Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:38

palousa_boy schreef:
Konijn versnijden is niet heel moeilijk, vooral even kijken waar je moet snijden om mooie stukken vlees te hebben.

Ik heb de voorpoten los, de borst (voor soep of jus), de rug met de "buik" er nog aan en de achterhand aan 1 stuk

Het villen doe ik ook al met haas, dat is geen probleem. Het probleem is een schattig konijntje doden en dat zo snel en diervriendelijk mogelijk te doen.

@DMH ken i k nog niet. Heb je een link naar het receptenboek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:32

YT vertelt je zat. Simpelste manier van wat ik zie is een soort haak waar je konijnennek inschuift, trekt aan de achterpoten (let op de hoek t.o.v. hoofd, filmpje zegt 45graden) en nek breekt.
Meerdere methodes worden getoont in dit filmpje (incl. zijn voorkeur en waarom) :
https://www.youtube.com/watch?v=iij-elY93ts
Voor het leeghalen/openen buikholte kom ik ook kleine snoeischaren tegen, dan prik je niet zo makkelijk iets stuk binnenin en komt alles er heel uit.
Fabrikant haak die gebruikt wordt :
https://theoriginalhopperpopper.com/Hopper_Popper/
Andere fabrikant van zo'n type haak :
https://rabbitwringer.com/index.html
Suggestie op deze site is dat je er ook kippen mee kan slachten.

Duurt hier nog even (konijnen zijn er nog niet en er moeten eerst zat andere dieren de vriezer in/opgegeten), maar dit zijn de opties waar ik ook naar zit te kijken hiervoor, volgens mij het simpelst en meest idiotproof als in kan niet misgaan.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:56

Ik heb van meerdere gehoord dat die whooper (denk dat het zo noemt?) goed werkt maar dat je wel bloeduitstortingen en kneuzingen in jou vlees vindt :) Je kan ook een schietmasker gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:08

DeMolenhoek schreef:
Ik heb van meerdere gehoord dat die whooper (denk dat het zo noemt?) goed werkt maar dat je wel bloeduitstortingen en kneuzingen in jou vlees vindt :) Je kan ook een schietmasker gebruiken.

Geeft man in het filmpje inderdaad aan, bloeduitstorting in de nek, maar hij voert die stukken aan zijn honden (kippen zou ook kunnen). Het is dus enkel een probleem als je er geen andere toepassing dan afvalbak voor hebt.
Schietmasker vraagt secuurder werken en dat kan lastig zijn (zenuwen van jezelf o.a., stilzitten van konijn is redelijk kritisch) Vandaar dat ik ook naar dit ding zit te kijken, plus dat een schietmasker opnieuw gespannen moet worden als je mis-schiet. Haak is altijd klaar voor gebruik en ophanghaak die er bij zit is ook handig voor schoonmaken, etc.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:10

In de nek zul je idd wel wat bloed vinden maar hier gaat die in de soep dus geen probleem.

Ik gaf ze vaak eerst nog even een kroel zodat ze wat ontspannen, hield ze aan de achterpoten omhoog, klap op de kop met een flinke stok en dan schoof ik ze nog met hun nek tussen de mestriek om hun nek te breken voor de zekerheid.

Dan zo snel mogelijk de kop eraf en bloed eruit

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:38

Wat een super tips en linkjes. Dank jullie wel! Harder zoeken naar een konijn dus :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:29

Een poosje terug hadden we het in dit topic over het looien van huiden. Ondertussen heb ik het geprobeerd :D. Met een geitenhuidje van Elise! Deze lag al een poosje in de vriezer en een poosje geleden had ik eindelijke de moed verzameld.

Dit is waar we mee begonnen. Eerst even goed uitgespoeld en daarna aan de slag gegaan met schoonmaken. Er zitten altijd nog wat restjes vet en vlees aan. Achteraf ben ik veel te precies geweest met schoonmaken en daardoor lang bezig geweest.
Afbeelding

Daarna wat vorm er in geprobeerd te brengen

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de vleeskant ingesmeerd met zout en 24 uur laten liggen. Daarna kort uitspoelen en een paar dagen in een waterbad met aluin en zout. Na het bad heb ik het huidje laten drogen. Ik had gelezen dat het goed is om de huid dan regelmatig wat op te blijven rekken. De eerste dagen bleef de huid best nat en heb ik weinig gedaan. Maar na een week werd hij wat droger en probeerde ik elke dag de huid even wat op te rekken. Als de huid helemaal droog is en je rekt het op dan barst deze open en word het leer helemaal wit. Bij het oprekken ben ik te veel bezig geweest met de buitenranden. Daardoor gingen de randen wat bobbelen. Het midden kreeg ik toen niet meer uitgerekt. We hebben de huid daarna maar even onder wat gewicht gelegd tegen het bobbelen. Hij is nog wat stug dus voor de volgende keer even wat andere dingen proberen. Maar voor nu ligt hij mooi op ons handgemaakte krukje in de woonkamer :)

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week gaan er 4 schapen naar de slager en ik heb van Elise nog een geitenhuidje liggen. Genoeg oefenmateriaal dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:07

Leuk! Ben benieuwd :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:23

Looien of eigenlijk pekelen van huiden op die manier moest toch veel langer dan een paar dagen? Was zo uit de yt filmpjes te zien 1 week zwakke oplossing, dan schoonmaken (moet daardoor makkelijk worden), dan 2 weken in dubbel zo sterke oplossing. Daarna drogen met oprekken tussendoor en als geheel droog en opgerekt napolijsten door snel heen en weer wrijven over een rugleuning bv. Ben je dus niet te snel geweest met het hele proces?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:30

Ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat werken.

Was trouwens nog een klein detail vergeten met het verhaal over het slachten van de konijnen..

