Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:01

Ja, kan het missen. Het is ook geen wereldbedrag, maar om nu meteen duizenden euro's in te zetten als je nog niet weet waar je mee bezig bent, dat is ook nogal wat. Ik wil "voelen" of het iets is wat bij me past, of ik het onder de knie krijg.

Crypto zie ik niet zitten. En snelle winst is ook niet noodzakelijk. Als je zegt dat het beter is om rustig te beginnen en het idee van winst voorlopig uit mn hoofd te zetten, ook geen probleem.

Ik ga eens wat podcasts zoeken, bedankt al zover.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:36

Als je de eerste 10 afleveringen van jong begeleggen luistert dan kun je daarna al wat gaan doen.

Maar ook daar adviseren ze om juist voor de lange termijn te beleggen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:50

capopjekop schreef:
Als je de eerste 10 afleveringen van jong begeleggen luistert dan kun je daarna al wat gaan doen.

Oké, dan wordt het lange termijn. Kan ik hier m’n vragen stellen? Want ik heb zelf nog nooit belegd. Wel een portefeuille die automatisch loopt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:40

Er zijn veel verschillende strategieën, dus het is zeker slim om je wat in te lezen en een strategie te kiezen die het beste bij je past. Handelen, dus snel achter elkaar kopen en verkopen, daar zit veel meer risico aan dan langetermijn beleggen.
Kies je zelf al je aandelen, dan zal je portefeuille vaak wat meer fluctueren dan bij bv ETF’s, die zijn stabieler, maar daardoor ook wat veiliger.
Voor een hoger rendement zul je doorgaans wat meer risico moeten nemen, of veel geduld moeten hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:50

Ik wil me nog wat meer gaan verdiepen in pensioenbeleggen. Ik hoorde in de podcast dat je bij de giro ook een pensioen rekening kan openen waar je dan tot bepaalde bedragen geen belasting over hoeft te betalen. Iemand daar ervaring mee?

Handelen in aandelen lijkt me ook pas interessant met grote bedragen. Ik betaal per transactie 3 euro bij de giro. Als je dan snel veel kleine aandelen gaat verhandelen dan kom je niet snel uit de kosten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:16

Ik heb me zelf nooit zo verdiept in pensioenbeleggen, maar het schijnt belastingtechnisch heel interessant te zijn inderdaad.

Als je veel met kleine bedragen handelt dan kan het slim zijn om een bank te zoeken waarbij je inderdaad geen vast bedrag per transactie betaalt, maar bv een percentage. Daar zijn ook nog verschillen in per bank. Leg je alleen grote bedragen in, en alleen voor de lange termijn, dan is het juist weer heel voordelig om een bank te nemen die vaste bedragen per transactie berekent. Wij betalen bij Saxo ook een vast bedrag inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:24

Hoe gaat het verder met de aandelen van iedereen? Nog leuke winsten gemaakt iemand?
Hier nog steeds weinig spannends gebeurd.. Alles gaat wat op en neer. Alibaba heeft een tijd lang dramatisch laag gestaan door al dat gedoe in China :+ en die is nu in 5 dagen tijd 25% gestegen :)) Maar die houden we nog een tijd aan. En de rest ook.. we hebben al een hele tijd niks gekocht en verkocht.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:30

chevax schreef:
Kan iemand me op weg helpen? Ik weet niet goed waar te beginnen. Ik wil beginnen met beleggen (klein bedrag, voorzichtig begin). Dus €500. Hoe en waar begin ik? Ik wil wat voeling krijgen en zou het leuk vinden om op korte termijn wat winst te maken, zodat ik dat kan gebruiken om weer iets extra aan te kopen. Wie wil me helpen?

Jong Beleggen de podcast luisteren.
Ik ben er heel veel wijzer door geworden :)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:32

capopjekop schreef:

precies dit :)
Dat is volgens mij ook wat ze in de podcast ook aangeven.

chevax schreef:
Oké, dan wordt het lange termijn. Kan ik hier m’n vragen stellen? Want ik heb zelf nog nooit belegd. Wel een portefeuille die automatisch loopt.

Vragen kan je eventueel ook via Instagram ofzo aan Jong Beleggen stellen.
heb ik zelf ook wel eens gedaan als ik iets even niet helemaal begreep
(wel kwam dit vaak overeen met een aflevering die ik dan ook had geluisterd)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:39

capopjekop schreef:
Ik wil me nog wat meer gaan verdiepen in pensioenbeleggen. Ik hoorde in de podcast dat je bij de giro ook een pensioen rekening kan openen waar je dan tot bepaalde bedragen geen belasting over hoeft te betalen. Iemand daar ervaring mee?

