Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:31

Super cute die konijntjes!

Was laatst ook bij iemand die zelfvoorzienend leefde en idd ook eigen kippen etc slacht. En dan zie ik die schattige konijntjes en dan probeer ik me te bedenken dat ik die zelf zou slachten, ik zie het echt nog niet gebeuren. Nu heb ik sowieso nog nooit konijn gegeten maar iets met een vacht heeft bij mij op de een of andere manier (nog) meer weerstand dan bijv. een kip. En die ene kip die door de buurvrouw ontleed is ligt nog steeds in mijn vriezer :')

En ja, ik weet dat ik zo hypocriet als de pest ben -O- En dat vind ik heel erg stom van mezelf...

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:36

De meeste kippen zijn ook niet zo aaibaar als dat huiskonijnen zijn :+ al heb je er uiteraard wel tamme exemplaren tussen zitten maar dat is net hoe veel tijd je daar in steekt (net als bij konijnen)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:55

Prairy schreef:
En ja, ik weet dat ik zo hypocriet als de pest ben -O- En dat vind ik heel erg stom van mezelf...

Ik sta ook nog elke keer als een klein kind te huilen als ik een dier naar de slager breng en de dagen daarvoor ben ik niet te genieten, dus je bent niet de enige die het lastig vind hoor! :P

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:43

Ik kan een konijn opeten ook nog niet aan hoor. Geen idee ook of ik het wel lust. Maar nee dat is nu zeker nog een brug te ver.
Kippen komen er dit jaar wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:00

Elise_0o schreef:
Prairy schreef:

Ik sta ook nog elke keer als een klein kind te huilen als ik een dier naar de slager breng en de dagen daarvoor ben ik niet te genieten, dus je bent niet de enige die het lastig vind hoor! :P

Tot nu toe enkel klein spul, dus die heb ik zelf geslacht. Zit ik ook tegen aan te hikken dan. Datum prikken en aan een stuk doorgaan. want anders zaten ze volgende dag weer in hun hokje. Eenmaal dood is de rest geen probleem meer. Het opeten ook niet (op de minibotjes na, kwarterls nl). Zometeen wat kippen (2 oudere hennen en haan) nog te doen, dat is wat lastiger, wil ze niet allemaal in 1x doen ivm maat en grootte kommen. Mogelijk dus tijdje wat onrust in het hok, maar nu leggen ze nog niet, dus beter dan wanneer ze wel weer aan de leg zijn.

@Prairy : Als ik het doden zelf makkelijk zou vinden, dan liet ik mijzelf opnemen in een gesloten inrichting. Een dier netjes en snel doden is niet makkelijk, emotioneel dan, technisch is het vrij simpel al moet je soms goed nadenken wat voor jouw het beste werkt. Ik weet bv dat iets als een klap in de nek om te verdoven voor mij niet werkt, ik maak daar bij teveel fouten voor in iets raken en met genoeg kracht. Dus zoek ik naar een andere optie die meestal uitgaat van meteen kop er geheel af/nek gebroken. En dieren die gewend zijn aan in handen zijn en dat stil/rustig zitten is hoe ze los komen. Geeft mij ook genoeg zekerheid hoe ze goed vast te houden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:29

Elise_0o schreef:
Prairy schreef:

We hadden het er vandaag nog over :') _O-

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:08

DeMolenhoek schreef:
8 :D Interessant die kwartels! Wat voer je? Zondag of maandag komen de kuikens uit, dus eerst die opkweken. Daarna wil ik kwartels :D

Kasper fauna food met 32% eiwitten :j daar bovenop nog eivoer

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 02:04

hier graag een stip. ben ook erg graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend maar denk niet dat ik er erg veel mee doe. Heb wel grond en een boomkwekerij met walnoot en hazelnoot. sierappel, Beuk , hout en schaduw. Over mijn gebouwen takken gebogen voor schaduw en ook boven de dieren.
Ik hoop van jullie te kunnen leren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 18:28

Hier vandaag 2 lammeren en 2 schapen naar de slager gebracht. Altijd weer een dingetje en heel blij dat het allemaal weer gebeurd is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:26

Snap ik zeker :) Zelf lusten wij geen schaap. Wij eten enkel lam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:56

Wat doen jullie met de geslachte kippen? De 1 zegt een dag laten besterven, de andere zegt direct koelen, versnijden en invriezen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:17

Ik versnijd gelijk, was het vlees goed schoon met koud water en dan gaat het in een schaal met vellen keukenpapier om uit te lekken de koelkast in. Na minimaal enkele uren en vaak pas de volgende dag verdeel ik het dan in porties en gaat het de vriezer in of word het verwerkt. Het karkas maak ik meestal diezelfde dag nog bouillon van. Mocht ik dat pas de volgende dag pas kunnen doen gaat hij de koelkast in voor die dag.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:58

