Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:25

Die reacties komen naar aanleiding van mijn post. Dus een rare reactie vind ik her niet. Dat het leed van deze ouderen er niet mag zijn vind ik vreemd. Maar goed ouderen dementie vind ik sowieso nogal een heftige.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:27

Dat hoop ik ook dat die angst weg zal gaan en ze weer durven gaan leven. Media speelt toch wel een grote rol in het, soms onterecht, creëren van deze angst. Ik hoop dat ze na volledige vaccinatie toch eea gaan relativeren. Dat ze zo goed als mogelijk beschermd zijn en risico’s altijd al bij het leven hebben gehoord. Dat we veelal deze risico’s geaccepteerd hebben of er zelfs nooit bij stil stonden.

Ik hoop echt dat we terug gaan naar normaal. Ik weet niet waar ik wel of niet aan zou kunnen wennen. Die testmaatschappij, testen bij iedere verkoudheid of zelfs loopneus zie ik niet zitten. Maar ook privé van vrienden en familie afstand houden, streng advies tot beperken bezoek tot max. … personen, de gevoelsmatige “dreiging” komt er weer een avondklok, beperkingen binnen de horeca.
Voor mij zijn het allemaal dingen waar ik niet aan wil en kan wennen. Gelukkig heb je veel dingen hiervan nog enigszins zelf in de hand en kun je gewoon beslissen je er niet aan te houden.

Net als dat ik nu in een regio zit waar iedereen gevaccineerd kan zijn en niemand om mij heen eigenlijk buiten de regio komt. Iedereen om me heen (die dat wilde) is ook daadwerkelijk 2 keer gevaccineerd, op < 18 jr na. Dan zie je gewoon de afstand gelijk verdwijnen tussen vrienden en familie, als dat al niet zo was. Begrijpelijk en menselijk.

Afstand houden van vreemden zou ik geen moeite mee hebben, mits dit een gevoelsmatig iets wordt en niet steeds de krampachtige inschatting of het wel 1,5 m is.

Maar verder gewoon graag terug naar normaal. Het liefst zodra de laatste persoon die dit wilde volledig gevaccineerd is + 1 week zodat dat vaccin werkt. En dan gewoon acceptatie dat het leven niet altijd maakbaar en volledig stuurbaar is. Kwaliteit is soms veel belangrijker dan kwantiteit.

Laatst een mooi artikel dat liet zien dat jezelf zo goed als mogelijk beschermen tegen alle virussen door afstand te houden, mondkapjes te dragen, weinig mensen te ontmoeten, handen te desinfecteren enz. ook echt een flinke keerzijde heeft. We bouwen nu veel minder of geen immuniteit op, houden ons immuunsysteem niet voldoende meer op peil. De IC’s die nu vol liggen met kinderen met RS virus is hier een heel goed voorbeeld van. Kinderen hebben de kans niet gekregen hun immuniteit op peil te houden, moeders gaven nu ineens veel minder antistoffen door aan hun baby’s via moedermelk.
De verwachting is dat er een flinke (buikgriep)golf zal komen. Ik vind het jammer dat hier voor mijn gevoel niets mee gedaan wordt door oa het OMT.

Ik zie het niet zitten om straks bij elke virus dat er is te moeten isoleren, testen, je aan maatregelen houden. Dat zou ik persoonlijk geen leven vinden.

Keihard gezegd … al de overstromingen, bosbranden enz. is voor mij ook een teken dat de aarde steeds verder achteruit gaat. Hoe hard ook, het is nodig dat mensen overlijden. Als iedereen 100 wordt gaan we gewoon een probleem krijgen. Al zou ik individueel iedereen op een gezonde fitte manier die leeftijd wensen. Maar de dood hoort bij het leven. Risico’s horen bij het leven.

En zodra iedereen volledig gevaccineerd kan zijn en de meesten een besmetting prima kunnen handelen, vind ik het een zeer aanvaardbaar “risico” om alles los te laten en hiermee nog wat extra immuniteit op te gaan bouwen. Mensen zijn individueel altijd vrij om bepaalde persoonlijke maatregelen te treffen, maar ze zouden niet meer opgelegd moeten worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:27

MarlindeRooz schreef:
bigone schreef:
Pest is tegenwoordig goed te behandelen wanneer je er op tijd bij bent.