Handelen in aandelen lijkt me ook pas interessant met grote bedragen. Ik betaal per transactie 3 euro bij de giro. Als je dan snel veel kleine aandelen gaat verhandelen dan kom je niet snel uit de kosten

Er zijn speciale aandelen en of etf's die in de Giro hun kern selectie zitten, daarvan kun je 1x per maand kopen en verkopen, gratis. Op de Nasdaq kopen is goedkoper. Per beurs verschillen de kosten van de transacties.

Pensioen beleggen doen wij bij Brand New Day.

Het is een verschil of je ondernemer bent of in loondienst, wat je kunt inleggen. Je mag tot 7 jaar geleden je reservering ruimte nog inleggen dus het is wel interessant om te zorgen dat je dit jaar nog iets doet als je dat wil want dan ben je niet nog een extra jaar kwijt. Er is een maximum per jaar wat je aan reservering ruimte mag inleggen op je rekening, de rest kun je dan doorschuiven naar het jaar erna en zo inlopen.

Daarnaast heb je dan je jaar ruimte, dat is wat je mag inleggen over het inkomen van vorig jaar. Daarvoor heb je in loondienst je Factor A nodig, te vinden bij je pensioen fonds, en je jaaropgave.

Op de site van Bereken het, en de site van de Belastingdienst, kun je uitrekenen wat die ruimtes zijn.

Het voordeel is, dat je OP DIT MOMENT geen inkomstenbelasting over hoeft te betalen over wat je inlegt. Dat betaal je pas op het moment dat je de uitkering krijgt en zeer waarschijnlijk is dat minder belasting als dat je nu betaalt.

Disclaimer: ik ben geen financieel adviseur :+

chevax schreef:
capopjekop schreef:

En uiteraard kun je je vragen hier stellen :) Bedenk wel dat iedereen zijn eigen strategie heeft. Wil je echt kennis op doen, dan zou ik het ergens anders zoeken, dat is makkelijker en daar zit waarschijnlijk ook meer volgorde in, dus sneller kennis opbouwen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:00

8nnemiek schreef:
Hoe gaat het verder met de aandelen van iedereen? Nog leuke winsten gemaakt iemand?

Winst niet, maar ASML is eindelijk uit het rood. Daar heb ik een aardig bedrag inzitten, dus mijn cijfers waren de laatste maanden niet leuk om naar te kijken :')

Ik ga ook starten met pensioenbeleggen, via Brand New Day wel. Werkgever betaalt administratieve kosten, dus dat is gunstig. En je betaalt inderdaad geen inkomensbelasting tot een bepaald bedrag. Tja, daar valt niet tegenop te sparen :Y)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:13

Ik heb eens een vraag he.
Ik luister ook de podcast sinds een paard maanden (ben bij het begin begonnen en ben al een heel eind maar loop nog jaar achter ofzo :+ )

Maar goed, de strategie Buy And hold. Heel leuk idee maar verlies je dan niet heel veel rendement onderweg? Niks gaat in een rechte lijn omhoog.

Neem even de AEX Index ETF van dit moment.
De AEX heeft een weerstand op 730 ongeveer. En een bodem lichte bodem op 700. Dan zou je dus kunnen overwegen rond de 220/225 bij daling, te verkopen. De kans dat het dan daalt naar 710 bijvoorbeeld is dan redelijk groot (even gebaseerd op het huidige scenario). Bij 705/710 koop je weer terug en zit je weer klaar voor de volgende stijging.

Uiteraard is het lastig timen he maar het is wel dat er bepaalde weerstandpunten zijn. Zowel voor aandelen als Indexen.

Stel hij breekt dan dus toch door die 730 grens heen, dan koop je hem dan alsnog terug en mis je wat van je rendement, maar als ie dit 10x doet voordat hij uitbreekt of naar beneden stort, heb je wel telkens een paar % al gepakt.

Is dit op de lange termijn niet veel winstgevender (ook intensiever.) Want als je even kijkt de AEX stond op 800+. Leuk als je hem gekocht had op 600 maar nog leuker als je hem verkocht hebt rond die 750/800 om vervolgens in de val weer te kopen toch? Bouwen jullie bijvoorbeeld een stop-loss in voor als hij meer dan 10% valt?

