Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:45

purny schreef:
Het probleem is dat ik 7 verschillende personen per week mag zien, mijn broer 7 verschillende personen enz...

Oké, maar hoe zou jij het dan wel doen? Maximaal 1 gezin per week zien?
(edit: en hoe realistisch is het dat jij elke dag iemand anders op bezoek krijgt?)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 02-03-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:46

purny schreef:
Het probleem is dat ik 7 verschillende personen per week mag zien, mijn broer 7 verschillende personen enz...

Veel mensen zelfs nog meer.

7x 1 persoon als visite.

Maar je doet eens een keer boodschappen, moet naar huisarts of fysio, ziet mensen op je werk, praat even met een stalgenoot etcetera etcetera.

Dus als je extreem simpel rekent, en uitgaat van 10 per week (ik denk gemiddeld genomen meer...)

Dan zit je in de 2e lijn al op 100,
Derde lijn op 1000... (Of als je van al die 100 ook hún 2e en 3e lijn telt nog vreselijk veel meer zelfs....)

Even voor het idee en met extreeeeeem versimpelde berekening...

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:48

Daarom zit de grootste winst ook in je eigen contacten beperken.
Als we dat allemaal zouden doen konden horeca en winkels gewoon open.
Regering kan daar regels op stellen maar wij moeten het doen met z'n allen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:51

Jup.

Maar jezelf iets ontzeggen in het belang van de grote groep is niet iets dat buitengewoon goed ligt in de huidige maatschappij

(Nlse/westerse/consumptiemaatschappij, whatever ;) )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:52

Ik ben daarom ook meer voor een Vlaamse variant. 1 vast contact per dag

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:53

IMANDRA schreef:
purny schreef:

Oké, maar hoe zou jij het dan wel doen? Maximaal 1 gezin per week zien?
(edit: en hoe realistisch is het dat jij elke dag iemand anders op bezoek krijgt?)

De enigste personen die ik naast mijn werk zie zijn mijn ouders

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:00

Heb helemaal niemand die op visite kom. En op het moment ook ruzie met mijn ouders dus daar kom ik ook niet.

En afgelopen week hadden mijn katten ruzie dus geen van hun kwamen knuffelen. Dan voel je eigen verd*md alleen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:02

Inmiddels zijn er alweer besmettingen met de Britse variant bijgekomen in het UMCG, ondanks alle voorzorgregels blijkt dat deze variant toch wel besmettelijker is want als ze het in het ziekenhuis al niet snel uit kunnen bannen dan maak ik me geen illusies of we nog een derde hoge golf gaan krijgen.

MoniqueT

Ik zie al maanden zo min mogelijk mensen. Hier komt 1 echtpaar uit het dorp, die zien verder ook niemand. De schilder is hier bezig, we drinken buiten koffie met hem. Maar zeker op 2 meter afstand en hij werkt ook alleen buiten. Heeft zijn eigen ruimte in de tuin waar hij een koelkast, koffiezetter en toilet heeft.

Contacten zegt hier genoeg: van heel weinig naar bizar veel besmettingen na kerst, met meer dan 2000 per dag op 1,5 miljoen inwoners (provincie), tot 72 nieuwe besmettingen gisteren (al meer dan een week minder dan 100 per dag). Dorpen afsluiten , horeca dicht, niemand op bezoek. Winkels zijn wel open gebleven, contactberoepen ook. Maskers al maandenlang binnen en buiten verplicht.Alles wordt nu licht versoepeld. Eens kijken hoe dat gaat

Marcella, virtuele knuffel!
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 02-03-21 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Cer schreef:
@roodvos: ik lees dat hier op bokt in het topic over mensen die corona hebben. Dat een aantal menen echt heel voorzichtig te zijn geweest (want risico oid) en toch besmet zijn geraakt.. Ja, of zij de waarheid vertellen weet ik niet, maar ik neem aan van wel...

Ja, ik ken die details natuurlijk ook niet. Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen "heel voorzichtig zijn" en "zonder sociaal contact".

"Zonder sociaal contact" is, vind ik, letterlijk niemand zien en nergens komen. En dat geldt ook voor eventuele huisgenoten.

Ik vind zelf dat ik (heel) voorzichtig ben maar ben niet zonder contact. Ik werk thuis en ga 1x in de week naar de supermarkt op een rustig moment. Ik heb geen partner, relatie of huisgenoot die iets mee kan slepen. Maar ik ben wel nagenoeg iedere avond op stal en ga max 1x per week met een vriendin eten of koffie drinken.

En dat is dan misschien wel taalkundig "copuleren met mieren" maar wel van belang in de overdraagbaarheid van dit virus. Want als mensen echt besmet raken zonder enig sociaal contact, dan betekent dit dat er andere vormen van overdracht zijn. Dat het best wel een eindje door de lucht kan reizen bijvoorbeeld. Of misschien via (huis)dieren. En dat vind ik dan best wel verontrustend.

