Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:03

Lepeltje schreef:
Hehe, helaas wordt er vaak gevonden dat juist mensen die uitgaan van evolutie te simpel denken en niet verder kijken dan hun neus lang is. :')

Vandaar mijn vraag wáár ik dan te simpel denk.
Wát ligt er vlak voor mijn neus dat ik blijkbaar niet zie?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:19

Je neemt alles klakkeloos aan van een wetenschapper alleen maar omdat je niet in god gelooft en met de evolutietheorie mooi het bestaan van god uit kan sluiten, en dat past wel in je straatje.

Dit lees ik serieus op creationisten sites.

Hehe verander voor de gein wetenschapper in 'christen', god in 'de evolutie' en evolutietheorie in 'bijbel'.
De pot verwijt de ketel denk ik. :P

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:24

Al heb ik er trouwens nooit een wetenschapper over horen klagen, vind het jammer als mensen een theorie afschrijven als onzin omdat ze er niks van begrijpen maar verder moeten ze geloven waar ze zin in hebben. (dus wat dat betreft klopt mijn de pot verwijt de ketel niet zo)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:26

Lepeltje schreef:
Je neemt alles klakkeloos aan van een wetenschapper alleen maar omdat je niet in god gelooft en met de evolutietheorie mooi het bestaan van god uit kan sluiten, en dat past wel in je straatje.

Dit lees ik serieus op creationisten sites.

Hehe verander voor de gein wetenschapper in 'christen', god in 'de evolutie' en evolutietheorie in 'bijbel'.
De pot verwijt de ketel denk ik. :P

Ik neem zeker niet zomaar iets klakkeloos aan van een wetenschapper, en ik heb ook niet de illusie dat ik met de evolutietheorie het bestaan van een god zou kunnen uitsluiten of bewijzen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:44

Je had wel door dat het een grapje was toch.. :P

Creationisten hebben vaak wel het idee dat wij dat willen, terwijl evolutie uberhaupt niks verteld over een god.
Evolutie heeft daar niks mee te maken.

Misschien wel iets interessants trouwens; hoorde pas iemand die ik van vroeger ken zeggen dat het goed is als je tegen mensen die problemen hebben zegt dat ze god nodig hebben. Nou lijkt me dat in de meeste gevallen niet zon goede oplossing maar kwam wel de vraag in me op: leef je als christen 'makkelijker'/relaxter of juist niet?
Over het algemeen geloven christenen dat ze in de hemel komen en de 'regels' waar je naar moet leven zijn eigenlijk al voor je bepaald.
Maar je hebt je dus ook aan meer regels te houden eigenlijk.

Als je atheist bent, ben je toch een soort van vrijer in het bepalen van je waarden en normen, zeg maar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:37

Dacht dat ik ooit ergens gelezen had dat gelovigen gelukkigere mensen zijn.

Citaat:
Creationisten hebben vaak wel het idee dat wij dat willen, terwijl evolutie uberhaupt niks verteld over een god.
Evolutie heeft daar niks mee te maken

Het hele probleem, waardoor deze draad uberhaupt bestaat, is nou juist dat een fiks aantal christenen zich wél aangevallen voelt in hun geloofsbeleving doordat evolutietheorie in tegenspraak is met het idee dat god de aarde in 6 dagen gemaakt heeft.

Eindelijk snap ik hem, dankzij de vorige pagina: dinosaurussen zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten.... :D Het is de schuld van Noah!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:45

Dat is niet alleen de evolutietheorie, heel veel dingen in de paleontologie, geologie, astronomie en fysica spreken het tegen. Dus eigenlijk moet je je dan aangevallen voelen door een behoorlijk groot deel van de wetenschap. :+

Ik vind het verhaal van genesis heel mooi, en het hele verhaal, net als de meeste andere maakt het voor mij eigenlijk wel duidelijk dat het door mensen geschreven is. Tenzij er een god is die van verwarring houdt want er staan zoveel tegenstellingen in de bijbel.
Ikzelf zou iig wel wat meer duidelijkheid verwachten in de bijbel als ie gemaakt was door een god, toch wel handig een god die weet wat ie wil en kan. :P

Als ik christen was zou ik het prima kunnen combineren, maar zou ervan gemaakt hebben dat god de omstandigheden heeft geschapen waardoor het kleinste leven kon ontstaan, iets in die richting. (en dat evolueert dan verder)

