Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:02

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:05

karuna schreef:
https://www.parool.nl/nederland/wie-in- ... ~be331dbf/
Interessant onderzoek in west brabant, kappers en horeca personeel meest besmet met covid. Tot zover dus het lage risico van kappers.

Ik vind het wel een heel klein beetje mostert na de maaltijd hoor...
dit wisten ze blijkbaar al een tijdje.. en dan komen ze er nu mee? Nu het voorjaar er weer aankomt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:06

Ik kan het ook niet helpen dat ze er laat mee zijn. maar de horeca is algemeen bekend, kappers daar en tegen wordt door heel veel mensen geroepen het is zo veilig, maar deze cijfers zeggen toch wat anders

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:10

karuna schreef:
Interessant onderzoek in west brabant, kappers en horeca personeel meest besmet met covid. Tot zover dus het lage risico van kappers.

Ik krijg hier altijd zo'n jeuk van..
En echt wetenschappelijk lijkt het mij ook niet, tenzij dingen niet benoemd worden. Want ik zie zo snel 4 punten waar je op basis van wat je leest het als 'onderzoek' alweer kunt afschieten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:10

karuna schreef:

Zouden ze ook onderzoek hebben gedaan naar vakkenvullers in de supermarkten? Denk dat je daar ook een hoog percentage zou kunnen uithalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:13

karuna schreef:
Ik kan het ook niet helpen dat ze er laat mee zijn. maar de horeca is algemeen bekend, kappers daar en tegen wordt door heel veel mensen geroepen het is zo veilig, maar deze cijfers zeggen toch wat anders

Ja, maar wie was er in het begin niet besmet dan?

Als ze een punt hadden willen maken, hadden ze er toen mee moeten komen.. Niet nu alles weer een beetje open kan (en dan ook nog onder andere omstandigheden als toen)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:02

Het is een virus dat door sociaal contact overgebracht wordt. Dan is het toch raar om te denken dat in situaties waar het om dat sociale contact draait, contactberoepen en de horeca, dat het daar niet verspreid wordt? Sterker nog, mensen die dat ontkennen steken hun kop in het zand, omdat die conclusie ze niet bevalt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:09

Nou ja het wordt niet 100% door contact overgebracht .. Niet iedereen binnen een gezin wordt ziek en soms zijn mensen ziek geworden zonder sociaal contact .. maar dat zullen wellicht uitzonderingen zijn?

Tuurlijk wordt het daar ook verspreid..dus verteld het zgn 'onderzoek' niet perse iets nieuws..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:29

Het wordt wel via contact overgebracht, alleen niet bij elk contact. Maar ga je het aantal contacten verhogen, dan ga je daarmee ook de kans verhogen om het virus te verspreiden. Daarbij doen alsof bij bepaalde vormen van contact het virus opeens niet meer verspreid wordt, is je kop in het zand steken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:32

Maar wie doet dat dan? Want ik heb het idee dat je een statement tegen een uitspraak doet, die niet gedaan is?
Ik beweer in ieder geval niet dat het niet verspreid wordt... ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:02

Vanwege dit soort opmerkingen:

Sunnda schreef:
karuna schreef:

Ik krijg hier altijd zo'n jeuk van..
En echt wetenschappelijk lijkt het mij ook niet, tenzij dingen niet benoemd worden. Want ik zie zo snel 4 punten waar je op basis van wat je leest het als 'onderzoek' alweer kunt afschieten.

Prima dat je jeuk krijgt van een onderzoek, maar dat verandert er niks aan dat meer sociaal contact voor meer besmetting zorgt, dus juist ook contact via een contactberoep of via de horeca.

Maar er worden hier vaak genoeg opmerkingen geplaatst dat het met de besmettingen in de horeca of via contactberoepen best wel meevalt, dat het vooral door andere vormen van contact komt. Net alsof dit hele bijzondere vormen van contact zijn, waarbij het virus weigert over te springen of zo...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:12

Karl66 schreef:
Het wordt wel via contact overgebracht, alleen niet bij elk contact. Maar ga je het aantal contacten verhogen, dan ga je daarmee ook de kans verhogen om het virus te verspreiden. Daarbij doen alsof bij bepaalde vormen van contact het virus opeens niet meer verspreid wordt, is je kop in het zand steken.

