Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:51

0091 schreef:
Zijn jullie anders gaan eten sinds jullie zelfvoorzienend proberen te zijn?

Ik merk dat ik vaak andere groentes gebruik. Ben veel meer bezig met seizoensproducten, maar ook dingen die ik kan wildplukken wat ik vroeger niet eens wist (kleefkruid, paardebloemen etc)

Vlees eet ik minder, maar wel veel lekkerder. Ei daarin tegen eet ik weer meer, omdat ze letterlijk voor het oprapen liggen.

En dan ben ik pas een half jaar bezig :=

Precies het zelfde :)
Behalve dat wij eerder geen vlees eten en nu ongeveer 4x per week.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:51

DeMolenhoek schreef:
Uitbreiding!

[ [url=m/39OBy3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor kuikens zijn het? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:53

De helft ross 308 en de andere helft de sasso. Beide vleesrassen :D De 1 groeit wat trager maar zou beter smaken. Ben benieuwd! Helaas al 3 dode deze ochtend. Van 1 verwacht, die was niet goed uitgekomen. De andere lag gewoon dood en 1 was bij de legkippen geraakt en vertrapt. Blijft mij een raadsel hoe die er is geraakt...

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 17:55

Oh wat zonde! Hopelijk nu geen uitval meer.
Ik zie wel vaker advertenties voor vleeskuikens in belgie, hoop dat er binnenkort iets dichterbij komt voor ons.
Hoe ga jij ze huisvesten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:02

Momenteel zitten ze nog binnen. Eenmaal goed in de veren krijgen ze een uitloop van 8 op 16 :)

Als je ook kan uitbroeden weet ik wel iemand die naar Nederland verzend :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:37

hallo,
wat een interessant topic, ik wil me graag aansluiten als dat mag :)

Op dit moment doe ik nog niet heel aan zelfvoorzienend leven, maar het lijkt me wel heel leuk om te gaan proberen.
Ik woon op een melkveebedrijf, melk genoeg dus, maar dat drink ik eigenlijk niet. we gebruiken het wel voor de pannekoeken. Ik wil gaan proberen om zelf yoghurt te maken, en evt. boter en kaas. Maar ik moet daar nog wel de spullen voor bij elkaar zoeken.
Verder heb ik een aantal kippen waar we eieren van eten. Zelf een kip slachten heb ik nog nooit gedaan, maar evt in de toekomst wel een optie. Wil ik er eerst wat meer fokken, en daarvoor dus een groter stukje grond in bezet nemen (zal de boer niet leuk vinden haha).
We hebben een pruimenboomgaard, een paar appelbomen, wat aardbeien en bessen. En Walnoten heeeel veeel walnoten (die verkoop ik na de oogst)

Op dit moment is er een pink die niet drachtig kan worden. Dus die wil ik laten slachten voor eigen gebruik. Ook iets wat hier nog nooit eerder gebeurd is. Ben benieuwd hoeveel vlees daarvan af komt en of het lekker is..

ik heb niet echt groene vingers en ben ook geen held in de keuken haha.. maar de wil is er wel. Wat zijn makkelijke groenten om mee te beginnen. We hebben hier helaas heel zware kleigrond, dus dat is lastig om iets in te verbouwen. Een kas lijkt me wel wat, maar ik moet een beetje doseren bij manlief, niet alles tegelijk.
Dat boekje waar jullie het over hebben lijkt me leuk, die ga ik bestellen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:50

Ik had vroeger op Ridderkerk ook zware klei, en een voordeel is wel, als iets er wil groeien, groeit het ook zonder moeite als een tierelier :D
Mijn ervaring is dat jonge (gekochte) sla-en-andere-plantjes het wel goed deden in de klei, maar dat zelf gezaaide radijsjes het niet werden... Ze ontkiemden prima, maar groeiden dan boven de klei uit en vormden rare plantjes, al was de smaak goed volgens mijn ouders (zelf houd ik niet van radijsjes).
Kruiden als bieslook en lavas deden het ook zeer goed in de klei bij ons, net als de bosaardbeitjes. Verder heb ik de rest vaak in potten of bakken gekweekt, was voor de planten toch vaak net wat makkelijker.

