wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:50

Daar ging mijn drinken :')

Wat er wel niet allemaal aangepraat word :x

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:35

Tiepfoudt schreef:
Kinke schreef:
de persoon die op WD die film promootte beweerde dat al die zielige koeien 2 kalfjes per jaar krijgen :D

Knappe koe die dat voor elkaar krijgt!

Oh nee, koeien krijgen altijd tweelingen natuurlijk :D

Ja, want dan produceren ze ook twee keer zoveel melk. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:22

Wauw gisteren waren we bij een biologische boer in de buurt want die liet zijn koeien voor het eerst buiten dit jaar. Echt leuk georganiseerd en er kwamen echt honderden mensen op af!

Maar deze koeien waren dus niet onthoornd. Staan er mensen naast me even te discussiëren over dat het wel raar is dat er zoveel stieren tussen lopen.. Dikke uiers eronder. :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:27

:D :+
Vriendin van mij nam een keer een kijkje bij ons in de stal. Onze koeien zijn niet onthoornd, de stier wel.
Wijst ze de eerste de beste koe aan en zegt: wauw! is dat de stier??
Ehhh…nee, hoezo?
"Nou, omdat hij zulke grote horens heeft"
Ik heb er flink om moeten lachen en liep daarna met haar naar de stier. Toen vond ze het zelf ook hilarisch, want dat enorme klokkenspel was niet te missen _O-

Maar goed, het is wel triest Jildau. Want dat soort mensen loopt wel achter de verhaaltjes van Marianne T. aan en meent meer verstand te hebben van de veehouderij dan de boer zelf.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:30

Tjah, dat is de logica van mensen tegen woordig.
Hoor het heel vaak op het werk en dan niet alleen bij koeien. Ook bij de geiten, als het hoorns heeft, dan is het mannelijk en anders is het vrouwelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:15

Het is weer feest op de FB pagina van WD. WD mobiliseert mensen om het heel zielig te vinden dat biologische boeren hun koeien naar de slacht moeten doen. Zij hebben niet meegewerkt aan het fosfaatoverschot……..
Overigens hoor je ze niet over de vleesveehouders. Zal vast toeval zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:20

Pff heb het gezien ja.. ja biologische koeien poepen natuurlijk niet :+

Zegt wel weer genoeg, ze snappen er echt niks van...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:25

oh jawel hoor, ze snappen het prima. Maar de waarheid kunnen ze niet verkopen aan hun achterban.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:27

Met andere woorden.. Ze weten dat ze totale foute info verspreiden.. Dan kan je ze daar toch op pakken?? Zoiets heet toch bewuste misleiding..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:42

haha, ze zijn experts in bepaalde dingen uit het nieuws laten. Ze liegen niet in dit stuk hoor, ze laten alleen weg dat biologische koeien ook schijten, en dat er ook biologische boeren zijn die flink zijn gegroeid. Ze proberen een beeld te creëren dat de biologische melkveehouderij eruit ziet als de plaatjes van Ot en Sien.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:50

Kinke je schrijft fantastisch mooi o ver het sentiment van boeren, maar vergeet daarbij even de deportaties naar het slachthuis en het slachten zelf daar bij te noemen. Toegegeven, daar ben jij zelf niet bij dus het is makkelijk je ogen gesloten te houden voor die dingen, maar het is wel de reden dat ik nooit meer vlees of melk zal consumeren en met mij godzijdank steeds meer verstandige mensen. Sorry als je daardoor je bedrijf verliest, maar dat doet me net wat minder dan dat de rest me doet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:00

amoj schreef:
Pff heb het gezien ja.. ja biologische koeien poepen natuurlijk niet :+

Zegt wel weer genoeg, ze snappen er echt niks van...