Het maakt ook niet uit wat jij ervan vindt karl. :)
Het gaat er om dat goed onderzoek aan bepaalde voorwaarden voldoed en dat dit onderzoek, zoals gezegd met wat er in het artikel genoemd staat, daar absoluut niet aan voldoet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:14

Cer schreef:
Nou ja het wordt niet 100% door contact overgebracht .. Niet iedereen binnen een gezin wordt ziek en soms zijn mensen ziek geworden zonder sociaal contact .. maar dat zullen wellicht uitzonderingen zijn?

Tuurlijk wordt het daar ook verspreid..dus verteld het zgn 'onderzoek' niet perse iets nieuws..

Dat niet iedereen binnen een gezin ziek wordt kan te maken hebben met de afweer die iemand heeft. En zoals ik al eens eerder in een corona-topic schreef: medio vorig jaar zat er een arts/viroloog/zoiets bij een programma zoals Jinek (ofzo)*. En die man gaf aan dat de ACE2 receptor waar het virus op aangrijpt niet bij iedereen dezelfde vorm heeft. En dat het daardoor dus mogelijk is dat er mensen zijn die een natuurlijke weerstand hebben: het virus heeft geen goed aangrijpingspunt. (*Ja, sorry, dat ik niet meer details weet. Ik ben sowieso al heel slecht met namen, het is al ca. een half jaar geleden dat ik het zag, en de boodschap vond ik belangrijker dan de entourage.)

Goede kennissen nu ook: vriendje van dochter bleek besmet. Vriendje, dochter en moeder positief getest. Vader en zoon: niets.

Cer schreef:
soms zijn mensen ziek geworden zonder sociaal contact
Dit geloof ik niet. Het enige wat ik mij daar nog bij kan voorstellen is dat het dan is gegaan via een centraal ventilatiesysteem in het gebouw waar ze wonen waar de lucht niet 100% ververst wordt maar deels gerecirculeerd.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je al een jaar woont in het spreekwoordelijke hutje op de hei, 100% thuiswerkt, niet buiten je eigen tuinhek komt, alles laat bezorgen en niemand ziet binnen een straal van 10 meter dat je dan zomaar ineens als bij toverslag ziek wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:14

Nou ja zo zwart wit is het natuurlijk ook niet..
Overal waar contact is, kan het overspringen natuurlijk... maar dan moet er wel tenminste 1 van de twee personen ziek/besmettelijk zijn..

En je moet dicht bij elkaar zijn, meen ik, voor langer dan een bepaalde tijd, toch? En dat is niet perse in alle horeca gelegenheden zo..
Ik ben al heel lang benieuwd waar de haarden zitten... want sommige dingen lijken niet hardop uitgesproken te mogen worden, dat stoort mij wel.. (huiselijke sfeer -> bleek in den beginne ook bepaalde woongemeenschappen te zijn. Kerkgemeenschappen, maar dan niet perse in de kerk maar wel thuis, uiteindelijk laatst nog de uitspraak dat 70% van de ziekenhuisopnames oudere obese mannen waren..Ik vind dat best relevante informatie)
Het is soms dus wel wat duidelijker te pinpointen dan 'het is volkomen random wie het krijgt en hoe het verloop is' en 'mensen die ziek geworden zijn , zijn op een illegaal feest geweest' en dat soort dingen..

Edit
@roodvos: ik lees dat hier op bokt in het topic over mensen die corona hebben. Dat een aantal menen echt heel voorzichtig te zijn geweest (want risico oid) en toch besmet zijn geraakt.. Ja, of zij de waarheid vertellen weet ik niet, maar ik neem aan van wel...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:17

Het nadeel van het nadrukkelijker pinpointen is natuurlijk dat je dan gaat denken dat het jou niet treft, omdat jij niet bij die groepen zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:20

"duidelijker" pinpointen.. :j
Ja, en is dat heel erg? Want dat betekent dat een aantal mensen misschien geen doodsangsten uit hoeven staan om ziek te worden...
Is dat heel erg?
Het risico is voor bepaalde groepen gewoon kleiner... blijkbaar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:31

Sunnda schreef:
Karl66 schreef:

Het maakt ook niet uit wat jij ervan vindt karl. :)
Het gaat er om dat goed onderzoek aan bepaalde voorwaarden voldoed en dat dit onderzoek, zoals gezegd met wat er in het artikel genoemd staat, daar absoluut niet aan voldoet.

