Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Damned schreef:En daarbij heeft ze toch groot gelijk als ze geen melk/vleesproducten wilt gebruiken om het lijden van dieren te verminderen en in plaats daarvan soja gebruikt? Ik snap niet wat daar lachwekkend aan is?
Lillith24 schreef:Vind het trouwens super schadelijk dat je een kind en moeder bekritiseert om hun levensstijl, en ten overstaan van het kind de moeder gewoon in haar gezicht uitlacht. Dat vind ik gewoon pestkoppen gedrag.
oomens schreef:Damned schreef:En daarbij heeft ze toch groot gelijk als ze geen melk/vleesproducten wilt gebruiken om het lijden van dieren te verminderen en in plaats daarvan soja gebruikt? Ik snap niet wat daar lachwekkend aan is?
Het lachwekkende is waarschijnlijk dat ze denkt dat wij die soja lokaal produceren in kassen in het Westland.
kwita schreef:oomens"
[quote="Damned schreef:En daarbij heeft ze toch groot gelijk als ze geen melk/vleesproducten wilt gebruiken om het lijden van dieren te verminderen en in plaats daarvan soja gebruikt? Ik snap niet wat daar lachwekkend aan is?
Het lachwekkende is waarschijnlijk dat ze denkt dat wij die soja lokaal produceren in kassen in het Westland.
Pabie schreef:@tiepfoudt
Ik heb het even opgezocht maar voor zover ik kan vinden is schisis erfelijk of gebeurt het al door een chromosoom afwijking bij de bevruchting. Hierdoor kan het zeker zo zijn dat in China er meer schisis voorkomt maar dat heeft niet zoveel met het eten van rijst te maken.
Enkel rijst eten is natuurlijk ook hartstikke ongezond maar ook in groenten en noten zitten ontzettend veel voedingswaarde. Vlees is niet nodig in een gezond dieet, echter past een gematigde hoeveelheid vlees zeker in een gezond dieet.
Damned schreef:En dat kind is nu even 'gebrainwashed' als een kind dat wordt opgevoed bij mensen die veel melk en vlees eten omdat ze denken dat dat gezond is en die hen kind aanleren om een halve kilo vlees per dag te eten.
Damned schreef:Maar door ze te laten meedraaien in je routine geef je ze toch ook een visie mee? Vlees is goed, vlees is niet zielig, vlees hoort erbij. Niet dat ik dat per se slecht vind, ik denk dat ik mijn kinderen ook de eerste jaren af en toe vlees zou aanbieden, maar het is wel ook gewoon een visie/gewoonte die je opdringt aan je kind.
Damned schreef:Akkoord, de gemiddelde ouder staat er waarschijnlijk zelfs niet bij stil.
En het kind zal het waarschijnlijk ook niet eens bij stil, maar een gewoonte is toch ook een soort van waardeoordeel? In principe, als je vlees eet, ben je toch een voorstander van vlees? Vind je het niet erg dat er dieren geslacht worden en ga ik er wel vanuit dat je het toch niet ongezond vindt als je het bijvoorbeeld dagelijks eet. En zolang dat kind er geen vragen over stelt, blijft het een tamelijk neutrale gewoonte. Maar als het kind een paar jaar oud is en op een dag begint te vragen waar dat vlees vandaan komt, dan moet je je visie op vlees eten toch wel geven?
'het zijn dode koeien en kippen'
'waarom eten we dode koeien?'
'...' --> visie die het kind waarschijnlijk zal beïnvloeden (of juist doen stoppen met vleeseten, zoals mijn zus op 6 jarige leeftijd).
Bijvoorbeeld, als je in een gezin leeft dat nooit snoep eet, en het kind heeft op school snoep gekregen, en vraag daar nu thuis om, vanaf je als ouder die vraag beantwoordt, geef je toch je visie? En die ouder zal waarschijnlijk niet zeggen 'ik heb je 5 jaar gezond proberen op te voeden maar eet nu maar zoveel snoep als je wilt.' nee, die ouder zal waarschijnlijk proberen uit te leggen waarom andere mensen snoep eten en wij geen snoep eten, en die visie van gezond eten 'opdringen' aan zijn kind.
Volgens mij stuit het gewoon op wat tegenkanting omdat vlees eten de normale gewoonte is. Er wordt niet bij stilgestaan dat dat ook een visie inhoudt op eten/dieren/gezondheid. Maar van als iemand aan zijn kind een andere visie meegeeft, is het weer erg. Of nog erger, ouders die niet willen vertellen aan hun kind waar vlees vandaan komt, zodat ze die moeilijke vragen niet moeten beantwoorden.
Of denk ik nu gewoon te ver.
Mazida schreef:Trouwens, de veehouders Nederland uitjagen komt de dieren niet ten goede. Dat bewijst het verbod van de nertsenhouderij in Nederland wel. Polen en Griekenland springen in op het naderende verbod in Nederland met nertsenfokkerijen en nertsenhouderijen. En daar hebben de nertsen het echt een stuk slechter dan in Nederland met veel minder eisen op het gebied van dierenwelzijn. Maar nee, daar hoor je organisaties als BontvoorDieren natuurlijk niet over.
En hier in mijn eigen dorp zie ik ook de meeste mensen echt niet naar dierenwelzijn of dierenrechten kijken. Hier is net een Lidl opengegaan en het loopt storm. En wat zijn de mensen toch allemaal blij met die lage prijzen... Zolang dit de situatie is, ben ik voorstander om alle veehouderijtakken in Nederland overeind te houden. Hier zijn veel regels en hebben de dieren het relatief goed. Als straks al het vlees uit landen als Polen komen, is dat toch echt een stuk minder. Want die landen springen in op gaten die Nederland laat vallen.
Mazida schreef:Dat bewijst het verbod van de nertsenhouderij in Nederland wel. Polen en Griekenland springen in op het naderende verbod in Nederland met nertsenfokkerijen en nertsenhouderijen. En daar hebben de nertsen het echt een stuk slechter dan in Nederland met veel minder eisen op het gebied van dierenwelzijn. Maar nee, daar hoor je organisaties als BontvoorDieren natuurlijk niet over.