[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:11

rockwitch schreef:
Wat ik me al even afvraag. Mijn schoonvader heeft Alzheimer. Hij is 66 dus erg jong nog helaas. Nou heeft hij volgens mij net voor of rond de diagnose ooit iets van een euthanasieverklaring ofzo getekend. Maar nu is hij inmiddels echt behoorlijk ver heen en heel verward. Hij zegt soms dat hij morgen naar de huisarts gaat en om de spuit gaat vragen. Maar dan een half uur later vind hij weer dat hij dat niet kan maken tegenover zijn zoons.
Kan hij überhaupt deze beslissing nog maken? Heeft iemand hier verstand van?
Van ons als familie mag hij het doen, want voor hem is het nu echt vreselijk. Maar hij hoeft het uiteraard niet.

Dit is een heel grijs gebied waar veel over te doen is nu, maar het wordt vrij lastig als iemand niet meer wilsbekwaam is. Zijn schriftelijke verklaring kan dan helpend zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-dementie

DuoPenotti schreef:
Kan daar geen aparte beroepsgroep van gemaakt worden?
Ik denk dat de ene daar beter in is dat te begeleiden dan de ander?
Zo zo'n UWV arts bijvoorbeeld, die al gewend is mensen hun leven te verwoesten...die kan dat laatste zetje vast zonder emotie ook wel...

Oh sorry.. /sarcasme uit...

Er bestaan SCEN, artsen, ik denk dat dat het dichtste bij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:23

Euthanasie is onmogelijk omdat men op het ogenblik zelf helder en bewust zijn keuze "ja" moet meedelen aan de arts die het zal uitvoeren. Vanaf het ogenblik dat er een diagnose dementie is, is het niet meer 100% zeker dat die persoon op dat specifieke moment helder is.

In België bestaat die verklaringen ook, maar uiteindelijk blijken die uitsluitend gevolgd te worden wanneer iemand in coma ligt zonder nog enig teken van bewustzijn.

Heel lastig, omdat je wéét dat heel veel mensen net omwille van dement worden of ernstige aandoeningen krijgen (kasplantjes worden zeg maar) die verklaringen invullen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 06:26

Euthanasie hoeft niet op schrift te staan.
Gaat erom dat je meerdere keren JA kunt zeggen, zelfs in je laatste minuten voor je het infuus krijgt moet je ja kunnen zeggen.

Schriftelijke euthanasie doet niks, stel je raakt in een coma maar je hebt op schrift staan dit wil ik niet.
Dan doen ze daar niks mee, dat is dan evt aan je familie.

Er is wel een omslag bij euthanasie bij dementie maar daar zijn ze nog erg terughoudend mee helaas.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 06:47

Ik ben voor het idee dat je bijvoorbeeld 2/3 jaar elke maand ergens komt tekenen dat je euthanasie wil en dat het daarna toegestaan zou zijn. Het schijnt ook dat het voor komt dat als euthanasie bij psychisch lijden mag dat ze er dan soms zelf voor kiezen om het niet in te zetten omdat ze vanaf dan wel die uitweg mogelijkheid hebben wat rust kan geven

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:57

Onali schreef:
Gaat erom dat je meerdere keren JA kunt zeggen, zelfs in je laatste minuten voor je het infuus krijgt moet je ja kunnen zeggen.

Schriftelijke euthanasie doet niks, stel je raakt in een coma maar je hebt op schrift staan dit wil ik niet.

Er is wel een omslag bij euthanasie bij dementie maar daar zijn ze nog erg terughoudend mee helaas.

Dat is niet per definitie waar, zie ook mijn link. Maar je moet wel heel duidelijk dingen op papier hebben. "Ik wil euthanasie als ik dement wordt" telt niet.
En familie kan al helemaal geen euthanasie regelen voor iemand die dement is, en gelukkig maar.

rockwitch

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:26

Ik ben ook wel blij dat de familie die keuze niet hoeft te maken. Ik ben dan wel aanhang, maar ik zou echt voor mijn vriend niet willen dat hij en zijn broer die beslissing zouden moeten nemen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:54

Je kunt er wel voor kiezen als je dement bent om niet levensreddend behandeld te willen worden. Als je dan op schrift hebt staan dat je geen medicatie wil, geen infuus wil, geen bijvoeding, niet ingestuurd wil worden enz. Dat je alleen bij ongemak pijnbestrijding wil. Dan krijg je palliatieve sedatie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:20

Als je dement bent (= onomkeerbaar, plus vaak persoon op leeftijd) en/of uitgezaaide kanker hebt (= onomkeerbaar), dan vind ik dat het zonder meer mogelijk moet zijn om iemand uit zijn lijden te verlossen. Ik vind het mensonwaardig om maar te blijven wapperen met regels in zo'n geval.
Ook voor mensen met een doodswens door bijvoorbeeld hevige depressie moet het makkelijker zijn. Vaak krijgen deze mensen meerdere terugvallen in hun leven en het is echt afschuwelijk om dit gevoel en deze gedachten te moeten dragen. Zulke mensen laten nog liever een ledemaat amputeren dan zulke diepe ellende in hun hoofd te hebben, die niemand anders ziet of - nog erger - niet begrijpt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:33

DebGizmo schreef:
stalnollie

Jeetje, wat heftig! Mag ik vragen wat er gebeurde en wat je voelde?