Die link is niet het rapport van het onderzoek. Dat is het wat de journalist erover schrijft.
Om het onderzoek te beoordelen en op de aarde te kunnen schatten moet je het onderzoek lezen, en verstand hebben van wat je leest en van hoe onderzoek werkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:38

Tja, er zijn gemeentes die het vertikken om aan te geven waar en onder welke bevolkingsgroep de meeste besmettingen voor komen. Ik vind dat een slechte zaak. In ons dorpje blijkt nu uit de rioolmetingen dat de lijn stijl omhoog gaat, zaten vorige week op meet dan 1000 per100.000 inwoners. Hoeft niets te betekenen maar extra info zou niet verkeerd zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:11

Cer schreef:
"duidelijker" pinpointen.. :j
Ja, en is dat heel erg? Want dat betekent dat een aantal mensen misschien geen doodsangsten uit hoeven staan om ziek te worden...
Is dat heel erg?
Het risico is voor bepaalde groepen gewoon kleiner... blijkbaar?

Sorry, duidelijker inderdaad. Het risico is dat mensen die niet in die groepen zitten de regels loslaten, waardoor zij zelf zo'n risicogroep worden. En dan misschien niet omdat zij zelf zo ziek worden, maar dat wel weer doorgeven aan mensen die er wel erg ziek van worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:24

Ja nou ik denk dat dat risico wel meevalt... ik denk dat dat dus ook een stukje 'paniek om niks' kan zijn .. Maar als ik hoor "Het kan iedereen overkomen!! Kijk uit!! Restschade!! jonge mensen!!!" etc etc en 70% op de IC is een zwaarlijvige man, dan denk ik 'nou, zeg dat dan gewoon'
Of 'ja thuis situatie!! IEDEREEN heeft TEVEEL bezoek!!" waardoor, let wel, mensen ook extra op elkaar gaan letten en gaan vingerwijzen, wat de sfeer niet ten goede komt, en het blijken kerkgemeenschappen of andere woongemeenschappen te zijn, of wellicht toch schoolgaande kinderen, dan denk ik , nou, dat mag best vermeld worden..
Dat is toch geen geheim ofzo?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:27

Ik vind dat je daar heel erg mee uit moet kijken. Er wordt nu al veel te veel en te vaak gewezen naar bepaalde groepen, al dan niet terecht. Normaal ben ik echt een voorstander van transparantie. Maar als je al ziet hoe Chinezen meer gediscrimineerd en verketterd worden sinds de komst van corona vind ik dat je zeer voorzichtig met dit soort info moet zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:32

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:35

Het probleem is dat ik 7 verschillende personen per week mag zien, mijn broer 7 verschillende personen enz...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:40

purny schreef:
Het probleem is dat ik 7 verschillende personen per week mag zien, mijn broer 7 verschillende personen enz...

En de pech is dat sommige mensen dit ook zoveel mogelijk doen. Iets dat mag hoeft nog niet doorgevoerd te worden maar tja, zo gaat het vanaf het begin van de coronacrisis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:44

SusanH schreef:
Ik vind dat je daar heel erg mee uit moet kijken. Er wordt nu al veel te veel en te vaak gewezen naar bepaalde groepen, al dan niet terecht. Normaal ben ik echt een voorstander van transparantie. Maar als je al ziet hoe Chinezen meer gediscrimineerd en verketterd worden sinds de komst van corona vind ik dat je zeer voorzichtig met dit soort info moet zijn.

Maar dat gebeurt nu toch ook?
Uitbraken .. oh dat zullen de thuisfeesters wel zijn
... oh níemand houdt zich aan de regels
het zijn de studenten! Oh het zijn de mensen in het vondelpark! Oh het zijn de mensen die buiten wandelen.. etc etc
er wordt gewoon veel naar elkaar gewezen... en dat schept nou niet perse saamhorigheid..