Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:14

Ik werk in een UMC, niet directe patiëntenzorg. Mijn direct leidinggevende heeft voor ons team een diensttelefoon gekocht waarmee het plan is dat deze rond zal gaan in het team en dat als er calamiteiten zijn (koelkast/vriezer te warm, storingen van apparatuur, e.d.) dat één persoon er die week verantwoordelijk voor is.

Vanwege verscheidene redenen wil ik eigenlijk helemaal geen bereikbaarheidsdiensten. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Palmera

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:20

Is het niet part of the job? En hoe groot is het team? Als dat 20 man is valt het misschien nog te overzien? En hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk zou moeten opdraven in die week?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:23

Bij de technische dienst in de ziekenhuizen waar ik werkte hoorde dat er inderdaad bij.
Maar dan is het idd vooraf bekend.
Die hadden dan ook de diensttelefoon bij zich.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:48

Bij mijn man is dat ook gewoon onderdeel van zijn werk. Er is geen roulatieschema, wel eerste/tweede bereikbaarheid. Uiteindelijk gaat het om 1 of 2 telefoontjes per jaar en vrijwel nooit om problemen oplossen. De meeste issues zijn tijdens werktijd en is men er toch en wordt er dus niet gebeld naar een noodnummer.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:07

Bedankt voor jullie antwoorden!

Palmera schreef:
Is het niet part of the job? En hoe groot is het team? Als dat 20 man is valt het misschien nog te overzien? En hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk zou moeten opdraven in die week?

Nee, ik zou zeker niet zeggen dat het part of the job is. Was ook niet een van de afspraken die bij mijn aanstelling (iets meer dan een jaar geleden) besproken is.

DuoPenotti schreef:
Bij de technische dienst in de ziekenhuizen waar ik werkte hoorde dat er inderdaad bij.
Maar dan is het idd vooraf bekend.
Die hadden dan ook de diensttelefoon bij zich.

Wij zijn geen technische dienst. Ik kan niet te veel uitweiden in verband met herkenbaarheid, maar ons team, bestaande uit biologen, 'maakt' een levend medicijn.

Hilli schreef:
Bij mijn man is dat ook gewoon onderdeel van zijn werk. Er is geen roulatieschema, wel eerste/tweede bereikbaarheid. Uiteindelijk gaat het om 1 of 2 telefoontjes per jaar en vrijwel nooit om problemen oplossen. De meeste issues zijn tijdens werktijd en is men er toch en wordt er dus niet gebeld naar een noodnummer.

De hoeveelheid telefoontjes is op dit moment nog niet in te schatten. De teamleider heeft besloten dat met de verhuizing van onze productielocatie hij meer in eigen hand wil nemen. Maar de locatie waar wij naar toe gaan is op dit moment zeker nog niet klaar met kinderziektes. Ik verwacht dan ook dat zeker de eerste maand(en) er echt nog wel veel SMS'jes/telefoonjes zullen zijn.

Aanvullende info: het team bestaat uit minder minder dan 10 personen. Ik weet dat minimaal één persoon al eerder bezwaar heeft gegeven tegen een diensttelefoon. Ik verwacht dat mede om die reden het nu meer als mededeling is gegeven dan als vraag ("we krijgen een diensttelefoon" versus "willen we een diensttelefoon?")

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:53

Staat er iets over in je contact?
Ik verwacht dat als er niets over in je contact staat én er niets over afgesproken is eerder, je best kunt aangeven dit niet te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:41

En wat zijn de verwachtingen? Dat je bereikbaar bent? Dat je erheen gaat? Wat als je niet opneemt? Krijg je een wachtvergoeding? Bonus als je iets oplost?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:52

Steeph schreef:
Ik werk in een UMC, niet directe patiëntenzorg. Mijn direct leidinggevende heeft voor ons team een diensttelefoon gekocht waarmee het plan is dat deze rond zal gaan in het team en dat als er calamiteiten zijn (koelkast/vriezer te warm, storingen van apparatuur, e.d.) dat één persoon er die week verantwoordelijk voor is.

Vanwege verscheidene redenen wil ik eigenlijk helemaal geen bereikbaarheidsdiensten. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Ik draai regelmatig consignatiediensten voor mijn werk. Ik ben logistics planner op een kaasfabriek en zorg er dus voor dat de hele boel draait. In een week wordt ik soms 0 keer gebeld, soms 20 keer... Bijna nooit 's nachts, maar ook dat hoort erbij.

