Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:42

Zooist schreef:
Angelita schreef:
Er spookt toch nog een vraag rond in mijn hoofd die ik graag beantwoord zou hebben.

Waarom genees ik ook van ziektes (heftige ziektes) terwijl ik niet in god geloof? Hoe wordt dat geregeld?

Ik geloof hier in twee mogelijkheden. Ik ken jou niet en ik ken jouw omgeving niet dus vind het daarom extra moeilijk om antwoord te geven.

Maar goed:

Optie 1: in jouw zeer nabije omgeving zijn mensen die wel geloven in God en jouw hebben opgeëist als zijnde familielid, collega of vriendin.

Optie 2: God heeft een ander plan met jouw voorzien.

In de periode dat ik genezen ben had ik geen christenen in mijn omgeving waar ik een band mee had, op dit moment heb ik wel een katholiek vriendje maar die kende ik toen nog niet.

Wat betreft de tweede optie, waarom bemoeit god zich met mij? Ik geloof niet in hem en besteed ook geen aandacht aan 'm, vind het christendom leuk bedacht qua normen en waarden maar daar is ook alles mee gezegd. Waarom zou hij mij dan helpen op zo'n manier? Ik snap niet waarom hij zich bezig zou houden met iemand die absoluut niet gelooft, er zijn zóveel zieke gelovigen die iedere dag bidden om genezing, daar kan hij zijn aandacht veel beter aan besteden.

Daarbij komt dat mijn ziekte prima mee te leven was, het was emotioneel erg zwaar maar er was mee te leven. Dus hij heeft mij niet in leven moeten houden ofzo voor z'n plan. Ik kon er perfect mee functioneren.

Ik wil je niet de les lezen ofzo, maar ik vind het vreemd dat hij zich met mij bezig zou houden. Dat zou betekenen dat ik van de ''beloofde voordelen'' van het geloven kan genieten zonder te geloven.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:44

Angelita schreef:
In de periode dat ik genezen ben had ik geen christenen in mijn omgeving waar ik een band mee had, op dit moment heb ik wel een katholiek vriendje maar die kende ik toen nog niet.

Wat betreft de tweede optie, waarom bemoeit god zich met mij? Ik geloof niet in hem en besteed ook geen aandacht aan 'm, vind het christendom leuk bedacht qua normen en waarden maar daar is ook alles mee gezegd. Waarom zou hij mij dan helpen op zo'n manier? Ik snap niet waarom hij zich bezig zou houden met iemand die absoluut niet gelooft, er zijn zóveel zieke gelovigen die iedere dag bidden om genezing, daar kan hij zijn aandacht veel beter aan besteden.

Daarbij komt dat mijn ziekte prima mee te leven was, het was emotioneel erg zwaar maar er was mee te leven. Dus hij heeft mij niet in leven moeten houden ofzo voor z'n plan. Ik kon er perfect mee functioneren.

Ik wil je niet de les lezen ofzo, maar ik vind het vreemd dat hij zich met mij bezig zou houden. Dat zou betekenen dat ik van de ''beloofde voordelen'' van het geloven kan genieten zonder te geloven.

God zorgt toch voor iedereen, of zeg ik nu iets wat niet waar is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:45

Myra schreef:
Sorry mensen, ik haak ook af. Te weinig niet christelijken hier en het krijgt wel een erg hoog halleluja gehalte -het komt wel heel erg van 1 kant nu. En daar zit ik niet op te wachten. :n

:?
Het is hier toch niet een "niet-gelovig" tegen een "wel- gelovig" kamp??

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:47

Goof schreef:
Myra schreef:
Sorry mensen, ik haak ook af. Te weinig niet christelijken hier en het krijgt wel een erg hoog halleluja gehalte -het komt wel heel erg van 1 kant nu. En daar zit ik niet op te wachten. :n

sommige mensen ervaren dat wel zo. de manier van reageren kan soms al genoeg zeggen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:48

Goof schreef:
Myra schreef:

Dat zegt ze volgens mij ook niet ;) Maar als het halleluja gehalte ( :+ ) te hoog wordt in een discussie, dan wordt er niet meer rationeel nagedacht, en dus is er geen discussie meer, en dus haken mensen af, volgens mij bedoelt ze zoiets.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:51

@Fenna Ik ben blij dat ik je het wat heb kunnen verduidelijken.

