Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:51

Perrokai schreef:
Scientology komt toch af van Science, is wetenschap, heeft dat er ook iets mee te maken dan ? Weet er dus niets van.....

Nee het heeft te maken met science fiction en niet met science. En als je even googled naar wat de leer inhoudt zul je zien dat wederom de uitdrukking geldt "truth is stranger than fiction".

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_beliefs_and_practices

Sim0ne

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:25

Nou, er zitten wel wat science fiction aspecten aan Scientology.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:48

Perrokai schreef:
Scientology komt toch af van Science, is wetenschap, heeft dat er ook iets mee te maken dan ? Weet er dus niets van.....

Ik weet alleen dat het onder de sektes wordt gerekend en dat het je heeeeel veel geld kan kosten.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:03

Ieder zijn mening je bent zelf voor of tegen evolutie theorie.

Ik ben eenmaal voor evolutie theorie maar ik behou de christende wel in zijn waarde.

Wij maken zelf kinderen dus ja of god het doet dat's ander vraag. Als ik god zou zijn dan zou ik het alleen maar veels en veels en veels te druk hebben in hemel. Maar vooral omdat ik dit niet gelooft is omdat er ook bijv onbekende stammen zijn die er niets van af weten en gaan die dan ook naar hel of hemel terwijl god ons heb gemaakt? Dat is eigelijk zo een beetje mijn punt en mening.

Maja een folder tegen evolutie mag zo hard er liggen als de folder voor evolutie. Laat mensen zijn eigen mening hebben maar niet tot de bedreigingen in de folders van 1 partij en de ander.

Toch mijn respect voor de gelovigen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:12

Of iets een sekte of reguliere godsdienst genoemd ordt, hangt doorgaans af van het aantal aanhangers. :+

Die prachtige kathedralen hebben ook een lieve duit gekost indertijd. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:45

randalinpony schreef:
Of iets een sekte of reguliere godsdienst genoemd ordt, hangt doorgaans af van het aantal aanhangers. :+

Onjuist. Een sekte heeft een aantal andere kenmerken.
Citaat:
1. Inpalming : de mate waarin men een meer of minder belangrijk deel van zijn leven, denken en handelen door de wereldbeschouwing laat bepalen (men kan bijvoorbeeld driemaal in het leven naar de kerk gaan of in een slotklooster intreden, met alle varianten daartussen).
2. Groepsvorming : de mate van wederzijdse controle die de groepsleden op elkaar kunnen uitoefenen (in grote mate mogelijk bij het samen in één huis wonen).
3. Hiërarchie : de mate van macht die de leidende figuren op de volgelingen kunnen uitoefenen, inclusief de mogelijkheid tot straffen en het verwekken van angst.
4. Charismatische leider : de macht kan ook volledig in handen zijn van een figuur die door iedereen als de 'verlichte', of de 'Messias' wordt beschouwd.
5. Afzondering van de wereld: de mate waarin de handelingen en gebruiken (bijvoorbeeld voeding, kledij, arbeid) afwijken van die van de omgeving of van het eigen verleden; afzondering van familie en vroegere vrienden, werkkring, enzovoort.
6. Uitverkiezing : de leden van de groep kunnen ervan overtuigd zijn dat ze een apart statuut van 'uitverkorenen' hebben; ze menen bepaalde informatie te hebben, of bepaalde dingen te kunnen, waarvan ze menen dat andere mensen die niet hebben of kunnen.
7. Geslotenheid voor informatie: de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.
8. Irrationalisme van geloofsovertuigingen: de mate waarin de groepsleden bepaalde overtuigingen hebben die in strijd zijn met algemeen aanvaarde of wetenschappelijk onderbouwde opvattingen (bijvoorbeeld complottheorieën, het geloof in buitenaardse wezens, niet werkzame 'geneesmethodes', enzovoort).
9. Proselytisme : de mate waarin de leden van de groep intense pogingen aanwenden om nieuwe leden te werven.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:28

Wow ....ik hou wel van een beetje science fiction maar Scientology ??? Pff...dat heb ik helemaal niet geweten dat het over buitenaardse onstervelijke wezens ging of geesten. Hmmm...nou eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet in maar aan de andere kant wie weet hebben zij het wel bij het rechte eind. Ooit komen we er achter, min of meer of totaal niet.........jammer dat we het dan niet even kunnen komen vertellen.
Weet niet wat de verdere filosofie is mbt het leven op aarde maar dan ga ik wel even googelen.......heb wel gehoord dat het ook om geld gaat.

