wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:05

@ Lillith24: Volgens mij wordt hier op het moment niemand belachelijk gemaakt. Muv de groep mensen (op oa fb) die het hardste schreeuwen maar ook geloven in de verhalen dat een koe ieder jaar twee kalfjes krijgt. Excusez-moi, maar voor mij voelt het enigszins gerechtvaardigd om te lachen om zulke mensen. Hoewel het eigenlijk diep triest is dat er een behoorlijke groep mensen is aan wie zulke onzin te verkopen is.

Het verhaal van Kinke gaat over het beeld dat Wakker Dier schetst over de biologische veehouderij. Mensen die biologisch voedsel kopen, hebben inderdaad niets tegen het slachten dus is het ook niet relevant in de beeldvorming van de biologische veehouderij vs. regulier.

Kinke

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:55

Dank je Tiepfoudt voor het verduidelijken.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:31

Vind het trouwens super schadelijk dat je een kind en moeder bekritiseert om hun levensstijl, en ten overstaan van het kind de moeder gewoon in haar gezicht uitlacht. Dat vind ik gewoon pestkoppen gedrag.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:41

En daarbij heeft ze toch groot gelijk als ze geen melk/vleesproducten wilt gebruiken om het lijden van dieren te verminderen en in plaats daarvan soja gebruikt? Ik snap niet wat daar lachwekkend aan is? :?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:11

Damned schreef:
En daarbij heeft ze toch groot gelijk als ze geen melk/vleesproducten wilt gebruiken om het lijden van dieren te verminderen en in plaats daarvan soja gebruikt? Ik snap niet wat daar lachwekkend aan is? :?

Het lachwekkende is waarschijnlijk dat ze denkt dat wij die soja lokaal produceren in kassen in het Westland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:51

Wat een ongelofelijk onvriendelijk topic is dit geworden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:54

Resistance schreef:
Wat een ongelofelijk onvriendelijk topic is dit geworden.

Dat vind ik oprecht wel meevallen. Het valt mij al heel lang mee dat er nog steeds geen slotje nodig is in een topic met zulke mega meningsverschillen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 00:28

Lillith24 schreef:
Vind het trouwens super schadelijk dat je een kind en moeder bekritiseert om hun levensstijl, en ten overstaan van het kind de moeder gewoon in haar gezicht uitlacht. Dat vind ik gewoon pestkoppen gedrag.

Een pagina terug noemde jij jezelf en veganisten "de verstandige mensen". Oftewel, ik ben als vleeseter niet verstandig. Nu voel ik me ook in een hoekje gedrukt terwijl ik ervan overtuigd ben dat ik wat voedsel betreft milieuvriendelijker bezig ben én beter weet waar en hoe en waarom mijn voedsel geproduceerd wordt dan de meesten van de geitenwollensokkenbrigade die de vega-schappen van de Appie plunderen en daarbij verkondigen dat ze zo goed bezig zijn voor het milieu.

Overigens zijn er niet steeds meer "verstandige mensen", de mondiale vraag naar dierlijke producten neemt nog steeds toe. En gelukkig maar. Opkomende economieën, waarin de voorheen arme Jan Modaal nu ook eens een keer een stuk vlees kan kopen, zijn enorm. Neem als voorbeeld even het arme platteland van China; daar worden zóveel kinderen met een schisis geboren en vervolgens ter adoptie aangeboden. Het gevolg van een moeder die tijdens de zwangerschap alleen maar rijst kan eten. Wat zouden zij geholpen zijn als zij een paar keer per week een bom voedingsstoffen naar binnen kunnen werken ipv een plantaardig dieet dat op zulke plekken in de wereld al helemaal van zn lang zal ze leven nooit in de behoeften van een menselijk lichaam kan voorzien.

Dus, vleeseten onverstandig noemen schiet mij in het verkeerde keelgat als je begrijpt wat ik bedoel.

En als ik je een tip mag geven, probeer vast aan het idee te wennen dat er alleen maar meer vlees geproduceerd gaat worden om aan de mondiale vraag te voldoen. Niet minder ;)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:23

@tiepfoudt

Ik heb het even opgezocht maar voor zover ik kan vinden is schisis erfelijk of gebeurt het al door een chromosoom afwijking bij de bevruchting. Hierdoor kan het zeker zo zijn dat in China er meer schisis voorkomt maar dat heeft niet zoveel met het eten van rijst te maken.