En ik denk ook wel te begrijpen wat jij schrijft, je dilemma's en overdenkingen.

Alles in de keuzes maken in het leven ligt bij jezelf. Niemand mag of kan je daartoe dwingen.
Zolang jij niet het gevoel hebt om iets te doen me hetgeen je weet moet je dat ook niet doen. Komt dat moment wel een keertje dan weet je er iets meer over!

Ik geloof iig wel dat Hij ook voor jou gestorven is!

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust. Misschien is er nog iemand anders die vanuit zijn of haar geloof (in God, in zichzelf of juist geloven in niks) ook bepaalde ideeën hebben over jouw vragen????? Ben ik wel benieuwd naar.....
Laatst bijgewerkt door Zooist op 10-05-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:53

Ik blijf het vreemd vinden dat God de overgrote meerderheid van de mensen op deze wereld laat creperen, en mensen in nederland,die eigenlijk helemaal niks te zeuren hebben als je dat in vergelijking stelt met kinderen in andere landen, die krijgen wel wat ze zelf vinden dat ze verdienen. Ik weet niet hoe vaak jullie een kind in de ogen hebben gekeken hier in nederland, en dat je niets meer ziet dan absolute wanhoop? Ben zelf zowel in afrika werkzaam geweest als vrijwilliger (engelse les), en in Cambodja (engelse les & housekeeping les), en ik begrijp niet dat er mensen zijn die god nog rechtvaardigen door met bijbelteksten te gooien en de vrije wil aan te kaarten. En dan noemen jullie mij respectloos? Het feit dat er al een poging wordt gedaan om dit goed te praten is IMO respectloos tegenover de ellende in de wereld. Komt op mij over alsof er een hoop mensen zijn die daarvoor hun ogen simpelweg sluiten ipv er actief iets aan te doen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:56

christel1857 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat God de overgrote meerderheid van de mensen op deze wereld laat creperen, en mensen in nederland,die eigenlijk helemaal niks te zeuren hebben als je dat in vergelijking stelt met kinderen in andere landen, die krijgen wel wat ze zelf vinden dat ze verdienen. Ik weet niet hoe vaak jullie een kind in de ogen hebben gekeken hier in nederland, en dat je niets meer ziet dan absolute wanhoop? Ben zelf zowel in afrika werkzaam geweest als vrijwilliger (engelse les), en in Cambodja (engelse les & housekeeping les), en ik begrijp niet dat er mensen zijn die god nog rechtvaardigen door met bijbelteksten te gooien en de vrije wil aan te kaarten. En dan noemen jullie mij respectloos? Het feit dat er al een poging wordt gedaan om dit goed te praten is IMO respectloos tegenover de ellende in de wereld. Komt op mij over alsof er een hoop mensen zijn die daarvoor hun ogen simpelweg sluiten ipv er actief iets aan te doen.

Harde woorden maar imo zeker de waarheid. :j

Gelovigen doen er ''actief iets aan'' door te bidden, maar zou een kind daar niet veel meer hebben aan eten of alleen al een strandbal om mee te spelen, dan aan een gebed? Dat is tastbaar, daar heeft het kindje meteen iets aan.

Daarbij komt dat, als er een god is, hij wel metéén iets aan dat leed mag doen ipv op tig gebeden te wachten. Het is heel lief en heel mooi dat mensen dat doen, maar het kind heeft er niets aan, of in ieder geval duidelijk minder dan aan een dak en een gevuld bord.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:14

Ik heb in een weeshuis gewerkt in Arusha, Tanzania. De baas daar is een priester, de verpleegsters zijn nonnen. Deze mensen werken actief mee aan een betere leefomstandigheid voor deze kinderen, en ik heb nog steeds zeer veel respect voor hen. Ze hebben hun leven toegewijd aan dat van de minder gelukkigen.