Ik was nog erg jong en dacht wel zonder zwembandjes het diepe in te kunnen (ik zal een jaar of 7 zijn geweest)
Maar kwam dus niet meer boven. Ik weet ben beelddenken dus het vertalen in woorden is voor mijn moeilijk te brengen, ik was dicht bij de kant en had mijn ogen open en dan spartel je hopeloos naar boven maar er gebeurd niks qua beweging vooruit/achteruit/omhoog etc. Je maakt alles zeer bewust mee van wat er boven water gebeurd.

Ik heb nu dan ook nog angst van water en bijv snorkelen/duiken durf ik allemaal niet dan ben ik in complete paniek. Ik kan dan ook geen film kijken waarbij mensen verdrinken dan krijg ik het Spaans benauwd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:38

Tijdje geleden zag ik een filmpje in een zwembad van een kindje van 5 jaar ongeveer dat aan het verdrinken was. Hij was op tijd gered overigens.

Maar het was een vol zwembad en niemand merkte het op, omdat het leek alsof hij onder water aan spelen was. Eigenlijk wat je hier beschrijft. Hij bleef soort van rondjes draaien in het water, sport koprol. Dat is het nare ervan dat je verdrinking bij een kind niet altijd direct herkent.

Edit. Deze Facebook post is het, met ook toelichting. En nogmaals, het is goed afgelopen: https://fb.watch/d0pVEGRrw4/

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:41

Ufurio4e schreef:
Je kunt er wel voor kiezen als je dement bent om niet levensreddend behandeld te willen worden. Als je dan op schrift hebt staan dat je geen medicatie wil, geen infuus wil, geen bijvoeding, niet ingestuurd wil worden enz. Dat je alleen bij ongemak pijnbestrijding wil. Dan krijg je palliatieve sedatie.

Dit is wat mijn schoonmoeder ook heeft gehad. Jong dement, maar bij haar sloeg het vooral op de mobiliteit en spraak, maar minder op het geheugen. Ze wist nog goed wat er om haar heen gebeurde en wie iedereen was, maar had moeite met op woorden komen en zei op een gegevenmomen gewoon weinig meer. Langzaam kon ze steeds moeilijker lopen, ook de stap van stoel naar de rolstoel werd moeilijk. Ineens ging het snel en kon ze binnen een paar weken niet meer staan zonder ondersteuning van een persoon. Niet lang daarna longontsteking doordat ze niet meer goed kon slikken en ze wou (gelukkig) niet levensverlengend (infuus, sonde) behandeld worden. Maar wat was het zwaar om haar achteruit te zien gaan… Ze mocht op een gegeven moment niet meer drinken op advies van de arts, ook niet als ze er om vroeg. Gaf alleen maar problemen met verslikken, en hoesten kon ze niet meer dus ze stikte dan, maar zoiets iemand weigeren was echt enorm moeilijk. Zo’n nat sponsje in de mond was ook geen optie omdat ze daar als een malle op ging zuigen waardoor ze zich alsnog gelijk verslikte. Pas een dag later kreeg ze een gel in haar mond waardoor het dorst gevoel verminderd zou worden. Nou daar hadden ze wel eerder mee aan mogen komen (was niet op voorraad, daarvoor wel begrip maar het maakte het er niet makkelijker op om haar zo te zien)…
Door vochtgebrek lag ze er steeds verkrampter bij, even voordat de verpleging haar ging draaien kreeg ze morfine en pas toen het echt niet meer ging is ze met dormicum in slaap gebracht. 4 dagen later is ze, in bijzijn van mijn schoonvader, eindelijk gegaan.

Mijn schoonmoeder heeft geprobeerd het euthanasie-traject in te gaan, maar na een aantal gesprekken gaf de huisarts aan dat de huisartsen in de regio er niet meer aan mee werkten. Voor hun is het enorm zwaar en ze moeten zich ook nog eens elke keer voor de rechtbank verantwoorden. (pin me daar verder niet op vast, details ken ik niet)
Voor de levenseinde kliniek moest ze te ver reizen. Ze raakte enorm overprikkeld van een kort autoritje, een aantal uur in de auto ging dus niet. En dan was het de vraag nog of ze vonden dat ze nog wel ‘bij’ genoeg was. Bij dementie moet je er een einde aan maken als je er eigenlijk nog niet klaar voor bent, anders ben je altijd te laat.

