Meer mensen die stijldansen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:45

Dankjulliewel! :D
Wineds, Haha toevallig!

Zou best kunnen hoor, dat het niveau iets hoger ligt. Heb alleen nog maar gekeken, nog niet zelf meegedaan. Volgend jaar, en dan hopelijk in de tweede klasse. Bij de NADB doen meer mensen mee vaka, dus voor de tweede klasse iets meer doorgroei mogelijkheden en kans op puntjes.

eva1969

Re: Meer mensen die stijldansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:00

Ik meen me zelfs te herinneren dat wanneer je bij de NADB 12x finale gedanst hebt, je dan door mag naar een hogere klasse.
Edit: ff opgezocht:
Als een danspaar 12 keer een finale heeft gedanst in een klasse en nog niet is gepromoveerd,
dan mag dit paar op eigen verzoek promoveren naar de eerstvolgende hogere klasse.
Wedstrijden met dubbele finales worden als1wedstrijd gezien en tellen in zijn geheel als een
halve gedanste finale.

Of dat slim is als je niet in de bovenste 3 danst is natuurlijk de vraag maar kan dus wel.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:33

Ja klopt, maar ik hoor bij de groep mensen die vindt dat je het moet verdienen; dus wil gewoon met punten daar komen. Je wordt anders niet voor niets steeds zesde ofzo, dan ben je gewoon nog niet goed genoeg (vind ik dan).
Ik vond het dan ook erg leuk dat we met een eerste plek promoveerden van de 4e klasse ballroom naar de 3e klasse, is toch het leukst ;).

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:46

Dat is ook leuk! Toch vond ik het ook niet erg dat mijn zoon met een 2e plek promoveerde, ze werken er hard genoeg voor ;)

Ook komt het voor dat ik in een hogere klasse de gemiddelde kwaliteit lager vind dan de klasse daaronder. Het is maar net wie er die dag staan te dansen.

Edit: Hoe lang dans jij met deze partner al wedstrijden trouwens?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:50

eva1969 schreef:
Dat is ook leuk! Toch vond ik het ook niet erg dat mijn zoon met een 2e plek promoveerde, ze werken er hard genoeg voor ;)

Ook komt het voor dat ik in een hogere klasse de gemiddelde kwaliteit lager vind dan de klasse daaronder. Het is maar net wie er die dag staan te dansen.

Zeker! Met een tweede of derde plek zou ik er ook blij mee zijn! Je hebt immers vaak genoeg finale gedanst en je punten gehaald. Dat vind ik altijd leuk, dat e er echt voor werkt en niet omdat het al dan niet toevallig je 12e finale is.

En dat laatste ben ik ook echt met je eens! Soms zie ik paren in de 4e klasse waar ik echt bijna bang wordt voor concurrentie ( ;) ), maar zie ook wel eens paren ind de tweede klasse waarvan ik me afvraag hoe zij daar gekomen zijn!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:58

Volgens mij kan je gewoon als je begint starten in de klasse van je keuze, dat sommige zichzelf daarmee voor de gek houden ....tja geeft ons als toeschouwers weer wat te lachen (ik weet het, het hoort niet, maar soms :X)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:02

Ja echt hè! Sommigen houden zich inderdaad heel erg voor de gek, kan me niet voorstellen dat dat leuk is... Maar het blijft lastig, kritisch naar jezelf kijken ;)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:03

Dansen er hier trouwens ook mensen WDC wedstrijden? Super gezellig altijd en een heel eerlijk systeem. Alle pre-amateurs (zo heten debutanten daar) worden in eerste rondes beoordeeld naar aanleiding van hun eerste ronde ingedeeld in poules waarbij het natuurlijk het beste is als je in de A-poule wordt ingedeeld. De poules onderling dansen dan hun eigen halve en finales. Een heel eerlijk systeem als je het mij vraagt en ook bij de amateurs werkt het op die manier. Zo kan het dus zijn dat je als A klasse danser bij een slechte eerste ronde in de B poule beland en andersom. Zijn wel enorm lange dagen want het loopt standaard uit, maar gezellig!

