gaan halen zijn. Of het moet zijn dat ze zich in het echte leven compleet anders voordoen dan op internet, dat kan ook natuurlijk.
Er werd een hele tijd zelfs gefeliciteerd met de prik :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:45

Cer schreef:
Nou ja onder alle bevolkingsgroepen zitten mensen die denken dat je magnetisch wordt van een vaccin... die zijn allemaal net zo gek slecht geinformeerd... maar het zou fijn zijn als dat allemaal bij elkaar niet teveel wordt... (zodat maatregelen voor de samenleving losser kunnen)

Precies dat....

Ik las een tweet hier in dit topic geloof ik van een mevrouw die te bang is voor het vaccin om het te nemen, maar nu ook weer begon dat het niet eerlijk en gevaarlijk voor haar was om de maatregelen losser te maken.... Dus omdat zij bang was voor het vaccin, moest het maar zo blijven zodat zij ook geen risico had op covid krijgen.
Dáár heb ik eerlijk gezegd wel moeite mee. Ik vond het ook spannend, ik ben ook niet volledig overtuigd maar voor mij wegen op het moment de voordelen van vaccineren zwaarder dan niet vaccineren.

De wappies vind ik ook prima, zolang zij maar niet eisen dat we voor hun met maatregelen blijven zitten die, als zij dat prikje genomen hadden, niet meer nodig waren geweest...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:47

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:53

Nou in het thuisland wordt ook gevaccineerd neem ik aan, dus dat kan het niet zijn denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:54

Staat toch gewoon letterlijk in het artikel uitgelegd waar hun angst en twijfel vandaan komt? :?