Enkel rijst eten is natuurlijk ook hartstikke ongezond maar ook in groenten en noten zitten ontzettend veel voedingswaarde. Vlees is niet nodig in een gezond dieet, echter past een gematigde hoeveelheid vlees zeker in een gezond dieet.

En nog even ontopic:
Ik hoop voor de boeren hier dat er toch op de een of andere manier een export verbod (naja eerst vermindering) van zuivelwaar en vlees kan komen. Als wij zulke eisen stellen aan alles wat hier geproduceerd wordt is het echt verschrikkelijk om vervolgens alles wat wij niet willen maar in te voeren en onze boeren een oneerlijke positie op de markt te geven.

Ik vind het wel jammer dat mensen hier soms hun ogen lijken te sluiten voor de problemen die vlees opleveren. Ik eet zelf ook vlees en zuivel, simpelweg omdat ik het makkelijk vindt en lekker, maar omdat ik iedereen ter wereld een gevuld bordje eten gun probeer ik er wel minder van te eten. Ik zie niet iedereen ter wereld veganistisch worden nee, maar ik zie de mensen om mij heen wel steeds bewuster en gematigder worden en dat moedig ik ook aan.
Eigenlijk snap ik niet waarom we bij deze discussie zijn geindigt zijn als het om boeren gaat.
Ik denk dat we toch wel kunnen stellen dat boeren het beste met hun beesten voor hebben, maar ze natuurlijk ook hun eigen boterham moeten verdienen en er soms moeilijke beslissingen genomen moeten worden (of soms door de overheid voor ze worden genomen). En ik denk dat iedereen hier ook wel de boeren wat meer geld gunt voor hun product zodat ze minder vee kunnen houden en meer zorg kunnen leveren maar alsnog normaal kunnen leven.
Ik heb geen hekel aan boeren, wel hoop ik dat er in de toekomst minder vee gehouden wordt, maar dat is niet omdat ik denk dat boeren slechte mensen zijn. Dat is omdat ik denk dat het draagvlak voor veehouderij verkleint ivm mileuproblemen en voedseltekorten.
Maar ik wens alle boeren en vegatariers/veganisten het beste toe.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:46

oomens schreef:
Damned schreef:

Het lachwekkende is waarschijnlijk dat ze denkt dat wij die soja lokaal produceren in kassen in het Westland.

weet jij wat ze telen in het west land als je het zo voor ze opneemt? aan je reactie te zien niet!
die soja wordt ver weg geteeld waar dus veel transport en slechte bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

En dat de koeien onnodig lijden om melk te produceren, dat vind ik nogal een bewering van iemand die dat heel stellig aan een kind leert. zeker als je dan zag dat ze met de groen hype meedoet maar wel uit een benzine slurpende suv stapt. En met spullen gebruikt die echt niet zo groen waren.
goed groen proberen te zijn is niet verkeerd, maar het doen alsof en heel zelf verzekerd zijn en niet openstaan voor aanvullende tips en feiten dat vind ik wel om om te lachen en erg jammer!

zelf ben ik er van overtuigd dat de koeien niet lijden bij de meeste boeren dat ze goed voor ze zijn,maar tja een bedrijf heeft geen tijd om ze te masseren en ze te verwennen dan moet je winst maken.
Zelf drinken wij ook geen melk maar dat heeft met allegien en intolerantie te maken.

Daarom vind ik het ook juist belangrijk om die mensen hier te krijgen en te tonen en te vertellen wat je doet. schoolklassen verenigingen ik zie ze graag komen en nog nooit heeft iemand 144 gebeld dus het is dan toch respectabel ook voor de groene mensen denk ik dan! ;)

voorlichting en beeldvorming is heel belangrijk!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:56

Ik denk dat voor sommigen hier discussieplatform Foodlog interessant zou kunnen zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:45

kwita schreef:
oomens"
[quote="Damned schreef:

weet jij wat ze telen in het west land als je het zo voor ze opneemt? aan je reactie te zien niet!
die soja wordt ver weg geteeld waar dus veel transport en slechte bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

