Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:54

Dat vanaf het hek zelf naar binnen laten lopen vinden de meeste ouders hier ook ideaal. Dat doen de kinderen veel makkelijker dan dat getrut dat je met zijn allen op dat gangetje bij die jassenkast staat en je kind naar binnen moet zien te krijgen.... nu kunnen ze zó doorlopen en via de grote openslaande deuren hun klas in en dan zelf de hele zooi weghangen en zetten +:)+

Hoop echt dat ze dat er in houden en vele ouders met mij :j

Het is wel belangrijk merk ik, dat er dan wel juf / hulp bij het hek staat om het spul even op te vangen op het schoolplein zeg maar zodat ze niet zelf van hun wegbrenger, naar de klas hoeven te lopen maar er een soort "begeleide slurf" is en ze echt naar iemand toe lopen in plaats van alleen maar van iemand weg lopen, het zijn wel kleuters ;)

Gezamelijk eten op school deden ze toch al, dat was 1 van de redenen waarom we voor deze school gekozen hebben. Goed voor het groepsgevoel en véél rustiger voor zowel kinderen als ouders dan dat tussen de middag snel-snel even naar huis. En nu zijn ze ook lekker vroeg klaar en kan je ze om kwart voor 3 alweer halen. Dan heb je tenminste nog wat aan je middag +:)+

Voordeel van Corona is dat er nu geen ouders meer in de school mogen komen dus de overblijfdiensten voor ouders zijn vervallen :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:03

Hier haat ik het afzetten aan het hek op straat. Niets contact met leerkracht, ze moeten nog over de lagere schoolspeelplaats voor ze op hun eigen speelplaats zijn. En dan moeten ze nog naar hun eigen klas gaan als de bel gaat.
Zie Finn de 1ste schooldag daar al staan met zijn boekentas, tas met reservekleren,tas met dekentje en pampers , nog niet eens wetend wat er gebeurd en waar hij naartoe moet.

Nee, zou het niet fijn vinden, niet voor hem en niet voor mij.
Hopelijk maken ze uitzondering voor de 2.5 jarige die juist starten. Al geven ze de 4 leefgroepen een eigen uur voor de 1ste dag, allemaal ok.
Normaal zou het kennismaking zijn komende donderdag, als dat ook wegvalt dan is er helemaal geen contact geweest.

Heb deze school juist gekozen voor het warm persoonlijk contact, als men dit zo gaat houden permanent zal het een andere school worden peins ik.

verootjoo

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:06

Hier werden ze bij het hek wel opgehaald door de juf. Je moest ze bij het hek aan de juf geven en als alle kinderen er waren dan gingen ze met z’n allen naar binnen.
Niet zomaar aan hun lot overlaten idd nee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:09

Is dat dan geen chaos als alle kinderen van de kleuterschool daar moeten wachten bij hun juf , niet iedereen komt hun kind toch op hetzelfde uur naar school brengen, moeten ze dan allemaal wachten? Is hier geen plaats voor, door datzelfde hek moet ook de lagere school kinderen.

In juni als de school juist terug open waren had ieder jaar een uur gekregen wanneer ze hun kind mogen brengen, er was ook geen voor bewaking.
Dat is ok voor korte periode maar als je moet gaan werken, ik moet bv om 8.30u starten en heb nog halfuur reistijd, oudste zou ik om 8.30u mogen brengen, jongste half uur later.
Als dat permanent wordt dan hebben veel ouders een probleem.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 20-08-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:12

Jawel, ze moeten er hier allemaal om half 9 zijn en je mag ze brengen vanaf tien voor half 9.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:18

Hebbzn jullie geen voorbewaking dan? Hier is het voorbewaking vanaf 7u tot 8.10u en vanaf 8.10u staan er 2 juffen op de speelplaats en mag je je kind brengen.

Hier dus vingers kruisen dat het wordt zoals ze het gezegt hebben op het einde van het schooljaar dat het terug de normale werking is. Dan mag ik de jongste nog 2 weken tot in/ aan de klas brengen en daarna aan de poort van de kleuterspeelplaats afzetten met grote broer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:25

Nee het is geen kinderdagverblijf, het is een basisschool.
Misschien zit dat bij jullie in 1, want hier gaan ze ook niet met 2,5 naar school maar met 4jaar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:38

Onze school is geen kinderdagverblijf maar houd wel rekening met werkende ouders die niet pas om 8.30u kunnen vertrekken of om 15.30u al aan de poort kunnen staan. Dus er is voor en nabewaking voor zowel kleuter als lagere school en om 8.10u kan je je kind brengen. Voor en na bewaking is betalend, vanaf 8.10u niet meer.

