Waar je heel laat pas achter kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:51

@Gentlegiant
Dat van de brandstof had ik ook gehoord, maar helaas klopt dat niet bij mijn auto.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:54

Dan is t andersom :+ kijk eigenlijk nooit naar dat ding gok erop dat ik goed zit

Als de auto in een rechtsrijdend land gebouwt is zoals vw in duitsnd zit hij rechts
Wij hebben alles vw en audi dus daar weet ik dat bij
Dact ik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:58

Gentlegiant schreef:
Dan is t andersom :+ kijk eigenlijk nooit naar dat ding gok erop dat ik goed zit

Bij mijn mans auto klopt het wel.
Dashboards worden vaak in een standaard uitvoering gemaakt voor meerdere type wagens.

Sofy

Re: Waar je heel laat pas achter kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:06

Er staat een pijltje op de wijzer van de brandstofmeter bij bijna alle auto's (of eigenlijk een driehoekje). Die wijst de kant van de brandstoftank aan.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:08

Heb geen driehoekje en mijn brandstofmeter zit in het midden :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:10

Ik heb zo'n electronisch dashboard, dus ik kan het niet checken ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:10

Kom ik aan met mn teorieen terwijl ik met 3 automonteurs leef en zelf ook nogal graag mee sleutel en ombouw :+

Kunnen ze me weer uitlachen

Wat ik me trouwens afvraag waar ik laatst chterkwam op alle trailers zit de reserveband links
Dat toch onhandig en gevaarlijk als je op n vluchtstrook staat

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:27

Gentlegiant schreef:
Als de auto in een rechtsrijdend land gebouwt is zoals vw in duitsnd zit hij rechts

Wij hebben twee Ford's en bij de een zit de tank links, de ander rechts, bij beide zit de brandstofmeter aan de rechterzijde van het dashboard en hebben we geen pijltjes op de meter...
Ik denk dat het dus niet 'waar' is. Het is een ezelsbruggetje voor sommige auto's misschien, maar het is dus geen algemene waarheid. (helaas, want het zou wel handig zijn... :j)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:29

Om nog even op Kortjakje terug te komen, daar kwam ik ook pas erg laat achter, dat Kortjakje helemaal niet een ziek maar godsvruchtig dametje was die zichzelf elke zondag uit bed sleepte om toch maar netjes naar de kerk te gaan maar dat dat iemand was die die andere functie van een bed als beroep had. En bedankt Nederlandse literatuurles voor het vakkundig om zeep helpen van mijn jeugdige onschuld >;) .

En in de categorie 'wat hebben je ouders je wijs gemaakt', ik had vroeger een knuffelstier (ook een gevalletje te laat achterkomen, in dit geval dat het een stier was en geen koe :') ) die ineens verdwenen was. Mijn moeder vertelde toen dat Marius op wintersport was. Ik heb toch tot niet zo lang geleden daadwerkelijk geloofd dat mijn Marius de Oostenrijkse Alpen onveilig maakte, inclusief muts, sjaal en ski's. Tot ik eens in de koeling bij de supermarkt naar biefstuk keek. Koeling. Biefstuk. Koe. Koud. Wintersport. Marius :)* ...slik... ;(
(en ja, ik wist al lang dat biefstuk van koe kwam, had alleen nooit die link met Marius gelegd)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:47

Huh Kortjakje snap ik nog steeds niet?!

Een de knuffelstier was dus wel een echte stier en geen pluche?
Wel een sneu verhaal...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:54

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:57

Pluizebolpum schreef:
Om nog even op Kortjakje terug te komen, daar kwam ik ook pas erg laat achter, dat Kortjakje helemaal niet een ziek maar godsvruchtig dametje was die zichzelf elke zondag uit bed sleepte om toch maar netjes naar de kerk te gaan maar dat dat iemand was die die andere functie van een bed als beroep had. En bedankt Nederlandse literatuurles voor het vakkundig om zeep helpen van mijn jeugdige onschuld >;) .

En in de categorie 'wat hebben je ouders je wijs gemaakt', ik had vroeger een knuffelstier (ook een gevalletje te laat achterkomen, in dit geval dat het een stier was en geen koe :') ) die ineens verdwenen was. Mijn moeder vertelde toen dat Marius op wintersport was. Ik heb toch tot niet zo lang geleden daadwerkelijk geloofd dat mijn Marius de Oostenrijkse Alpen onveilig maakte, inclusief muts, sjaal en ski's. Tot ik eens in de koeling bij de supermarkt naar biefstuk keek. Koeling. Biefstuk. Koe. Koud. Wintersport. Marius :)* ...slik... ;(
(en ja, ik wist al lang dat biefstuk van koe kwam, had alleen nooit die link met Marius gelegd)