Ik slacht in de ochtend en versnij in de avond (als mn zoon op bed ligt, lekker rustig). Net als Lizy laat ik ze met keukenpapier de nacht drogen en leg ze de volgende dag in de vriezer (tenzij ik het meteen ga gebruiken natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:02

Zo doen wij het normaal dus ook, maar kwam nu echt meerdere tegen die ze direct op het ijs gooien, versnijden en invriezen. Ze zweren erbij dat ze dan malser zijn.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:15

Malser heeft toch met de leeftijd en het ras te maken?
Het laten besterven heeft met de smaak van het vlees te maken.

Of ben ik nou gek :?
Spoiler:
(Oké, vooruit ik geef toe, gek ben ik zeker := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:24

Houd allemaal wel met elkaar verband hoor. Besterven zorgt ook dat de spieren ontspannen door middel van eiwitafbraak, dus malser vlees. Gerijpt vlees hoort normaal ook altijd zachter te worden hoe langer het hangt :)

Hoorde onlangs zelfs iemand die konijnen een week laat hangen om te besterven en rijpen. Restaurants stonden te drummen voor die konijnen bij wijze van spreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:02

DeMolenhoek schreef:
Zo doen wij het normaal dus ook, maar kwam nu echt meerdere tegen die ze direct op het ijs gooien, versnijden en invriezen. Ze zweren erbij dat ze dan malser zijn.

Mogelijk is het inderdaad dan niet nodig omdat die lijkstijfheid die je met besterven weer kwijt raakt nog niet begonnen is?

Besterven moet op een goed koele plek en die heb ik niet. Tot nu toe klein spul en dat is na snel afkoelen in ijswater en uitlekken de vriezer in gegaan. Qua gerechten zijn het toch stoofschotels van aantal uren sudderen waar het in gaat, dus dat maakt niet zoveel uit.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:20

DeMolenhoek schreef:
Houd allemaal wel met elkaar verband hoor. Besterven zorgt ook dat de spieren ontspannen door middel van eiwitafbraak, dus malser vlees. Gerijpt vlees hoort normaal ook altijd zachter te worden hoe langer het hangt :)

Hoorde onlangs zelfs iemand die konijnen een week laat hangen om te besterven en rijpen. Restaurants stonden te drummen voor die konijnen bij wijze van spreken.

Ga het eens proberen of langer besterven veel veranderd, ben benieuwd.

En nog even een bedankje voor degene die het boek "maak je eigen boerderijtuin" aanraadde. Heb het nu net binnen en het is een geweldige basis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:25

Leuk boek hé?! Heb hem ook direct gekocht toen het werd aangeraden :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 16:22

Eerste keer heb ik ze enkele dagen laten besterven voor het invriezen, nu gaan de kippen direct de vriezer in. Merk geen verschil.

Wij hebben ook nog nooit schaap op Demolenhoek, maarja onze ram en een ooi die niet drachtig werd moesten toch plaatst maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:51

0091 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ga het eens proberen of langer besterven veel veranderd, ben benieuwd.

En nog even een bedankje voor degene die het boek "maak je eigen boerderijtuin" aanraadde. Heb het nu net binnen en het is een geweldige basis!

Haha, you're welcome :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:08

Dat besterven heb ik nooit echt gesnapt, het vlees gaat toch rotten als je het niet koelt?

Al hadden ze vroeger natuurlijk ook geen koelkast en vriezer.

:o?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:29

Besterven is idd eigenlijk gewoon oud laten worden maar dan niet zo erg dat het echt begint te rotten.
Bij de slager doen ze het vaak ook maar dan hebben ze er vaak een speciale kast of ruimte voor waar ze alles kunnen regelen (temperatuur, vochtigheid etc) zodat het bijvoorbeeld niet gaat schimmelen omdat het te vochtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:02

Uitbreiding!

Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:08

Zijn jullie anders gaan eten sinds jullie zelfvoorzienend proberen te zijn?

Ik merk dat ik vaak andere groentes gebruik. Ben veel meer bezig met seizoensproducten, maar ook dingen die ik kan wildplukken wat ik vroeger niet eens wist (kleefkruid, paardebloemen etc)

Vlees eet ik minder, maar wel veel lekkerder. Ei daarin tegen eet ik weer meer, omdat ze letterlijk voor het oprapen liggen.

En dan ben ik pas een half jaar bezig :=