Hier start kleuterschool vanaf 2.5 jaar,als hij 4 was had ik er minder problemen mee gehad waarschijnlijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:44

Dochter gaat naar groep 7. Dus zo spannend is het allemaal niet meer. Wel gaan ze na de vakantie naar een nieuw gebouw. Zegt ze, mama loop je mee want ik weet de weg niet straks. Ja duh, ik toch ook niet (buiten dat, mee naar binnen mag niet) :') wel ideaal dat ze weer terug verhuizen naar de oude locatie met een nieuw gebouw. Ze hoeft straks alleen maar over te steken weer. En stiekem heb ik de hoop dat bij een gloednieuw gebouw de ventilatie goed op orde is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:08

Hier liggen de kleuterlokalen vooraan in het gebouw. Je hebt een zeer rustige straat, parkeerplaatsen, groenstrookje, stoep, heg. En aan de andere kant van de heg nog precies een looppad tussen heg en de 2 kleuterklassen + buitenspeelgoedhok.

Je loopt dus over de stoep naar het hek, en daar staat iemand om even goedemorgen te zeggen zodat kind gelijk "contact met school" heeft zeg maar :) Dan lopen ze zelf tussen heg en gevel van de school, naar de wijd open buitendeuren van hun lokaal, waar de juf dan is. Het zijn 2 lokalen, dus 2 juffen, en meestal loopt er ook nog wel een hele leuke hulpjuf bij rond zodat er vrijwel altijd iemand bij de buitendeuren de kinderen "opvangt".

En je kan zelf natuurlijk ook nog even aan de stoepkant van de heg meelopen als het een beetje lastig gaat. Maar idealiter zien ze al een vriendje en lopen daar samen mee op de klas in :)

Ik zou dat gewoon echt niet gedaan hebben, kind met 2,5 naar school en al helemaal niet op die manier van afgeven bij een hekje.... Hier ging hij toen net beginnen met hooguit eens per week een ochtendje naar de peutergroep... dan bleef ik er nog even bij zodat hij rustig een beetje ondergedompeld kon worden in fijn daar bezig zijn en juf het contact over kon nemen voordat ik weg ging.Het is bij ochtendje gebleven tot hij met ruim 4 naar de basisschool ging. Eerder was hij daar gewoon echt niet aan toe. Ging wel vrijwel elke week een dag naar opa & oma en ook nog een dag naar andere oma om lekker met zijn nichtjes te spelen, dus ik vond het wel zat zo :)

Echt een geluk dat die eerste "schoolse" ervaringen niet tijdens Corona-tijden waren en ik benijd ouders wiens kinderen nu voor het eerst gaan beginnen ook echt niet, waardeloos lijkt me dat :(:) Kinderen moeten dan echt wel heel fijn opgevangen worden wil dat werken met wat minder makkelijke kinderen....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:15

Bij onze dochter op school worden kleuters en groep 3 en 4 op het schoolplein opgevangen door de leerkracht. Als ouder geef je je kind dus over aan de juf/meester. Dus dat momentje van afscheid nemen, knuffel en dan hup naar de juf is er dan ook :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:17

Hier een dochter die naar 2 VWO gaat dus ben benieuwd hoe het daar gaat. Voor nu nog niks gehoord over aanvullende maatregelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:18

dromertje2 schreef:
Onze school is geen kinderdagverblijf maar houd wel rekening met werkende ouders die niet pas om 8.30u kunnen vertrekken of om 15.30u al aan de poort kunnen staan. Dus er is voor en nabewaking voor zowel kleuter als lagere school en om 8.10u kan je je kind brengen. Voor en na bewaking is betalend, vanaf 8.10u niet meer.

Hier start kleuterschool vanaf 2.5 jaar,als hij 4 was had ik er minder problemen mee gehad waarschijnlijk

Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik hem gewoon nog niet brengen. Ze zijn met 2,5 toch niet leerplichtig neem ik aan?
Ik zou met 2,5 überhaupt geen kind 5 dagen wegbrengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:49

Het is in België natuurlijk wel gebruikelijk maar ik ben wel een type dat daar scheit aan heeft hoor als het te veel of te vroeg is voor mijn kind. Maargoed wij hebben het heel bewust zo ingericht dat we zelf er omheen kunnen werken en niet per-sé opvang nodig hebben en ik snap ook wel dat niet iedereen die mogelijkheid kan of wil creeëren waardoor je toch keuzes moet maken....

Dan moet je maar hopen dat je een geschikt plekje vindt dat heel specifiek bij de behoeftes van je kind past. Of dat je van die makkelijke kinderen hebt die alles wel prima vinden :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:53

dromertje2 schreef:
Hebbzn jullie geen voorbewaking dan? Hier is het voorbewaking vanaf 7u tot 8.10u en vanaf 8.10u staan er 2 juffen op de speelplaats en mag je je kind brengen.

