Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:54

Ik ben niet zo’n Facebook paniekzaaier begrijp me niet verkeerd, maar als de scholen weer open gaan lijkt het me een heel goed idee om dat op vrijwillige basis te doen. Dan gaan de kinderen in een nare thuissituatie weer naar school en zowel de kinderen van ouders die zeggen ‘we redden ons prima met dat thuisonderwijs’ en de ‘mijn kind is geen proefkonijn’ en de ‘in ons gezin is iemand met een zwakke gezondheid en ik ben bang dat mijn kind dan dat gezinslid ziekmaakt’ gewoon niet naar school. Dan kunnen de leraren doorgaan met het thuisonderwijsprogramma dat ze nu doen. En zijn er kleine groepjes op school waardoor de 1,5 meter makkelijk haalbaar is en leraren niet nog extra overvraagd worden door hele lange dagen te moeten maken als ze met verschillende rondes zouden moeten werken. Dan heb je alle kampen ouders tevreden, de zorgenkindjes en hun ouders krijgen weer ademruimte, en enigzins werkbaar voor leraren (sorry wil de leraren niet beledigen weet dat jullie werkdruk al enorm is), maar de scholen weer op volle kracht open lijkt me geen oplossing en aan al het geschreeuw op Facebook te zien staan een hoop ouders daar ook niet achter

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:57

litilaura schreef:
Ik ben niet zo’n Facebook paniekzaaier begrijp me niet verkeerd, maar als de scholen weer open gaan lijkt het me een heel goed idee om dat op vrijwillige basis te doen. Dan gaan de kinderen in een nare thuissituatie weer naar school en zowel de kinderen van ouders die zeggen ‘we redden ons prima met dat thuisonderwijs’ en de ‘mijn kind is geen proefkonijn’ en de ‘in ons gezin is iemand met een zwakke gezondheid en ik ben bang dat mijn kind dan dat gezinslid ziekmaakt’ gewoon niet naar school. Dan kunnen de leraren doorgaan met het thuisonderwijsprogramma dat ze nu doen. En zijn er kleine groepjes op school waardoor de 1,5 meter makkelijk haalbaar is en leraren niet nog extra overvraagd worden door hele lange dagen te moeten maken als ze met verschillende rondes zouden moeten werken. Dan heb je alle kampen ouders tevreden, de zorgenkindjes en hun ouders krijgen weer ademruimte, en enigzins werkbaar voor leraren (sorry wil de leraren niet beledigen weet dat jullie werkdruk al enorm is), maar de scholen weer op volle kracht open lijkt me geen oplossing en aan al het geschreeuw op Facebook te zien staan een hoop ouders daar ook niet achter

Maar je krijgt niet zomaar de kindjes met een slechte thuissituatie naar school. Daar van gaan ouders ook niet zomaar zeggen zo ik stuur hem naar school. Hoe ga je dat verplichten dan?

Vorige week heb ik durven reageren op een bericht over leerplichtambtenaren waar kinderen kwijt waren. Volgens verschillende mensen op fb was dit onzin die kinderen waren niet kwijt en anders kwamen ze uit het buitenland. Dit is gewoon niet zo. Dus het beeld wat mensen hebben is wel erg vertekend. Inhoudelijk reageren had ook geen zin. Ik werd afgetekend als wereldvreemd en deze mensen waren DE afspiegeling van de samenleving en in hun omgeving waren kinderen niet kwijt. Dus het zou vast komen door luie leerkrachten of luie leerplichtambtenaren.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-04-20 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:58

MoniqueT schreef:
Nou, Spanje gaat los hoor!

Vanaf maandag mogen kinderen tot 14 jaar mee naar de supermarkt of apotheek met 1 ouder. Jongeren van 14 tot 18 mogen dat zelfstandig. Maar geen ommetje, geen fiets, bal of rolschaatsen. En meteen weer naar huis.

Jippie!

Wat een raar voorstel laat die konderen lekker buiten spelen onder toezicht .
Juist een supermarkt lijkt me zo een plek waar je wat oploopt , je moet eens opletten hoeveel mensen in groenten en fruit staan te graaien .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:59

Jeetje 30 pagina’s erbij. Was op pag 27.