Ik moet wel toegeven dat ik het bestaan van god door mijn studie een stuk minder aannemelijk vind, maar niet absoluut onmogelijk.
Heb er zelf gewoon helemaal niks mee, en vind dan ook de christenen die zich gaan bemoeien met mijn atheist zijn verschrikkelijk irritant, bij mensen op deze leeftijd kan je er wel vanuit gaan dat we daar zelf al over na hebben gedacht en het feit dat ik nog steeds atheist ben betekent dat ik er prima mee kan leven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:07

Lepeltje schreef:
leef je als christen 'makkelijker'/relaxter of juist niet?
Over het algemeen geloven christenen dat ze in de hemel komen en de 'regels' waar je naar moet leven zijn eigenlijk al voor je bepaald.
Maar je hebt je dus ook aan meer regels te houden eigenlijk.

Als je atheist bent, ben je toch een soort van vrijer in het bepalen van je waarden en normen, zeg maar.

Laat ik een vergelijking maken;
Stel ik ben een enorm feestbeest. Ben altijd weg, dan hier, dan daar, feesten en natuurlijk veel sjansen met allerlei kerels en kom in het weeekend pas in de ochtend thuis, even bijslapen en hup, naar de volgende fuif.
Dan word ik verliefd en ga ik trouwen. Niet met een kroegtijger maar met een lieve, burgelijke man. Ik kies voor die man. Ik investeer in de relatie en als vanzelf ga ik anders leven. Ik vind het niet meer juist en bij mijn relatie passen om altijd maar in de kroeg te hangen. Ik verander; ik vind het ook niet meer zo leuk. Ik vind het gezellig om leuke dingen met mijn man te doen en te cocoonen. En met andere mannen zoenen, daar moet ik al helemaal niet meer aan denken.
Ik verander.
Kan mijn man zo'n verandering van mij eisen of mij verbieden uit te gaan? Nee, zo werkt het niet. het is het logische gevolg van mijn relatie. Ik ben juist veel gelukkiger bij mijn man op de bank dan in de armen van de zoveelste randfiguur in de kroeg.

De vraag of ik relaxter/gemakkelijker leef? Zeker relaxter. Niet altijd gemakkelijker. Maar vooral veel gelukkiger dan zonder.
Inderdaad geloof ik dat ik in de hemel kom. Da's een cadeautje waar ik niks voor hoef te doen. Maar als ik de God, waarmee ik een relatie aangegaan ben, een beetje serieus neem, heeft dat gevolgen voor de manier waarop ik in het leven sta.

Tenslotte een nadenkertje; een quote van onze dominee vroeger: 'regels zijn nodig wanneer de liefde tekort schiet'.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:42

Hoe weet je eigenlijk of de 1 relaxter leeft dan de ander ? Of weet iemand dat omdat ze op latere leeftijd zijn gaan geloven misschien ? Hoe weet iemand dat hij gelukkiger is dan een ander ? Is dat niet een beetje een moeilijke vergelijking ? Je kunt hem wel voor jezelf maken natuurlijk met of zonder dat is wat anders. Maar niemand kan achter zijn PC beoordelen of de 1 gelukkiger is dan de ander. Ik ben ook heel gelukkig, vind ik zelf en voel ik me zelf...maar een ander kan denken pff wat een rotleven...haha... Helaas hebben wij hier ook te maken met een rotziekte maar dan nog zijn we gelukkig en genieten van ons leven......er ligt ook een heel groot deel aan jezelf en niet alles aan je geloof, ik kan ook zeggen waarschijnlijk ligt alles aan je zelf......om in de billboardtrend te blijven... ;)

In een documentaire word verteld over de maker van de replica ark dat hij die is gaan maken na een droom dat nederland onder water zou lopen....dat zegt hij zelf. Ik weet wel tien betere redenen om een replica ark te bouwen ter promotie van het geloof of ter promotie van zijn knip kan allemaal, ik vind ze ook allemal beter dan vanwege een droom dat NL onder water liep haha....dat is weer zo'n uitspraak waarvan ik dan denk hmmm ik geloof niet dat het zin heeft dat verder uit te diepen want je zit al snel op de bodem.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:44

Rani007 schreef:
detour schreef:
Wat vinden jullie er van als je via een christelijke organisatie werken wilt op een poject in arme landen en dat je daarbij een referentie van je dominee plus telefoonnummer moet toevoegen?

Net zo gangbaar wanneer je bij sollicitatie in je CV referenties aangeeft van degenen die de nodige info over je kunnen verschaffen. Voor een christelijke organisatie werken gelden dezelfde maatstaven als een "gewone" job in de maatschappij.

