Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:18

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:21

Dat trainen is op zich niet vreemd, maar doorgaans laten ze er geen echt virus voor los om een pandemie te veroorzaken voor de training :')

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:28

vur schreef:
Ik lees het anders, ze houden oefeningen alsof er een dodelijke luchtweginfectie wordt losgelaten. Wat er nu gebeurt, heeft niks met een oefening vd who te maken wat mij betreft.

Op die manier ben ik ook geneigd het te lezen. Komt bij mij wel de volgende vraag omhoog: hoe ga je dat in de praktijk oefenen dan? Hoe ziet zo'n oefening er dan wereldwijd uit? Gesteld dat deze vereiste actie zoals het verslag het noemt ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden/wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:31

Zo lees ik het idd ook niet. Puur een training 'voor het geval dat'. Zodat de betrokken mensen goed voorbereid zijn. Dat er dan korte tijd later daadwerkelijk een uitbraak plaatsvindt... Tja, ik snap dat complotdenkers dat wel heel toevallig vinden. Maar zoals ik het lees zijn die tekstfragmenten afkomstig uit een draaiboek of trainingsverslag (dat al dan niet voor iedereen te lezen is).

Karin

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:34

Ik lees niet dát er een virus is losgelaten. Ik lees dat men oefent in een situatie alsóf er een virus is losgelaten. Volgens mij kun je dat prima oefenen zonder dat je daadwerkelijk een virus loslaat. Zoals je ook een rampenoefening met hulpdiensten kunt houden zonder dat je daarvoor daadwerkelijk een hele wijk van een stad in de fik hoeft te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:35

Coloured schreef:
vur schreef:
Ik lees het anders, ze houden oefeningen alsof er een dodelijke luchtweginfectie wordt losgelaten. Wat er nu gebeurt, heeft niks met een oefening vd who te maken wat mij betreft.

Op die manier ben ik ook geneigd het te lezen. Komt bij mij wel de volgende vraag omhoog: hoe ga je dat in de praktijk oefenen dan? Hoe ziet zo'n oefening er dan wereldwijd uit? Gesteld dat deze vereiste actie zoals het verslag het noemt ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden/wordt.

Zoiets, maar dan in het groot denk ik.
https://www.ggdkennemerland.nl/ghor/gho ... teitsmodel
https://www.newyorker.com/science/eleme ... simulation

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:36

purny schreef:
SusanH schreef:
Ik denk wel dat dat de bedoeling is. In quarantaine en laten testen. Anders heeft het weinig zin.

Dus dan moet straks half Nederland in quarantaine ook al hebben we geen klachten?

Ik denk dat dat wel meevalt. Hier hebben we bv 19 besmettingen in een plaats met 110.000 mensen. De kans dat je met een besmet persoon in aanraking komt is naar mijn idee super klein. En helemaal als je je aan maatregelen houdt en niet regelmatig langere tijd met mensen in een binnen locatie zit, acht ik de kans - iig voor mijzelf - super klein dat ik überhaupt 1x in quarantaine moet gaan.

Ben je een losbol en ga je elke week 3x gezellig uit eten etc. Zal het wat anders kunnen zijn.

Het kan helpen het bewust zijn van kans op verder mensen besmetting wel iets verkleinen. Iig de snelheid 3r van.

Neemt niet weg dat ik liever niet met Bluetooth werk en het een gedoe zou vinden zo'n app. Mijn telefoon zit propvol qua geheugen en is wat ouder qua batterij, di3 zou dan veel vaker aan de lader moeten waarschijnlijk. Praktisch dingetje :=

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:46

djinnie schreef:
Nou, Coloured, ik wilde nog best lezen wat je te melden had, al geloof ik niet zo in een "oefening" wereldwijd waarbij economieën bijna omvallen en veel doden vallen, maar je qas me kwijt toen je begon over optie 2, het virus bestaat niet.

Waar zijn alle doden dan aan overleden? Mensen die van dichtbij zien wat er gebeurde met hun geliefde die een niet bestaand virus te pakken kreeg?

Het stuk tekst was je kwijt; ik deel alleen een stuk tekst..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:47

Fitzroy schreef:
Ja, ik noem je een complotdenker. De enige conclusie die ik aan je stuk kan verbinden.