Niet bij gelezen.
Maar wij hebben een geweldige uitvaart kunnen geven.
Heel veel mensen hebben laatste groet gebracht.
Op weg van woonhuis naar oale stee, oid- buren langs de weg.
Mensen die toch niet langs durfden te komen, stonden ook langs de weg.
Konden de rouwstoet aan zien komen met van trekkers zien.
Gestopt bij de koeien.

Het was bijzonder, bijzonder mooi en onvergetelijk. Wij hebben er een heel fijn gevoel bij.

Postbode komt kaarten letterlijk met bakken vol brengen.

Het was bijzonder, bijzonder mooi en onvergetelijk. Wij hebben er een heel fijn gevoel bij.

Vorige noemden we het nog het coronamonster.
Inmiddels hebben wij dit dankzij de corona zo mooi, hecht, intens en waardevol kunnen beleven.

Een verdrietige dag met een hele grote, dikke gouden rand. <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:00

Wat fijn Tienus , je pa zou trots zijn geweest, red je mam het nog een beetje ?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:03

Fijn tienus! Sterkte nog de komende tijd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:05

Basisscholen gaan dus weer open vanaf 11 mei hoor ik net bij 5 uur live?

En kinderen onder de 12 mogen naar sportclubs, zonder 1.5 meter, hoger dan 12 met 1.5 meter afstand dus met voetbal enzo moeten ze dan nog even uitpuzzelen.
Laatst bijgewerkt door sureido op 21-04-20 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:06

litilaura schreef:

Hoe ga je dat dan doen? En lesgeven in een klas en een thuisonderwijsprogramma draaien zonder dat je extra uren draait?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:07

sureido schreef:

Klopt staat nu ook op de NOS, en naar eigen inzicht in overleg open. Dat vind ik wel echt heel goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:08

sureido schreef:

En kinderen onder de 12 mogen naar sportclubs, zonder 1.5 meter, hoger dan 12 met 1.5 meter afstand dus met voetbal enzo moeten ze dan nog even uitpuzzelen.

Hoe gaan ze dat dan doen met de ouders die bij kindersport vaak bij elkaar gaan klitten?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:08

Tandartsen en mondhygienisten mogen ook weer open. Kappers en nagelstylisten gaan ook misschien weer open maar daar valt volgende week pas een besluit over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:09

elnienjo schreef:
sureido schreef:

Hoe gaan ze dat dan doen met de ouders die bij kindersport vaak bij elkaar gaan klitten?

dat gaan ze heel simpel gewoon niet doen? dat deed je voorheen in de supermarkt, werk, winkelstraat toch ook en nu niet?
Dat lijkt me een retorische vraag...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:10

PSvanLot schreef:
dat gaan ze heel simpel gewoon niet doen? dat deed je voorheen in de supermarkt, werk, winkelstraat toch ook en nu niet?

Ik denk dat jij de bevolking te intelligent inschat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:10

Fijn Tienus dat het voor jullie toch een mooie dag geworden is !

@Monique Die versoepeling in Spanje is ook niet helemaal wat je verwacht...jeetje :x
De regeringen zijn een beetje het noorden kwijt lijkt me. Hier in Belgie gebeuren ook rare dingen :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:11

elnienjo schreef:
sureido schreef:

Denk dat het vanavond nog duidelijk wordt, maar:

- alles wordt verlengd tot 20 mei, dus horeca dicht/evenementen gaan worden afgelast tot sept
- sportclubs mogen open en kinderen onder de 12 hoeven niet 1.5 meter afstand, boven de 12 wel dus daar moet dan creatief over gedaan worden
- 11 mei gaan ook de basisscholen weer open
- tandartsen mogen weer beginnen
- kappers & nagelstylisten en schoonheidssalons wordt volgende week beslissing over genomen maar als die bescherming kunnen bieden kunnen deze ook open.

