wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:40

Riraito schreef:
Ik vind het ook gewoon zuur dat mensen zo veel vlees eten. Daar sta je dan met je zonnepanelen, zelf geteelde groenten, fruit en aardappels en elektrische auto. Af en toe dan moet er weer iemand bewijzen dat ze zo mannelijk zijn door een halve kilo vlees naar binnen te werken, maar ook door een rijdende milieuramp voor de deur te hebben staan en het huis tropisch te stoken.

Al laten we het dierenleed er buiten, die 80 kg per persoon is gewoon te veel. Dat kan onze aarde niet aan.

Amen. Het is teveel en te vaak. Heb absoluut niks tegen vlees eten, ik doe het zelf ook. Maar één keer per week. Is niet alleen beter voor het milieu, maar het is ook lekkerder wanneer je dan dat stukje vlees mag eten. :j

Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk gaan doen wanneer iemand met het idee komt om misschien iets minder vlees te eten?

bruintje123

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:50

Omdat heel veel mensen dat al doen maar het is nooit minder genoeg volgens sommige.
En als er dan ook nog van dat aandring gedrag bijkomt zijn mensen er gewoon klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:30

Maar ik snap niet waarom mensen meer "waarde" hechten aan het feit dat ze aandringende mensen irritant vinden, dan aan wat er nodig is. Ik kom bijvoorbeeld veel reacties (niet hier, overigens) tegen over dat mensen juist meer vlees gaan eten omdat iemand aandringt. Laat je toch niet zo op de kast jagen... tuurlijk hoef je niet pats boem te stoppen. Ik eet ook vlees. Maar als je meer vlees gaat eten omdat je het vervelend vindt dat iemand aandringt om minder te eten, dan is er imo iets mis met je redenering.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:37

Ik eet meer vlees sinds ik mijn dieet volg.. En ik ben er al 12 kilo door afgevallen.. Veel meer eiwitten, groenten en fruit.. Weinig tot geen koolhydraten en/of suikers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:39

Het is gewoon vervelend als je je best doet (dus minderen) dat dat volgens sommige mensen nog niet goed is en je nog steeds een slecht mens bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:54

Redistance ik denk juist dat jij je dan op de kast laat jagen.
Als ik op een dram manier er op gewezen wordt dat vlees eten slecht is zeg ik ook expres de gehaktballen zijn lekker vandaag. Terwijl er die dag niet eens vlees op het menu staat.
Dat zal zo bij andere ook wel werken in dat ze zeggen ik pak nu juist meer.
Puur omdat ze dat gezeur van de anti brigade beu zijn.
En blijkbaar trap jij er in.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:57

Inderdaad, mensen zeggen zulke dingen om van het gezanik af te zijn, denk ook niet dat ze er een hap vlees meer door gaan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:15

bruintje123 schreef:
Redistance ik denk juist dat jij je dan op de kast laat jagen.
Als ik op een dram manier er op gewezen wordt dat vlees eten slecht is zeg ik ook expres de gehaktballen zijn lekker vandaag. Terwijl er die dag niet eens vlees op het menu staat.
Dat zal zo bij andere ook wel werken in dat ze zeggen ik pak nu juist meer.
Puur omdat ze dat gezeur van de anti brigade beu zijn.
En blijkbaar trap jij er in.

Ik trap nergens in, als je goed leest zie je dat ik ook vlees eet. Ja, ik heb ook vaak te maken met mensen die doordrammen. ;) Maar ik reageer niet op kinderachtige manier met "dat ik alleen maar meer vlees ga eten", ik negeer het. Je moet erboven staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:29

Als niemand op de kast zou zitten met zo'n opmerking werd die ook niet gemaakt.
En is zo'n opmerking kinderachtig?
Ja maar precies van het niveau van de anti drammers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:30

Waarom jezelf er tot verlagen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:32

Soms moet je praten op het niveau van je gesprekspartner om dingen duidelijk te maken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:33

