Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:33

Sabinee__ schreef:
Kermis schreef:
Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen, heb een deel gelezen maar

Hebben hengsten/ruinen tepels?

Volgens mij zijn mensen de enige 'dieren' waarbij mannen tepels hebben, toch?
(Omdat we in de eerste instantie in de baarmoeder allemaal vrouw zijn)

apen en konijnen hebben ook tepels, en vast nog wel meer dieren. :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:34

eilleen333 schreef:
Sabinee__ schreef:

Honden en katten hebben ze ook.

Oh hmm ja, nu je het zegt.

Sabinee__

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:35

Ik snap dat andere dieren ook tepels hebben, viel me alleen niet zo op met andere mannetjes dieren. (vanwege de vacht maybe :)) ? )
Of zijn alle mannetjes dieren ook allemaal vrouwtjes in de baarmoeder?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:37

Sabinee__ schreef:
Kermis schreef:

Bij de conceptie is het geslacht al bepaald; in principe staat in de genen al vast dat wij man/vrouw zijn. Dus wij zijn niet in eerste instantie allen vrouw, dat klopt niet.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:38

vuurneon schreef:
Bij de conceptie is het geslacht al bepaald; in principe staat in de genen al vast dat wij man/vrouw zijn. Dus wij zijn niet in eerste instantie allen vrouw, dat klopt niet.

Tepels ontstaan al rond de derde week na bevruchting. Dat is veel eerder dan alle andere seksekenmerken en nog voor het ongeboren vruchtje onder invloed van chromosomen definitief een jongetje of een meisje wordt.

Toch?

Edit; De mens is het enige zoogdier waarbij de man complete tepels krijgt, bij andere diersoorten is de tepel ook aanwezig, maar zo klein, dat hij niet kan worden opgemerkt. Vol bij een reu of een kater maar eens aan zijn buik, je voelt hooguit kleine knopjes.

Had toch ietsje gelijk wat betreft die dieren, dat die tepels minder opvallen haha

Edit 2:
De man bepaalt of er negen maanden na de bevruchting een jongen of een meisje wordt geboren. De eicel van een vrouw heeft één X-chromosoom. De zaadcel van een man heeft of één Y-chromosoom of één X-chromosoom. Is het een zaadcel met een X-chromosoom die als eerste het eitje bereikt, dan wordt het een meisje (XX). Is het er een met een Y-chromosoom, dan wordt het een jongen (XY).

Op het moment van de bevruchting is het geslacht dus al bepaald. Maar in het begin ontwikkelen de genitaliën zich nog gelijk. En jongen of meisje, in beide gevallen worden tepels aangemaakt. De uiteindelijk vorming van de geslachtskenmerken vindt plaats in het embryonale stadium. De tepels zitten er dan al, maar omdat mannen ze niet nodig hebben, ontwikkelen ze zich niet verder.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:48

In principe is de default ontwikkeling vrouwelijk, vandaar dat de meeste stoornissen bij de geslachtelijke ontwikkeling zich presenteren met een vrouwelijk fenotype. Op het y chromosoom is 1 gen dat goed moet functioneren om te zorgen voor mannelijke ontwikkeling, is er iets mis in dat gen wordt het genotypische mannelijke individu fenotypisch vrouwelijk (een meisje die dus volgens haar genen jongen zou moeten zijn). Behalve dat gen zijn er tijdens de geslachtelijke ontwikkeling nog meer dingen die bij de ontwikkeling van een man fout kunnen gaan, als er iets mis is in de genen die zorgen voor de omzetting van testosteron naar dihydrotestosteron krijg je een baby die er vrouwelijk uitziet, maar van binnen mannelijk is. Die baby heeft dan vrouwelijke uiterlijke geslachtskenmerken inclusief een vagina die bij volwassenheid voldoende diep is om seks mee te hebben. Deze mensen komen vaak pas rond hun 17e erachter dat er iets mis is en dat ze geen vrouw zijn zoals ze dachten, maar man.
Daarnaast zijn er nog een aantal momenten waarop de ontwikkeling verstoord kan worden, maar dat geeft duidelijkere en andere problemen die al bij de geboorte opgemerkt kunnen worden.

Om een lang verhaal kort te maken, de default ontwikkeling is vrouw, alleen als er een goed functionerend SRY gen is (wat op het y chromosoom ligt) en als er goede functionele genen zijn voor de omzetting van testosteron zal er een normaal vruchtbaar mannelijk individu geboren worden. Is er iets mis dan is in de meeste gevallen de ontwikkeling vrouwelijk.