Best netjes denk ik.. Maar ben benieuwd hoe het allemaal uitgedacht wordt uiteindelijk!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:11

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:

Je kan daar toch gewoon op handhaven?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:12

sureido schreef:
Tandartsen en mondhygienisten mogen ook weer open. Kappers en nagelstylisten gaan ook misschien weer open maar daar valt volgende week pas een besluit over.

Dat vind ik toch best bijzonder gezien het feit dat de eerste 2 in je mond bezig zijn. Ik begrijp dat ze cruciaal zijn maar kappers en nagelstylsten kunnen naar mijn mening beter afstand behouden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:13

bigone schreef:
Wat fijn Tienus , je pa zou trots zijn geweest, red je mam het nog een beetje ?

Tot nu toe gaat het erg goed.
We krijgen de klap nog wel.

Dank je wel. Iedereen voor het medeleven en steun

Zei tegen mijn moeder mijn vriendin cheveyo@bokt had prachtige uitvaart, maar deze staat op nr 1.
Bij Chev was het het patsboem afgelopen.
Ondanks dat we deze niet aanzagen komen, kunnen we niet zeggen dat het onverwachts was.
En alles zo bewust mee gemaakt, het ziek worden, het afscheid.

Shadow0

De manier die mij het meest voor de hand lijkt te liggen is het aantal uren beperken. Dus halve dagen. Dat maakt het wellicht ook makkelijker om groepen op school te spreiden, en kinderen hoeven dan ook niet meteen zo lang met de nieuwe regels in de klas (want dat is ook best een overgang denk ik)
Dan heb je de andere tijd over om zelf even bij te komen, afstandsonderwijs te geven en de boel allemaal een beetje vorm te geven. (Dus niet meteen weer terug naar het oude dagrooster, maar gewoon stukje bij beetje, en al gaande aanpassen. Met ook tijd om dat te doen en uit te werken, en aan elkaar te delen en zelf niet gek te worden.)

PSvanLot

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:

En misschien dat jij te weinig op het sportveld komt.

Waarom zouden mensen bij het kijken naar een training niet uit elkaar kunnen staan en in de supermarkt wel :Y)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:14

lukka63 schreef:
MoniqueT schreef:
Nou, Spanje gaat los hoor!

Vanaf maandag mogen kinderen tot 14 jaar mee naar de supermarkt of apotheek met 1 ouder. Jongeren van 14 tot 18 mogen dat zelfstandig. Maar geen ommetje, geen fiets, bal of rolschaatsen. En meteen weer naar huis.

Jippie!

Wat een raar voorstel laat die konderen lekker buiten spelen onder toezicht .
Juist een supermarkt lijkt me zo een plek waar je wat oploopt , je moet eens opletten hoeveel mensen in groenten en fruit staan te graaien .

Dat dus. Kan jij je nog herinneren wat ze bij ons in het dorp een supermarkt noemen?? Daar struikel ik normaal al over de kleinkinderen van de kruidenier.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:15

sureido schreef:
elnienjo schreef:
[quote="sureido"

Hoe gaan ze dat dan doen met de ouders die bij kindersport vaak bij elkaar gaan klitten?[/quote
Denk dat het vanavond nog duidelijk wordt, maar:

- alles wordt verlengd tot 20 mei, dus horeca dicht/evenementen gaan worden afgelast tot sept
- sportclubs mogen open en kinderen onder de 12 hoeven niet 1.5 meter afstand, boven de 12 wel dus daar moet dan creatief over gedaan worden
- 11 mei gaan ook de basisscholen weer open
- tandartsen mogen weer beginnen
- kappers & nagelstylisten en schoonheidssalons wordt volgende week beslissing over genomen maar als die bescherming kunnen bieden kunnen deze ook open.

Best netjes denk ik.. Maar ben benieuwd hoe het allemaal uitgedacht wordt uiteindelijk!

En de kinderopvang/psz *\o/*

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:16

Tienus, wat heerlijk dat je zo'n goed gevoel hebt bij de uitvaart. Ik weet hoe je dat kan sterken!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:17

Die vergat ik inderdaad! En mondhygienisten ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:17

Wat mooi tienus63! Dat klinkt heel bijzonder en ontroerend, de uitvaart. Fijn dat jullie het op deze manier ervaren.