Als jij het zegt...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:37

Dat zie je. :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:01

Het is gewoon bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. En daarbij stellen dat zij, door geen vlees/zuivel/eieren te eten, als een soort Messias aanbeden en gevolgd zouden moeten worden. Nu kun je vinden dat ik overdrijf, maar zo komt het wel op ons over. Veehouderij wordt in zn geheel zwart gemaakt; boeren laten kalfjes massaal creperen, de helft van de koeien heeft binnen een jaar uierontsteking, roept u maar. Je kunt het zo gek niet bedenken of iedere veehouder maakt zich er schuldig aan. Van zulke bullshit gaan mijn nekharen echt overeind staan. Voor een kalf dat heeft liggen creperen, krijgt een veehouder geen cent = verlies. Als de helft van je koeien binnen een jaar uierontsteking heeft wordt het een knap lastig verhaal; dan worden er veel te veel kosten gemaakt aan dieren die een bepaalde tijd niets opleveren, dat kan nooit uit.

Om over hypocrisie nog maar te zwijgen: een vleeseter die besluit geen kinderen te krijgen doet meer voor moeder aarde dan een veganist die drie koters op de wereld zet. Een bepaalde mate van hypocrisie maken we ons allemaal schuldig aan, maar als je zwart wit stelt dat planteneten goed is voor het milieu en vleeseten een regelrechte ramp, durf dan ook de oogkleppen af te zetten en kijk aub even naar het resultaat onder aan de streep. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je je eigen totale ecologische afdruk zo klein mogelijk wil maken? Nu ga ik niet vertellen dat ik vind dat een veganist geen kinderen zou moeten krijgen, ga vooral je gang. Maar ga niet lopen preken alsof veganisten de wereld gaan redden en vleeseters al hun goede werk letterlijk opeten omdat ze "vlees zo lekker vinden".

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:58

Mensen die dat "gedram" oh zo irritant vinden hebben gewoon door hoe fout ze zijn. Het is jouw geweten, niet 't mijne! Wie de schoen past trekt m aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:09

Pff haha ja hoor. Kijk, dit is nou typisch zo'n arrogante vega opmerking. Je voelt je wel heel erg superieur of niet?

Ik neem vanavond weer een stukje extra ;)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:29

Lillith24 schreef:
Mensen die dat "gedram" oh zo irritant vinden hebben gewoon door hoe fout ze zijn. Het is jouw geweten, niet 't mijne! Wie de schoen past trekt m aan...

Iets met tegen een muur praten... :+

Wees eens zo stoer om toe te geven dat er vleesetende monsters op deze wereld zijn die beter bezig zijn voor het milieu dan een groot deel van de vega's, zou je sieren.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 05-04-17 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:45

Lillith24 schreef:

Wauw.... super onderbouwd ook.
Kunnen we écht wat mee.

Het is echter de onwaarheden waar ik mij aan stoor.
Dat jij het zielig en aardkloot vernielend vind betekent niet dat ik er zo ovet denk.
En dan aankomen met slecht onderbouwde links.
Dat is drammen. En nergens voor nodig. Hier krijg je een naam door.
Op welk vlak dan ook.
Zowel paarden gebied als gewoon eten.

Waarom het meeste nonsens is... is omdatmmensen die er werkelijk wél in verdiepen en aan beide kanten kijken wél een correct beeld hebben.
Leugens zijn sneller geloofd dan waarheden omdat mensen negativiteit aantrekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:57

Whahaha _O-
Lillith24
Dit is toch wel de mooiste opmerking in dit topic.
Of de zieligste, daar ben ik nog niet aan uit.
Of zou het gaan voor de domste opmerking van 2017?