Ook mensen die slechts 1 geslachtschromosoom hebben (de X die ze van hun moeder kregen) zullen zich als vrouw ontwikkelen.

edit: tepels hebben weinig te maken met de primaire geslachtelijke ontwikkeling. Worden bij alle dieren op dezelfde manier aangelegd. Bij vrouwelijke dieren gaan ze zich onder invloed van hormonen verder ontwikkelen. Als je mannelijke foetussen aan dezelfde hormonen blootstelt (die na de primaire geslachtelijke ontwikkeling door de gonaden worden geproduceerd) dan zullen ook zij functioneel borstweefsel krijgen. Weer teruggekoppeld naar de mens, er zijn wel degelijk mannen die borsten krijgen en een op melk gelijkende vloeistof produceren. Je kan van veel andere diersoorten de mannelijke dieren ook op een zelfde manier borstklierweefsel laten ontwikkelen. Als je kijkt naar pasgeboren jongen van veel zoogdieren zie je dat bij zowel de mannetjes als bij de vrouwtjes de tepels gelijk zijn, pas later ontstaan daar verschillen in.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:02

goeroe schreef:
Iolanthe schreef:
Mijn leerkracht bio zei dat het mss was omdat ze dan minder aantrekkelijk zijn, en zo meer kans geven aan jonge en sterkere mannen om zich voort te planten.

:') Is jouw leerkracht een jonge man toevallig?

Nope, hij is zelf helemaal kaal :') waarschijnlijk vroeg hij zich nogal af waarom ik dat nou vroeg :+

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:55

het geslacht van een persoon staat toch vast op het moment van de bevruchting?
als de kop van een zaadcel uit een X chromosoom bestaat wordt het een meisje (X van de man + X van de vrouw = meisje) als de kop van de zaadcel uit een Y chromosoom bestaat wordt het een jongen (Y van de man + X van de vrouw = jongen). een man heeft 2 verschillende chromosomen XY een vrouw heeft 2 dezelfde XX

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:07

Genetisch gezien staat het geslacht inderdaad vast vanaf het moment van de bevruchting :j

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:08

haha toch nog goed opgelet tijdens de biologie les :P

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:08

Leffroi schreef:
Waarom voldoen totaal vreemden toch altijd aan je verwachtingen, gebaseerd op uiterlijk. Stereotypen, dat snap ik, maar waarom ziet een persoon er altijd 'hetzelfde' uit?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:11

Iolanthe schreef:
goeroe schreef:
:') Is jouw leerkracht een jonge man toevallig?

Nope, hij is zelf helemaal kaal :') waarschijnlijk vroeg hij zich nogal af waarom ik dat nou vroeg :+

Dan is het wel een sympathieke opmerking van hem. _O- Ik denk dat hij een beetje overrompeld was door je vraag of dat hij een grapje maakte, want van iemand die biologieles geeft zou ik normaal gesproken een slimmer antwoord verwachten.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:11

Sabinee__ schreef:
Kermis schreef:

Oh ja?? Honden, katten, apen... Het mannelijke deel van deze soorten hebben ook tepels....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:37

Leffroi schreef:
Waarom voldoen totaal vreemden toch altijd aan je verwachtingen, gebaseerd op uiterlijk. Stereotypen, dat snap ik, maar waarom ziet een persoon er altijd 'hetzelfde' uit?

Dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste zegt het uiterlijk altijd wel iets over een persoon, maar veel belangrijker is wat jouw verwachtingen met jou en de ander doen. Onze wereld bevat zo ontzettend veel prikkels dat wij daar eigenlijk maar een heel klein gedeelte van kunnen waarnemen. Wat je waarneemt is afhankelijk van waar je je aandacht op richt en dat wordt grotendeels bepaalt door wat je bewust en onbewust al weet en denkt. Mensen hebben een grote behoefte aan een wereld die begrijpelijk is. Jouw verwachtingen bepalen voor een groot deel waar jij je aandacht op richt en dus ook op wat je waarneemt. Onbewust zoek je bevestiging van je eigen vooroordelen. Dat moet je niet opvatten als een beschuldiging, want iedereen doet het en je kunt er nauwelijks iets aan doen. Daar komt dan de interactie met de andere persoon nog bij. Bedoeld en onbedoeld geef je veel signalen af over hoe je over de ander denkt. Vaak gaat die ander zich daar vanzelf naar gedragen. Zo maakt jouw verwachting zichzelf waar. :)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:05

Hoe heten die 'snotjes' in je oog ? :p
En hoe komen ze daar en waar zijn ze goed voor?
Ik zie dr alleen maar wazig door :')

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:46

Ik heb geen idee hoe die heten, maar ze hebben dezelfde functie als de snotjes uit je neus, afweer! Zo worden de pathologische deeltjes die via je oog naar binnen willen weer naar buiten gewerkt.

Ik vraag mealtijd af waar mijn haarelastiekjes heen gaan. Ik koop elke keer nieuwe en na een week is er nog 1 over. En nooit dat ik die dingen terug vind. Nergens! Er moeten er wel 100 thuis rondslingeren, maar nooit vind ik er 1.

Oh, en de sokken. Er gaan er altijd 2 in de was en vaak komt er maar 1 weer uit. Ook zo'n raadsel!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:51

Wie heeft er ooit verzonnen dat je prik kan drinken? En waarom?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:54

_xManadisx_ schreef:
Ik heb geen idee hoe die heten, maar ze hebben dezelfde functie als de snotjes uit je neus, afweer! Zo worden de pathologische deeltjes die via je oog naar binnen willen weer naar buiten gewerkt.

