Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:47

Niemand weet precies wat er gaat gebeuren als Griekenland failliet gaat, het is immers nog nooit gebeurd. Ook dat hele import en export hoeft helemaal niet te gebeuren. Dat is nl onderdeel van eu verdragen (uk heeft ook geen euro, maar import en export kan vlekkeloos en zonder bergen papierwerk). Als aan het faillissement ook uittreding vd eu wordt gekoppeld dan pas zal dat gebeuren. Idemdito voor het uitstappen van de euro. Dat is imo niet logisch dat is iets waar de eu en Griekenland zelf voor kan kiezen. Het is in dermate wel 'logisch' om te doen omdat de waarde van het hele eurogebied vermoedelijk enorm keldert. Dat gebeurt nu al vanwege de onzekerheid. Maar feitelijk is het een groot vraagteken en kan men slechts vermoeden wat er gaat gebeuren.

Ik geloof eerlijk gezegd ook nooit dat het gaat gebeuren. Op het laatste moment is er weer een akkoordje.

elenaMM77

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:04

Het is nog nooit met Griekenland of binnen Europa gebeurd bedoel je?
want volgens mij is Argentinië 'failliet' geweest, ik dacht zelfs dat ze vorig jaar opnieuw technisch failliet zijn gegaan (en ook ergens eind jaren negentig of begin 2000)

Financiele gevolgen voor een land zijn onvermijdelijk in welke vorm dan ook,
je hebt namelijk een vrije val van de munt om nog te kunnen handelen waardoor alles voor grieken duurder wordt.. Waar een land veel aan verdiend zijn investeerders en mensen die lenen..

maar wie gaat er geld lenen of investeren in een land dat zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
Dit principe leidde in Argentinië tot een diepe crisis.

Niets hoeft te gebeuren, vanzelfsprekend, en dat er weinig bekend is over wat er exact gebeurd, natuurlijk logisch.. zelfs als het eerder gebeurd is, geeft dat nog geen duidelijkheid over wat er mogelijk gebeurd bij herhaling.. economie is nu eenmaal geen dood vakgebied.

dat Nederland met de UK handelt, heeft niets te maken met of men daar wel of geen euro heeft.
maar dat Engeland zich houdt aan zijn/haar betalingsverplichting en een sterke munteenheid heeft die hen in staat stelt om ook daadwerkelijk iets te kopen.

natuurlijk zal er op het laatste nippertje wel weer een akkoord komen.. maar ooit houdt het op als een land te weinig doet om aan de betalingsverplichtingen te voldoen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:31

Argentinië was technisch bankroet. Daar was de laatste keer voldoende geld, maar betalen deden ze niet. Is niet te vergljken met Griekenland en de eu. :)

http://www.nrcq.nl/2014/07/31/argentini ... g-failliet

Citaat:
dat Nederland met de UK handelt, heeft niets te maken met of men daar wel of geen euro heeft..

Gevalletje open deur? ;) en dat zei ik ook niet. Er kan vrij verhandeld worden binnen de EU (goederen en vrij verkeer personen) er is geen papierwerk voor nodig. Dat is wel nodig als je goederen buiten de EU wil verschepen. Import of exportdocumenten en bepaalde eisen aan de goederen. Dat hoeft dus niet met de UK, want zij zijn onderdeel van de EU. Er kan ook met een failliet Griekenland dat binnen de EU blijft vrijverhandekd worden. Knalt Griekenland ook de EU uit dan heeft het bedrijfsleven een extra probleem. Het is het bedrijfsleven dat handelt en dat is ook hun risico. In dit geval kan het zo zijn dat de overheid geen geld heeft (dat is ook zo) en de bedrijven wel. Zij kunnen prima in en verkopen. Er wordt ook verhandeld met landen als Iran, Libanon en Egypte.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:53

wat is 'echt' failliet dan van een land Sammie?
want om te kunnen beredeneren wat er dan gebeurd, zul je dan toch moeten uitgaan van wat een faillissement van een land is.

dit is de afwikkeling van het faillissement van 2001, dit lijkt mij toch behoorlijk failliet?

Staatsschuld[bewerken]
Argentinië had echter nog steeds te maken met een hoge staatsschuld en om die te betalen moest er steeds meer geld geleend worden. Door de stabiele – lage – dollarkoers was het aantrekkelijk om te importeren en om die manier verdween er veel kapitaal naar het buitenland. Dit was merkbaar in de industriële sector van Argentinië, waardoor langzaam steeds meer ontslagen vielen. In de tussentijd gingen de uitgaven van de overheid niet omlaag, en was er sprake van veel corruptie en belastingontduiking.

