Tiepfoudt schreef:Het is gewoon bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. En daarbij stellen dat zij, door geen vlees/zuivel/eieren te eten, als een soort Messias aanbeden en gevolgd zouden moeten worden. Nu kun je vinden dat ik overdrijf, maar zo komt het wel op ons over.
Het is ongetwijfeld bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. Maar feit is dat je het gedrag van anderen niet kunt veranderen, wel dat van jezelf. Dus je kunt niet zorgen dat anderen stoppen met onzin verkondigen (en laten we wel wezen, overal en zeker ook in dit topic is nog een hoop méér onzin verkondigd dan alleen maar dat vleesetende mensen de wereld kapot zouden maken). Wat je wel kunt doen, is zelf je verstand gebruiken en bijvoorbeeld dóórvragen wanneer mensen onzin verkondigen zodat ze mogelijk zelf ook ontdekken dat het net een beetje anders in elkaar zit dan ze dachten of dat jouw conclusie over hun bewering (bijvoorbeeld dat ze als een Messias aanbeden wensen te worden) net zo goed onzin is.
Tiepfoudt schreef:Veehouderij wordt in zn geheel zwart gemaakt; boeren laten kalfjes massaal creperen, de helft van de koeien heeft binnen een jaar uierontsteking, roept u maar. Je kunt het zo gek niet bedenken of iedere veehouder maakt zich er schuldig aan. Van zulke bullshit gaan mijn nekharen echt overeind staan. Voor een kalf dat heeft liggen creperen, krijgt een veehouder geen cent = verlies. Als de helft van je koeien binnen een jaar uierontsteking heeft wordt het een knap lastig verhaal; dan worden er veel te veel kosten gemaakt aan dieren die een bepaalde tijd niets opleveren, dat kan nooit uit.
Zolang de veehouderij niet perfect is, en dat is het niet, zul je altijd mensen houden die 1 verkeerd beeld zien en op basis daarvan de complete sector afwijzen. Daarin is de veehouderij niet anders dan welke andere sector ook. Eén pedofiele kinderdagverblijfmedewerker en half Nederland durft z'n kind niet meer achter te laten bij de opvang waar het al tijden volkomen veilig is. Dat lijkt me overigens helemaal begrijpelijk, maar wat mij betreft is dat niet anders dan 1 filmpje van een afgrijselijk slachthuis waarna mensen wantrouwig gaan kijken naar hun eigen karbonade.
Het is onbegonnen werk om alle mensen met een verkeerd beeld van de veehouderij voldoende informatie te geven om een realistisch beeld te krijgen. Dat zou per persoon weken tijd kosten, want je bent er niet met een bezoekje aan 1 melkveehouderij en 1 varkenshouderij en 1 pluimveehouderij. Er zijn tientallen verschillende typen bedrijven, misschien zelfs honderden. Overigens geldt dat andersom trouwens net zo goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar het beeld dat 'boeren' hebben over 'Den Haag'. Ik denk dat een hoop boeren geen idee hebben hoeveel een Marianne Thieme bijvoorbeeld weet over de sector, het zou zomaar kunnen dat zij er meer van weet dan veel boeren zelf.
Wat naar mijn idee echt zou helpen, is wanneer problemen en misstanden erkend worden en actief worden aangepakt. Je kunt als varkenshouder wel roepen dat je de beelden van dat slachthuis net zo erg vindt of misschien nog wel erger dan de gemiddelde burger, maar dat zet verder geen zoden aan de dijk. Je imago schiet er meer mee op wanneer je een afvaardiging van de sector naar de verantwoordelijke partij stuurt, maatregelen tegen de eindverantwoordelijke eist en een onderzoek naar de systeemfouten waardoor dit soort excessen mogelijk zijn. Alleen zie ik dat niet gebeuren en om die reden blijft de varkenshouderij voor mij een op z'n best dubieuze sector. En dat staat dan nog los van het feit dat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat varkens zeer intelligente en sociale dieren zijn en dat het daarom volstrekt onethisch is om ze in het huidige bulkproductiesysteem te houden.
Tiepfoudt schreef:Om over hypocrisie nog maar te zwijgen: een vleeseter die besluit geen kinderen te krijgen doet meer voor moeder aarde dan een veganist die drie koters op de wereld zet. Een bepaalde mate van hypocrisie maken we ons allemaal schuldig aan, maar als je zwart wit stelt dat planteneten goed is voor het milieu en vleeseten een regelrechte ramp, durf dan ook de oogkleppen af te zetten en kijk aub even naar het resultaat onder aan de streep. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je je eigen totale ecologische afdruk zo klein mogelijk wil maken? Nu ga ik niet vertellen dat ik vind dat een veganist geen kinderen zou moeten krijgen, ga vooral je gang. Maar ga niet lopen preken alsof veganisten de wereld gaan redden en vleeseters al hun goede werk letterlijk opeten omdat ze "vlees zo lekker vinden".
Helemaal eens met je aversie tegen zwart-wit kijken en oordelen. Ik denk alleen wel dat het zinvol is om ook te stoppen met zwart-wit te kijken als het om vleeseter-vega gaat. De ene vleeseter is de andere niet, het ene stuk vlees is het andere niet en zo zijn ook vegetariërs en veganisten allemaal verschillende mensen. Als je het dan over hypocrisie wilt hebben: ik vind het nogal hypocriet om vegetariërs te verwijten dat de veehouderij in z'n geheel wordt zwartgemaakt maar intussen wel zelf alle vegetariërs en alle veganisten te laten bepalen door die paar overenthousiastelingen die bloedirritante uitspraken doen
.