Ik vraag mealtijd af waar mijn haarelastiekjes heen gaan. Ik koop elke keer nieuwe en na een week is er nog 1 over. En nooit dat ik die dingen terug vind. Nergens! Er moeten er wel 100 thuis rondslingeren, maar nooit vind ik er 1.

Oh, en de sokken. Er gaan er altijd 2 in de was en vaak komt er maar 1 weer uit. Ook zo'n raadsel!

Daar heb ik ook last van!!!

Dat laatste.. als t goed is heeft bijna elke wasmachine een 'vreemden dingen filter' zoals mijn ma dat noemt.
Zit ergens achter een plankje, en kun je openmaken.
Hier kom ik dan alleen overtollig wasmiddel tegen en soms een sok :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:44

ik bedenk me nu eigenlijk ineens, vroeger toen in de stenen tijdperk was iedereen "gelijk"

zelf jagen en was er nooit een probleem over rijk en arm, en tegenwoordig is er een groot verschil,, ik vraag me hierbij af waarom dat tegenwoordig het verschil tussen rijk en arm zo groot is, en hoe dat is gekomen?

want mensen moeten toch immers met elkaar leven ( ongeacht of je het wilt of niet, je ademt ook "dezelfde" lucht in ) :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:22

Hoe weet je zo zeker dat dat zo is? Misschien hadden mensen toen ook wel slaven ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:58

Ladybird schreef:
Peanutbutter schreef:

Vrouwens hebben korte achillespezen ( in verhouding tot mannen ) :+
Dus loopt het in veel gevallen prettigerer dan plat.

Daar geloof ik niks van, want waarom adviseren podologen dan om juist niet op hakken te lopen, want juist teveel op hakken lopen verkort je achillespees

Daar kan jij niet van geloven maar heb je het opgezocht >;) ? Kennelijk niet.

Vrouwen en mannen
Mannen hebben doorgaans grotere voeten dan vrouwen. Maar dat is niet het enige verschil tussen het beenwerk van beide geslachten. Mannen hebben namelijk ook een langere achillespees en hogere kuit dan de vrouw. Een vrouw heeft juist een langere kuit en kortere achillespees. Onze schoenen houden rekening met deze verschillen: een vrouwenschoen is aan de achterkant iets lager en zachter dan een mannenschoen, terwijl de dempende laag onder de hak (‘kiel’) van een vrouwenschoen iets hoger is.

Bron : http://www.bijfolkert.nl/wandelen/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:13

Maar dit is dus een minimaal verschil. Het gaat hier namelijk over wandelschoenen, niet over schoenen met en zonder hakken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:32

Het is niet de pees die verkort raakt over het algemeen. Maar doordat vrouden meer kuitmusculatuur hebben, verkort dit ook makkelijker. Mannen, met een al kleinere kuit musculus, kunnen dit minder makkelijke verkorten. Op die manier komt het dat het lijkt dat de achillespees verkort is, terwijl dit in feiten de spier is.

Echter, hebben vrouwen ten opzichten van mannen hier geen nadeel aan. De bewegings-uitslag zou praktisch gezien het zelfde moeten zijn.

Wel oogt de kuitspier van de man altijd gespierder (hogere tonus) dan bij de vrouw.

(ik ben 1e jaars fysiotherapie student aan de HvA)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:41

Peelie schreef:
Het is niet de pees die verkort raakt over het algemeen. Maar doordat vrouden meer kuitmusculatuur hebben, verkort dit ook makkelijker. Mannen, met een al kleinere kuit musculus, kunnen dit minder makkelijke verkorten. Op die manier komt het dat het lijkt dat de achillespees verkort is, terwijl dit in feiten de spier is.

Echter, hebben vrouwen ten opzichten van mannen hier geen nadeel aan. De bewegings-uitslag zou praktisch gezien het zelfde moeten zijn.

Wel oogt de kuitspier van de man altijd gespierder (hogere tonus) dan bij de vrouw.

(ik ben 1e jaars fysiotherapie student aan de HvA)

klopt helemaal! nu hebben de meeste vrouwen op bokt een langere kuitspier/achillespees, want door het paardrijden rekt dat natuurlijk lekker op haha. In het vorige blok kon ik dat in mijn klas ook heel duidelijk merken. Met het oprekken van de kuit had ik nergens last van terwel mijn klasgenootjes dan al rek voelden haha (1e jaars fysiotherapie in groningen)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:54

hazira schreef:
Hoe heten die 'snotjes' in je oog ? :p
En hoe komen ze daar en waar zijn ze goed voor?
Ik zie dr alleen maar wazig door :')

Slaapzand, dat Klaas Vaak er in strooit zodat je kan slapen :+

Dat 'zand' is opgedroogd traanvocht. Traanvocht is 's nachts dikker dan overdag ( overdag wordt er namelijk wel *ik dacht* water aangemaakt in je ogen en 's nachts niet) met slapen heb je je ogen dicht en daardoor gaat dat 'zand' er via je ooghoek 'uit'