Nee zou ook niets voor mij zijn zoiets, ik ben daar te nuchter voor denk ik. Ik moet het zien of voelen of begrijpen of kunnen relativeren anders werkt het niet bij mij of voor mij. Maar dat geld voor alles niet alleen voor geloof.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:31

Perrokai schreef:
maar aan de andere kant wie weet hebben zij het wel bij het rechte eind.

Mwah, daar zou ik niet van uit gaan. Vooral ook omdat de aanwijzingen vrij sterk zijn dat de oprichter (Ron Hubbard) deze overtuigingen niet had, maar vooral een verhaal en een methode geschreven heeft met als doel zo'n sekte op te richten. (Btw, Ron Hubbard was inderdaad Science Fiction-schrijver.)

Dan zou ik zelf nog eerder in het Jedi-geloof geloven :) ( http://en.wikipedia.org/wiki/Jedi_census_phenomenon )

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:04

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:51

Die is idd ook erg leuk :j

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:50

Is dat serieus dat uit Star Wars een religie voortgekomen is ?? Nee toch ? Nou ja als een science fictionschrijver uitgroeit tot een religie dan kan blijkbaar alles. Ongelovelijk zeg......haha. Nou er zijn zat dingen die ik nog open wil laten van het christelijke geloof maar van deze twee niks nada niente.....
Hoe weten jullie van het bestaan af van deze geloven, behalve dan de scientology ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:12

Hoe ik er van weet: veel van dit soort discussies voeren en lezen, dan komen ze wel eens naar voren.

Het Flying Spaghetti Monster is geen serieus geloof, maar een soort tegenvoorbeeld, dat je met de argumenten die door sommige christenen worden gebruikt wel van alles en nog wat kunt onderbouwen, maar dat dat nog niet zegt dat het waar of juist is of zelfs maar een beetje te maken heeft met juistheid en waarheid.

Het Jedi-geloof is ook deels begonnen als een soort 'geintje' / protest: veel mensen spraken af om 'Jedi' als geloof in te vullen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:46

Dit is mijn eerste discussie over dit onderwerp.....voor mij is alles nieuw, op de bijbel na daar ken ik al het 1 en ander van.
Waarom voer je dan vaak dit soort discussies ? Door werk of studie of interesse of heb je en missie ? Voor mij is het puur uit interesse, ook interesse in ander mensen en hun visie en hun visie op hun religie.

Ik heb nog wat verder gelezen, er zijn er nog veel meer zag ik. Parodie religies zoals de onzichtbare roze eenhoorn. Dat is wel een beetje de draak steken met de christelijke religie vind ik. Persoonlijk heb ik die behoefte totaal niet om dat te doen maar ik kan aan de andere kant de humor er wel van in zien, maar ik weet dat de gedachte er achter toch best wel serieus te noemen is....

Ik kijk nu wel opeens met heel andere ogen naar die bekende sterren die lid van de scientology kerk zijn......en dat is niet positiever te noemen ben ik bang.
De christenen hebben op zn minst de hele bijbel nog wat toch, hoe je het ook wendt of keert, een uniek en oud boek te noemen is. Maar dit lijkt wel gebouwd op lucht......uit de vinger gezogen. Hebben zij daar enig bewijs voor dan denken ze ?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:28

Scientology heeft ook boeken zat. Hoe kan een boek nou ooit een bewijs voor iets zijn?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:02

Geen idee hoe ik achter het Flying Spaghetti Monster ben gekomen. Dat soort vreemde dingen kom ik gewoon tegen op het internet. :') Zij hebben overigens ook een soort bijbel, als ik me niet vergis.

Van Scientology weet ik heel weinig. Toevallig keek ik een keer naar South Park en toen hadden zij er een aflevering over. Hun 'Genesis' kwam erin aan bod en dat is het kijken waard. :D

http://www.metacafe.com/watch/1529878/s ... ientology/

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:55

Perrokai schreef:
De christenen hebben op zn minst de hele bijbel nog wat toch, hoe je het ook wendt of keert, een uniek en oud boek te noemen is. Maar dit lijkt wel gebouwd op lucht......uit de vinger gezogen. Hebben zij daar enig bewijs voor dan denken ze ?

Lang voor Jezus' tijd staat in Psalm 22 staat beschreven hoe Jezus aan een kruis zou genageld worden, (terwijl de kruisdood dan nog niet bestond) dat ze zouden dobbelen om z'n kleren.
Dit is allemaal uitgekomen, merkwaardig toch?