Oh ja, en is niet persoonlijk op jou hoor. Jouw woorden triggerden mij, dat is alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:05

Marcella schreef:
Heb helemaal niemand die op visite kom. En op het moment ook ruzie met mijn ouders dus daar kom ik ook niet.

En afgelopen week hadden mijn katten ruzie dus geen van hun kwamen knuffelen. Dan voel je eigen verd*md alleen.

:(:)

Ik ga vanmiddag voor het eerst tegen het advies in. Wij komen al maanden nergens samen als gezin.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:47

Ik zit toch even na te rekenen hoeveel mensen ik gemiddeld zie. En dan kom ik op 5 (waaronder mijn ouders als stel). Komend weekend ga ik wel tegen het advies in ivm verjaardag van een vriendin. Houdt ook in dat de week daarop mij wel afzijdig houd, dus niet naar mijn ouders etc. Ik denk dat ik daar een aardige balans in weet te vinden: Na een mogelijk risico direct contacten beperken en eigen gezondheid blijven peilen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:49

Roodvos schreef:
Cer schreef:
@roodvos: ik lees dat hier op bokt in het topic over mensen die corona hebben. Dat een aantal menen echt heel voorzichtig te zijn geweest (want risico oid) en toch besmet zijn geraakt.. Ja, of zij de waarheid vertellen weet ik niet, maar ik neem aan van wel...

Ja, ik ken die details natuurlijk ook niet. Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen "heel voorzichtig zijn" en "zonder sociaal contact".

"Zonder sociaal contact" is, vind ik, letterlijk niemand zien en nergens komen. En dat geldt ook voor eventuele huisgenoten.

Ik vind zelf dat ik (heel) voorzichtig ben maar ben niet zonder contact. Ik werk thuis en ga 1x in de week naar de supermarkt op een rustig moment. Ik heb geen partner, relatie of huisgenoot die iets mee kan slepen. Maar ik ben wel nagenoeg iedere avond op stal en ga max 1x per week met een vriendin eten of koffie drinken.

En dat is dan misschien wel taalkundig "copuleren met mieren" maar wel van belang in de overdraagbaarheid van dit virus. Want als mensen echt besmet raken zonder enig sociaal contact, dan betekent dit dat er andere vormen van overdracht zijn. Dat het best wel een eindje door de lucht kan reizen bijvoorbeeld. Of misschien via (huis)dieren. En dat vind ik dan best wel verontrustend.

Oh ja, en is niet persoonlijk op jou hoor. Jouw woorden triggerden mij, dat is alles.

En aanvullend daarop: ik ken mensen die vN mening zijn dat ze heel voorzichtig zijn, waarvan ik een andere mening heb.

Ik las net trouwens op NOS waarop sekswerkers zijn uitgezonderd (daar hadden we het hier pas over toch, volgens mij vroeg lenaatje zich dat af): bron en contactonderzoek is bijna niet te doen omdat vrijwel iedereen een valse naam opgeeft. Moest ik wel om lachen, maar snap de keuze dan wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:52

Cer schreef:
Ja nou ik denk dat dat risico wel meevalt... ik denk dat dat dus ook een stukje 'paniek om niks' kan zijn .. Maar als ik hoor "Het kan iedereen overkomen!! Kijk uit!! Restschade!! jonge mensen!!!" etc etc en 70% op de IC is een zwaarlijvige man, dan denk ik 'nou, zeg dat dan gewoon'
Of 'ja thuis situatie!! IEDEREEN heeft TEVEEL bezoek!!" waardoor, let wel, mensen ook extra op elkaar gaan letten en gaan vingerwijzen, wat de sfeer niet ten goede komt, en het blijken kerkgemeenschappen of andere woongemeenschappen te zijn, of wellicht toch schoolgaande kinderen, dan denk ik , nou, dat mag best vermeld worden..
Dat is toch geen geheim ofzo?

Vind het alleen maar beter om het beestje bij de naam te noemen. Als je tot een bepaalde groep behoort of er (beroepshalve) mee in contact komt, weet je tenminste waar de risico's in zitten en kun je je er nog beter tegen beschermen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:41

secricible schreef:
Ik las net trouwens op NOS waarop sekswerkers zijn uitgezonderd (daar hadden we het hier pas over toch, volgens mij vroeg lenaatje zich dat af): bron en contactonderzoek is bijna niet te doen omdat vrijwel iedereen een valse naam opgeeft. Moest ik wel om lachen, maar snap de keuze dan wel.