Op basis waarvan? Op basis dat ik een stuk tekst deel in dit topic?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:48

lenaa_tje schreef:
vur schreef:

Nou ik inderdaad ook ... dus naar aanleiding van eerdere situaties.
Dus dat een organisatie openheid biedt in hun verslagen (zoals het hoort! ) snijdt dat ze nu in de vingers want er zijn mensen die nu opeens deze verslagen hebben gelezen en in eens de conclusie kunnen trekken dat er een oefening uit de hand is gelopen?
Ik zou zeggen lees de overige jaar verslagen waar ze hoogstwaarschijnlijk al eerder oefeningen hebben gedaan en waar er ook geen pandemie is ontstaan. Of was dat dan een foutje ?

Deze organisatie is in 2018 opgericht, veel valt er nog niet terug te lezen. Ik zou zeggen, lees zelf dit verslag eens door.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:49

verootjoo schreef:
Coloured geloof je dat zelf serieus? :?

Wie zegt dat ik dit geloof? Waar baseer je dat op? Ik deel een tekst.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:50

Marie_Anne schreef:
Coloured schreef:
In mijn optiek kun je het bovenstaande in relatie tot de corona-situatie waarin we nu als land/wereld zitten maar op 2 manieren interpreteren:

Óf het dodelijke virus is bewust de wereld in gebracht en bestaat echt, met als “doel” een situatie na te bootsen en die als oefening te gebruiken.
Óf het is allemaal 1 grote poppenkast en het virus bestaat helemaal niet. En de hele politiek en media manipuleert ons om ons te doen laten geloven dat het om een echt gevaarlijk dodelijk virus gaat zodat zij hun opleiding- en simulatie oefening daadwerkelijk kunnen uitvoeren.

Je maakt een grote denkfout door te doen alsof dit de enige opties zijn om dit te interpreteren, dat is niet zo natuurlijk.

Ze zijn in 2018 opgericht, met als doel te bevorderen dat de wereld klaar is voor o.a. een pandemie. Hoezo vind jij het dan "heel toevallig" dat ze in 2019 in hun eerste jaarrapport met aanbevelingen komen, zodat we voorbereid zijn?
"The Global Preparedness Monitoring Board (GPMB) is an independent monitoring and accountability body to ensure preparedness for global health crises. "

Ik maak een grote denkfout? Hoezo? Ik vind helemaal niks; ik deel alleen een tekst.
Misschien maak jij een leesfout? ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:54

Waarom vindt je het dan belangrijk genoeg om te delen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:01

Jessix schreef:

Omdat ik niet met dit verslag bekend was en me afvroeg of er in dit topic ,dat over corona gaat, misschien mensen zijn die er wel bekend mee zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:19

Dat zou lekker zijn, als er in iedere crisisoefening met terugwerkende kracht een complot wordt gezien.

Weet je hoeveel crisisoefening er jaarlijks gehouden worden? Bij zowel overheden als bedrijven en instellingen? En weet je dat er voor iedere oefening een zo realistisch mogelijk scenario wordt geschreven?

Ik heb er binnen mijn werkveld al honderden voorbij zien komen. En nooit wordt daarbij een echt virus, een echte brand, of een echte natuurramp gebruikt. Dus een 'ontsnapt' of gemuteerd virus is volkomen ongeloofwaardig.

Daarnaast, kies je voor een grootschalige pandemie als oefenveld, dan is een luchtweg virus het meest voor de hand liggend. Die dreiging is in de huidige wereld het meest realistisch, gezien Sars, Mers en vogelgriep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:22

Coloured schreef:
Jessix schreef:

Omdat ik niet met dit verslag bekend was en me afvroeg of er in dit topic ,dat over corona gaat, misschien mensen zijn die er wel bekend mee zijn.

En je hebt er zelf geen mening over?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:23

Het oefenen van een pandemie uitbraak kan op vele manieren en wordt ook in Nederland gedaan. Ik heb zelf jaren geleden meegedaan namens bokt aan een oefening bij de SER, ging over uitbraken onder de veestapel en het effect van social media.
Geloof niet dat er daarna een uitbraak was. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:25

Rampenoefeningen worden Zo vaak gedaan. Terroristische aanvallen, ziekte uitbraken, overstromingen noem maar op. Het wordt allemaal geoefend.
Gelukkig maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:28

https://www.ad.nl/gouda/nieuwe-coronabe ... ~a28bcdda/

Ik vind dat best een hoog getal... 6 van de 10?
Plus, dat ik het ook weer een raar bericht vind... want hoe geven ze dat dan aan bij de studenten?
"bij besmettingen onder studenten is het 10 van de 10x een student...".. het voegt volgens mij zo weinig toe?