Ik krijg hier gewoon voor betaald, op CAO basis:
Citaat:
Als je als full- of parttimer voor minimaal 4 uur geconsigneerd
bent, betaalt je werkgever je per uur:
- Op maandag tot en met vrijdag een vergoeding van 4,8%
van je functiesalaris per uur;
- Op zaterdag, zondag en een feestdag een vergoeding van
13,5% van je functiesalaris per uur

Op maandag t/m vrijdag heb ik dus 124 uur consignatietoeslag, en in het weekend 48 uur toeslag.
Daarnaast doe ik in het weekend beide dagen nog wat werk waar m'n laptop echt voor aan moet, max 2 uur per dag (250%) en mag ik voor elke keer dat ik word gebeld en de laptop aan moet zetten een uur schrijven (doordeweeks 100% in het weekend 250%).

De ene consignatie week (eens per 6 weken maar) is de andere niet, dat toont zich ook in het uitbetaald salaris...

In onze CAO staat nergens dat er een verplichting is, volgens mij mag je bij ons ook gerust afzien van consignatie. Maar dat doen wij toch niet, de financiële bijkomstigheid á ongeveer 250-300 euro (zonder ook nog maar iets te hebben uitgevoerd!) is erg prettig voor dat beetje werk dat je moet doen en daarnaast willen wij de wrijving van collega's onderling gewoon voorkomen.
We gaan er overigens heel chill mee om, zo werd ik gisteren nog door mijn collega gebeld die geconsigneerd was met een vraag over mijn werk en kon ik hem mooi weer op weg helpen. Gebeurt heel veel bij ons. Samen sta je sterk is ons motto een beetje.

Kijk gewoon in je CAO wat de voorwaarden zijn en als je het echt niet wilt, bespreek dan met je leidinggevende dat dit klusje niet voor jou gaat zijn maar voor de rest van je collega's.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:01

De interessante vraag is dan inderdaad: joh, krijgen we dat ook betaald? Is dat geen wijziging van de arbeidsvoorwaarden? Had dat niet langs de OR gemoeten? Is dit eigenlijk geen overheveling van technische verantwoordelijkheden naar niet-technische staf, en moet je dat willen?

Ik zou eens bellen met de OR.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:52

Ik ben altijd bang dat als ik de kaasschaaf op het aanrecht laat liggen, de kat er aan zal likken en dan zijn tongetje er af snijd :')

Is dat een reële angst?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:55

Katten kennende: ja

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:10

Waar je het beste je tuintegels mee schoon kan maken, wat ook nog het meest milieuvriendelijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:11

Meliaforever schreef:
Waar je het beste je tuintegels mee schoon kan maken, wat ook nog het meest milieuvriendelijk is..
Een hogedrukspuit?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:12

Mkango schreef:
Meliaforever schreef:
Een hogedrukspuit?

Ja die heb ik, maar op sommige plekken is de aanslag nogal hardnekkig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:27

Nadeel van hoge drukspuit is ook dat je de tegels meer poreus maakt.
Dat merken wij hier nu, sneller groen dan eerst.
Ook omdat we het zo natuurvriendelijk en ook veilig voor de honden wilde doen.

Dus ik lees graag even mee Melia :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:28

Groene zeep

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:31

Wachten tot de zon er op schijnt dan gaat het vanzelf weg {:}

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:31

Helpt sprayen met azijn niet met groene aanslag?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:32

fleurtjeuh schreef:

Azijn is heel slecht voor het bodemleven en wordt absoluut afgeraden om t gebruiken in de tuin

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:32

Amber_anne schreef:
fleurtjeuh schreef:

Azijn is heel slecht voor het bodemleven en wordt absoluut afgeraden om t gebruiken in de tuin

Helder, duidelijk! Geen optie dus

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:34

Nou wil ik eigenlijk ook geen bodemleven onder mijn terras... O:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:38

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:42

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:50

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:58

Prrrr schreef:
Nou wil ik eigenlijk ook geen bodemleven onder mijn terras... O:)

Maar wel in de rest van je tuin en azijn heeft, net als andere vloeistoffen, de vervelende gewoonte uit te spoelen. Dus beter geen azijn (en ook geen zout, want met een regenbui spoelt ook dat natuurlijk gewoon uit). Wat dan geen antwoord is op de vraag wat dan wel, maar dat weet ik ook niet. Bijhouden is denk ik het allerbeste....