Als ze dood zijn druk ik eerst de urine eruit zodat dat niet over het vlees kan lopen bij het openen van de buik of bij het leeghalen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:56

Oh wat gaaf Marlinde!!
Ziet er heel erg netjes uit!

Wij hebben in de zomer onze lammeren laten slachten en de huiden door iemand laten looien die vaak ook wild opzet. Hebben nog 1 huidje ervan over, die ligt bij de kleine in de box.
Maar dit lijkt mij ook echt gaaf om de volgende keer te proberen... Was het moeilijk om aan aluin te komen? Ruikt het nog sterk?

DeMolenhoek: wat zijn jullie goed bezig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:20

palousa_boy schreef:
Ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat werken.

Was trouwens nog een klein detail vergeten met het verhaal over het slachten van de konijnen..

Als ze dood zijn druk ik eerst de urine eruit zodat dat niet over het vlees kan lopen bij het openen van de buik of bij het leeghalen.

Bedankt voor de tip! Wij trekken de blaas meestal er gewoon uit :)

Lieke: Mag ik vragen wat dat ongeveer koste? Overweeg het om dat ook te doen :j

Even een algemene vraag: Wat betalen jullie ongeveer voor het slachten en versnijden van een schaap? Het is niet makkelijk om een slachter te vinden. Wij twijfelen om het thuis te laten doen, maar ik zie/hoor overal dat je het gecontroleerd 4 dagen moet versterven bij een constante temperatuur. Dat kunnen wij natuurlijk niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:42

Die van ons gaan straks allemaal naar dezelfde slagerij die is van de coöperatie waar we straks deel van uitmaken, daar betaal je x procent van de verkoopprijs. Als we volop draaien over een paar jaar zullen dat rond de 1000 lammeren zijn (worden er meer geboren maar een deel houden we zelf voor de verjonging van de kudde)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:15

Voor onze geit waren we in Kerkdriel 50 euro kwijt voor het slachten en uitbenen.

Bij wie had je de huiden laten looien Lieke?

Ik wil van de huid van onze Bertha een vloerkleed laten maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:10

tamary schreef:
Looien of eigenlijk pekelen van huiden op die manier moest toch veel langer dan een paar dagen? Was zo uit de yt filmpjes te zien 1 week zwakke oplossing, dan schoonmaken (moet daardoor makkelijk worden), dan 2 weken in dubbel zo sterke oplossing. Daarna drogen met oprekken tussendoor en als geheel droog en opgerekt napolijsten door snel heen en weer wrijven over een rugleuning bv. Ben je dus niet te snel geweest met het hele proces?

Alle filmpjes en bronnen die ik gevolg heb gaven dit process aan. Ik ben niks tegenkomen met verschillende oplossingen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:11

xXLiekeXx schreef:
Oh wat gaaf Marlinde!!
Ziet er heel erg netjes uit!

Wij hebben in de zomer onze lammeren laten slachten en de huiden door iemand laten looien die vaak ook wild opzet. Hebben nog 1 huidje ervan over, die ligt bij de kleine in de box.
Maar dit lijkt mij ook echt gaaf om de volgende keer te proberen... Was het moeilijk om aan aluin te komen? Ruikt het nog sterk?

DeMolenhoek: wat zijn jullie goed bezig!

Aluin heb ik inderdaad via internet besteld. Je ruikt het nu alleen nog alleen als je je neus erin steekt. Tijdens het opdrogen had het wel een geur. Maar dit was ook een bok dus hij had al een sterkere geur.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:13

Hoi Hoi,

Ik lees nog braaf mee hoor, maar ik kom even de kleine konijntjes showen. Ze zijn nu twee weken oud en ze beginnen echt rond te hobbelen nu <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook onze jumbo kwartels zijn ontzettend gegroeid en ze zijn nu 4,5 weken oud. We hebben ze gisteren met het lekkere weer in hun grotere buitenverblijf gezet. Deze heeft nog wel een warmtelamp in het nachthok zitten waar ze met veel liefde gebruik van maken als ze het koud krijgen. Onze hond Lucy wou wel even een hapje... uhm handje helpen met de verhuizing :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:01

Wat schattig <3 Hier zijn ze ook 2 weken maar ze blijven mooi in het nest. Het is nog te kou voor hun denk ik :D Ben benieuwd naar de gewichten van de jumbo kwartels. Twijfel om er ook enkele te houden :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:41

Met 8 weken zal het gewicht op circa 480 gram zitten :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:08

Ja die kwartels groeien zo enorm hard! Och die kleine konijntjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:17

Interessant! Dus op 8 weken zijn ze ook slachtklaar? :) Ga er eens wat houden nadat de kippen geslacht zijn.

Dit zijn onze baby’s <3

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:45

Sommige kwekers slachten ze al op 6 weken :j maar voor mij maken die extra twee weken voeren echt niet uit. Ik heb ze liever volgroeid op mijn bord :D

Ahhh! Hoeveel zijn het er? <3

Moonfight mooie hazen heb je! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:31

8 :D Interessant die kwartels! Wat voer je? Zondag of maandag komen de kuikens uit, dus eerst die opkweken. Daarna wil ik kwartels :D

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:56

Wij hebben de huiden door iemand laten looien die tussen Valkenswaard en Eersel zat. Ik weet echt niet meer welk plekje precies :+
Kostte 50,- per huid. In de winkel/op internet kun je schapenvachten, reeds gelooid, voor minder kopen. Maar goed, dan zijn ze niet van je eigen schapen en zo helpen we ook een ambacht in stand te houden in Nederland :)
Had toen ook al gevraagd of ie onze Bertha ook zou kunnen looien, maar hij gaf aan dat een koe te groot zou zijn.

Die kwartels zijn gaaf <3