Huisdieren in laten slapen bij ondraaglijk lijden is ‘humaan’, maar mensen laten we versterven. Iets wat als dierenmishandeling gezien wordt bij dieren, is heel normaal bij mensen.
Bij gewoon dement snap ik dat je niet zomaar een spuitje mag geven, ik heb op de verpleegafdeling/woongroep genoeg mensen gezien die nog een goede kwaliteit van leven hadden, ze waren alleen niet meer zo goed ‘bij’. En ethisch gezien ís het ook echt een moeilijke kwestie.
Ik hoop het nooit meer mee te maken om iemand te zien versterven terwijl ze nog wakker zijn. Ik hoop ook niet dat mijn einde zo zal zijn. Wat een lijdensweg voor de patiënt en iedereen eromheen ;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:46

secricible schreef:
Onali schreef:

Dat is niet per definitie waar, zie ook mijn link. Maar je moet wel heel duidelijk dingen op papier hebben. "Ik wil euthanasie als ik dement wordt" telt niet.
En familie kan al helemaal geen euthanasie regelen voor iemand die dement is, en gelukkig maar.

Ik bedoelde eigenlijk meer, je kan wel een schriftelijke wens voor euthanasie hebben.
Maar als jij niet in staat bent om voor de laatste keer ja te zeggen doet dat papiertje er niet meer toe.

Zo vaak gehad dat cliënten of familie zeiden ja maar ze heeft een verklaring (cliënt inmiddels te ver heen) een arts doet dan niks meer.

98% van mijn cliënten sterven en krijgen als ondersteuning palliatieve sedatie. (Morfine tegen angst, pijn, benauwdheid en midazolam om te slapen)
Klein percentage zet echt door met euthanasie en een nog kleiner percentage sterft soort van bij bewustzijn.
Meestal, als we op tijd zijn, bellen we de HA/ HAP en die komen dan nog wel morfine geven oid maar enkele maken hun reis naar de andere kant bewust mee.

Meeste van die mensen vallen in 2 categoriën; ze wilden geen sedatie, maar glijden ook niet weg in een coma.
En het komt vaker voor bij orgaanfalen dan bij mensen die kanker hebben. Zoals bijv hartfalen, longemfyseem, ouderdom, nier- of leverfalen.

Maar wat betreft dementie vind ik het een hele goede ontwikkeling dat euthanasie wel toegepast mag worden als iemand voor de dementie het al vaak aangekondigd heeft (dit wil ik niet)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:51

beert schreef:
Tijdje geleden zag ik een filmpje in een zwembad van een kindje van 5 jaar ongeveer dat aan het verdrinken was. Hij was op tijd gered overigens.

Maar het was een vol zwembad en niemand merkte het op, omdat het leek alsof hij onder water aan spelen was. Eigenlijk wat je hier beschrijft. Hij bleef soort van rondjes draaien in het water, sport koprol. Dat is het nare ervan dat je verdrinking bij een kind niet altijd direct herkent.

Edit. Deze Facebook post is het, met ook toelichting. En nogmaals, het is goed afgelopen: https://fb.watch/d0pVEGRrw4/

Klopt, verdrinking zie je niet. Je zou een hoop gespartel en paniek verwachten maar dat is dus niet zo.
Mijn moeder heeft zo, toen ze hoogzwanger van mij was, een kindje met zijn gezicht naar beneden zien drijven in de sloot achter ons huis. Zonder na te denken is ze het water ingesprongen en heeft dat kindje dus boven water gehaald en gereanimeerd.

De moeder van dat kindje was zó geschrokken dat ze eigenlijk mijn moeder nooit heeft bedankt, daar zal ook wel een stukje gêne bij zitten vermoed ik. Dus hoe het verder is gegaan met dat knulletje hebben we nooit geweten.

Maar nogmaals: verdrinking zie/ hoor je niet. Als je bij/ op het water aan het recreëren bent, hou dan in de gaten of iemand niet te lang onder water blijft. Liever 10x iemand ‘te vroeg’ omhooggetrokken dan 1x te laat zeg ik altijd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:23

Onali schreef:
[

Je kunt ook laten opnemen dat familie een beslissing mag maken, als jij dat niet meer kunt. Dat heeft wijlen een collega van mij gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:24

Echt fantastisch zo'n telefoon... Quoten lukt dus niet bij mij.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:04

Verdrinking heeft dan ook de bijnaam: de stille dood.