Was dit ook daadwerkelijk de reden toen die uitzondering voor sekswerk gemaakt werd, of is dit er later bijverzonnen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:43

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Was dit ook daadwerkelijk de reden toen die uitzondering voor sekswerk gemaakt werd, of is dit er later bijverzonnen?

Klopt dat was ik!
Of het er niet later bij is verzonnen vind ik ook twijfelachtig maar ik snap de reden wel haha.
Al zou je daar natuurlijk best een verplicht kunnen laten identificeren natuurlijk. Niet alle sekswerkers hebben alleen klanten die anoniem zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:45

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Geen idee, misschien vond Rutte het gewoon leuk op ienemienemutte 1 contactgroep uit te zonderen, wie zal het zeggen :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:49

Nah het kan best een ingenomen standpunt van het cda en ChristenUnie zijn. Met de aankomende verkiezingen vind ik dat niet zo heel raar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:52

Wie krijgt er eigenlijk normaal 7x per week visite?
Ik niet iig.
Mn moeder zie ik 1x per 2 a 3 weken, broer 3x per jaar. Schoonfam niet. Af en toe komt er een dinnetje thee drinken en verder enkel mijn personeel 5 dagen per week buiten in de stal. Contact gaat via app...foon..messenger verder en ik zelf kom nu ook nergens dan enkel eens boodschapjes doen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:58

Ik ben vandaag tegen de regels in naar de kapper geweest. Heerlijk!
Het is een stuk luchtiger gemaakt.
Daarna mezelf op nieuwe spijkerbroek en shirt getrakteerd.
Er waren geen klanten in de winkel, tegen eigenaresse gezegd dat ik gisteren telefonisch een afspraak had gemaakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:59

Ik zie verder trouwens alleen m’n vader.
Verder m’n collega’s en leerlingen maar dat is niet privé.
Nu is dat voor mij tijdens werkweken niet heel anders dan normaal :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:03

Normaal één keer per week mijn ouders, die zie ik nu ook nog wel regelmatig maar dan buiten op afstand, vader is risicogroep. Ik doe één keer per week boodschappen en verder kom ik nergens.
Ik sta op een doe het zelf stal en ben ivm toerbeurten dus eigenlijk altijd alleen op stal.
Andere volwassenen zie ik bij speelafspraakjes van de kinderen bij het ophalen. Dan laat ik ze buiten staan en blijf zelf ook buiten staan.
Dus nee, ik heb niet veel contacten en denk niet dat ik veel risico loop zelf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:07

Popstra schreef:
Wie krijgt er eigenlijk normaal 7x per week visite?
Ik niet iig.
Mn moeder zie ik 1x per 2 a 3 weken, broer 3x per jaar. Schoonfam niet. Af en toe komt er een dinnetje thee drinken en verder enkel mijn personeel 5 dagen per week buiten in de stal. Contact gaat via app...foon..messenger verder en ik zelf kom nu ook nergens dan enkel eens boodschapjes doen..

7 keer echt niet. Maar normaal wel een keer of 3 a 4 in de week dat er visite kwam of wij ergens op visite gingen. In het weekend deden we dat ook vaak met een groepje. Regelmatig een verjaardag.

Ik moet zeggen dat ik dat 1 persoon advies geschrapt hebt. Net als vanavond komt een vriend met zijn 2 kinderen eten. Afgelopen zondag zijn ze hier ook geweest. Hen zien we wekelijks.
Verder zie ik ongeveer 1 keer in de week mijn ouders. En ik heb 2 vriendinnen die ik ongeveer 1x in de 2 weken los van elkaar zie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:25

secricible schreef:
Geen idee, misschien vond Rutte het gewoon leuk op ienemienemutte 1 contactgroep uit te zonderen, wie zal het zeggen :j

Ik moet nu zo aan dit artikel denken:
https://www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10 ... t-dat-doen
Citaat:
'Er heten opeens veel klanten Mark Rutte'

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:47

Citaat:
Het zogenoemde reproductiegetal ging fors omhoog: van 0,99 op 5 februari naar 1,14 op 12 februari. Dat betekent dat 100 mensen in Nederland op dat moment 114 anderen infecteerden. Daarmee neemt de epidemie toe. Het RIVM noemt de vooruitzichten 'niet goed'.

Gaat lekker zo. En versoepeling en mensen en bedrijven en winkels die zich niet meer aan de regels houden. En praten dat voor zichzelf goed. Toch maar even illegaal naar de kapper, of winkelen, of op het illegaal geopende terras zitten. Of ontvangen zoals mijn vader meer mensen dan mag. Dat wordt fijn weergegeven door het r getal. -O- kan me daar best boos om maken. Spelen met andermans gezondheid. ;( Waardoor alles nog meer oploopt en dadelijk de boel wer helemaal dicht mag.

#) :n