1 ding is zeker mensen met zo'n opmerking is precies waar het topic om gaat. En voor mij zijn die soort mensen ook totaal niet serieus te nemen. Daar kan ook geen gesprek mee gevoerd worden verder dan, de gehaktballen zijn weer lekker vandaag :P
Want hoger is het niveau niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:22

En laten we even realistisch blijven. De mensheid stopt niet met het eten van vlees. Wereldwijd groeit zelfs de vraag naar vlees. In Nederland, en dat zal voor meer westerse landen gelden, daalt de overall vleesconsumptie en stijgt daarnaast de vraag naar meer milieu- en diervriendelijk geproduceerd (biologisch) vlees ten opzichte van het standaard geproduceerde vlees. Betekent dit dat de vleessector de productie moet verlagen of aanpassen? Nee, want Azië vormt vanwege de toenemende welvaart daar een enorme groeimarkt. Daar gaan ze echt niet massaal plantaardige producten eten.
In plaats van maar door te drammen over het heil van het veganistisch Utopia is het realistischer je te richten op concrete maatregelen om binnen de bestaande situatie de belasting van het milieu en het dierenwelzijn te verbeteren. Helaas is dat nu net het probleem met utopisten; die weigeren te erkennen dat de wereld zich weigert te voegen naar hun idealen. Liever een pragmaticus die al schipperend en water bij de wijn schenkend kleine verbeteringen totstandbrengt dan een idealist die zijn eigen standpunt heilig verklaart, daarmee mensen slechts tegen zich in het harnas jaagt en uiteindelijk niks bereikt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:24

zeg meisjes geen ruzie maken :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:25

Tiepfoudt schreef:
Het is gewoon bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. En daarbij stellen dat zij, door geen vlees/zuivel/eieren te eten, als een soort Messias aanbeden en gevolgd zouden moeten worden. Nu kun je vinden dat ik overdrijf, maar zo komt het wel op ons over. Veehouderij wordt in zn geheel zwart gemaakt; boeren laten kalfjes massaal creperen, de helft van de koeien heeft binnen een jaar uierontsteking, roept u maar. Je kunt het zo gek niet bedenken of iedere veehouder maakt zich er schuldig aan. Van zulke bullshit gaan mijn nekharen echt overeind staan. Voor een kalf dat heeft liggen creperen, krijgt een veehouder geen cent = verlies. Als de helft van je koeien binnen een jaar uierontsteking heeft wordt het een knap lastig verhaal; dan worden er veel te veel kosten gemaakt aan dieren die een bepaalde tijd niets opleveren, dat kan nooit uit.

Om over hypocrisie nog maar te zwijgen: een vleeseter die besluit geen kinderen te krijgen doet meer voor moeder aarde dan een veganist die drie koters op de wereld zet. Een bepaalde mate van hypocrisie maken we ons allemaal schuldig aan, maar als je zwart wit stelt dat planteneten goed is voor het milieu en vleeseten een regelrechte ramp, durf dan ook de oogkleppen af te zetten en kijk aub even naar het resultaat onder aan de streep. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je je eigen totale ecologische afdruk zo klein mogelijk wil maken? Nu ga ik niet vertellen dat ik vind dat een veganist geen kinderen zou moeten krijgen, ga vooral je gang. Maar ga niet lopen preken alsof veganisten de wereld gaan redden en vleeseters al hun goede werk letterlijk opeten omdat ze "vlees zo lekker vinden".

Gewoon helemaal precies dit!

Alleen ik kon het niet zo goed verwoorden.

Amen. :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:26

@Askja: Amèn! Niets meer aan toe te voegen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:40

Heel goed verwoord Askja! :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:47

Tiepfoudt schreef:
Het is gewoon bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. En daarbij stellen dat zij, door geen vlees/zuivel/eieren te eten, als een soort Messias aanbeden en gevolgd zouden moeten worden. Nu kun je vinden dat ik overdrijf, maar zo komt het wel op ons over.

