Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:23

Volgens mij was er al een optie om een nieuw HKtopic te starten, waarin in de beginpost alle informatie staat. Dat lijkt mij zelf ook het overzichtelijkst.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:33

Ik denk dat iedereen gewoon in de oren moet knopen dat de gevangenen van iemand van buiten willen horen. Niet dat ze zo graag over hun eigen leventje willen praten.
Het is veel verstandiger om over koetjes en kalfjes te praten of een boom op te zetten over iets neutraals. Dan wordt de band ook niet zo snel zo innig dat het moeilijk wordt.

Voor hen is het krijgen van post heel belangrijk, en het schrijven soms best moeilijk.
Persoonlijke vragen kun je het best vermijden, dan lijkt het ook al snel dat je belangstelling hebt in een relatie!
Je hebt het zelf voor een groot deel in de hand hoe dingen zich ontwikkelen.
Gewoon dingen vertellen en oppervlakkige vragen stellen is het veiligst, en minst belastend.
Als een inmate wat kwijt wil over de daad, seipelt dat vanzelf wel door.
Vergeet ook niet dat de brieven worden geopend en gelezen voordat ze worden afgeleverd.

Wat de verliefdheid betreft, dat is een redelijk groot risico bij alle eenzame mensen die je aandacht geeft, ook buiten de gevangenis. Daar moet je altijd bedacht op zijn. En je kunt idd gewoon stoppen met schrijven!

Ik heb bevestigingsmail gehad, dus het is officieel, ik schrijf met Julias Alls

Ik heb trouwens niet op leeftijd geselecteerd, want dat interesseert me niet, ik heb wel speciaal bij "needs mail" een gekleurde persoon uitgekozen. Ik heb in de eerste instantie niet eens gekeken naar waar hij voor zit, dat blijkt beraming voor roof te zijn. Maar als het een moordenaar was geweest was het voor mij hetzelfde.

Ik voel me niet aangesproken om Hollandse toeristen te schrijven die vast komen te zitten. Persoonlijk zoek ik met name mensen met een andere cultuur.

Citaat:
Rock → Thong Le
_Tivoli_ → Steven Francis & Frank Paul LeBeau Jr.
Amethyst_ → David Fier
Rockwitch → Casey Crum
SpikkelFire → Jarrid Hurst
Mystica → William Cintron
Nickytje → Tommy Burns & Jesse Voss
SteffiiY → Misty Holmes
Iris82 → Corry Swanson
Eightlegged → Darryl Stinski
Flew → Joseph Vernetti
anoukB → David Fier
Pharagirlke → John Aghajanian
_Florien_ → Eric McDavid
Hammeke → Matt Puckett
Urselin → David Fier
Tallie_ho → Mark Finch & Charles Evans
Marsu → Ian Wireman
ManonR → Amanda Marksberry & Terah Lawyer
babbii_lief → Lamont Davis
Lusitana → Julias Alls

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:37

Het lijkt wel een koehandel hier.. "Ik ga schrijven met die."
"Oh dan kies ik die andere..."

Ik heb er niets op tegen dat er geschreven wordt met gedetineerden, sterker nog, zoals ik al eerder schreef denk ik er zelf al heel lang over om het te doen, maar ben er nog niet over uit.

Het lijkt nu op bokt wel een hype. Ik ben bang dat wanneer de 'leuk' eraf is, de helft of meer stoppen met schrijven en de gevangene teleurgesteld achter blijft. Sommigen lijken er heel goed over na te hebben gedacht, maar sommigen zijn dezelfde minuut al gaan schrijven. Ik vind dat een beetje dom, sorry.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:41

lies schreef:
Het lijkt nu op bokt wel een hype. Ik ben bang dat wanneer de 'leuk' eraf is, de helft of meer stoppen met schrijven en de gevangene teleurgesteld achter blijft. Sommigen lijken er heel goed over na te hebben gedacht, maar sommigen zijn dezelfde minuut al gaan schrijven. Ik vind dat een beetje dom, sorry.

Waarom moet je er jaren overdoen om te bedenken of je nu wel/niet gaat schrijven? Ik ken mezelf goed genoeg en weet dat ik dit aankan.

Moet nog overleggen met mijn omgeving, daarna beslis ik naar wie ik wat schrijf of niet schrijf :).

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:41

lies schreef:
Ik ben bang dat wanneer de 'leuk' eraf is, de helft of meer stoppen met schrijven en de gevangene teleurgesteld achter blijft. Sommigen lijken er heel goed over na te hebben gedacht, maar sommigen zijn dezelfde minuut al gaan schrijven. Ik vind dat een beetje dom, sorry.