Ik weet dat het op timen lijkt (of is) maar wel op basis van weerstandspunten dus op basis van kennis. De echte onverwachte val kun je dan alleen opvangen met je stoploss en niet op basis van kennis uiteraard.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:26

De markt timen is vooral gokken. Er zijn natuurlijk heel veel mensen die dat doen, en de een heeft succes, de ander raakt er al zijn geld mee kwijt. Je weet nooit wanneer een aandeel echt op een dieptepunt zit. Zo hebben we bijvoorbeeld toen we net begonnen een beetje Shell gekocht die toen op 25 euro stond, want dat was erg goedkoop en die ging toch alleen wat heen en weer tussen de 25 en 30 euro.. En toen een jaar later, *poef*, vrije val naar 10 euro :)) Omdat we vooral voor de lange termijn beleggen hebben we toen op een laag punt nog flink bijgekocht, en uiteindelijk met veel winst verkocht. Maar je kan dus nooit met zekerheid zeggen dat een aandeel stabiel blijft. Bij een crisis kan het zomaar 10 jaar duren voordat je je inleg weer terug hebt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:47

Ik heb het niet over aandelen maar over indexen.

1 aandeel is altijd maar 1 markt en kan veel sneller wisselen van waarde dan een index. Dus dat zou ik idd niet doen want dan word het zeer lastig baseren op iets. Hoewel het vast ook zal kunnen als je genoeg kennis hebt van zaken.

Feit blijft wel dat als je stoploss op je shell had gehad je dus verlies zou hebben gepakt op wat je had verkocht en het vervolgens voor minder had terug kunnen kopen. Zeg even stoploss op 17 en terugkopen op 10. Dat scheelt je 7euro per aandeel. Het zou je winst dus aanzienlijk verhoogd hebben. Maarja weten hoe en waar je die in moet bouwen blijft wel echt heel lastig en het terugkopen is dan een kwestie van timen idd die misschien gewoon niet mogelijk is. (ik ben geen mega ervaren belegger ofzo alleen benieuwd naar de mogelijkheden). AChteraf is het allemaal veel makkelijker natuurlijk :Y)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:12

Als zelfs de mensen die er voor hebben geleerd en jarenlange ervaring hebben het niet beter kunnen dan een gemiddelde index, wie ben ik dan om te denken dat ik het beter kan :D

Vooral als je horizon lang genoeg is vind ik de rust van buy en hold fijn. Ik zie het als een wat dynamischere spaarrekening.

Het ‘spelletje spelen’ doe ik meer met cryptos maar daarin ben ik ook veel minder risico avers.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:18

Hier eigenlijk geen winsten en geen verliezen, we blijven inleggen in onze indexfondsen en hopen op een mooi 2023 :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:34

Daar hoop ik ook op Denice :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:09

Haha ik hoop met jullie mee :D

Leonie, als je bv naar de AEX kijkt; die stond in 2000 tegen de 700 euro, en dat is er in 20 jaar tijd niet meer boven gekomen.
Verlies pakken is nooit slim. Dan zul je net zien dat het aandeel vanaf dat punt weer begint te stijgen en je zelf met verlies blijft zitten.
Zoals hierboven al gezegd wordt; al er écht een goede manier bestond om de markt te timen dan hadden topbeleggers die al lang gevonden. En die topbeleggers dat zijn juist de mensen die vooral op de lange termijn beleggen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:03

Op aanraden van dit topic ben ik gaan luisteren naar jong beleggen de podcast en ik ben eigenlijk blij verrast. Ik ben al een paar keer begonnen en gestopt met beleggen, of gewoon laten staan en niet meer naar kijken.
Ik snapte bepaalde dingen niet helemaal en daardoor was mijn interesse er ook niet zo erg.
Nu ik het beter snap ben ik mij er weer veel meer in gaan verdiepen!
Van de 3 bedrijven die ik nog had staan heb ik er 2 in het groen en 1 rood.
Vanaf het nieuwe jaar wil ik structureel maandelijks gaan inleggen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:45

leonie87 schreef:
Ik heb eens een vraag he.
Ik luister ook de podcast sinds een paard maanden (ben bij het begin begonnen en ben al een heel eind maar loop nog jaar achter ofzo :+ )

Maar goed, de strategie Buy And hold. Heel leuk idee maar verlies je dan niet heel veel rendement onderweg? Niks gaat in een rechte lijn omhoog.