MAAR (!!) de kinderen mogen in het weeshuis wonen, mogen eten en drinken, krijgen les etc, zolang ze maar IEDERE DAG de mis in de kerk bijwonen. Dit is imo misbruik maken van de vrije wil van iemand. Onvoorwaardelijke hulp is het iig niet, er staat wel iets tegenover. Terwijl imo een persoon die 100% helpt puur vanuit de goedheid van zijn hart daar helemaal niets voor terug zou moeten vragen.
Zelfde situatie in de Don Bosco school in Cambodja, waar de kinderen op dezelfde manier geen keuze hadden. Of een leven in armoede, óf een kans op een betere toekomst. Natuurlijk kiezen ze het laatste!
Maar hou wel in gedachte dat dit overtuigd boeddhistische mensen zijn die iedere dag verplicht naar de kerk moeten. Boeddhistische kinderen die zich officieel lieten bekeren tot het katholieke geloof kregen hadden 10 streepjes voor bij de priesters en broeders.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 10-05-10 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:15

Belachelijk...... Mensen die het vriendelijke boeddhisme aanhangen en dan verplicht bekeerd worden tot het christendom.... Wat een primitieve onzin zeg.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:20

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:21

Angelita schreef:
Belachelijk...... Mensen die het vriendelijke boeddhisme aanhangen en dan verplicht bekeerd worden tot het christendom.... Wat een primitieve onzin zeg.

Boeddhisme krijg je er niet uit hoor, dat zit zo diep bij die mensen in hun hart. Maar ze deden wel alsof ze in god geloofden, omdat dat gewoon verplicht is. De eerste 2 maanden hielden ze tegen mij ook vol dat ze in god geloofden, nadat ze me vertrouwden gaven ze nog steeds toe boeddhistisch te zijn in hun hart, maar dat mocht ik echt niet tegen de priester zeggen hoor!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:24

Gelukkig maar, het boeddhisme vind ik zoiets moois. Meteen vanaf de eerste dag dat ik ermee in aanraking kwam hoorde het bij me, en dat krijg je er inderdaad niet uit. :)

Sneu, héél sneu dat er christenen zijn die op zo'n manier mensen proberen te bekeren. Mensen moeten zoiets voor zichzelf houden: informeren prima, maar niet opdringen. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:26

Nou nou, nu praat je net alsof elke Christen een moordlustig monster is die iedereen probeert te bekeren, goedschiks of kwaadschiks.. :+

Echt niet elke Christen is zo hoor, dat zijn er maar een paar.. En het is inderdaad heel sneu dat dat op zo'n manier moet maar je moet nu niet alle Christenen over één kam gaan scheren. :(:)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:31

Niemand scheert op deze pagina christenen over één kam? Even goed lezen. :) ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:33

Angelita schreef:
Gelukkig maar, het boeddhisme vind ik zoiets moois. Meteen vanaf de eerste dag dat ik ermee in aanraking kwam hoorde het bij me, en dat krijg je er inderdaad niet uit. :)

Sneu, héél sneu dat er christenen zijn die op zo'n manier mensen proberen te bekeren. Mensen moeten zoiets voor zichzelf houden: informeren prima, maar niet opdringen. :n

Op die manier gaan mensen ook heel afstandelijk denken over het christendom en überhaupt het geloven in 1 of meerdere goden.
De aangdringende toon waarop het gebracht wordt geeft alleen al een negatief gevoel er over (zieltjes willen winnen).
Maar als je dan kijkt naar zoals Zooist het brengt, uitleggend en totaal niet bekerend dan ga je eens kijken naar hoe het precies zit en op wat voor manieren je kunt geloven. Dan voel je meer vrijheid om te kiezen. En daar gaat het toch uiteindelijk ook om, dat je gelooft in wat jij denkt dat het beste is en niet in dat van anderen?

