fenna1995 schreef:ik weet niet waar jij die informatie dan vandaan haalt, Hannah_Menno.
Sorry, ik volg hem even niet meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fenna1995 schreef:ik bedoel dat niemand alle christenen over 1 kam scheert. dat ik niet begrijp waar jij dat vandaan haalt.
christel1857 schreef:Ik heb in een weeshuis gewerkt in Arusha, Tanzania. De baas daar is een priester, de verpleegsters zijn nonnen. Deze mensen werken actief mee aan een betere leefomstandigheid voor deze kinderen, en ik heb nog steeds zeer veel respect voor hen. Ze hebben hun leven toegewijd aan dat van de minder gelukkigen.
MAAR (!!) de kinderen mogen in het weeshuis wonen, mogen eten en drinken, krijgen les etc, zolang ze maar IEDERE DAG de mis in de kerk bijwonen. Dit is imo misbruik maken van de vrije wil van iemand. Onvoorwaardelijke hulp is het iig niet, er staat wel iets tegenover. Terwijl imo een persoon die 100% helpt puur vanuit de goedheid van zijn hart daar helemaal niets voor terug zou moeten vragen.
Zelfde situatie in de Don Bosco school in Cambodja, waar de kinderen op dezelfde manier geen keuze hadden. Of een leven in armoede, óf een kans op een betere toekomst. Natuurlijk kiezen ze het laatste!
Maar hou wel in gedachte dat dit overtuigd boeddhistische mensen zijn die iedere dag verplicht naar de kerk moeten. Boeddhistische kinderen die zich officieel lieten bekeren tot het katholieke geloof kregen hadden 10 streepjes voor bij de priesters en broeders.
Hannah_Menno schreef:fenna1995 schreef:ik bedoel dat niemand alle christenen over 1 kam scheert. dat ik niet begrijp waar jij dat vandaan haalt.
Ah!![]()
Nou, zo kwam het bij mij wel over maar dat was dus anders bedoeld.
Wat iemand anders al zei; het is jammer dat mensen zo'n kijk hebben op Christenen, dat het zieltjeswinners zijn.. En veel mensen scheren Christenen wel over 1 kam.. Maargoed dat was hier dus niet van toepassing.
Excuus!
christel1857 schreef:Angelita schreef:Belachelijk...... Mensen die het vriendelijke boeddhisme aanhangen en dan verplicht bekeerd worden tot het christendom.... Wat een primitieve onzin zeg.
Boeddhisme krijg je er niet uit hoor, dat zit zo diep bij die mensen in hun hart. Maar ze deden wel alsof ze in god geloofden, omdat dat gewoon verplicht is. De eerste 2 maanden hielden ze tegen mij ook vol dat ze in god geloofden, nadat ze me vertrouwden gaven ze nog steeds toe boeddhistisch te zijn in hun hart, maar dat mocht ik echt niet tegen de priester zeggen hoor!
Angelita schreef:Gelukkig maar, het boeddhisme vind ik zoiets moois. Meteen vanaf de eerste dag dat ik ermee in aanraking kwam hoorde het bij me, en dat krijg je er inderdaad niet uit.
Sneu, héél sneu dat er christenen zijn die op zo'n manier mensen proberen te bekeren. Mensen moeten zoiets voor zichzelf houden: informeren prima, maar niet opdringen.
fenna1995 schreef:Angelita schreef:Gelukkig maar, het boeddhisme vind ik zoiets moois. Meteen vanaf de eerste dag dat ik ermee in aanraking kwam hoorde het bij me, en dat krijg je er inderdaad niet uit.
Sneu, héél sneu dat er christenen zijn die op zo'n manier mensen proberen te bekeren. Mensen moeten zoiets voor zichzelf houden: informeren prima, maar niet opdringen.
Op die manier gaan mensen ook heel afstandelijk denken over het christendom en überhaupt het geloven in 1 of meerdere goden.
De aangdringende toon waarop het gebracht wordt geeft alleen al een negatief gevoel er over (zieltjes willen winnen).
Maar als je dan kijkt naar zoals Zooist het brengt, uitleggend en totaal niet bekerend dan ga je eens kijken naar hoe het precies zit en op wat voor manieren je kunt geloven. Dan voel je meer vrijheid om te kiezen. En daar gaat het toch uiteindelijk ook om, dat je gelooft in wat jij denkt dat het beste is en niet in dat van anderen?