Tsja, zo ervaar ik dat niet, het gaat me iets te ver eigenlijk, relegie is iets anders dan een zakelijke job, geloven is iets heel persoonlijks en dat zou gerespecteerd mogen worden, alsof je je job minder kunt vervullen omdat je van nature niet meejuicht bv, vind dit echt te ver gaan..

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:47

detour schreef:
Tsja, zo ervaar ik dat niet, het gaat me iets te ver eigenlijk, relegie is iets anders dan een zakelijke job, geloven is iets heel persoonlijks en dat zou gerespecteerd mogen worden, alsof je je job minder kunt vervullen omdat je van nature niet meejuicht bv, vind dit echt te ver gaan..

Geloven is idd iets persoonlijks, maar wanneer een kerkelijke instantie een job aanbiedt doet de kerk dat wel als werkgever en daar zijn requirements aan verbonden, zoals kerkelijke betrokkenheid enzo, en dat behoort wel geferifieerd te worden of een toekomstige werknemer binnen het kader van die job past. Niet zo gek dus wanneer de kerkelijke instantie de sollicitant op dat referentiekader checkt.

detour

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:59

Zakelijk gezien ben ik het met je eens, verder verbaasd me het dat dit criterium zo'n enorme rol speelt, alsof het garandeert dat je je werk integer en met geloof zult uitvoeren..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:59

ik kan mezelf totaal niet vinden in het geloof in (een) god...ik ben gewoon niet gelovig...ik zeg vaak dat ik niet geloof dat er iemand is die over ons 'waakt' en dat diegene ook tegen je kan spreken e.d. ik vind dat gewoon echt absurd...maar het is niet zo dat ik niet geloof in iets dat ik niet kan zien...daarentegen geloof ik wel in geesten en dat je ziel niet zomaar verdwijnt nadat je dood gaat...
ik vind mensen die wel geloven niet anders...zij moeten doen waarbij zij zich goed voelen..ik zou ook nooit mijn gelijk willen bewijzen of hun ongelijk...ik laat mensen in hun waarden...
verder vind ik ook dat iemand die gelooft niet gelukkiger/relaxter leeft dan iemand die niet gelooft (of andersom)..zowel mensen die geloven als mensen die niet geloven krijgen minder mooie dingen op hun pad...maar ook mooie dingen waar ze gelukkig van worden...het ligt aan je eigen leefstijl en karakter waarom je gelukkig bent of niet...en niet om je geloof...

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:58

detour schreef:
Zakelijk gezien ben ik het met je eens, verder verbaasd me het dat dit criterium zo'n enorme rol speelt, alsof het garandeert dat je je werk integer en met geloof zult uitvoeren..

Natuurlijk, ook de kerk biedt daarmee een CAO en logischer gevolg een proeftijd van 2 maanden waarbinnen je je integriteit en bekwaamheden kan bewijzen ... ;) Voor een buitenlandse missie zal de lat ongetwijfeld nog veel hoger liggen daar de nodige kosten voor scholing, etc gemaakt zal moeten worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:01

Voor vrijwilligerswerk?!?!? :oo

Ze mogen blij zijn dat er mensen mee gaan en eventueel bijdrages leveren...

En dan nog even een spoedcursusje evangeliseren voor 125 euro, 6 uur durende voor men weg gaat.. :+

Nee, sorry- word daar beetje misselijk van. :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:15

Rani007 schreef:
detour schreef:

Natuurlijk, ook de kerk biedt daarmee een CAO en logischer gevolg een proeftijd van 2 maanden waarbinnen je je integriteit en bekwaamheden kan bewijzen ... ;) Voor een buitenlandse missie zal de lat ongetwijfeld nog veel hoger liggen daar de nodige kosten voor scholing, etc gemaakt zal moeten worden.

Mijn katholieke neef was in opleiding voor priester. Hij beviel goed, nooit slechte berichten vanuit zijn opleiding/stage.

Totdat bij hem MS werd geconstateerd, waardoor hij tenminste gedeeltelijk arbeidsongeschikt zou worden. Ineens mankeerde er van alles aan hem, en hij is op heel kinderachtige gronden de kerk uitgewerkt.

Hoezo niet zakelijk?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:24

Maak van dat zakelijke maar ziekelijk, vind dit wel heel hard, hoor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:54

Het heeft bij hem echt wel wat kapot gemaakt indertijd hoor.