Schijnt dat veel mensen in Amerika niet eens de ambulance durven te bellen in verband met de enorm hoge kosten. Mogen we toch blij zijn hier te wonen.

Dit ja. Heel blij dat we aan deze kant van de plas wonen.
Ik zag gister nog een reportage over de waterproblematiek door verouderde infrastructuur in de usa.
In Mississippi zitten mensen soms een maand zonder water uit de kraan. Al jarenlang. Kan ik mij nog niet beginnen inbeelden hoe dit moet zijn. :x

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:30

Ik reageer globaal op een aantal post van mensen in het algemeen.
En grappig dat je na jouw reactie nu uit mijn post haalt dat het leed van ouderen er niet mag zijn.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:31

Vayo, helemaal eens met jouw post!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:36

Needje schreef:
Ik reageer globaal op een aantal post van mensen in het algemeen.
En grappig dat je na jouw reactie nu uit mijn post haalt dat het leed van ouderen er niet mag zijn.

Ook dit was een algemene reactie. Jij reageert met die opmerking :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:38

Ook helemaal met vayo eens.
Op het moment dat iedereen de kans heeft gehad om de 2e prik te halen mag het van mij ook los gelaten worden.
We kunnen dit niet zo blijven doen.
Ik was zeker boos toen het een poos terug al los gelaten werd, toen wisten ze dat het nog niet kon, dat is gewoon oerstom.
Maar als nu iedereen die wil de prik heeft gehad, weer terug naar het gewone leven.

En ik heb wel moeite met de gedachte dat als bewust ongevaccineerde mensen toch de zorg en de ic's weer op eisen (hopelijk gebeurt het niet maar als) dat er niet teveel gewone zorg stop gezet mag worden.
Geen idee hoe dat op te lossen, maar heb wel moeite met die gedachte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:50

De arts op de HAP zei ook dat het tijd werd om corona los te laten. Ik hoop ook dat we straks wel weer meer kunnen doen, al kunnen we heel veel nu.
Wij als gevaccineerden mogen niet de dupe worden van de ongevaccineerden vind ik.
Corona zal altijd een deel blijven van ons leven, we moeten er mee dealen net zoals met de griep.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:58

Goede post Vayo! Hij is alleen een beetje dubbel: enerzijds moeten we op een bepaald moment accepteren dat Covid er is en ermee leven, anderzijds hoop je dat het OMT waarschuwt voor de buikgriep. In die zin ben ik het eens met het deel dat covid erbij zal gaan horen en niet alles planbaar is, en dat vind ik ook van andere ziektes die straks wellicht weer oplaaien. Heel vervelend als je het krijgt, but thats life net zoals voor covid. Pas als het een impact zal hebben op de maatschappij zoals langdurig ziekteverzuim, overbelasting van de zorg etc vind ik dat er naar de overheid gekeken kan worden/waarschuwingen uit moeten gaan/maatregelen ed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:01

XladyX schreef:
Goede post Vayo! Hij is alleen een beetje dubbel: enerzijds moeten we op een bepaald moment accepteren dat Covid er is en ermee leven, anderzijds hoop je dat het OMT waarschuwt voor de buikgriep. In die zin ben ik het eens met het deel dat covid erbij zal gaan horen en niet alles planbaar is, en dat vind ik ook van andere ziektes die straks wellicht weer oplaaien. Heel vervelend als je het krijgt, but thats life net zoals voor covid. Pas als het een impact zal hebben op de maatschappij zoals langdurig ziekteverzuim, overbelasting van de zorg etc vind ik dat er naar de overheid gekeken kan worden/waarschuwingen uit moeten gaan/maatregelen ed.

Waarschuwen voor buikgriep lijkt mij altijd goed :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:07

Needje schreef:
Als ik dit topic zo lees zijn het imo niet alleen ouderen die in angst leven of het nieuws niet kunnen filteren. Zitten hier toch ook wel mensen die echt alleen al het negatieve opslurpen.