Dit is slechts één van de véle bewijzen dat de bijbel niet op lucht gebaseerd is.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:04

Hoe weet je zo zeker dat het in die volgorde gebeurd is: eerst het psalm, dan de kruisiging? Sterker nog, hoe weet je zo zeker dat Jezus bestaan heeft en is gekruisigd? ;)

Tot die tijd vind ik het niet merkwaardig en zeker geen bewijs. :)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:14

Snader schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het in die volgorde gebeurd is: eerst het psalm, dan de kruisiging? Sterker nog, hoe weet je zo zeker dat Jezus bestaan heeft en is gekruisigd? ;)

Tot die tijd vind ik het niet merkwaardig en zeker geen bewijs. :)

Weet jij zeker dat Julius Caesar bestaan heeft? Dat heb je toch ook maar van geschriften? ;)
En er zijn geschriften van het oude testament (dus van deze psalmen gevonden) die dateren van voor Christus.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:25

_O-

Er zijn best wel véél geschriften van het OT die dateren van voor C. :P

@Blue Eyes: volgens mij zijn bij zowel Christendom als Islam en vast nog vele andere religies varianten te vinden waarbij alle kenmerken van een sekte min of meer aan bod komen.
De enige reden waarom we hier niet meer in een sekteachtige situatie leven, is dat de kerk veel macht heeft verloren.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:30

randalinpony schreef:
_O-

Maar dat zijn dan die voorspelligen (bv. psalm 22) over het nieuwe testament maar die staan wel in het oude.
Dát maakt de Bijbel net zo speciaal ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:37

Van Jezus leven is veel pas later opgeschreven, door mensen die aangezien ze JOODS waren, het OT dus waarschijnlijk prima kenden.

En als je iets later moet vastleggen, is het heel normaal dat je geheugen de gaten aanvult met feiten die je al van elders kent... En dat kan ook gebeuren wanneer je een traumatische of heftige gebeurtenis meemaakt: je hoofd kan dan rare trucjes uithalen met je.

Ik zeg maar wat , 't zou een verklaring kunnen zijn.

Tja, ze hadden geen you tube in die tijd dus we zullen t nooit zeker weten. :+

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:47

randalinpony schreef:
Van Jezus leven is veel pas later opgeschreven, door mensen die aangezien ze JOODS waren, het OT dus waarschijnlijk prima kenden.

En als je iets later moet vastleggen, is het heel normaal dat je geheugen de gaten aanvult met feiten die je al van elders kent... En dat kan ook gebeuren wanneer je een traumatische of heftige gebeurtenis meemaakt: je hoofd kan dan rare trucjes uithalen met je.

Ik zeg maar wat , 't zou een verklaring kunnen zijn.

Tja, ze hadden geen you tube in die tijd dus we zullen t nooit zeker weten. :+

Er zijn ook niet- Christelijke bronnen, zelfs romeinen, (die tegen Jezus waren) die over z'n bestaan schreven. Die negatief over hem schreven en die dus zeker geen Jezus figuur wilden uitvinden.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:11

Ilova schreef:
Weet jij zeker dat Julius Caesar bestaan heeft? Dat heb je toch ook maar van geschriften? ;)

Nee, dat is waarschijnlijk ook niet met zekerheid te zeggen. Alleen ben ik veel eerder bereid om dat aan te nemen, omdat er weinig mee gemoeid is. Het zou mijn leven niet veranderen. Daarnaast, als het bestaan van Julius Caesar verzonnen is, dan neem ik aan dat daar een reden achter zit. Dat iemand daar zijn voordeel mee doet of deed. Die reden kan ik met mijn beste wil niet verzinnen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:18

Bovendien zit de kneep hem in wát die bronnen dan schreven.

Bovendien weet je niet welke bronnen er in de loop van de tijd verloren zijn gegaan, en welk beeld daarin dan weer werd gegeven.

Eigenlijk precies zoals met fossielen: wat we vinden zijn brokstukjes geschiedenis, die we interpreteren. En als er nieuwe info zou komen, zou onze kijk weleens radicaal kunnen veranderen.

Het verschil is dat er nog nooit iemand op de brandstapel is gezet omdat zijn interpretatie van de evolutie niet de juiste zou zijn.

Overigens zijn machthebbers van alle tijden meesterlijk geweest in het bijschaven van de geschiedenis. En aangezien de Kerk tijden zéér machtig is geweest...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:21

Ilova schreef:
randalinpony schreef:
_O-

Maar dat zijn dan die voorspelligen (bv. psalm 22) over het nieuwe testament maar die staan wel in het oude.
Dát maakt de Bijbel net zo speciaal ;)

Hier in de buurt lopen vaak hobbyisten met metaaldetectoren oude muntjes e.d. te zoeken.
Laatst vond er eentje een munt van 300 voor Christus! Hoe hij dat wist? Het stond erop! ;)