Shadow0 schreef:bigone schreef:Op dit moment liggen er 6 of nu misschien wel 700 in het ziekenhuis met Corona , grootste gedeelte uit wijken waar de vaccinatiebereidheid ver onder de maat is. Of door afkomst of door religie of door eigenwijsheid ( domheid) en enkelen die nog niet volledig geprikt zijn, dat zijn er bijna 600 die er niet hadden hoeven te liggen.
Met die weergave kan ik niet meegaan. Ikzelf zou vanaf gisteren pas volledig gevaccineerd + wachttijd zijn. Gisteren. Ik heb binnen een uur na het openzetten van mijn jaargang gereageerd, ik heb het tweede tijdslot genomen wat me werd aangeboden, ik heb DigiD, ik kan dit zelfstandig regelen en ik heb eigen vervoer. Alles kortom prima.
Maar ik woon in een wijk waar dat niet voor iedereen geldt. Het systeem om je aan te melden vond ik niet zo eenvoudig: het had heel veel vragen voor je uberhaupt een afspraak kunt maken. Dit is een wijk waar niet iedereen goed kan lezen, waarvoor bij oudere mensen Nederlands niet altijd de moedertaal is... ook heeft wellicht niet iedereen een DigiD. Veel mensen hebben geen zelfstandig vervoer, de locatie was niet goed bereikbaar voor mensen die slecht ter been zijn en het OV moeten gebruiken, lang niet iedereen zal in het OV willen met allemaal niet-gevaccineerde mensen... (Misschien zijn er zelfs wel mensen besmet geraakt juist omdat ze naar de locatie moesten reizen of na afloop hun mondkapje af moesten zetten terwijl de besmettingen torenhoog waren. We weten het niet. )
Maar punt is: de kleinste knik in de aanloop (wachten tot een familielid kan helpen met aanmelding of vervoer, wachten op de brief en niet daarvoor al een afspraak maken) betekent dat je nu nog niet zomaar volledig gevaccineerd bent. En dat dat zeker een paar weken geleden niet.
Dus doen alsof de mensen die nu in het ziekenhuis liggen daar liggen omdat ze zich niet wilden laten vaccineren is niet terecht.
Misschien lees ik ergens overheen maar ik zie niet dat ze zegt dat het komt omdat ze allemaal niet wilden? Ze benoemt juist ook andere redenen. Enige punt dat ze maakt is dat ze er niet hadden hoeven liggen ivm vaccinatie. Waaruit ik lees.. Als straks iedereen z'n kans gehad heeft, zouden er voor de overgrote meerderheid alleen nog mensen liggen die niet gekozen hebben voor een vaccinatie om wat voor reden dan ook.