In de kerstspirit, Haar doneren! Wie durft?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:07

Ankie2011 schreef:
Misschien goed om te weten voordat je doneert:

Van de ingezonden vlechten bij stichting Haarwensen is in 2013 35 procent verwerkt tot een pruik wat inhoudt dat 65 procent niet is gebruikt. Dat betekent dat het gros van in het ingestuurde haar -ook dat volgens de richtlijnen binnenkomt- niet wordt verwerkt tot pruik.

Hoezo had je dit gisteren ook al geplaatst en daarna weer verwijderd?
Ik vraag mij inderdaad ook wel benieuwd waar jij die informatie vandaan hebt :)

Iinge_

Re: In de kerstspirit, Haar doneren! Wie durft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:09

Ik zou het wel willen maar dan heb ik zulk kort haar. Ik laat het nog een flink stuk groeien voordat ik dat doe.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:11

Animal schreef:
EmmyJoycee schreef:
Misschien kan ik hier de vraag stellen, ik wil m'n opzich wel doneren wil het namelijk kort of gemillimeterd maken. Alleen er is zeker geen een stichting die geverfd haar aan kan nemen? Wel erg zonde, want ik haal het er waarschijnlijk toch af, en dit zou wel een extra steuntje zijn. Ik hoor het graag van jullie, ik hoop dat het kan maar vrees van niet..

Hier zijn ze ook heel blij met geverfd haar!
http://www.haarstichting.nl/haar-doneren

Bedankt! Nu is de stap nog groter om gewoon alles eraf te halen :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:05

EmmyJoycee schreef:
Animal schreef:
EmmyJoycee schreef:
Misschien kan ik hier de vraag stellen, ik wil m'n opzich wel doneren wil het namelijk kort of gemillimeterd maken. Alleen er is zeker geen een stichting die geverfd haar aan kan nemen? Wel erg zonde, want ik haal het er waarschijnlijk toch af, en dit zou wel een extra steuntje zijn. Ik hoor het graag van jullie, ik hoop dat het kan maar vrees van niet..

Hier zijn ze ook heel blij met geverfd haar!
http://www.haarstichting.nl/haar-doneren

Bedankt! Nu is de stap nog groter om gewoon alles eraf te halen :)

Nog groter? Waarom is die stap groter geworden doordat je kunt doneren?

Edit; Oh, laat maar.. Je bedoelt waarschijnlijk dat de stap kleiner geworden is.. ;)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:14

oeps, ja dat bedoel ik. Bedoel van dat ik er nu nog meer voor ben om alles er af te halen. Ik zal er nog wat dagen/weekjes overslapen aangezien het wel erg kort is als ik alles er afhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:17

Hmm waar haal je die informatie weg? , ik heb er soms beetje holocaust gedachten bij zeker wat je gisteren verwijderde. Zet me aan het denken

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:44

Ja daar ben ik ook benieuwd van.. lekker zonde als ik dan daar mijn haar voor afknip..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:55

Ik heb het even nagezocht.. http://www.haarwensen.nl/files/page/jaa ... g-2013.pdf

Blijkt dat heel veel haar gewoon niet geschikt is om een pruik van te maken. Denk aan de beschadigde haren, wat kortere haren etc. etc. Haar in laagjes blijkt ook veel té korte haren te bevatten. Ook worden er verkeerde inzendingen gedaan, maar er wordt niet heel vaak een hele vlecht weggegooid.

Bij andere stichtingen is het percentage dat gebruikt kan worden nog vaak veel lager.

Citaat:
Back in 2007, the nonprofit told The New York Times that about 80 percent of the hair donated is discarded because people are unaware of the guidelines and often send strands that are that too short, processed or gray.

http://www.huffingtonpost.com/2013/05/1 ... 69078.html

Het is dus verstandig dat als je je haar speciaal laat knippen om te doneren, je zeker weet dat het haar aan de voorwaarden voldoet. Anders kan het nog wel eens (grotendeels) voor niets geweest zijn.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:44

Hmm, dat valt me toch wel een beetje tegen eigenlijk. Daar zouden ze best iets duidelijker over mogen zijn.
Zowel over dat het proces veel meer haar nodig heeft dan je denkt, als dat het haar echt geschikt moet zijn.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:18

Ze hebben ook nog heel veel haar op voorraad liggen. In het jaarverslag van 2013 staat dat ze bijna 992 kilo haar hebben liggen. Ik vind het werk dat Haarwensen doet heel goed, maar de kans dat er niks wordt gedaan met je vlecht is voor mij te groot. Als je wilt doneren is het goed om denk ik een langere lengte dan 25 centimeter aan te houden (bv. 35/40), dan is de kans groter dat het gebruikt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:22

Hmm dan kan ik beter gewoon naar de kapper om het te kortwieken

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:43

Ankie2011 schreef:
Ze hebben ook nog heel veel haar op voorraad liggen. In het jaarverslag van 2013 staat dat ze bijna 992 kilo haar hebben liggen. Ik vind het werk dat Haarwensen doet heel goed, maar de kans dat er niks wordt gedaan met je vlecht is voor mij te groot. Als je wilt doneren is het goed om denk ik een langere lengte dan 25 centimeter aan te houden (bv. 35/40), dan is de kans groter dat het gebruikt kan worden.