En dat de koeien onnodig lijden om melk te produceren, dat vind ik nogal een bewering van iemand die dat heel stellig aan een kind leert. zeker als je dan zag dat ze met de groen hype meedoet maar wel uit een benzine slurpende suv stapt. En met spullen gebruikt die echt niet zo groen waren.
goed groen proberen te zijn is niet verkeerd, maar het doen alsof en heel zelf verzekerd zijn en niet openstaan voor aanvullende tips en feiten dat vind ik wel om om te lachen en erg jammer!

zelf ben ik er van overtuigd dat de koeien niet lijden bij de meeste boeren dat ze goed voor ze zijn,maar tja een bedrijf heeft geen tijd om ze te masseren en ze te verwennen dan moet je winst maken.
Zelf drinken wij ook geen melk maar dat heeft met allegien en intolerantie te maken.

Daarom vind ik het ook juist belangrijk om die mensen hier te krijgen en te tonen en te vertellen wat je doet. schoolklassen verenigingen ik zie ze graag komen en nog nooit heeft iemand 144 gebeld dus het is dan toch respectabel ook voor de groene mensen denk ik dan! ;)

voorlichting en beeldvorming is heel belangrijk![/quote]

Ah ik dacht dat je de tegenstelling geen vlees maar zogezegd wel milieuonvriendelijke andere producten lachwekkend vond. Goh ja, ik vind onwetendheid nu niet per se lachwekkend, daarom zal ik het niet gesnapt hebben.
Dat koeien lijden is subjectief, maar helemaal prima toch als mensen dat vinden en daarom geen dierlijke producten willen eten? En dat kind is nu even 'gebrainwashed' als een kind dat wordt opgevoed bij mensen die veel melk en vlees eten omdat ze denken dat dat gezond is en die hen kind aanleren om een halve kilo vlees per dag te eten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:00

Pabie schreef:
@tiepfoudt

Ik heb het even opgezocht maar voor zover ik kan vinden is schisis erfelijk of gebeurt het al door een chromosoom afwijking bij de bevruchting. Hierdoor kan het zeker zo zijn dat in China er meer schisis voorkomt maar dat heeft niet zoveel met het eten van rijst te maken.

Enkel rijst eten is natuurlijk ook hartstikke ongezond maar ook in groenten en noten zitten ontzettend veel voedingswaarde. Vlees is niet nodig in een gezond dieet, echter past een gematigde hoeveelheid vlees zeker in een gezond dieet.

Dan heb je niet goed genoeg gezocht ;)

Ik weet niet in hoeverre je thuis bent in de wereld van de embryologie, maar eenzijdige voeding kan, net zoals genetische afwijkingen, grote problemen opleveren. Een tekort aan foliumzuur in de eerste drie maanden van de zwangerschap veroorzaakt een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen zoals neurale buisdefecten en een schisis. Juist tijdens een zwangerschap is de foliumzuur-behoefte nog groter dan normaal: het Voedingscentrum raadt vrouwen zelfs aan vier weken vóór de mogelijke bevruchting 400 microgram foliumzuur te slikken (dus als extra supplement, naast het foliumzuur dat via voedsel verkregen wordt!).

De verhoudingen in foliumzuur in een aantal soorten plantaardig voedsel tov mager rundvlees is volgens het RIVM als volgt:

100 gram mager rundvlees: 350 microgram foliumzuur
100 gram spinazie: 125 microgram foliumzuur
100 gram spruiten: 92 microgram foliumzuur
100 gram sinaasappel: 42 microgram foliumzuur
100 gram bruine bonen: 17 microgram foliumzuur

In het achterhoofd houdend dat men op het arme platteland van China al moeite genoeg heeft om ook maar een klein beetje te variëren in hun dieet, lijkt mij het probleem duidelijk. Wij rijke westerlingen zouden misschien best in staat kunnen zijn om zonder vlees aan voldoende foliumzuur te komen, maar als je geen keuze hebt tussen tientallen verschillende soorten (blad)groenten, dan staan tekorten op de loer.