Je kunt de grond natuurlijk verbeteren, maar mijn ervaring is dat het vooral zwaar is om er de eerste keren door te komen. Nu had ik toen ook geen machines om me daarbij te helpen, maar met de hand was het vooral heel veel werk weet ik nog.... >;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:06

Ik had de tip uit een ander topic, maar voor wie interesse heeft, bij de Action hebben ze weer die kweekbakken op pootjes voor € 17.95. Ik heb er maar gelijk 3 meegenomen :x

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:09

Zware klei kan je door middel van mulchen of zelfs gewoon zelf flink zooi door de grond scheppen heel snel verbeteren hoor. Hier was het echt bizar hoe veel makkelijker de grond was het tweede jaar, gewoon door er een flinke laag stro/mest op te gooien. :)

Het is hier eindelijk mooi weer dus ik ga eens kijken wat er zoal in mijn tuintje moet gebeuren. De snijbieten en palmkool groeien nog vrolijk, maar staan wel op de plek waar ik eigenlijk een boontjeshuis wilde neerzetten dit jaar. :P Eens zien hoe ik dat op ga lossen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:47

Wij zitten ook in de klei en alles groeit hier super, ook als er weinig regen is. Om de grond te bewerken kan ik een tuinfrees aanraden, die gaat er zo doorheen.
En inderdaad in de winter wat stro met koeienmest er doorheen.

Heb eigenlijk liever klei dan zand, aangezien je op klei alles kunt laten gaan en het wel goed komt. Op zand moet je het echt meer in de gaten houden qua water en voedingsstoffen.

Van vroeger uit werd ook gezegd dat rijke boeren in de klei zaten en arme boeren op zandgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:48

Kleigrond verlaagd ook de kans op bv de wortelvlieg/worm. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:41

Heb op de moestuin ook zware kleigrond, maar groeien doet alles goed mits het ook niet gelijk weg gevreten word. Dus dingen zoals wortelen en radijsjes zaai ik in bakken op het balkon. Weet ik zeker dat ik er zelf van kan eten. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:35

julius_juut schreef:
Zware klei kan je door middel van mulchen of zelfs gewoon zelf flink zooi door de grond scheppen heel snel verbeteren hoor. Hier was het echt bizar hoe veel makkelijker de grond was het tweede jaar, gewoon door er een flinke laag stro/mest op te gooien. :)

Het is hier eindelijk mooi weer dus ik ga eens kijken wat er zoal in mijn tuintje moet gebeuren. De snijbieten en palmkool groeien nog vrolijk, maar staan wel op de plek waar ik eigenlijk een boontjeshuis wilde neerzetten dit jaar. :P Eens zien hoe ik dat op ga lossen.

Bonen houden absoluut niet van vorst en tegen die tijd staat je snijbiet in elk geval in het zaad. Tenzij je dus zaden wil oogsten ervan, kunnen die er tegen die tijd wel uit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:55

Ah kijk, dat scheelt weer keuzes maken. :D

Dan denk ik dat de kippen er binnenkort eens even op mogen om alle ongewenste planten weg te halen, de meeste palmkool en prei zijn er nu uit, dus hoef ik alleen de artisjok, chrisanten en sierdistels tegen ze te beschermen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:58

Marcella schreef:
Heb op de moestuin ook zware kleigrond, maar groeien doet alles goed mits het ook niet gelijk weg gevreten word. Dus dingen zoals wortelen en radijsjes zaai ik in bakken op het balkon. Weet ik zeker dat ik er zelf van kan eten. :')

Ik heb zelf een composthoop liggen dus ik kan die er wel doorheen gaan werken tzt. Dat wegvreten is ook een ding. Ik heb nu bloementuin, maar met vlagen heel veel last van slakken, echt een plaag soms. Heeft iemand daar een goede oplossing tegen?