Het is ongetwijfeld bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. Maar feit is dat je het gedrag van anderen niet kunt veranderen, wel dat van jezelf. Dus je kunt niet zorgen dat anderen stoppen met onzin verkondigen (en laten we wel wezen, overal en zeker ook in dit topic is nog een hoop méér onzin verkondigd dan alleen maar dat vleesetende mensen de wereld kapot zouden maken). Wat je wel kunt doen, is zelf je verstand gebruiken en bijvoorbeeld dóórvragen wanneer mensen onzin verkondigen zodat ze mogelijk zelf ook ontdekken dat het net een beetje anders in elkaar zit dan ze dachten of dat jouw conclusie over hun bewering (bijvoorbeeld dat ze als een Messias aanbeden wensen te worden) net zo goed onzin is.
Tiepfoudt schreef:
Veehouderij wordt in zn geheel zwart gemaakt; boeren laten kalfjes massaal creperen, de helft van de koeien heeft binnen een jaar uierontsteking, roept u maar. Je kunt het zo gek niet bedenken of iedere veehouder maakt zich er schuldig aan. Van zulke bullshit gaan mijn nekharen echt overeind staan. Voor een kalf dat heeft liggen creperen, krijgt een veehouder geen cent = verlies. Als de helft van je koeien binnen een jaar uierontsteking heeft wordt het een knap lastig verhaal; dan worden er veel te veel kosten gemaakt aan dieren die een bepaalde tijd niets opleveren, dat kan nooit uit.

Zolang de veehouderij niet perfect is, en dat is het niet, zul je altijd mensen houden die 1 verkeerd beeld zien en op basis daarvan de complete sector afwijzen. Daarin is de veehouderij niet anders dan welke andere sector ook. Eén pedofiele kinderdagverblijfmedewerker en half Nederland durft z'n kind niet meer achter te laten bij de opvang waar het al tijden volkomen veilig is. Dat lijkt me overigens helemaal begrijpelijk, maar wat mij betreft is dat niet anders dan 1 filmpje van een afgrijselijk slachthuis waarna mensen wantrouwig gaan kijken naar hun eigen karbonade.
Het is onbegonnen werk om alle mensen met een verkeerd beeld van de veehouderij voldoende informatie te geven om een realistisch beeld te krijgen. Dat zou per persoon weken tijd kosten, want je bent er niet met een bezoekje aan 1 melkveehouderij en 1 varkenshouderij en 1 pluimveehouderij. Er zijn tientallen verschillende typen bedrijven, misschien zelfs honderden. Overigens geldt dat andersom trouwens net zo goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar het beeld dat 'boeren' hebben over 'Den Haag'. Ik denk dat een hoop boeren geen idee hebben hoeveel een Marianne Thieme bijvoorbeeld weet over de sector, het zou zomaar kunnen dat zij er meer van weet dan veel boeren zelf.

Wat naar mijn idee echt zou helpen, is wanneer problemen en misstanden erkend worden en actief worden aangepakt. Je kunt als varkenshouder wel roepen dat je de beelden van dat slachthuis net zo erg vindt of misschien nog wel erger dan de gemiddelde burger, maar dat zet verder geen zoden aan de dijk. Je imago schiet er meer mee op wanneer je een afvaardiging van de sector naar de verantwoordelijke partij stuurt, maatregelen tegen de eindverantwoordelijke eist en een onderzoek naar de systeemfouten waardoor dit soort excessen mogelijk zijn. Alleen zie ik dat niet gebeuren en om die reden blijft de varkenshouderij voor mij een op z'n best dubieuze sector. En dat staat dan nog los van het feit dat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat varkens zeer intelligente en sociale dieren zijn en dat het daarom volstrekt onethisch is om ze in het huidige bulkproductiesysteem te houden.

Tiepfoudt schreef:

Helemaal eens met je aversie tegen zwart-wit kijken en oordelen. Ik denk alleen wel dat het zinvol is om ook te stoppen met zwart-wit te kijken als het om vleeseter-vega gaat. De ene vleeseter is de andere niet, het ene stuk vlees is het andere niet en zo zijn ook vegetariërs en veganisten allemaal verschillende mensen. Als je het dan over hypocrisie wilt hebben: ik vind het nogal hypocriet om vegetariërs te verwijten dat de veehouderij in z'n geheel wordt zwartgemaakt maar intussen wel zelf alle vegetariërs en alle veganisten te laten bepalen door die paar overenthousiastelingen die bloedirritante uitspraken doen }:0 .