Ángst? Nah, voorzichtig :P

Iederaan hier op straat met masker and oeioeioei; stijgende besmettingen ook al is er niet meer druk op de gezondheidszorg*. Ik werd vanmorgen op straat zelfs aangesproken op het niet dragen van een masker. Vanaf de óverkant van de straat. Heel triest want het is voor wie het betreft vervelende angstpsychose, doch ik kon desondanks alleen maar lachen.
* Goéd nieuws ipv slecht :)*

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:13

We zijn het niet vaak eens maar hier ben ik het dan wel weer mee eens. Welke groep dan ook, de mensen die in extreme angst leven krijgen het nu echt heel zwaar.
Dat heeft ook niet meer te maken met logisch beredeneren maar wel met de realiteit verliezen.
En vooral ook zelf alleen eigen gelijk zien. Natuurlijk mag je zelf keuzes maken maar je kan een ander, zeker jou zelf bedachte eigen keuzes, niet opleggen. Dan krijg je dus ruzie bij de kassa omdat jij het eigen vak niet meer voldoende vindt maar hier je eigen regels voor bedenkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:22

“Wij gevaccineerden” mogen geen last hebben van ongevaccineerden… :x

Over polarisatie gesproken…

Zolang je je in een maatschappij begeeft heb je altijd “last” van anderen. Door mensen die onterecht de verzekering aanspreken stijgt ieders premie, doordat onze opa’s en oma’s ouder worden hebben wij minder pensioen, doordat anderen een ongezonde levensstijl hebben stijgt de zorgpremie etc.

Denken dat je het recht hebt geen “last” te hebben van een ander, omdat je een bepaalde keuze hebt gemaakt. Zum kotsen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:23

Het is in Nederland ook niet echt aan de orde omdat de vaccinatie bereidheid juist wel hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:23

996981 schreef:
“Wij gevaccineerden” mogen geen last hebben van ongevaccineerden… :x

Over polarisatie gesproken…

Zolang je je in een maatschappij begeeft heb je altijd “last” van anderen. Door mensen die onterecht de verzekering aanspreken stijgt ieders premie, doordat onze opa’s en oma’s ouder worden hebben wij minder pensioen, doordat anderen een ongezonde levensstijl hebben stijgt de zorgpremie etc.

Denken dat je het recht hebt geen “last” te hebben van een ander, omdat je een bepaalde keuze hebt gemaakt. Zum kotsen

Eens, vind het geen handige opmerking :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:38

Ze zegt "de dupe".. dat is iets anders dan 'last'.. Als je dan quote, moet je het wel goed doen en niet nog even een draai eraan geven :)

Ik kan me voorstellen dat het leven niet op slot kan blijven voor de mensen die niet gevaccineerd zijn, dit is al vaker aangegeven en ik zie niet dat die uitspraak nu ineens raar is... ?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:41

Needje schreef:
Als ik dit topic zo lees zijn het imo niet alleen ouderen die in angst leven of het nieuws niet kunnen filteren. Zitten hier toch ook wel mensen die echt alleen al het negatieve opslurpen.

Zijn er maar een paar toch?
We hebben het in dit topic natuurlijk ook over corona en niet zoveel over wat we de rest van de dag doen, of aan ons hoofd hebben.
Dit is al sinds het begin mijn to go topic over Corona.
Dus mijn negativiteit over Corona en wat er gebeurd deel ik hier, maar dat is hoogstens een paar minuten per dag, en was de eerste maanden zelfs een beetje therapeutisch.

ik vermoed dat dat voor meer mensen hier geldt. En dat we de rest van de dag gewoon "lekker" aan het werk zijn, met onze paarden bezig of anderszins gewoon leven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:41

Cer schreef:
Ze zegt "de dupe".. dat is iets anders dan 'last'.. Als je dan quote, moet je het wel goed doen en niet nog even een draai eraan geven :)

Ik kan me voorstellen dat het leven niet op slot kan blijven voor de mensen die niet gevaccineerd zijn, dit is al vaker aangegeven en ik zie niet dat die uitspraak nu ineens raar is... ?