Afboeking[bewerken]
Toen de Argentijnse staat zijn schulden niet meer kon aflossen, was hij failliet. Onder de leiding van het IMF scholden de buitenlandse crediteuren een groot gedeelte (70%) van de schuld kwijt, na een grondige sanering. (haircut).

Niet alle schuldeisers gingen echter akkoord met deze regeling. De weigeraars of hun rechtsopvolgers spanden rechtszaken aan tegen Argentinië. Een Amerikaanse rechtbank veroordeelde Argentinië tot het betalen van 1,33 miljard US dollar vóór 15 december 2012. Maar in november 2012 kreeg president Fernandes de Kirchner uitstel tot de behandeling van het hoger beroep in februari 2013

het recente technische faillisement is voor zover ik begrijp uit het geheel een gevolg van dat niet alle schuldeisers akkoord zijn gegaan met de schuldsanering na het faillisement van 2001 waardoor ze nog steeds diepe schulden hebben, ook al hebben ze een beetje geld..

dat de gevolgen enorm waren voor de bevolking toentertijd lijkt mij duidelijk..

totale lap tekst voor de liefhebbers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argentijn ... che_crisis

wat je over handelt zegt klopt.. er mag vrij gehandeld worden..

echter, welke gek handelt er met een staat die zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.. betekent dat men niet meer in valuta wil handen bij een faillisement, niet meer in obligaties en aandelen en daarna sijpelt dat langzaam door als een olievlek.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:01

Nu ik gisteren gevallen ben en hier een flinke schaafwond aan over heb gehouden, vraag ik mij af: hoe komt het dat een wond 'klopt'?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:04

Er zijn genoeg bedrijven die handelen met andere bedrijven (niet landen) waar het economisch slecht gaat of zelfs politiek zeer slecht gaat. Ik haal niet voor niks landen als Libanon Egypte en irak aan. Het risico is voor het bedrijf. Een land (en bank) kan wel handelsbeperkingen qua goederen opleggen maar het is niet verboden en gebeurt volop. Ook met Rusland wordt verhandeld.

Wat wel en/of ook kan is dat een bedrijf de creditfaciliteit aan banden legt. Dat helpt de bedrijven in het getroffen land ook niet altijd.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:17

Iets dat ik me afvraag: Mijn paard likt nooit aan haar liksteen, is er iets simpels wat ik zo nu en dan door haar slobber kan roeren zodat ze toch wat zout binnenkrijgt als compensatie voor al het zweten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:23

Dan heeft je paard het niet nodig, dus lekker laten doen :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:25

Peperkroket schreef:
Nu ik gisteren gevallen ben en hier een flinke schaafwond aan over heb gehouden, vraag ik mij af: hoe komt het dat een wond 'klopt'?

die weet ik toevallig :D heb ik ooit aan de dokter gevraagd.

als je jezelf schaaft of bij een wond of een ontsteking heb je altijd een vorm van zwelling, ook al lijkt het niet 'dik'.. deze zwelling drukt meer op je bloedvaten dan in normale staat... hierdoor voel je de pulseringen van je hart 'doordreunen' in dat beschadigde gebied. deze 'dreuntjes' irriteren de toch al gevoelige zenuweinde waardoor het kloppen als pijnlijk wordt ervaren.. Maar het kloppen is dus eigenlijk niets anders dan het kloppen dat je voelt door je vingertoppen op je polsslagader of halsslagader te leggen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:31

Elektrolyten kun je je paard ook geven toch? Maar alleen als je paard echt grote inspanningen levert op warme dagen zou ik dat doen.

Waarom voelt het buiten ontzettend warm aan als het 30 graden is terwijl wij zelf 37/38 graden zijn? :D

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:53

Martine_R schreef:
Elektrolyten kun je je paard ook geven toch? Maar alleen als je paard echt grote inspanningen levert op warme dagen zou ik dat doen.

Waarom voelt het buiten ontzettend warm aan als het 30 graden is terwijl wij zelf 37/38 graden zijn? :D

Omdat je dan je warmte niet goed kwijt kan. Je lichaam produceert voortdurend warmte als bijproduct van bepaalde processen (zoals beweging). Als de temperatuur hoger wordt, wordt het steeds moeilijker om al die warmte kwijt te raken.