Dat is mijn rede om nog goed na te denken, ik wil niet halsoverkop schrijven ik denk er nu al 3 dagen aan en wil die persoon dan achteraf niet teleurstellen...

Ik heb nog niet geschreven en ik zal schrijven als ik er klaar voor ben.

edit: neen jaren zal het niet in beslag nemen om erover te beslissen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:46

Het zal geen jaren nodig hebben. De ene kan sneller over zoiets beslissen dan de ander. Ik hoop alleen dat er geen mensen zijn die na 2/3 brieven afhaken, dat zou ik sneu vinden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:47

Hey, wie de schoen past, trekke hem aan! Voel je vooral niet aangesproken, wanneer je het weloverdacht hebt, want daar oordeel ik zeker niet over. Zoals ik zeg; ik vind het schrijven an sich geen probleem, alleen de manier waarop sommigen ermee beginnen (dus een beetje door de hype die ontstaan is, in een impuls), daar heb ik moeite mee.

Ik denk er natuurlijk niet letterlijk jaren over na, ik heb er in bepaalde periodes in mijn leven over nagedacht en nooit een beslissing genomen. Nu ook nog niet. Dat is wat ik bedoel. Ik ken mezelf wel hoor, weet alleen nog steeds niet of ik het wil :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:48

Zo, na 5 pagina's bijlezen ben ik er weer.
Ik zit nu op school trouwens, en daar is de site writeaprisoner geblokkeerd? :')

Ik las ergens de vraag of het is toegestaan om handgeschreven brieven te sturen. Ja, dat is toegestaan, ik schrijf zelf ook gewoon met pen op papier. Vind ik persoonlijker over komen. Let wel dat er ook dan veel regels zijn aan de brieven. *zie hieronder.

Ik las ook dat mensen het interessant lijkt om te weten hoe de wijze van berechten etc, de hele case, gegaan is etc. Het is echt sterk afgeraden daarover te praten. Vergeet niet dat post altijd eerst gelezen wordt door authorities, en alles wat jullie samen corresponderen kan tegen de gevangene gebruikt worden! Pas dus op wat je schrijft en stuurt.

Hier nog maals een aantal regeltjes over het schrijven van brieven.

Citaat:
All letters must have a return address on the envelope.
Please also put a return address on the letter itself, as prisoners are almost never given the envelopes.
Keep in mind that all mail is read by authorities. Please do not discuss his case, charges or issues relating to either. This is particularly important, as the prisoner will be appealing his conviction.
Pictures are allowed, but must be 4x6 size or smaller. No Polaroids.
The prisoner cannot receive envelopes, blank paper or stamps.
Avoid using white-out, stickers, tape, colored ink/paper or glitter.
Written correspondence and drawings may be in pencil, standard ink pen, typewritten, or computer generated. No felt pens, markers, crayon, or colored pencil, etc.
All personal artwork must be in black & white, copied pages can be in color.
PLAIN cards are allowed but you must write something inside.
Most facilities do not allow torn pages from books, magazine or newspaper clippings. Photocopies, however, are accepted
Please remember that, even if unsolicited, mail can still result in sanctions against a prisoner.

Ik krijg ook het gevoel dat het een beetje een hype wordt op bokt, om te schrijven met een gedetineerde. Denk er inderdaad goed over na voordat je de stap zet, het is niet een kwestie van even snel een gedetineerde uitzoeken en een mailtje sturen.

Verder stimuleer ik iedereen er heel erg in hoor, om verder te gaan met schrijven! Ik schrijf over de normale post, dus bij mij kan het wel weken duren voordat ik iets van hem hoor na mijn laatste brief. Als ik al bericht terug krijg. Ook al krijg ik geen brief van hem terug, ik blijf schrijven, omdat ik weet dat hij niet niet terug schrijft omdat hij niet wil, maar omdat hij er op dat moment geen mogelijkheid toe ziet.

De reden van iemand om te schrijven is voor iedereen verschillend. Er zijn heel veel redenen gegeven van verschillende mensen, als het nu nog niet duidelijk is ligt het niet meer aan ons.

*edit. typfoutje
Laatst bijgewerkt door Unseen op 14-01-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:50

@ lies: Ik vind het goed wat je schrijft hoor, goed dat je nog even afwacht. wie weet komt het ooit wel ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:51

Ik heb in mijn eerste brief niet mijn huisadres gezet omdat je dat in moest vullen. Ik neem aan dat hij dan wel mijn adres krijgt, of zie ik dat verkeerd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:53

Dat men bekend maakt met wie men schrijft is wellicht ook om juist een ander te kiezen.