Ik ga eens bij de action kijken voor die kweekbakken, lijkt me handig inderdaad.

Mijn kippen zitten nu nog in een hok/ren, maar die zou ik ook graag los laten lopen. MOeten we eerst het hek fatsoeneren dat de hond van de buren ze niet gaat opvreten.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:10

Mijn ouders zitten ook op kleigrond en mijn moeder is in staat d'r moestuin op te geven. Het wil gewoon maar niet. -O-
Als ik de reacties hier lees, moet het wel aan iets anders liggen als de kleigrond. Dit jaar gaat er champignonmest op en daarna wordt 't gefreesd. Door de jaren heen is d'r moestuintje ook wel steeds meer in de schaduw komen te liggen. Ik denk dat dit ook een grote boosdoener is.

Wij hebben in dit huis nog geen last gehad van slakken. Voorheen wel, toen had ik van die liter potjes van de Griekse yoghurt ingegraven met bier erin. Gaatje bovenin de deksel gemaakt zodat de slakken er in vielen en er niet meer uit konden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:43

Pfieuw, hier zijn de lentekrievels volop aanwezig hoor {:} Kan niet wachten tot alles weer in bloei komt :D Hier lag er gisteren helaas alsnog een kuiken dood. Had het niet meer verwacht aangezien ze toch al een week zijn maar goed. Heb er nu nog 29 over. Had toch gerekend op een 35 dus ga waarschijnlijk nog een 2de ronde doen :)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:34

Wij hebben de broedmachine ook weer aan staan met 15 eieren van de Noord-Hollandse Blauwe. Ben benieuwd *\o/*

Gisteren hebben we het vlees van onze laatste 2 varkens opgehaald van de slager. We hebben dit keer 2 stukken buikspek, 4 stukken kinnebakspek en uiteraard gehakt waar we wat mee willen doen. Hebben jullie inspiratie qua broodbeleg gerelateerde recepten?
Heb de worstbijbel al doorgespit en ben voor verse worst al leuke recepten tegengekomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:45

Als je duidelijk en gerichte vragen heb kan ik dit vragen bij mijn vader die chefslager is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:39

xXLiekeXx schreef:
Wij hebben de broedmachine ook weer aan staan met 15 eieren van de Noord-Hollandse Blauwe. Ben benieuwd *\o/*

Gisteren hebben we het vlees van onze laatste 2 varkens opgehaald van de slager. We hebben dit keer 2 stukken buikspek, 4 stukken kinnebakspek en uiteraard gehakt waar we wat mee willen doen. Hebben jullie inspiratie qua broodbeleg gerelateerde recepten?
Heb de worstbijbel al doorgespit en ben voor verse worst al leuke recepten tegengekomen.

Leuk, ook kuikentjes dan :D

Hier groeien ze als kool!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 13:44

Oh die vleeskuikens gaan hard! Hier zijn de eerste Orpington kuikens uit de broedmachine :). En 2 schapen staan op springen. Biggen verwachten we weer begin april.

Och ik smelt zo van die jonge konijntjes! <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:56

Voor jullie ook eventjes; :)

Mooie ram te koop of te ruil. Kruising Groot Zilver. Geboren juli 2018. Heeft bij ons voor voldoende nageslacht gezorgd, bevrucht zeer goed! Geeft mooi, groot en zwaar nageslacht. Eventueel te ruil tegen een andere mooie ram. (Bijvoorbeeld: Vlaamse reus (mix), Lotharingen, Rex tricolor, Rode New-Zeelander)
Omgeving Groningen.
Meer info via pb

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:34

Spijtig dat je zo ver zit. Ben helemaal gek van jou rode Nieuw Zeelanders!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:46

Ik kom af en toe in Groningen, zou hem dan naar Brabant kunnen brengen, dat je hem dan hier ophaalt? Al duurt de volgende keer dat ik naar Groningen ga nog wel even waarschijnlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:08

Heel erg vriendelijk, maar helaas dan nog anderhalf uur rijden enkel :D