Omdat de meeste kinderen met een schisis in China (dus niet geadopteerd door een Westers land) niet oud worden en zich dus ook niet gaan voortplanten, vraag ik mij af in hoeverre erfelijkheid de oorzaak van het probleem is. Een kind met schisis door een erfelijke afwijking geeft (bijna) nooit zijn/haar afwijkende DNA-materiaal door aan zijn/haar nakomelingen. Als je een beetje logisch nadenkt, zouden er dus omgevingsfactoren (eenzijdige voeding) een grote rol kunnen spelen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:02

Damned schreef:
En dat kind is nu even 'gebrainwashed' als een kind dat wordt opgevoed bij mensen die veel melk en vlees eten omdat ze denken dat dat gezond is en die hen kind aanleren om een halve kilo vlees per dag te eten.

Er is wel een verschil om een kind een bepaalde visie mee te geven (koeien zijn zielig) en een kind gewoon laten meedraaien in je dagelijkse routine (met vlees) zonder daar een oordeel aan te hangen.

Voor alsnog wordt vlees wel als gezond aangemerkt zolang het met mate gegeten wordt. En ik moet zeggen, de vegetariërs die ik er gezond vind/vond uitzien zijn op 1 hand te tellen. Dus het zal vast wel kunnen, maar vooralsnog ben ik van mening dat je een kind in de groei afwisselend te eten moet geven zodat ze al hun voedingsstoffen binnen krijgen en ja, daar hoort vlees ook gewoon bij. Maar daar hoort ook vis bij en wij eten ook wel een dagje geen vlees/vis. Afwisseling en met mate zijn de sleutelwoorden.

Als die jongen nu had gezegd dat mama vlees eten niet nodig vond om gezond te zijn had kwita waarschijnlijk heel anders gereageerd (of als hij had gezegd dat mama het niet nodig vond dat dieren voor mama/het gezin sterven). En dat zijn hele andere visies. En daar hebben denk ik heel weinig mensen iets op tegen.

Daarnaast vind ik "puur" soja als vervanger ook zeer discutabel en zijn er veel betere methoden om vlees te vervangen. En melk hoeft niet eens vervangen te worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:51

Maar door ze te laten meedraaien in je routine geef je ze toch ook een visie mee? Vlees is goed, vlees is niet zielig, vlees hoort erbij. Niet dat ik dat per se slecht vind, ik denk dat ik mijn kinderen ook de eerste jaren af en toe vlees zou aanbieden, maar het is wel ook gewoon een visie/gewoonte die je opdringt aan je kind.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:53

Ik vind het ook gewoon zuur dat mensen zo veel vlees eten. Daar sta je dan met je zonnepanelen, zelf geteelde groenten, fruit en aardappels en elektrische auto. Af en toe dan moet er weer iemand bewijzen dat ze zo mannelijk zijn door een halve kilo vlees naar binnen te werken, maar ook door een rijdende milieuramp voor de deur te hebben staan en het huis tropisch te stoken.

Al laten we het dierenleed er buiten, die 80 kg per persoon is gewoon te veel. Dat kan onze aarde niet aan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:52

Damned schreef:
Maar door ze te laten meedraaien in je routine geef je ze toch ook een visie mee? Vlees is goed, vlees is niet zielig, vlees hoort erbij. Niet dat ik dat per se slecht vind, ik denk dat ik mijn kinderen ook de eerste jaren af en toe vlees zou aanbieden, maar het is wel ook gewoon een visie/gewoonte die je opdringt aan je kind.

Natuurlijk is het een gewoonte. Maar zolang je er geen waardeoordeel aan hangt vind ik het ook niet erg. Als jij vegetarisch eet en je kind weet niet beter (en jij gaat dus niet er op hameren hoe slecht die koetjes, biggetjes het hebben) is er toch niks aan de hand. Sommige mensen eten ook nauwelijks/niet friet of pannekoeken, snoep ed. En daar is ook niks mis mee.

En natuurlijk zal je kind (hoop je) die gewoonte overnemen. Dat is met niet-vegetariërs natuurlijk ook het geval. Maar de gemiddelde ouder (ga ik vanuit) geen oordeel vellen over het niet-vlees eten of erop hameren dat vlees o zo gezond is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:55

Riraito, ik denk dat het in dit opzicht een stuk zuurder is dat mensen massaal vele malen per jaar de wereld overvliegen om elders vakantie te vieren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:03

Akkoord, de gemiddelde ouder staat er waarschijnlijk zelfs niet bij stil.

