Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gentlegiant schreef:Als de auto in een rechtsrijdend land gebouwt is zoals vw in duitsnd zit hij rechts
Pluizebolpum schreef:Om nog even op Kortjakje terug te komen, daar kwam ik ook pas erg laat achter, dat Kortjakje helemaal niet een ziek maar godsvruchtig dametje was die zichzelf elke zondag uit bed sleepte om toch maar netjes naar de kerk te gaan maar dat dat iemand was die die andere functie van een bed als beroep had. En bedankt Nederlandse literatuurles voor het vakkundig om zeep helpen van mijn jeugdige onschuld.
En in de categorie 'wat hebben je ouders je wijs gemaakt', ik had vroeger een knuffelstier (ook een gevalletje te laat achterkomen, in dit geval dat het een stier was en geen koe) die ineens verdwenen was. Mijn moeder vertelde toen dat Marius op wintersport was. Ik heb toch tot niet zo lang geleden daadwerkelijk geloofd dat mijn Marius de Oostenrijkse Alpen onveilig maakte, inclusief muts, sjaal en ski's. Tot ik eens in de koeling bij de supermarkt naar biefstuk keek. Koeling. Biefstuk. Koe. Koud. Wintersport. Marius
...slik...
![]()
(en ja, ik wist al lang dat biefstuk van koe kwam, had alleen nooit die link met Marius gelegd)
Tutti_Frutti schreef:Yep, een hele echtede knuffelstier was dus wel een echte stier en geen pluche?
Wel een sneu verhaal...
Citaat:De schurk Berend Botje was op verzekeringsgelden uit
Berend Botje Berend Botje ging uit varen, Met zijn scheepje naar Zuidlaren, De weg was recht, de weg was krom, Nooit kwam Berend Botje weerom. Een twee drie vier vijf zes zeven, Waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, Hij is naar Amerika!
Volgens de een was Berend Botje een boertje uit het Drentse Borger dat naar de Zuidlaarder markt voer, volgens een ander zou hij Bommen Berend zijn geweest, de bisschop van Münster die in 1672 Groningen bombardeerde. En zo zijn er nog zeker drie varianten. Maar volgens dialectoloog Jan Berns en directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur Ineke Strouken is het aannemelijk dat Botje eigenlijk Berend Drenth was, een negentiende-eeuwse reder die vanuit de Groningse veenkoloniën handelde langs de Oostzee. In 1965 sprak de Friese Koerier een achterkleinkind van Berend Drenth uit Zuidlaren die vertelde dat Drenth wrakke schepen gebruikte die hij tegen hoge bedragen liet verzekeren. Niet hij, maar de bemanning kwam vaak niet weerom en Drenth streek het geld op. Botje was een synoniem voor 'geld' en zijn bijnaam. Het couplet waarin hij naar Amerika ging, zou later zijn toegevoegd. De melodie is een polkamelodie waarop in de negentiende eeuw in Duitsland werd gedanst en gezongen.
Ann_Pam schreef:roxiie schreef:
OMG, nou ik kom er dus net achter dat Berend Botje dus geen beer is![]()
Dat hakt er echt in![]()
Heb ik ook gewoon al die tijd gedacht dat het een beer was..