Om terug te komen op euthanasie bij dementie. Via een SCEN-arts van de Levenseindekliniek is er volgens mij nog steeds een weg te vinden. Dan moet je van te voren natuurlijk wel al een aantal dingen hebben vastgelegd.

In de documentaire van de Levenseindekliniek wordt oa een demente vrouw gevolgd.

Op minuut 48 komt de arts aan het woord. Hierna gaat hij richting de vrouw om de euthanasie te voltrekken. Dit gebeurt rond minuut 51 en zie je dus goed op beeld.

Edit: link naar de docu....
https://www.youtube.com/watch?v=bJ_GvyA5AI8

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:22

Deze link heb ik hier al eerder geplaatst, erg heftig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:30

Wauw, dat is mooi gegaan bij die mevrouw. Fijn dat het zo kan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:13

Zag net via 9gag de livestream van die schutter in Buffelo gister.
Zo bizar :oo

Hij had racistische motieven en verontschuldigt zich bij de blanke cassiere aan het eind.
Echt, zo bizar hij parkeert zn auto, stapt uit en knalt direct op het parkeerterrein al meteen mensen neer.

Wanneer gaan die Amerikanen nou eens wapens verbannen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:20

Onali schreef:
Zag net via 9gag de livestream van die schutter in Buffelo gister.
Zo bizar :oo

Hij had racistische motieven en verontschuldigt zich bij de blanke cassiere aan het eind.
Echt, zo bizar hij parkeert zn auto, stapt uit en knalt direct op het parkeerterrein al meteen mensen neer.

Wanneer gaan die Amerikanen nou eens wapens verbannen.

Hoe goed is het in beeld? Is het vanuit hem gefilmd want hij streamde het toch?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:42

Ja hij heeft een camera op zijn hoofd.
Je ziet geen bloed, wel mensen die neervallen.
Het is in 1 minuut absurd veel mensen, stapt half uit zijn auto en schiet meteen 3 mensen neer die buiten staan. Binnen zie je mensen al gebukt staan/ liggen, die schiet hij. Hij herlaad en schiet iemand voor de tweede keer, ditmaal in haar hoofd.
Dan begint het filmpje te bufferen en wordt het beeld slechter terwijl hij op iemand anders mikt.

Hij draait naar de kassa's, daar ligt een blank persoon, zegt hij Oh sorry.
Filmpje stopt.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:55

Onali schreef:
Ja hij heeft een camera op zijn hoofd.
Je ziet geen bloed, wel mensen die neervallen.
Het is in 1 minuut absurd veel mensen, stapt half uit zijn auto en schiet meteen 3 mensen neer die buiten staan. Binnen zie je mensen al gebukt staan/ liggen, die schiet hij. Hij herlaad en schiet iemand voor de tweede keer, ditmaal in haar hoofd.
Dan begint het filmpje te bufferen en wordt het beeld slechter terwijl hij op iemand anders mikt.

Hij draait naar de kassa's, daar ligt een blank persoon, zegt hij Oh sorry.
Filmpje stopt.

Te bizar voor woorden!

Ik reageer niet vaak maar Hoe kan iemand dit in koele bloeden doen. Wat beweegt zo iemand?

Overigens denk ik dat wapens verbieden niet gaat helpen. Het maakt het voor de dader wellicht makkelijker. Maar iemand die het wil doen doet het toch wel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:00

Ik denk wel dat hoe makkelijker het is om aan wapens te komen hoe groter de kans dat er iemand beschoten wordt je leest ook vrij regelmatig over iemand die een ander per ongeluk heeft geschoten en soms ook kinderen. En met een schietwapen kun je wel snel veel mensen tegelijk van het leven beroven.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:35

moonsparkle schreef:
Ik denk wel dat hoe makkelijker het is om aan wapens te komen hoe groter de kans dat er iemand beschoten wordt je leest ook vrij regelmatig over iemand die een ander per ongeluk heeft geschoten en soms ook kinderen. En met een schietwapen kun je wel snel veel mensen tegelijk van het leven beroven.

Wbt perongeluk wel ja. Maar denk dat er dan ook strengere regels moeten komen. Hier in NL is de regels dat munitie mag niet bij het wapen in de buurt liggen.

Maar hoe makkelijk is het ook hier om aan een (vuur)wapen te komen? Als het iets met voorbedachte raden is denk ik dat het niet meer uitmaakt of je wel of niet een wapen mag hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:45

Je moet hier wel meer moeite doen om er 1 kopen.
Geen idee wat ze kosten, maar in Amerika koop je handwapens gewoon bij de Walmart.