Zou het kunnen dat het fosfaatoverschot niet per se ontstaat door wat koeien poepen maar door het verschil tussen wat erin gaat en eruit komt? En dan vooral waar wat erin gaat vandaan komt en mee bemest is en waar wat eruit gaat terecht komt en voor gebruikt wordt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

Lillith, deportaties???? Ik noem het slachten inderdaad niet, doet er ook niet toe aangezien biologische koeien ook geslacht worden.
Het bizarre is dat er juist een fosfaat tekort is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:41

Volgens bureau tijgers is er wel een overschot. Ik woon in zuid friesland en hier halen veel boeren mest uit het zuiden van het land omdat er hier te korten zijn. En dat in een gemeente die volgen LTO de grootste aantal melkveehouderijen heeft van nederland.

Wat betreft mensen die het beter weten, ik ben door veganisten uit gemaakt voor dierenbeul omdat ik niet tegen het insemineren van koeien ben :? ""Het is je reinste mishandeling, is werkelijk verkrachting van een koe om deze tegen haar wil in zwanger te maken"" ;( :') _O- Deze veganisten op een rustige normale manier uitgelegd wat insemineren nou precies is en inhoud en waarom daar veel voor gekozen word en op welk moment het gedaan word. -O- ik had beter tegen de klaagmuur kunnen gaan staan praten, echt geen woorden voor hoe kortzichtig en star dat deze mensen waren en nog zijn. Om nog maar te zwijgen over hun kennis van natuurlijk voortplantingsgedrag bij dieren. WANT ze hadden filmpjes gezien van mensen met kennis van zaken......... >;) Tja heb een paar van hun gelinkte filmpjes gezien, man o man wat een gezemel van de bovenste plank en heel vaud. :+

Iemand melde dat de veehouderij anno nu niet meer past, maar dat het vroeger beter was voor de koeien.
Tja, in de jaren 70 kwamen pas de eerste ligboxstallen. Voor deze tijd stonden de koeien van oktober/november (afhankelijk van grondsoort en weer) op een stand vast tot april! Dus 6 tot 7 maanden aan een ketting/band en geen bewegingsvrijheid! Afhankelijk van de streek stonden de koeien of met het hoofd naar de buitenmuur of naar binnen aan een gang pad. Vaak met een zolder vlak boven hun en weinig daglicht vanwege de kleine stalraampjes, laat staan voldoende frisse lucht. Ook waren de koeien afhankelijk van de hoeveelheid ruwvoer die aangeboden werd. Van april tot oktober/november stonden ze buiten heel vaak zonder enige vorm van beschutting tegen het weer. Echt top voor een dier dat van oudsher een bosdier is.

Met de komst van de ligbox is het welzijn voor de koeien met sprongen vooruit gegaan! Veel meer ruimte, bewegingsvrijheid, licht en frisse lucht, altijd ruwvoer voor de hekken. En er word hoe langer hoe meer gedaan om de dames het naar hun zin te maken. Ventilatoren om te koelen, zonneschermen bij veel zonlicht, vernevelaars op bloedhete dagen, gekoeld water zomers/ verwarmt water 's winters. Matrassen gevuld met water/gel of lucht. Borstels al dan niet roterend. Ja de koe is de afgelopen 50 jaar er amper op vooruitgegaan wat welzijn betreft #)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:46

Kinke schreef:
Het bizarre is dat er juist een fosfaat tekort is.

Die snap ik even niet?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:28

De koeien die nu geslacht moeten worden is vanwege het zogenaamde fosfaat overschot.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:38

Ik moet hier zo om lachen, vleeseters zijn dom (want mensen die geen vlees eten zijn verstandig) en het is voor veganisten/vegetariërs erg moeilijk om zich te verplaatsen in een medemens. Empathie richting de buitenwereld is er niet meer, enkel voor dieren.

Ik eet vanavond lekker een stuk reebout. Beest heeft een prima leven gehad en heb veel geleerd tijdens het ontweiden. Had gewoon mijn ogen open, en heb niet de andere kant opgekeken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:29

aikon schreef:
De koeien die nu geslacht moeten worden is vanwege het zogenaamde fosfaat overschot.

Ik krijg een beetje de indruk dat niet helemaal duidelijk is dat zowel tekort als overschot relatief zijn en dat je dus geen zinnige uitspraken kunt doen over de betekenis ervan zonder erbij te zeggen ten opzichte van wat je het hebt over tekort of overschot.