Het klopt ook dat ze haar op voorraad hebben liggen, dit komt doordat dit inderdaad wat kortere vlechten zijn en de vraag naar lang haar wat groter is. Zo zullen bepaalde kleuren ook meer geliefd zijn bij de kinderen. Ze geven tenslotte wel pruiken naar wens uit en niet een willekeurige pruik.
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo raar eigenlijk.

Ze geven ook al heel lang op de website aan dat er voor een pruik gemiddeld 3 ingezonden vlechten nodig zijn, wat dat betreft zijn ze er best open over hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:49

Moet dit juist niet de reden zijn om nog meer haar te sturen? Ik bedoel, als er zoveel niet aan de eisen voldoet, worden er nog niet veel meer pruiken gemaakt. Als er meer haar gestuurd wordt, dan is de kans groot dat er een goede partij bij zit die wél gebruikt kan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:00

Of zet het op minimaal 35 cm

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:24

Via de zoekfunctie kwam ik bij dit topic terecht. Mijn opa is vorig jaar overleden aan kanker, de vader van mijn beste vriendin is eergister overleden aan deze vreselijke ziekte en ik heb veel mensen in mijn omgeving die voor hun leven gevochten hebben (en nu gelukkig gezond zijn), of die nog steeds aan het vechten zijn.

Ik wil heel graag "iets" doen, ik voel me soms zo machteloos. Daarom leek het me mooi om mijn haar te doneren, een soort van symbolisch gebaar, om te laten zien dat ik met iedereen meeleef en ter nagedachtenis aan de mensen die we moeten missen.

Binnenkort hop ik even naar binnen bij de kapper om te laten checken of mijn haar hier geschikt voor is en zo ja, wat voor kapsel ik dan zou willen. Ik denk dat mijn haar nu nog te kort is en het is recent ook nog eens in laagjes geknipt. Mijn vriend zou het niet erg vinden als mijn haar niet geschikt is (die is dol op mijn lange haar :D), maar ik denk maar zo, mijn haar groeit vanzelf wel weer terug!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:41

Mooie gedachte Joyce :j

En het groeit echt vanzelf weer aan, je vriend moet niet zo miepen ;) hij zou zoiets juist aan moeten moedigen, maar dat is mijn mening haha.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:48

Ik heb heel lang gewacht maar het groeide nou niet echt als kool, dus een beste laag eraf gehaald maar niet genoeg voor 25 cm. Had haar dat zowel in laagjes was als "maar" 20 cm er af! Wil als het nu weer lekker gezond gaat groeien wel het weer langer laten worden en toch nog doneren.. :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:53

Ik heb mijn haar drie weken geleden gedoneerd.
In een vlecht dat ik 35 cm.
Heb het zelf opgestuurd en een ongelooflijk warm bericht terug gekregen.
Kan jammer genoeg niemand genezen maar ik hoop het zo wat dragelijker te maken.
En ik heb een mooie bob er voor terug. ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:55

Ik zei gister al tegen hem dat ik het best een beetje egoïstisch van hem vond, hij denkt dan alleen aan zichzelf (hij vindt het zonde, hij gaat mijn lange haar missen, hij wil me liever niet weer met een kort koppie zien, blablabla) en hij denkt niet aan hoe het voor mij is en voor de mensen voor wie ik dit doe. Dat staat bij hem lager op het lijstje dan zijn eigen belang, voor zover je het eigen belang kan noemen, het is maar haar... Als hij had gezegd "wat een super goed idee schat, gelijk doen!" was ik er zelf direct nog veel enthousiaster over geweest. Maar ik heb ook al gezegd dat als ik het écht wil, ik het toch wel doe.

Alleen al om even een statement te maken moet ik het eigenlijk gewoon doen en hem de schrik van zijn leven geven als hij binnenkort thuis komt van zijn werk, hahaha. Denk dat ik gewoon een vriendin mee vraag, er is er vast wel eentje te vinden die het lachen vindt als die lange lokken (waar ik ruim 3 jaar voor gespaard) eraf geknipt worden :D Nu alleen nog even bedenken wat voor kapsel ik wil, mits mijn haar "goedgekeurd" wordt natuurlijk ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:46

Ja gewoon een keer onverwacht doen :D! Heb ik ook gedaan en daarna was mijn vriend stiekem best wel trots op me. Door de positieve reacties van mijn omgeving kon hij het op een andere manier bekijken.

Mijn haar begint een beetje lengte krijgen nu. Gelukkig! :D
Baal nog steeds een beetje van mijn korte haar namelijk :o

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:23

Afbeelding

Kunnen jullie de foto zien?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:27

Ja, ik zie je foto. Daar is een mooie dikke vlecht af en ook nog wat lengte gehouden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:45

Wauw, wat had je lang haar! Mijn haar is nu iets langer dan jouw lengte na het knippen :D

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:55

Gaaf topic dit!

Ik zou het nog niet durven. Als ik er 30 cm af moet doen hou ik een boblijntje over. Zo kort zijn ze nog nooit geweest haha. Dus nog ff sparen, zodat er iets meer overblijf. Heb wel altijd gezegd, als, dan gaat het daar naar toe :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:57

Mijn haar groeit zo ongelooflijk snel.
Binnen twee jaar heb ik weer die lengte.
En nu heb ik ook weer eens wat anders *D