Onze koe was gaan spelen met andere koeien toen ze 1x volwassen was. Nooit de link gelegd met het feit dat onze diepvriezer wel heel vol lag nadat Pauline weg was gegaan om te "spelen". Wat is kinderlijke onschuld toch eigenlijk mooi :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:57

kortjakje was een prostituee

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:00

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :oo
Er blijft echt niks meer over van mijn jeugdsentiment op deze manier!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:01

zouden ze op christelijke scholen dat soort liedjes wel leren aan de kleuters, of weet men het niet / maakt het ze niet uit omdat het niet zozeer algemeen bekend is?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:02

Of ze hangen gewoon een andere theorie aan :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:05

Ik zat op een christelijke school en heb daar toch echt kortjakje leren zingen :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:07

Tutti_Frutti schreef:
de knuffelstier was dus wel een echte stier en geen pluche?
Wel een sneu verhaal...
Yep, een hele echte :j . Die stond elke dag aan het hek naast mijn ouders huis te wachten op een knuffel over zijn kop. Heb menig familielid de doodstuipen op het lijf gejaagd, tot letterlijk flauwvallen aan toe :') , door vrolijk over het hek hangend die grote kop van Marius te aaien.

Over Kortjakje, ik zie dat Fiffil al de Wikilink heeft gegeven.

En o ja, Berend Botje, het wordt erger :') :
Citaat:
De schurk Berend Botje was op verzekeringsgelden uit
Berend Botje Berend Botje ging uit varen, Met zijn scheepje naar Zuidlaren, De weg was recht, de weg was krom, Nooit kwam Berend Botje weerom. Een twee drie vier vijf zes zeven, Waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, Hij is naar Amerika!

Volgens de een was Berend Botje een boertje uit het Drentse Borger dat naar de Zuidlaarder markt voer, volgens een ander zou hij Bommen Berend zijn geweest, de bisschop van Münster die in 1672 Groningen bombardeerde. En zo zijn er nog zeker drie varianten. Maar volgens dialectoloog Jan Berns en directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur Ineke Strouken is het aannemelijk dat Botje eigenlijk Berend Drenth was, een negentiende-eeuwse reder die vanuit de Groningse veenkoloniën handelde langs de Oostzee. In 1965 sprak de Friese Koerier een achterkleinkind van Berend Drenth uit Zuidlaren die vertelde dat Drenth wrakke schepen gebruikte die hij tegen hoge bedragen liet verzekeren. Niet hij, maar de bemanning kwam vaak niet weerom en Drenth streek het geld op. Botje was een synoniem voor 'geld' en zijn bijnaam. Het couplet waarin hij naar Amerika ging, zou later zijn toegevoegd. De melodie is een polkamelodie waarop in de negentiende eeuw in Duitsland werd gedanst en gezongen.

Heel veel kinderliedjes schijnen niet zo lieflijk te zijn als ze leken. Mijn hele kindertijd is nu net even helemaal onderuit gehaald...Ik heb al die jaren allerlei vunzigheden lopen zingen -O- .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:10

wahahahaa

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:17

:oo ik wist niet dat kortjakje 3 coupletten heeft. En de betekenis.... Wist ik ook niet

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:24

Wat een geweldig topic dit!
Heb nog niet alles doorgelezen dus ik weet ook niet of die er al tussen staat.
Maar ik ben er tot mijn 16 van overtuigd geweest dat het Maatverband was, in plaats van Maandverband! :o
Terwijl dat laatste natuurlijk veel logischer is!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:42

Ann_Pam schreef:
roxiie schreef:

:')
OMG, nou ik kom er dus net achter dat Berend Botje dus geen beer is := :P

Dat hakt er echt in :oo
Heb ik ook gewoon al die tijd gedacht dat het een beer was.. |o

:\ ;( , geen beer :O .
Ik heb dus ook altijd gedacht dat berendbotje een beer was...

Ik zong als kind wel altijd "makkers staakt uw wildgeraas", maar wat dat in hemelsnaam betekende dat wist ik toenertijd niet hoor...

Kortjakje 3 coupletten >;) , nee dat wist ik ook niet. Betekenis dan weer wel..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:02

Tutti_Frutti schreef:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :oo
Er blijft echt niks meer over van mijn jeugdsentiment op deze manier!

ik wist het ook niet :oo

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:06

Yffiejj schreef:
Kan je met een gewone balpen dan niet in de ruimte schrijven? :')

In de ruimte is geen zwaartekracht, dus komt de inkt niet uit je pen als je gaat schrijven.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:07

Ik dacht altijd dat kortjakje een hond was,, dat hadden me ouders verteld O:)