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:20

Ik heb 1 WDC wedstrijd meegedaan, maar vind het juist eerder een nadeel dat je na 1 ronde al ingedeeld wordt. Bij de NADB heb je in ieder geval altijd een herkansing en ben je eigenlijk ook gewoon op je eigen niveau ingedeeld. Was van 2 paren tijdens het indansen bij die wedstrijd erg onder de indruk, die gingen tijdens de eerste rond ineens heel apart dansen (en voor mijn gevoel gewoon expres uit de maat dansen!), kwamen in de B poule om deze vervolgens te winnen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:48

Dat vind ik dan wel heel sneu zeg, een beetje jezelf voor de gek houden toch? Ik vind het zelf wel een mooi systeem en het lijkt me dat deelnemers zelf ook wel snappen dat het zo niet de bedoeling is toch?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:49

Pff.. sommige mensen hebben ook geen zelfrespect..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:02

Nou inderdaad

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:49

Wineds schreef:
Ik heb 1 WDC wedstrijd meegedaan, maar vind het juist eerder een nadeel dat je na 1 ronde al ingedeeld wordt. Bij de NADB heb je in ieder geval altijd een herkansing en ben je eigenlijk ook gewoon op je eigen niveau ingedeeld. Was van 2 paren tijdens het indansen bij die wedstrijd erg onder de indruk, die gingen tijdens de eerste rond ineens heel apart dansen (en voor mijn gevoel gewoon expres uit de maat dansen!), kwamen in de B poule om deze vervolgens te winnen.

Nou zeg! Wat flauw!
Erg jammer dat dit soort mensen er ook altijd zijn...
Voordeel van dit systeem is wel dat je als beginnend wedstrijddanser een beetje meer een idee krijgt van waar je staat. Maar ik vind het systeem ook niet alles, omdat de klasse waarin je danst helemaal afhankelijk is van je eerste ronde. Erg jammer, want als die juist slecht gaat...
Aan de andere kant: in de finale moet je er in de NADB ook gewoon staan, fouten maken kan dan eigenlijk ook niet echt meer...
Maar toch, zeker de eerste ronde, zie toch vaak paren (waaronder wijzelf) die echt een beetje moeten inkomen, wennen aan de sfeer tijdens de wedstrijd (indansen is toch anders) enz.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:05

eva1969 schreef:
Dat vind ik dan wel heel sneu zeg, een beetje jezelf voor de gek houden toch? Ik vind het zelf wel een mooi systeem en het lijkt me dat deelnemers zelf ook wel snappen dat het zo niet de bedoeling is toch?

systeem klinkt theoretisch heel leuk ,
heb 1 wedstrijd erin gedanst ,onze 1e ook nog ,pratijk viel me wat tegen erin
ik had gehoopt op een lagere poule ,C bv of D of F :+ maar omdat er te weinig deelnemers waren ,was alleen A en B poule
wat wel grappig was omdat bij de senioren ook te weinig waren ,zaten we automatisch in de finale rondje

zo eerste ronde is inderdaad al bepalend en wij hadden die verpest ,ik werd nogal zenuwachtig omdat ik zo stom was me in te beelden dat ik niet kan dansen }:0 nadat ik gezien had hoe hoog nivo de anderen hadden en danste dus houterig ,stijf ,mijn man was al stijf door zij rugklachten die dag

de zenuwachtigheid kwam omdat er haast allemaal paren in dansten (naar mijn gevoel ) die erg veel wedstrijdervaringen al hadden ,niet zoals gepromoot word voor clubgroep dansers die vanaf brons mee kunnen doen ,ik heb ze niet gespot die dag (aan de kant zullen ze wel flink gegniffeld hebben om ons ,ook omdat we niet wisten dat de man een wit overhemd met zwart vestje aan moest ,had mijn man mooi even een ruitjesoverhemd aan :') )

in duitsland schijnen ze ook zo 1e rondje te draaien maar is je nivo te hoog voor die klasse dan word je uit deze klasse gehaald en in hogere klasse weer ingedeeld
dat doen ze weer niet in NL vertelde mijn dansleraar