Later is hij theologie gaan studeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:03

Is hij dominee geworden?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:26

Maar dat is de kerk, die is zakelijk, altijd geweest en ook uit op macht. Dat moet je weer niet verwarren met het geloof zelf. Ik denk dat je die twee zelfs nog los van elkaar moet zien om het geloof te kunnen respecteren. Daarom heb ik met gelovige mensen totaal geen probleem, met het geloof op zich ook niet is juist interessant en als atheist valt er ook nog wel eens wat te leren. Maar naar de kerk gaan en of me aansluiten bij een kerk, dat zul je mij nooit zien doen want dan pas loop ik tegen die enorme stabiele dikke muren en deuren op waar ik niets mee kan.

Dus als de kerk een vrijwilliger zoekt dan zijn ze puur zakelijk, als een gelovig persoon een vrijwilliger zoekt dan kijkt hij gewoon of je een geschikt goed mens bent. De extremen daar weer buitengelaten dan natuurlijk.

Ik denk dat ik zelf meer moeite heb met de kerk dan met het geloof. De kerk dwingt dingen af, graait, verrijkt en is een zakelijke instelling, okee ze vormen en plaats van samenkomst voor gelijk gezinden maar wenden dat ook financieel aan ten gunste van zichzelf. Dat is de bigger picture die ik zie, op lokaal dorpsniveau merk ik daar weer veel minder van.

Dat wegbonjouren na constatering van MS uit zakelijk oogpunt of financieel, dat vind wel een uiterst schrijnend geval hoor jeetje.....dat is echt het toppunt ! Dan heb ik dus gelijk weer gegeten en gedronken als ik zoeits me zou maken en voor mij een reden om alles in 1 klap de rug toe te keren ook het geloof. Vind het nog knap dat hij nog theologie is gaan studeren....van mij konden ze klappen....pfff wat zou ik kwaad zijn zeg. Nu ligt dat ook gevoelig hier natuurlijk vanwege de MS van mijn man.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:00

Die kun je imo niet los zien van elkaar, zij gaan hand in hand.
Ik krijg een beetje sektegevoelens bij de manier waarop sommige kerken zieltjes proberen te winnen.

Ben ooit onder het mom van publiek onderzoek de Scientology Church ingesmokkeld in Amsterdam. Geloof mij, dat is een sekte.
iemand een probleem aanpraten om vervolgens dmv een hoop geld diegene een cursusje door de strot te douwen.
Béétje misselijkmakend.

Als de kerk Gods huis is, dan mag iemand me vertellen waar in de bijbel staat dat het op die "zakelijke"wijze moet verlopen.
gaat er bij mij níet in.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:30

Jij bent toch wel gelovig detour of verwar ik nu iets ?

Omdat ze hand in hand gaan loop ik constant tegen dikke muren op dus zal het tussen mij en de kerk nooit iets gaan worden ben ik bang. En door veel gelovigen ben je niet echt gelovig als je niet naar de kerk gaat, dat is jammer.....de mensen in dit topic oordelen niet zo hard lijkt mij....nu geloof ik dan ook niet maar okee. Als ik lekker thuis geloof en in het dagelijkse leven is dat voor de kerk net zoiets als dat ik niet geloof.

De scientologie, ik weet er weer niet veel van maar intuitief en van wat ik wel weet heb ik er geen goed gevoel bij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:23

Ik ben gelovig Perro, dat klopt, maar wel op mijn manier. ;)

De Scientology Church vind ik heel eng. :o
Ik zal eens linkje zoeken.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:50

detour schreef:
Voor vrijwilligerswerk?!?!? :oo

Ze mogen blij zijn dat er mensen mee gaan en eventueel bijdrages leveren...

En dan nog even een spoedcursusje evangeliseren voor 125 euro, 6 uur durende voor men weg gaat.. :+

Nee, sorry- word daar beetje misselijk van. :o

Nee, zo werkt het niet. Ook aan vrijwilligers werk zijn vaardigheden verbonden die alleen door vakgerichte opleidingen verkregen kunnen worden. Met een cursusje van 6 uur evangelisatie ben je echt nergens. Dat is geen uitvinding van de kerk maar vooral het zendingsland stelt die eisen: de inlandse taal leren, een theologische opleiding en cursussen op cultureel en anthropologisch gebied.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:38

Scientology komt toch af van Science, is wetenschap, heeft dat er ook iets mee te maken dan ? Weet er dus niets van.....