Hier dus vingers kruisen dat het wordt zoals ze het gezegt hebben op het einde van het schooljaar dat het terug de normale werking is. Dan mag ik de jongste nog 2 weken tot in/ aan de klas brengen en daarna aan de poort van de kleuterspeelplaats afzetten met grote broer.

voorbewaking bestaat wel, dat noemen we vso, voorschoolse opvang. Maar dat is bij ons niet op de school zelf, maar in een gebouw een stukje verderop.. de kinderen worden daarvandaan om half negen door een begeleidster naar school gebracht. Het is ook hetzelfde voor de nso (naschoolse opvang).
Er worden kinderen van meerdere scholen samen opgevangen voor de werkende ouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:57

Hier zie je dat ook, je kan als ouder natuurlijk de voorschoolse en naschoolse opvang op verschillende manieren regelen maar hier is dan o.a. de optie om ze met een busje te laten brengen en halen. En dan breng en haal je ze zelf bij het gebouw van de BSO.

Hier zie je elke ochtend en middag dat busje wel staan :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:57

Suzanne F. schreef:
Hier een dochter die naar 2 VWO gaat dus ben benieuwd hoe het daar gaat. Voor nu nog niks gehoord over aanvullende maatregelen.

Die zullen er ook maar weinig zijn zolang er vanuit de regering geen gegeven worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:27

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Die zullen er ook maar weinig zijn zolang er vanuit de regering geen gegeven worden.

Dat verschilt dus per school.
Looproutes, afstand houden van de docenten, voor de lessen niet in de kantine mogen maar direct naar de les (inloop 8.15-8.30 bijv.) en handen ontsmetten zijn dingen die ik hier in het noorden veel hoor.
Onze leerlingen kregen de donderdag voor school begon hier een brief over.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:18

Kleuters worden hier door de juffen opgevangen op het schoolplein. Groep 3 t/m 6 gaan via de zij ingang zelfstandig naar binnen en groep 7 en 8 gaan via dezelfde ingang als de kleuters, maar dan dus zelfstandig.

Vind het ideaal zo. Scheelt enorm veel tijd, het afscheid is niet zo langdradig en voor de kinderen veel rustiger. Contactmomenten met de juf zijn er wel minder door, dat is dan wel een minpunt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:30

Bij ons kan je appen via Parro, lijkt me voor de leerkrachten ook veel rustiger dan 30 ouders aan je bureau die nog wat willen zeggen over hun kind als je met je les of pauze wil beginnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:31

Ja zoiets lijkt mij ook veel handiger. Ik mail de juf meestal gewoon als ik iets wil vragen of doorgeven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:36

Hier zitten ze gelukkig met niet zoveel in de klas, zeker bij de leefgroep niet. Daar starten ze rond de 13 en op het einde van t schooljaar met 20.
De oudste zal met 23 kinderen in de klas zitten.
Ik zal dan ouwerwets zijn maar ik apprecieer persoonlijk contact boven de computer. Was ook de rede van te kiezen voor deze school en bij normale gang van zaken maken ze daar ook tijd voor. Bij afzetten of ophalen, dat kan wel verschillen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:41

Tja persoonlijk contact is het fijnste, maar als je de juf een beetje kan ontlasten van allerlei ouders die aan haar staan te trekken (terwijl de kinderen dat ook al letterlijk doen tijdens het brengen / halen) dan is het alleen maar mooi meegenomen als je nog een andere mogelijkheid van communiceren hebt, toch :)

Er zijn toch zat zaken die je niet per-sé op dat moment hoeft te behandelen maar die je ook even via een berichtje door kan geven. Voor iedereen fijner als de juf tijdens brengen en halen dan haar aandacht aan de kinderen kan geven ipv aan de ouders :)

Na het moment van kiezen voor een school kunnen er sowieso zaken veranderen natuurlijk. Ik baal er ook van dat ze hier nu ineens gedeelde klassen hebben, in allebei de lokalen zit zowel een groep 1 als een groep 2 gemixt. Ik had veel liever in het ene lokaal een groep 1 en het andere lokaal een groep 2 gewild, zoals het ook was op het moment dat we de school gekozen hebben. Maarja het is niet anders. Deze school is ondanks dat nog steeds de beste keuze vinden we :)

Als je het bij een andere school beter kan vinden (ook met de overweging dat dingen kunnen veranderen) dan zou ik het zeker doen als ik jou was :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:51

Door de corona mogen er ook geen externen in het gebouw. Maakt passend onderwijs wel onmogelijk :(

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:54

Over dat afleveren op het schoolplein. Is toch net als vroegah?
Op de kleuterschool werden wij vroeger op het schoolplein afgeleverd en vanaf de eerste klas (groep 3) liepen gewoon zelfstandig (al dan niet met klasgenoten) naar school. Geloof dat mijn moeder alleen de eerste ochtend is meegelopen om de weg te wijzen.

Ik denk dat kinderen (en ouders) een stuk zelfstandiger worden, door deze manier van op school afzetten.
Denk dat het een stuk meer rust geeft in school.

Trouwens mijn kinderen gingen vanaf groep 3 vaak ook zelf naar school.
Bracht en haalde ze wel eens, maar dat was meer voor de gezelligheid.