Zie http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/w ... -37-graden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:00

Hahaha, het is wel een grappige vraag :D

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:02

En lekker actueel {:}

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:32

Leuke topic dit... Heb niet alle vragen gelezen, De eerste pagina en laatste paar. Maar ik blijf volgen...

Ik sta er om bekend om vaak van die "rare" en "achterlijke" vragen te stellen waar niemand antwoord op weet, zoals ik dat vaak van andere te horen krijg.
Maar natuurlijk weet ik nu even geen voorbeeld... Maar ik kom er vast nog op terug :D

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:56

ik heb er ook een :o
waarom moet de tour de france persé achter mijn straat worden gehouden?
en waarom heet het tour de france als het door nederland gaat?
waarom kan ik door die tour de straat zaterdag niet meer uit?

:(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:11

cavallo_uomo schreef:

Omdat er een route bedacht is die achter jou straat gehouden moet worden,
Het is de Tour de France, omdat het vor het grootste gedeelte in Frankrijk gereden word, en georganiseerd word door Frankrijk, maar omdat er zooveel landen mee doen, die ook graag een beetje mee willen voelen met de Tour, begint ie dit x in Nederland. De Tour is nu eenmaal de grootste wielerwedstrijd die je hebben kunt.
Waarschijnlijk woon jij ergens in de buurt van de waar de tour begint, en kn je daarom je straat niet meer uit :)

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:14

Ik lees dit topic al een hele tijd mee. Grappig zo sommige vragen af en toe :D .

Soms vraag ik me echt af waarom mensen mij na-apen :+

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:14

Het is dan geen vraag (meer... omdat ik het antwoord al gevonden had laatst. En toevallig nu iets over lees weer)

Maar hebben jullie ooit gehoord over Schrikkelseconde.. Geen jaar of dag, maar Seconde.
Die gaat vannacht in haha.

http://www.nu.nl/wetenschap/4076777/laatste-woord-niet-gezegd-schrikkelseconde.html
# Nu.nl

Ik hoorde het ergens, maar niemand kon mij vertellen wat het is.. Dus dan is internet je grote vriend.
Zo vaak ik me heel vaak iets af over de aarde/tijd/heelal etc..

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:17

Paarddopette schreef:
Soms vraag ik me echt af waarom mensen mij na-apen :+

Omdat we in principe van de apen afstammen en toch nog altijd die oer instinct in ons hebben :') :')

Nee omdat ik denk dat wij altijd bij andere afkijken, en vaak veel bij andere mooier/leuker/gezelliger vinden dan bij ons zelf. Denk dat dat ook de rede is waarom mensen na-apen.

Maar ik vind daar niets erg aan, mits ze niet overdreven doorslaan natuurlijk.
Je bent nu eenmaal een grote bevolking, met kleine leef-omgeving. Dat je alles doet/draagt zonder hetzelfde te zijn als andere, kan nu eenmaal bijna niet.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:24

Vaak als iemand moet niezen, zegt iemand: 'Moet je even in het licht/de zon kijken, dan lukt het wel'.
Meestal is dat dan ook zo, hoe komt dat? :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:26

Dan worden je slijmvliezen extra geïrriteerd? Geen idee eigenlijk :P

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:41

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:53

Duidelijk :')

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:34

Ladybird schreef:
cavallo_uomo schreef:

Omdat er een route bedacht is die achter jou straat gehouden moet worden,
Het is de Tour de France, omdat het vor het grootste gedeelte in Frankrijk gereden word, en georganiseerd word door Frankrijk, maar omdat er zooveel landen mee doen, die ook graag een beetje mee willen voelen met de Tour, begint ie dit x in Nederland. De Tour is nu eenmaal de grootste wielerwedstrijd die je hebben kunt.
Waarschijnlijk woon jij ergens in de buurt van de waar de tour begint, en kn je daarom je straat niet meer uit :)

het zij zo, maar ik erger me er dood aan

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:48

Ik zie tegenwoordig weer allemaal linten om bomen heen die je waarschuwen voor de eikenprocessierups. Waarom zijn er vijf bomen "besmet", dan eentje niet en dan wel weer vier?
Waarom hebben de rupsen die ene boom overgeslagen?