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:27

Dat ligt er volgens mij aan bij welke bond je danst. Laatst deden mijn zoon en zijn partner mee aan een nvad wedstrijd (voor het eerst), dansten in hun eigen klasse deb4 en werden na de eerste ronde gelijk doorgeplaatst naar deb3. Maar zo heeft elke vond dus een beetje een eigen systeem.
Ik vind de wdc wedstrijden wel fijn, je komt in een poule van je eigen niveau en dat er dan van die zieligerds zijn die dat saboteren....dat is sneu. En om je wedstrijd zenuwen in bedwang te krijgen is het juist van belang om het veel te doen!

Wel een beetje banketstaaf dat je dansschool je niet had verteld wat de bedoeling was met de kleding.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:47

was onze dansschool zijn schuld niet
ik had mezelf ingeschreven met man en niks verteld ,de les na de wedstrijd (avonds) heb ik hem de medaille laten zien :')

ik kon online vooraf dus niet vinden ,bij kledingregels stond geen wedstrijdkleding meer niet :+
bling bling schoenen had ik hier nog gevraagd ,daarmee was ik wel op zeker gegaan maar dat van de man is me echt ontgaan
goed beginnersfout ,kan gebeuren

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:12

Dan vind ik het qua indeling van klasses op de studentenwedstrijden nog het beste geregeld. Hier wordt je ook in de eerste ronde op niveau ingedeeld (amateurs - profi's - masters - champions). Maar tijdens deze ronde dans je op 2 verschillende vloeren bij verschillende juryleden. Daardoor kan er wat objectiever naar een danspaar gekeken worden! Maar dit soort wedstrijden zijn wel enorm groot, soms heb je wel 14 heats in de indelingsronde :wow: Gelukkig hoeft er dan niet zoals bij de NADB of WDC telkens hetzelfde nummer gedraaid te worden, anders zou ik echter knettergek worden :P

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:45

Hoewel ik het bij de studentenwedstrijden dan weer dubieus vind dat de Duitse juryleden zwaar op techniek hameren, en de Nederlanders juist weer meer op uitstraling... Ik bedoel, het is hun goed recht hoor, maar dan krijg je net zulke rare uitslagen... Ik stond een keer in een finale, en ik kreeg 1-en en 2-en van de Nederlandse juryleden, en van de Duitse 6-en en 7-ens... Het werd toch een beetje vreemd gevonden om -technisch zwaar slechte- samba rolls te doen bij de profi's :') Maar partner en ik hadden zoiets van fiets it, we staan er nu eindelijk, we gaan er gewoon voor! :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:51

Haha that's the spirit!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:27

typisch al die verschillen ,geen idee wat ze belangrijker vinden?
heb nog nooit een duitse wedstrijd gedaan ,mannheim lijkt me wel wat om te pogen alleen die reisafstand is zo ver (400km enkele weg )

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:29

Vind het verschil met Nederlandse juryleden onderling soms al behoorlijk...
Zeker in de Brado, met maar 3 juryleden, zie je dat wel heel erg terug in de resultaten.
De dansschool kiest dan zelf de juryleden, dus vaak wat het best aansluit bij hun manier van lesgeven en focus.
Soms is het heel duidelijk, zijn de juryleden het redelijk eens. Soms is het heel onduidelijk, omdat ze het dan zo oneens zijn, liggen de resultaten ineens dichtbij elkaar.
Vraag me altijd af waar ze naar kijken; techniek, partnering, uitstraling...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:07

Bij ons wordt altijd verteld dat de jury in eerste instantie naar de techniek kijken. Is je techniek goed heb je een voldoende. De bonus wordt gegeven door partnering en uitstraling.

Maar ik doe alleen mee met de clubwedstrijden

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:31

Gisteravond kerstgala op de dansschool gehad met een gave show van alle wedstrijdparen. Was erg gezellig :-)

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:37

ik wens alle stijldansers een top dansjaar toe !

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:53

Ja, een gelukkig nieuw dansjaar voor iedereen!