Wat de achtergebleven teleurgestelde gevangene betreft, ze krijgen over het algemeen niet uitsluitend van 1 persoon post, en het ontvangen van post is belangrijker dan de inhoud en hoe vaak. Als het stopt, zitten ze wellicht een tijd zonder, maar het is niet zo dat ze je dan missen (na een paar brieven kun je nog niet spreken van een hechte band). Er komt wel weer een ander. Elke brief die ze krijgen is er 1. Beter een paar dan niks.
Andersom komt ook voor, dat ze zelf ineens geen zin meer hebben om te schrijven.
Dus zelf zie ik het probleem van het enthousiasme dat wellicht over gaat, niet zo.
Tenslotte schrijf je ook nog met iemand die je niet kent en misschien klikt het wel niet zo, dit gebeurt ook met gewone penpals.

Verder, als het schrijven tegen gaat vallen, kun je natuurlijk op gezette tijden alleen een anzicht sturen, bv de laatste dag van elke maand en met de kerst en op zijn/haar verjaardag. Dat is makkelijk vol te houden, je hoeft niet zoveel te schrijven en ze vinden het onwijs leuk om anzichten te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:55

Flew schreef:
Ik heb in mijn eerste brief niet mijn huisadres gezet omdat je dat in moest vullen. Ik neem aan dat hij dan wel mijn adres krijgt, of zie ik dat verkeerd?

Staat het wel op de envelop? Anders kunnen ze je adres toch helemaal niet weten?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:56

Nee je mocht de eerste brief emailen. En dan moest je aan het begin je contactgegevens vermelden.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:57

Flew schreef:
Nee je mocht de eerste brief emailen. En dan moest je aan het begin je contactgegevens vermelden.

Ik neem aan dat je dan eerst een mailtje terug krijgt (hebben ze wel toegang tot computer?) Maar ik weet niet echt hoe die site werkt :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:57

Ik heb wel een bevestiging ontvangen. Ach ik hoop dat het gewoon goed gaat en anders stuur ik hem wel nog een brief met mijn adres erin. :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:58

Lusitana schreef:
Flew schreef:

Staat het wel op de envelop? Anders kunnen ze je adres toch helemaal niet weten?

Ik denk dat het over de mail heeft.
Ik heb ook een mail gestuurd,en daarboven moest je al je gegevens invullen,ook adres.
Dus in de brief zelf heb ik ook geen adres gezet :=
Staat er niet bij dat dat moet trouwens.... dus ik hoop eigenlijk dat eht goedkomt,en anders stuur ik dezelfde mail nog een keer,maar dan met mijn adres erbij... (heb de mail opgeslagen)

lesilla

Zou een open verjaardagskaart ook een returnadress moeten hebben?

Lusitana

Ze hebben geen toegang tot internet, de mail wordt geprint en ja, dan hebben ze je adres erbij omdat je dat moet invullen. Je krijgt geschreven post terug.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:59

_Florien_ schreef:
Flew schreef:

Ik neem aan dat je dan eerst een mailtje terug krijgt (hebben ze wel toegang tot computer?) Maar ik weet niet echt hoe die site werkt :')

Je krijgt een bevestigingsmail.
De mail wordt uitgeprint en aan de inmate gegeven.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:00

Nou dan zal hij mijn adres wel krijgen hoor en als ik niks van hem krijg moet hij me niet of heeft hij mijn adres niet. :+

Kiwipitje

Volgens mij moet je dat eerder ergens al invullen. Ik heb het ook niet in de mail zelf gezet.

Lusitana

katiavl schreef:
Zou een open verjaardagskaart ook een returnadress moeten hebben?

Zou het op de envelop schrijven in dat geval. Want ze hebben het alleen over returnadressen in brieven, omdat ze daarop terug moeten schrijven, en ze krijgen de envelop vaak niet, maar op een kaart hoeven ze natuurlijk niet te reageren.

Twaalf

Lusitana schreef:
Dat men bekend maakt met wie men schrijft is wellicht ook om juist een ander te kiezen.

Idd :j
Ik had al geschreven toen ik het lijstje zag, maar anders had ik hoogstwaarschijnlijk voor een ander gekozen dan David Fier.

Ik heb hier al vaker over nagedacht, maar ik ben iemand die zoiets niet onderneemt, totdat ik weet wélke stappen ik moet nemen en of het betrouwbaar (informatie, sites) is. Door dit topic heb ik mijn besluit genomen om wel te schrijven (na het lezen van de informatie en regeltjes etc).

Ik heb mijn adres niet in de mail zelf gezet, maar dat moest je daarboven invullen?
Bevestigingsmail heb ik ook gehad :)