En het kind zal het waarschijnlijk ook niet eens bij stil, maar een gewoonte is toch ook een soort van waardeoordeel? In principe, als je vlees eet, ben je toch een voorstander van vlees? Vind je het niet erg dat er dieren geslacht worden en ga ik er wel vanuit dat je het toch niet ongezond vindt als je het bijvoorbeeld dagelijks eet. En zolang dat kind er geen vragen over stelt, blijft het een tamelijk neutrale gewoonte. Maar als het kind een paar jaar oud is en op een dag begint te vragen waar dat vlees vandaan komt, dan moet je je visie op vlees eten toch wel geven?
'het zijn dode koeien en kippen'
'waarom eten we dode koeien?'
'...' --> visie die het kind waarschijnlijk zal beïnvloeden (of juist doen stoppen met vleeseten, zoals mijn zus op 6 jarige leeftijd :D ).

Bijvoorbeeld, als je in een gezin leeft dat nooit snoep eet, en het kind heeft op school snoep gekregen, en vraag daar nu thuis om, vanaf je als ouder die vraag beantwoordt, geef je toch je visie? En die ouder zal waarschijnlijk niet zeggen 'ik heb je 5 jaar gezond proberen op te voeden maar eet nu maar zoveel snoep als je wilt.' nee, die ouder zal waarschijnlijk proberen uit te leggen waarom andere mensen snoep eten en wij geen snoep eten, en die visie van gezond eten 'opdringen' aan zijn kind.

Volgens mij stuit het gewoon op wat tegenkanting omdat vlees eten de normale gewoonte is. Er wordt niet bij stilgestaan dat dat ook een visie inhoudt op eten/dieren/gezondheid. Maar van als iemand aan zijn kind een andere visie meegeeft, is het weer erg. Of nog erger, ouders die niet willen vertellen aan hun kind waar vlees vandaan komt, zodat ze die moeilijke vragen niet moeten beantwoorden.

Of denk ik nu gewoon te ver :') .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:42

Damned schreef:
Akkoord, de gemiddelde ouder staat er waarschijnlijk zelfs niet bij stil.

En het kind zal het waarschijnlijk ook niet eens bij stil, maar een gewoonte is toch ook een soort van waardeoordeel? In principe, als je vlees eet, ben je toch een voorstander van vlees? Vind je het niet erg dat er dieren geslacht worden en ga ik er wel vanuit dat je het toch niet ongezond vindt als je het bijvoorbeeld dagelijks eet. En zolang dat kind er geen vragen over stelt, blijft het een tamelijk neutrale gewoonte. Maar als het kind een paar jaar oud is en op een dag begint te vragen waar dat vlees vandaan komt, dan moet je je visie op vlees eten toch wel geven?
'het zijn dode koeien en kippen'
'waarom eten we dode koeien?'
'...' --> visie die het kind waarschijnlijk zal beïnvloeden (of juist doen stoppen met vleeseten, zoals mijn zus op 6 jarige leeftijd :D ).

Bijvoorbeeld, als je in een gezin leeft dat nooit snoep eet, en het kind heeft op school snoep gekregen, en vraag daar nu thuis om, vanaf je als ouder die vraag beantwoordt, geef je toch je visie? En die ouder zal waarschijnlijk niet zeggen 'ik heb je 5 jaar gezond proberen op te voeden maar eet nu maar zoveel snoep als je wilt.' nee, die ouder zal waarschijnlijk proberen uit te leggen waarom andere mensen snoep eten en wij geen snoep eten, en die visie van gezond eten 'opdringen' aan zijn kind.

Volgens mij stuit het gewoon op wat tegenkanting omdat vlees eten de normale gewoonte is. Er wordt niet bij stilgestaan dat dat ook een visie inhoudt op eten/dieren/gezondheid. Maar van als iemand aan zijn kind een andere visie meegeeft, is het weer erg. Of nog erger, ouders die niet willen vertellen aan hun kind waar vlees vandaan komt, zodat ze die moeilijke vragen niet moeten beantwoorden.

Of denk ik nu gewoon te ver :') .