Dan vervang je alle keren dat ik last schrijf ook door de dupe zijn. Maakt geen enkel verschil….
De dupe ergens van zijn betekent dat je nadelige gevolgen ondervindt. Je hebt er dus last van

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:47

Ik vind "dupe" echt anders klinken dan "last" ..
Maar, als ik dan de Van Dale even pak, dan vind ik 'last' (als in belemmeren) een prima bewoording. Als niet gevaccineerden zorgen voor belemmeringen, dan is dat wel zuur.

Dupe staat voor 'bedrogen / slachtoffer'.. en dat kan in deze niet echt.. dus die optie vervalt :)

Maar hoezo zou je niet mogen zeggen dat je er geen nadelige gevolgen van ondervindt? Als er een groep mensen is die zich niet wil laten vaccineren, waardoor er zaken nog langer niet door kunnen gaan (en er inkomsten gemist worden bijvoorbeeld) dan is dat toch nadelig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:48

Cer schreef:

"Wij als gevaccineerden" vind ik anders behoorlijk arrogant en weinig verdraagzaam overkomen. Nergens voor nodig om je zo uit te drukken :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:54

Dat is dan de frasering die je stoort?
Want "mensen die gevaccineerd zijn.." had wel gekund?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:56

Precies. Ik heb nergens het woord last in mijn genomen.
Als de vaccinatiebereidheid zodanig laag is dat er straks weer maatregelen nodig zijn... daar pas ik voor.

En ik ben echt niet de enige dan

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:57

Ik vind het lastige vooral hierin dat er vanuit gegaan wordt dat 'de ongevaccineerden' alle zorg zullen overbelasten.

Dat hoeft dus echt niet zo te zijn, echt niet 100% van alle mensen die niet gevaccineerd zijn komen in het ziekenhuis terecht. Daarnaast komen ook mensen in het ziekenhuis terecht die volledig gevaccineerd zijn (en gedeeltelijk gevaccineerd, op dit moment).
Dat zal niet weg gaan.

Ik heb hier vooral moeite mee omdat ondertussen toch echt duidelijk is dat je corona nog gewoon kunt verspreiden. Ik ben echt geen anti vaxxer, totaal niet, ben zelf op de HPV vaccinatie na volledig gevaccineerd, maar het moet wel rationeel blijven. Vaccineren doe je allereerst voor jezelf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:59

Cer schreef:
Dat is dan de frasering die je stoort?
Want "mensen die gevaccineerd zijn.." had wel gekund?

Nee, het gaat om de polariserende werking van zulke opmerkingen. We hebben als maatschappij nog steeds collectief de taak om zo goed mogelijk met Corona om te gaan. Gevaccineerd of niet, we zijn 1 maatschappij met dezelfde rechten en plichten.

Daarnaast kun je niet eens hard maken dat ongevaccineerden reden zijn voor eventuele maatregelen. We weten immers niet hoe de vlag ervoor zou hangen als wel iedereen zich laat vaccineren (kijk naar IJsland). Ongevaccineerden min of meer verantwoordelijk houden voor eventuele maatregelen gaat in mijn ogen echt veel te ver. Het zijn immers juist de gevaccineerden die “privileges” hebben waardoor zij minder vaak getest hoeven worden. Juist in die groep glipt een besmetting er dus sneller door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:59

De hele post van Purny is gewoon arrogant en zaait alleen maar verdeeldheid, of het dan komt door het woordje last of dupe of door frasering boeit niet :roll:
Zoals 996981 ook aangeeft, het hele zorgstelsel zit in elkaar dat we premie betalen voor ziektes van anderen, gaan we dan nu ineens moeilijk doen over een klein deel dat niet wil vaccineren? Als ik het me goed herinneren heeft Purny een wajong, betalen we ook allemaal aan mee. Anderen roken en weer anderen zijn veelste dik. Is al jaren zo en zo werkt het systeem, ga dan niet nu ineens moeilijk doen over niet gevaccineerden.