Het overschot op basis waarvan is vastgesteld dat er nu melkkoeien moeten worden afgevoerd, is het overschot op basis van de bedrijfsbalans. Grondgebonden melkveehouders (waaronder biologische) willen buiten schot blijven bij het inkrimpen van de melkveestapel omdat zij geen fosfaatoverschot hebben op de bedrijfsbalans en dus niet bijdragen aan het landelijke overschot. Maar er zijn vele meer melkveehouders die op de bedrijfsbalans wel een overschot hebben, waardoor we landelijk wel een probleem hebben.

Er zijn ook bedrijven die een fosfaattekort hebben op de bedrijfsbalans, maar vaak gaat het ook over fosfaattekort in relatie tot de wereldvoorraad. Fosfaat wordt in Nederland aangevoerd in kunstmest en veevoer, maar dat zogenoemde ruwfosfaat komt uit mijnen over de hele wereld en die voorraad begint aardig op te raken.

Ik was dan ook benieuwd welk fosfaattekort Kinke bedoelde en wat er met het oog op dat tekort bizar aan is dat nu melkvee moet worden afgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:46

Er is ook een fosfaat tekort in de zee... Plankton wil minder goed groeien en daardoor hebben andere dieren minder eten.

Even snelle reactie, bronnen heb ik zo niet bij de hand maar is vast genoeg over te vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:57

amoj schreef:
Er is ook een fosfaat tekort in de zee... Plankton wil minder goed groeien en daardoor hebben andere dieren minder eten.

Even snelle reactie, bronnen heb ik zo niet bij de hand maar is vast genoeg over te vinden.

Vertel! Is dat wereldwijd het geval of slechts lokaal? Is er daadwerkelijk een tekort of is er gewoon minder dan een aantal jaar terug?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:45

oomens schreef:
amoj schreef:

Vertel! Is dat wereldwijd het geval of slechts lokaal? Is er daadwerkelijk een tekort of is er gewoon minder dan een aantal jaar terug?

Ik neem aan lokaal, anders is dat hele fosfaatoverschot verzonnen? Lijkt me dat daar genoeg onderzoek naar is gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:51

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-17 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:54

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:45

werkelijk verbijsterd zit ik dit topic te lezen.....ja echt van blz5 was het ineens 54....
het is zo jammer dat het grote publiek de waarde van de goede lokale producent verloren heeft en zo ook de waarde van oorsprong, kennis over wat er gebeurt echt zonde.
maar ik merk het hier ook verse friet komt uit de vriezer.....ze weten niet eens dat het van een aardappel komt!spruiten zijn gewoon vroeg geoogste kolen.Of een krop sla ...dat is geen sla, dat komt uit een zakje omg zo jammer en dan zitten ze op het gymnasium en hebben ze echt al een behoorlijke leeftijd:x .
Toch blijf ik het de kindjes op onze boerderij camping uitleggen, waar het vandaan komt en waarom we regen nodig hebben waarom er wel of niet geoogst word.Dat je poep nodig hebt om het land te bemesten dat de koeien juist zo goed mogelijk verzorgd wordt omdat ze dan een goed leven hebben en beter produceren en waarom productie nodig is etc.

laatst had ik een mooie "ik mag van mama geen melk drinken dan hoeven de koeien niet onnodig te lijden" wat drink je dan soja melk en soja vlees vervangers toen vroeg ik aan mama waar om deze tijd de soja bonen groeien....zegt ze "in de kassen van het west land" :x 8)7 ze kon niet begrijpen waarom of ze uitgelachen werd.
ik gebruik ook wasbare luiers , loop ook op wollen sokken en houten klompen, fiets ook veel en heb een moestuin, naai en spin zelfs wol van onze eigen schapen maar ik ben er gewoon te nuchter voor ,die geiten wollen sok brigade ik kan ze niet altijd snappen en volgen!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:25

Voor sommige mensen doet het slachten er wel toe Kinke. Kun je die mensen wel belachelijk maken maar uiteindelijk is diegene die consumeert ook diegene die beslist. Power to the people (and animals!)