Ik kan helaas niet voor de gemiddelde ouder spreken, want ik vind mezelf dat niet echt :Y)

Maar ja, het verschil van mening wat gezond is leg je natuurlijk wel op. Ik vind af en toe een stuk vlees gezond. Jij niet. Als ik de vraag van mijn kind beantwoord met, het is gezond, dan is dat mijn (en nog steeds de algemene) visie. Maar dat wil niet zeggen dat iemands anders visie slecht is, zolang je geen waardeoordeel er aan hangt. En dat is eigenlijk gelijk ook heel lastig. Want vooral als je tegen de stroom in roeit, ben je bijna verplicht je te moeten verantwoorden.

En dat geldt niet alleen voor het vegetarisch eten. Borstvoeding is ook zo'n leuk thema.

Je kunt niet neutraal zijn in je opvoeding. In alles wat je doet of laat als ouder druk je een stempel op je kind. Het wil niet zeggen dat de stempel blijft… want ik ga niet meer naar de kerk (dikke poging stempel van mijn ouders) en ben 10x zuiniger als het gaat om stroom verbruik. Dus uiteindelijk kun je niet meer doen als proberen ze een start te geven met jouw visie (als je daar al bewust mee bezig bent) en als je dat op een goede beargumenteerde manier doet is de succeskans het grootst.

Als ‘jouw’ beargumentatie is dat melk en vlees zielig zijn voor de koeien en heb je het over je eigen emotie. Jouw zoon/dochter kan daar andere gevoelens over hebben/krijgen en dus een ander mening en dus weer een andere levensstijl krijgen. Geef jij aan dat het niet persé heel gezond is en dat het gezonder is om de eiwitten uit, weet ik het, noten, groentes en andere producten te halen en je weet dat ook op een lekker (en makkelijke) manier klaar te maken. Dan heb je een grotere kans dat het overgenomen wordt (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst)

En bovenstaande staat dus ook nog eens los van het feit dat als je zegt "het is zielig" dat je daarmee ook gelijk zegt dat een ander dat dus niet zielig vinden. Of dat een boer dus bezig is met iets dat zielig is en daarmee dus eigenlijk zegt dat hij/zij slecht bezig is.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:24

Trouwens, de veehouders Nederland uitjagen komt de dieren niet ten goede. Dat bewijst het verbod van de nertsenhouderij in Nederland wel. Polen en Griekenland springen in op het naderende verbod in Nederland met nertsenfokkerijen en nertsenhouderijen. En daar hebben de nertsen het echt een stuk slechter dan in Nederland met veel minder eisen op het gebied van dierenwelzijn. Maar nee, daar hoor je organisaties als BontvoorDieren natuurlijk niet over.

En hier in mijn eigen dorp zie ik ook de meeste mensen echt niet naar dierenwelzijn of dierenrechten kijken. Hier is net een Lidl opengegaan en het loopt storm. En wat zijn de mensen toch allemaal blij met die lage prijzen... Zolang dit de situatie is, ben ik voorstander om alle veehouderijtakken in Nederland overeind te houden. Hier zijn veel regels en hebben de dieren het relatief goed. Als straks al het vlees uit landen als Polen komen, is dat toch echt een stuk minder. Want die landen springen in op gaten die Nederland laat vallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:33

Mazida schreef:
Trouwens, de veehouders Nederland uitjagen komt de dieren niet ten goede. Dat bewijst het verbod van de nertsenhouderij in Nederland wel. Polen en Griekenland springen in op het naderende verbod in Nederland met nertsenfokkerijen en nertsenhouderijen. En daar hebben de nertsen het echt een stuk slechter dan in Nederland met veel minder eisen op het gebied van dierenwelzijn. Maar nee, daar hoor je organisaties als BontvoorDieren natuurlijk niet over.

En hier in mijn eigen dorp zie ik ook de meeste mensen echt niet naar dierenwelzijn of dierenrechten kijken. Hier is net een Lidl opengegaan en het loopt storm. En wat zijn de mensen toch allemaal blij met die lage prijzen... Zolang dit de situatie is, ben ik voorstander om alle veehouderijtakken in Nederland overeind te houden. Hier zijn veel regels en hebben de dieren het relatief goed. Als straks al het vlees uit landen als Polen komen, is dat toch echt een stuk minder. Want die landen springen in op gaten die Nederland laat vallen.

