Laatste stage dag! Zoveel lieve woorden van collega's, voelde mij echt gewaardeerd.
Mizora
Geplaatst: 29-06-23 11:42
Mijn broertje (ruimschoots volwassen) vertelde helemaal enthousiast aan het aantal vrienden van hem hoe megabraaf Emma, mijn hond, was tijdens het klussen in de garage en hoe onverschrokken ze was.
Hij is niet zo diergericht, en had verwacht dat ik haar gewoon ergens in een hoekje zou vastbinden toen ik aangaf dat als ik haar mee mocht nemen, ze uiteraard aan de riem zou blijven. Hij had nooit bedacht dat de riem aan mijn broek geknoopt zou worden en ze dus constant in een cirkel van 2m zou zijn en keek in eerste instantie echt beteuterd omdat hij dacht veel last van haar te krijgen.
Maar ze bleef keurig netjes in de buurt ergens liggen, zonder onder je voeten te liggen, liet zich relaxed meenemen en aansturen om overal correct tussendoor te gaan (bij een garage vol met bruggen, auto's, gereedschapskarren, slangen voor persluchtgereedschap, elektriciteit, etc.) en ook met luide dingen zoals een pneumatische schroeftol gewoon geen reactie geeft, anders dan dat haar staart een beetje zakte.
Emma is 1.5 jaar oud en enorm energiek (gelukkig niet angstig aangelegd). Er is dus enorm veel werk gaan zitten in haar zo relaxed mee te laten scharrelen in de meeste situaties. Hoewel winkelcentra (en andere drukke locaties) nog wel een uitdaging zijn vanwege alle mensen (waar ze dol op is), is ze in principe gewend om waar dan ook gewoon met mij mee te komen en daar vlot in een "settle" te gaan als we niet langer echt verplaatsen.
In een garage, en dus met dit soort gereedschappen, was ze nog nooit geweest. Maar je zag gewoon dat alle stukjes training hun nut bewezen en ze daardoor nu gewoon kon functioneren. Ze kan het nog niet los, het is een vrij autonome hond (en dat moedig ik in de basis ook aan, ga maar lekker jezelf vermaken. Mits nog wel een oogje houdend op mij en wel bereid te luisteren wanneer ik zeg dat ze iets moet doen) die vrij veel ruimte neemt en die ruimte ook verticaal neemt (op de tuintafel springen omdat ze er langs loopt, ondanks dat deze 80cm hoog was en er geen trigger voor was, anders dan de tafel was aanwezig en ze liep er langs) en ze is dol op menselijke aandacht, waardoor ze mensen nog erg vaak begroet, ook als deze mensen daar geen interesse in hebben (en ze is daar behoorlijk volhardend in). Dus wel aan de riem, maar echt wat groeide ik door het compliment en wat ben ik trots op haar. Loon naar werken.
Vanaf nu officieel vakantie! Ik heb mijn training vanmiddag herkanst. Ik was o zo zenuwachtig en het cijfer voor deze training bepaald of ik door mag naar jaar 2 of moet stoppen met de opleiding. Het ging echt zo goed! Echt boven mijn verwachtingen. Het was een feestje om de opname terug te bekijken en fragmenten te selecteren voor de beoordeling. (Wie geniet nou van zichzelf terugkijken op video?) Ben echt super blij! Deze haal ik en ik ga over!