Hoewel ik het soms wel fijn vindt om te weten.. Rotterdamse haard was vnl het havenbedrijf en turkse/marrokaanse bruiloften en studenten..... om dan vervolgens buiten op de Lijnbaan een mondkapjes plicht in te stellen, is dan wel weer een beetje gek..

Het nieuwsbericht dat minder mensen de maatregelen steunen, snap ik dan wel weer... de communicatie blijft gewoon lastig..
Over de app hadden wij het gisteren ook nog.. er zit best heel veel tijd tussen iemand ontmoeten, en de melding krijgen dat je bij een besmet iemand hebt gezeten... Het enige wat dan nog steeds goed helpt is gewoon niet te lang bij dezelfde persoon zitten.. :j

Ik heb overigens op meer plekken gelezen dat Covid19 man-made zou zijn..omdat het zo variabel is. Een 'natuurlijk' virus zou stabieler zijn etc... Maar ik heb op net zoveel plekken gelezen dat het niet man-made is.. :)

En ergens in mn achterhoofd is nog steeds dat stemmetje wat zegt 'hoe onoverwinnelijk denkt de mens dat ie kan zijn'.... maar dat is een heel andere filosofische richting :)

Qua rampoefeningen... als ze een beetje harder goefend hadden was het misschien iets anders verlopen :+ Ik denk dat het echte besef van een virus of biologische worfare misschien wat laat is? Of... er is al van alles aan de gang waar we niks van weten ... :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:33

Coloured schreef:
verootjoo schreef:
Coloured geloof je dat zelf serieus? :?

Wie zegt dat ik dit geloof? Waar baseer je dat op? Ik deel een tekst.

En ik vraag of je zelf gelooft wat je deelt. Meestal staan mensen achter hetgeen ze schrijven kopiëren/plakken tenzij expliciet anders vermeld.

Maar gelukkig geloof je het zelf niet :7

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:36

Jessix schreef:
En je hebt er zelf geen mening over?

Over het stuk gedeelde tekst bedoel je?

Ik neem het tot mij en denk er over na. En stel naar aanleiding daarvan bijvoorbeeld de vraag in dit topic of mensen bekend zijn met dit verslag.

Ben jij bekend met dit verslag?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:36

Nee ik ben niet bekend met het verslag.
Nee ik ga niet mee in jouw insinuaties.

Wat is jouw mening er over?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:41

Betreffend verslag ken ik ook niet maar ik heb honderden crisisoefeningen en de ontwikkeling van scenario's daarvoor onder ogen gehad. Je gevolgtrekkingen zijn vanuit mijn ervaring echt hoogst onwaarschijnlijk. Bij iedere oefening zijn al honderden, zo niet duizenden mensen betrokken, daarbinnen kun je niets stil houden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:42

Ik was niet bekend met dit verslag. Eigenlijk wel jammer, want het laat zien dat men toch wel bezig was met het scenario van een pandemie en hoe daar op te reageren. nu lijkt het vaak dat het opeens uit de lucht komt vallen en we allemaal als een kip zonder kop rondrennen. Aan de andere kant, als dit uitgebreid in het nieuws was geweest voor de corona en iedereen sprak er over, dan waren de complottheorieen niet aan te slepen geweest. Allemaal aan het preppen, want ze gaan een virus loslaten!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:47

nynke55 schreef:
nu lijkt het vaak dat het opeens uit de lucht komt vallen en we allemaal als een kip zonder kop rondrennen.

Dat komt ten eerste doordat het virus in China de kop op stak en men daar niet adequaat gereageerd en geïnformeerd heeft. Ten tweede is een pandemie zo ongeveer het lastigste wat er is, globalisering met te veel landen, te veel overheden, veel democratieën die vaak een trage besluitvorming laten zien omdat er iedereen er iets van mag vinden (gelukkig maar).