Zo enorm mee eens!!
We kunnen het hier wel weg willen hebben maar zolang de vraag bestaat is dat juist erg dier onvriendelijk. En daar zijn dan juist de zogenaamde dieren vrienden schuld aan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:02

de laatste post zijn food for tought!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:32

Mazida schreef:
Dat bewijst het verbod van de nertsenhouderij in Nederland wel. Polen en Griekenland springen in op het naderende verbod in Nederland met nertsenfokkerijen en nertsenhouderijen. En daar hebben de nertsen het echt een stuk slechter dan in Nederland met veel minder eisen op het gebied van dierenwelzijn. Maar nee, daar hoor je organisaties als BontvoorDieren natuurlijk niet over.

Kun je dit ook onderbouwen? Met cijfers waaruit blijkt dat die nieuwe farms in Polen en Griekenland ook daadwerkelijk worden opgestart door Polen en Grieken?
Nou is mijn Pools en Grieks niet zo goed dus ik ben afhankelijk van Engelstalige sites en die lijken de Poolse en Griekse nertsenhouders niet zo veel te maken, maar wat ik lees is dat het Nederlandse fokkers zijn die ook al voor het verbod hier farms elders hadden en die er nu nog wat bij gaan bouwen. Terwijl de lokale bevolking daar helemaal niet op zit te wachten en ook in Polen (Griekenland heb ik niet verder opgezocht maar ook daar is de FFA actief) de bevolking inmiddels in meerderheid tégen bontfokkerij is.
Dat hoor ik dan inderdaad niet van Bont voor Dieren, maar dat is niet zo vreemd omdat die stichting zich nadrukkelijk inzet voor een bontvrij Nederland. Voor de rest van de wereld is er de Fur Free Alliance, waar Bont voor Dieren ook bij is aangesloten en voor bijvoorbeeld Polen is er Otwarte Klatki, maar zoals gezegd is mijn Pools niet vlekkeloos dus waar dat voor staat kan ik alleen maar aan google translate vragen en die komt met iets van 'geopende kooi'.

Verandering gaat helaas niet van de ene op de andere dag en soms gaat het met een stap vooruit en dan weer twee achteruit. Maar als je over de langere termijn kijkt dan blijkt dat het aantal landen dat bontfokkerij verbiedt gestaag groeit. Een grote toename in productie zie je dan weer China, maar dan als producent en het lijkt mij bijzonder sterk dat daar ook maar 1 nerts meer of minder wordt gedood als gevolg van het Nederlandse productieverbod. Daarbij is vorig jaar de productie ook in China juist gedaald, dat kan door modegrillen komen of misschien speelt daar ook wel de ethische discussie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:44

Er zijn zeker Nederlanders die naar Polen of Denemarken gaan.
Maar landen als China waar inderdaad vorig jaar een dip was, uiteraard niet. China staan nu farmen leeg, maar zo snel de markt aantrekt zit dat weer vol. Die kijken niet naar welzijn, ook de burgers niet.

Een verbod is er eigenlijk alleen nog maar in landen gekomen waar maar erg weinig nertsenfarmen zaten of zelfs geen.
Dan is een verbod natuurlijk ook wel erg makkelijk in te voeren en niet echt iets om mee te pronken.
En de boeren die er wel zaten zijn compleet schadeloos gesteld. In tegenstelling en zelfs schandalig van hier niet.

De Grieken heb ik ook nog niets van gehoord maar zou best kunnen.
Maar in Polen zijn het ook de Polen zelf die opstarten.
Hier in Nederland begint de markt voor de werkende Pool af te nemen, de tuinders enz hebben liever tegenwoordig Bulgaren of Letten. De Polen weten de Nederlandse regels ondertussen ook en willen ook niet meer onderbetaald worden. Dus diverse daarvan keren huiswaarts en gaan daar bijvoorbeeld nertsen houden.

De vraag naar bont blijft en zolang die er is wordt er geproduceerd.
En zou de vraag blijven en er een wereldwijd verbod komen gaat er wel gestroopt worden.
Dus zolang je de vraag niet aanpakt kun je beter wel fokken aar goede regels opzetten en het juist niet weg willen kijken. Dat is voor de domme mensen die niet verder kijken dan hun neus/landgrens.