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:40

Wat ik wel even wil opmerken is dat er heel erg veel gelovigen (dus christenen, moslims en alle anderen) zijn die medelijden hebben met ons niet gelovigen. Vaak zeggen ze dat ze niemand proberen te overtuigen van hun gelijk (dat God bestaat), maar toch altijd weer een paar opmerkingen waarmee ze willen zeggen dat ze het sneu voor me vinden dat ik niets heb om in te geloven. Pardon? Ik geloof in mezelf, in mijn eigen kracht en in mijn eigen talenten. Daarnaast geloof ik ook nog in de talenten van anderen. Dus ik geloof wel degelijk in iets.

Ik ben niet zielig omdat ik niet geloof en je hoeft zeker geen medelijden met me te hebben dat ik "God nog niet gevonden heb", zoals zij dat zo mooi verwoorden.

Ik probeer zoveel mogelijk respect op te brengen voor alle geloven die er maar bestaan, maar hier kan ik echt boos om worden.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:43

Hannah_Menno schreef:
Nou nou, nu praat je net alsof elke Christen een moordlustig monster is die iedereen probeert te bekeren, goedschiks of kwaadschiks.. :+

Dat zeg ik niet. Reageer liever op wat ik wél zeg.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:43

eerst zelf beter lezen voordat je een ander er op wijst. :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:44

Ik had het niet tegen jou. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:47

Angelita schreef:

Ik voel me niet aangevallen hoor. Ik denk dat ik je vraagstelling wel begrijp. Dacht er vorig jaar precies hetzelfde over.

Ik heb nu alleen ervaren dat God ook om ieder individu geeft.

Wij hebben in onze kerk op woensdag gebedsdienst. Dan bidden we voor familie, collega's, voor Nederlanders, voor de wereld.

Ik heb al eerder geprobeerd duidelijk te maken dat ik geloof dat er voor iedereen een plan is. Misschien ben jij wel onderdeel van een plan.

Maar maak je niet druk hoor om wat ik geloof. Ik
ben maar ik, nietwaar?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:48

ik weet niet waar jij die informatie dan vandaan haalt, Hannah_Menno.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:48

Hannah_Menno schreef:
Ik had het niet tegen jou. ;)

Ik vind ook niet dat angelita dat zegt. @fenna hierboven: Wat bedoel je daarmee? Heb ik iets over het hoofd gezien dan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:49

christel1857 schreef:

Volgens mij zijn er gelovigen over heel de wereld.

En je mag zelf bepalen war je gelooft. Je mening in deze is helder.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:50

E_dicky schreef:
Wat ik wel even wil opmerken is dat er heel erg veel gelovigen (dus christenen, moslims en alle anderen) zijn die medelijden hebben met ons niet gelovigen. Vaak zeggen ze dat ze niemand proberen te overtuigen van hun gelijk (dat God bestaat), maar toch altijd weer een paar opmerkingen waarmee ze willen zeggen dat ze het sneu voor me vinden dat ik niets heb om in te geloven. Pardon? Ik geloof in mezelf, in mijn eigen kracht en in mijn eigen talenten. Daarnaast geloof ik ook nog in de talenten van anderen. Dus ik geloof wel degelijk in iets.

Ik ben niet zielig omdat ik niet geloof en je hoeft zeker geen medelijden met me te hebben dat ik "God nog niet gevonden heb", zoals zij dat zo mooi verwoorden.

Ik probeer zoveel mogelijk respect op te brengen voor alle geloven die er maar bestaan, maar hier kan ik echt boos om worden.

Wat ook heel leuk is, is dat er wordt gezegd dat je naar de hel gaat omdat je niet gelooft, maar als je zegt dat God niet bestaat worden ze boos. Ik vind het nogal kwalijk om te zeggen dat iemand naar de hel gaat, maar daar krijg ik als antwoord op terug dat wij toch niet in de hel geloven dus dat het toch niet uitmaakt. Nou, God bestaat voor hun toch wel dus wat maakt hun het dan uit dat een ongelovige zegt van niet? Dat vond ik echt zo'n kromme redenering!