Zooist schreef:Angelita schreef:Gelukkig maar, het boeddhisme vind ik zoiets moois. Meteen vanaf de eerste dag dat ik ermee in aanraking kwam hoorde het bij me, en dat krijg je er inderdaad niet uit.
dat is ook heel sneu. Net als dat dat middels andere religies gebeurd.
Ik hoop iig dat ik
vanuit mijn denkwijze informerend over kom.
Had zelf ook de gruwel aan dat opdringerige gedoe zeg. Nu nog trouwens.
Drunksheep schreef:E_dicky schreef:Wat ik wel even wil opmerken is dat er heel erg veel gelovigen (dus christenen, moslims en alle anderen) zijn die medelijden hebben met ons niet gelovigen. Vaak zeggen ze dat ze niemand proberen te overtuigen van hun gelijk (dat God bestaat), maar toch altijd weer een paar opmerkingen waarmee ze willen zeggen dat ze het sneu voor me vinden dat ik niets heb om in te geloven. Pardon? Ik geloof in mezelf, in mijn eigen kracht en in mijn eigen talenten. Daarnaast geloof ik ook nog in de talenten van anderen. Dus ik geloof wel degelijk in iets.
Ik ben niet zielig omdat ik niet geloof en je hoeft zeker geen medelijden met me te hebben dat ik "God nog niet gevonden heb", zoals zij dat zo mooi verwoorden.
Ik probeer zoveel mogelijk respect op te brengen voor alle geloven die er maar bestaan, maar hier kan ik echt boos om worden.
Wat ook heel leuk is, is dat er wordt gezegd dat je naar de hel gaat omdat je niet gelooft, maar als je zegt dat God niet bestaat worden ze boos. Ik vind het nogal kwalijk om te zeggen dat iemand naar de hel gaat, maar daar krijg ik als antwoord op terug dat wij toch niet in de hel geloven dus dat het toch niet uitmaakt. Nou, God bestaat voor hun toch wel dus wat maakt hun het dan uit dat een ongelovige zegt van niet? Dat vond ik echt zo'n kromme redenering!
christel1857 schreef:Het zijn ook geen slechte mensen, ze hebben er hun levenswerk van gemaakt en dat is alleen maar bewonderenswaardig. Maar dit is toch wel een concreet voorbeeld van religie opdringen bij mensen die relatief weinig keuze hebben.
In dit geval is het ook zo dat er 1 priester was die het er niet mee eens was, maar vertelde dat het vanuit de katholieke organisatie Don Bosco een opdracht was.
Angelita schreef:Zooist: Op mij kom je ook niet opdringerig over, absoluut niet. Je gaat (zoals imo veel christenen) wel erg ver in mensen het geluk van het geloof gunnen, dat is aan de ene kant positief, maar het kan ook irritant worden. Vind ik bij jou absoluut niet het geval, maar heb het wel regelmatig mee gemaakt. Vooral omdat ik zelf dolgelukkig met mijn leventje ben, en als iemand anders mij dan gaat wijsmaken dat dat niet zo is dan schop je me wel aardig tegen de schenen haha.
Nee ik heb hier geen last van opdringerig gedoe. Vind het wel mooi hoe mensen gelukkig kunnen zijn met hun geloof en er daarom enthousiast over zijn.
mo_van_dijk schreef:De EO heeft wel vaker van dit soort heldere stukken. Ik heb ook de EO jongerenbijbel, welke ik heel helder vind. Kennen jullie die?
Ingmar_ schreef:mo_van_dijk schreef:De EO heeft wel vaker van dit soort heldere stukken. Ik heb ook de EO jongerenbijbel, welke ik heel helder vind. Kennen jullie die?
Ik ken 'm. Ik heb 'm drie jaar geleden van mijn ouders gekregen en ik was er toen enorm blij mee. Inmiddels ligt-ie al twee jaar nutteloos in de kerk. Ik zal eens vragen aan m'n broertje of hij 'm voor me mee naar huis neemt.
Ik heb al een paar dagen niet bijgelezen, maar bij deze toch een reactie![]()
Het blijft een interessant topic en ik weet door dit topic niet meer zo goed wat ik moet denken. Aan de ene kant denk ik: "rot toch op met je * geloof en God! Zinloos gezever!" Aan de andere kant denk ik: "God zal vast wel bestaan, maar ik hoef 'm niet" Apart dat een topic op bokt zoveel met je gedachten kan doen
105159 schreef:ik zat op een katholieke basis school
daar werd alles gedaan wat met het geloof te maken had iedereen deed communie vormsel en noem zo maar op.
dus toedertijd was ik ook heel gelovig.(naar het christendom)