Waarom zou het in een rechte lijn omhoog moeten gaan? Als het over de periode waarin je belegt omhoog gaat is het toch prima?

Neem even de AEX Index ETF van dit moment.
De AEX heeft een weerstand op 730 ongeveer. En een bodem lichte bodem op 700. Dan zou je dus kunnen overwegen rond de 220/225 bij daling, te verkopen. De kans dat het dan daalt naar 710 bijvoorbeeld is dan redelijk groot (even gebaseerd op het huidige scenario). Bij 705/710 koop je weer terug en zit je weer klaar voor de volgende stijging.

Waarom is de kans groot dat het naar 710 daalt als het naar 720 daalt?
Hoe vaak denk je dat zo'n patroon van dalen naar 700 en weer stijgen naar 730 voorkomt?

Uiteraard is het lastig timen he maar het is wel dat er bepaalde weerstandpunten zijn. Zowel voor aandelen als Indexen.

Stel hij breekt dan dus toch door die 730 grens heen, dan koop je hem dan alsnog terug en mis je wat van je rendement, maar als ie dit 10x doet voordat hij uitbreekt of naar beneden stort, heb je wel telkens een paar % al gepakt.

Als je gewoon maandelijks koopt, dan weet je zeker dat je bij stijging winst maakt. Als je de markt gaat timen is dat nog maar de vraag

Is dit op de lange termijn niet veel winstgevender (ook intensiever.) Want als je even kijkt de AEX stond op 800+. Leuk als je hem gekocht had op 600 maar nog leuker als je hem verkocht hebt rond die 750/800 om vervolgens in de val weer te kopen toch? Bouwen jullie bijvoorbeeld een stop-loss in voor als hij meer dan 10% valt?

Of het winstgevender is weet je niet. Intensiever is het wel, en voor veel mensen is het veel beter om gewoon wat geld opzij te zetten en het te laten renderen, dan dat ze daar actief beslissingen over gaan maken. Je weet niet wanneer de markt op z'n piek of dal staat. Daar dagelijks mee bezig zijn kost enorm veel tijd en energie, die je waarschijnlijk veel lucratiever op andere plekken in kan zetten

Ik weet dat het op timen lijkt (of is) maar wel op basis van weerstandspunten dus op basis van kennis. De echte onverwachte val kun je dan alleen opvangen met je stoploss en niet op basis van kennis uiteraard.
Maar welke kennis heb je dan precies? Dat de markt ooit als dieptepunt een poosje op 700 heeft gestaan, zegt niets over de toekomstige diepte- danwel hoogtepunten

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Zie hierboven in vet.

Ik was dit topic uit het oog verloren! Het gaat dit jaar natuurlijk dramatisch, -11% ofzo. Over mijn hele beleggingsperiode gezien gaat het eigenlijk nog steeds heel prima. Ik hou me er echt bijna niet meer mee bezig. Kreeg laatst een berichtje van de bank dat ik er vaker naar moest kijken :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:51

Wij hebben belegd in een fonds, waarmee we dividend uitgekeerd krijgen. Zijn er meer mensen die juist dividend aandelen hebben gekocht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:07

Wij proberen het value investeren ook te combineren met dividendbeleggen idd :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:55

opisop_shop schreef:
Wij hebben belegd in een fonds, waarmee we dividend uitgekeerd krijgen. Zijn er meer mensen die juist dividend aandelen hebben gekocht?

Ik heb paar aandelen die mooi dividend uitkeren per kwartaal
Vind best ik laat ze staan en verkoop ze allen 4 pas als ik geld nodig heb en ik verwacht dit geld niet te gebruiken voor ik 66 ben

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:07

tita schreef:
opisop_shop schreef:

Ik heb paar aandelen die mooi dividend uitkeren per kwartaal
Vind best ik laat ze staan en verkoop ze allen 4 pas als ik geld nodig heb en ik verwacht dit geld niet te gebruiken voor ik 66 ben

alles wat ik in mijn portefeuille heb keert dividend uit.
Ik heb zelf niet genoeg tijd momenteel om me in iets anders te verdiepen.
Ik heb ook vooral etf's en een paar losse aandelen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:39

Mijn etf's geven ongeveer 1% dividend, maar daar heb ik ze niet op uitgezocht.