Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
capopjekop schreef:Als je de eerste 10 afleveringen van jong begeleggen luistert dan kun je daarna al wat gaan doen.
Maar ook daar adviseren ze om juist voor de lange termijn te beleggen.
chevax schreef:Kan iemand me op weg helpen? Ik weet niet goed waar te beginnen. Ik wil beginnen met beleggen (klein bedrag, voorzichtig begin). Dus €500. Hoe en waar begin ik? Ik wil wat voeling krijgen en zou het leuk vinden om op korte termijn wat winst te maken, zodat ik dat kan gebruiken om weer iets extra aan te kopen. Wie wil me helpen?
capopjekop schreef:Als je de eerste 10 afleveringen van jong begeleggen luistert dan kun je daarna al wat gaan doen.
chevax schreef:Oké, dan wordt het lange termijn. Kan ik hier m’n vragen stellen? Want ik heb zelf nog nooit belegd. Wel een portefeuille die automatisch loopt.
capopjekop schreef:Ik wil me nog wat meer gaan verdiepen in pensioenbeleggen. Ik hoorde in de podcast dat je bij de giro ook een pensioen rekening kan openen waar je dan tot bepaalde bedragen geen belasting over hoeft te betalen. Iemand daar ervaring mee?
Handelen in aandelen lijkt me ook pas interessant met grote bedragen. Ik betaal per transactie 3 euro bij de giro. Als je dan snel veel kleine aandelen gaat verhandelen dan kom je niet snel uit de kosten
chevax schreef:capopjekop schreef:Als je de eerste 10 afleveringen van jong begeleggen luistert dan kun je daarna al wat gaan doen.
Oké, dan wordt het lange termijn. Kan ik hier m’n vragen stellen? Want ik heb zelf nog nooit belegd. Wel een portefeuille die automatisch loopt.
8nnemiek schreef:Hoe gaat het verder met de aandelen van iedereen? Nog leuke winsten gemaakt iemand?
leonie87 schreef:Ik heb eens een vraag he.
Ik luister ook de podcast sinds een paard maanden (ben bij het begin begonnen en ben al een heel eind maar loop nog jaar achter ofzo)
Maar goed, de strategie Buy And hold. Heel leuk idee maar verlies je dan niet heel veel rendement onderweg? Niks gaat in een rechte lijn omhoog.
Waarom zou het in een rechte lijn omhoog moeten gaan? Als het over de periode waarin je belegt omhoog gaat is het toch prima?
Neem even de AEX Index ETF van dit moment.
De AEX heeft een weerstand op 730 ongeveer. En een bodem lichte bodem op 700. Dan zou je dus kunnen overwegen rond de 220/225 bij daling, te verkopen. De kans dat het dan daalt naar 710 bijvoorbeeld is dan redelijk groot (even gebaseerd op het huidige scenario). Bij 705/710 koop je weer terug en zit je weer klaar voor de volgende stijging.
Waarom is de kans groot dat het naar 710 daalt als het naar 720 daalt?
Hoe vaak denk je dat zo'n patroon van dalen naar 700 en weer stijgen naar 730 voorkomt?
Uiteraard is het lastig timen he maar het is wel dat er bepaalde weerstandpunten zijn. Zowel voor aandelen als Indexen.
Stel hij breekt dan dus toch door die 730 grens heen, dan koop je hem dan alsnog terug en mis je wat van je rendement, maar als ie dit 10x doet voordat hij uitbreekt of naar beneden stort, heb je wel telkens een paar % al gepakt.
Als je gewoon maandelijks koopt, dan weet je zeker dat je bij stijging winst maakt. Als je de markt gaat timen is dat nog maar de vraag
Is dit op de lange termijn niet veel winstgevender (ook intensiever.) Want als je even kijkt de AEX stond op 800+. Leuk als je hem gekocht had op 600 maar nog leuker als je hem verkocht hebt rond die 750/800 om vervolgens in de val weer te kopen toch? Bouwen jullie bijvoorbeeld een stop-loss in voor als hij meer dan 10% valt?
Of het winstgevender is weet je niet. Intensiever is het wel, en voor veel mensen is het veel beter om gewoon wat geld opzij te zetten en het te laten renderen, dan dat ze daar actief beslissingen over gaan maken. Je weet niet wanneer de markt op z'n piek of dal staat. Daar dagelijks mee bezig zijn kost enorm veel tijd en energie, die je waarschijnlijk veel lucratiever op andere plekken in kan zetten
Ik weet dat het op timen lijkt (of is) maar wel op basis van weerstandspunten dus op basis van kennis. De echte onverwachte val kun je dan alleen opvangen met je stoploss en niet op basis van kennis uiteraard.
Maar welke kennis heb je dan precies? Dat de markt ooit als dieptepunt een poosje op 700 heeft gestaan, zegt niets over de toekomstige diepte- danwel hoogtepunten
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
opisop_shop schreef:Wij hebben belegd in een fonds, waarmee we dividend uitgekeerd krijgen. Zijn er meer mensen die juist dividend aandelen hebben gekocht?
tita schreef:opisop_shop schreef:Wij hebben belegd in een fonds, waarmee we dividend uitgekeerd krijgen. Zijn er meer mensen die juist dividend aandelen hebben gekocht?
Ik heb paar aandelen die mooi dividend uitkeren per kwartaal
Vind best ik laat ze staan en verkoop ze allen 4 pas als ik geld nodig heb en ik verwacht dit geld niet te gebruiken voor ik 66 ben