Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:21

Zooist schreef:
Het is een beetje zoals Bruce Almighty, maar dan anders.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een menesenleven klein vind.

Ik vind een mensenleven zeer kostbaar en iets wonderlijk groots.

Grappig hè al die verschillende denkwijzen op een rijtje?

Slaap lekker allemaal!

Ik heb wel groots respect voor andere mensenlevens, dierenlevens, en het leven in het algemeen. Maar ik zal mezelf nooit belangrijker maken dan ik ben.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:38

Zooist schreef:
Hannah_Menno schreef:
Ben ik het mee eens, we moeten niet alleen maar in de kerkbankjes zitten maar ook de wereld in trekken en het werk van de Geest gaan doen! :j

En als iedereen die gelooft hetzelfde standpunt inneemt krijgen we hier net zulke wonderlijke openbaringen als er in Afrika plaatsvinden!

Gaahaaf!

Ik vind het zo wonderlijk dat mensen in Afrika, die geen geld, voedsel, helemaal niets hebben zo vol overtuiging God aanbidden.
Dat is zeker gaaf!

Hoop doet leven!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 01:15

superlotje schreef:
Zooist schreef:
En als iedereen die gelooft hetzelfde standpunt inneemt krijgen we hier net zulke wonderlijke openbaringen als er in Afrika plaatsvinden!

Gaahaaf!

Ik vind het zo wonderlijk dat mensen in Afrika, die geen geld, voedsel, helemaal niets hebben zo vol overtuiging God aanbidden.
Dat is zeker gaaf!

Hoop doet leven!

Dat vind ik niet wonderlijk! Die mensen hebben niks anders dan hoop. Mensen die in een benarde situatie zitten hebben vanzelfsprekend meer behoefte aan een sprankje hoop, en komen dan automatisch uit bij een hogere macht, in dit geval de christelijke god. Wat ik verbazingwekkend vind is dat welvarende mensen die in nederland leven en toegang hebben tot alle kennis van de wereld, dát die mensen in god geloven terwijl ze alles wat ze nodig hebben in het leven al hebben. Dát vind ik wonderlijk.

Overigens vind ik afrika een riskant voorbeeld gezien het (IMO schandelijke) missionarissen verleden van de katholieke kerk in afrika. Ik heb zelf een oom die vroeger als missionaris in afrika zat, en ik ben niet bepaald trots op zijn daden, en hij is dat tegenwoordig zelf ook niet.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 01:23

Zoals Guido Weijers zegt in zijn laatste show : Ik geloof niet....ik weet zeker dat er niets is !
Ik ben heel gelovig opgevoed, heeft mijn jeugd verknald,dus vind dit een geweldige uitspraak !

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:36

christel1857 schreef:
Dat vind ik niet wonderlijk! Die mensen hebben niks anders dan hoop. Mensen die in een benarde situatie zitten hebben vanzelfsprekend meer behoefte aan een sprankje hoop, en komen dan automatisch uit bij een hogere macht, in dit geval de christelijke god. Wat ik verbazingwekkend vind is dat welvarende mensen die in nederland leven en toegang hebben tot alle kennis van de wereld, dát die mensen in god geloven terwijl ze alles wat ze nodig hebben in het leven al hebben. Dát vind ik wonderlijk.

Overigens vind ik afrika een riskant voorbeeld gezien het (IMO schandelijke) missionarissen verleden van de katholieke kerk in afrika. Ik heb zelf een oom die vroeger als missionaris in afrika zat, en ik ben niet bepaald trots op zijn daden, en hij is dat tegenwoordig zelf ook niet.

Afrika kent ook een groot aantal gelovigen die enorm
rijk zijn, of zijn geworden na hun bekering! In Afrika is momenteel een enorme Opwekking gaande en om die reden noem ik Afrika.

Afrika staat qua misbruik hoog genoteerd ja. Net als dat in de rest van de wereld mensen misbruikt Ijn door mensen met een eigen wil die zichzelf een boordje "kerk" omgehangen hebben.

Deze discussie hebben we overigens een aantal pagina's terug al gevoerd en verwijs je daarnaar als je meer hierover wilt weten.

Ik hoop overigens dat je oom erboven op komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:45

1 ding weet ik zeker.....je moet nooit sneller rijden dan je beschermengel kan vliegen ;) :D

Verder haak ik hier af, het begint hier nu wel een heel erg hoog halelujah gehalte te krijgen :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:58

Kinke schreef:
1 ding weet ik zeker.....je moet nooit sneller rijden dan je beschermengel kan vliegen ;) :D

Verder haak ik hier af, het begint hier nu wel een heel erg hoog halelujah gehalte te krijgen :o

Haha! Dat zegt mijn zusje ook altijd!

Ik antwoord dan dat die van mij heul snel zijn, haha!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:35

Heb het topic door gelezen en zie vaak vragen en opmerkingen voorbij komen over mensen die niet weten wat de bijbel inhoud en hoe deze ontstaan is.

Lees het volgende boek:
Wie Schreef de Bijbel, Karel van der Toorn
Beschrijving
Wie aan de Bijbel denkt, denkt meestal aan een boek. Maar de Bijbel is geen boek in de gewone zin van het woord. Het is niet eens een verzameling boeken, maar een bundel teksten van uiteenlopende ouderdom die pas in de Middeleeuwen zijn samengebonden in één kaft.

De Bijbel heeft ook geen individuele auteur. De afzonderlijke hoofdstukken – de 'boeken' – dragen de namen van profeten en koningen, maar zij waren niet de schrijvers. De teksten zijn niet het werk van bevlogen zieners, maar van ambachtslieden, schrijvers van beroep. Karel van der Toorn vertelt hun verhaal, voor het eerst.

Dankzij zijn kennis van het spijkerschrift kan Van der Toorn het werk van de joodse professionals van het geschreven woord vergelijken met de schrijfgewoonten in het Oude Egypte en Mesopotamië. Zo komt hij tot een duidelijk beeld van de methodes, uitgangspunten en materialen die gehanteerd werden bij het schrijven van de bijbelse teksten. Van der Toorns historische observaties werpen nieuw licht op onder meer de boeken Deuteronomium en Jeremia.

Ik ben erg benieuwd of er mensen in dit topic zijn die dit gelezen hebben. En of dit hun 'kijk' op geloof veranderd heeft.

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:37

Ook dat is een onderzoek van een individu met een eigen menselijke intepretatie aan iets.

Ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de tip.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:54

proudmama schreef:
Zoals Guido Weijers zegt in zijn laatste show : Ik geloof niet....ik weet zeker dat er niets is !
Ik ben heel gelovig opgevoed, heeft mijn jeugd verknald,dus vind dit een geweldige uitspraak !

Wat je nu zegt , denk ik zo vaak , als ik die kinderen zie die elke dag gewaarschuwd worden om geen zondige dingen te doen , mag geen pokemon hebben , geen mtv kijken , zoveel leuke dingen zijn zondig , de duivel speelt altijd mee op de achtergrond .
En als je in de duivel geloofd , dan kijkt ie dus altijd over je schouder mee ,hoe kun je dan een onbezorgde jeugd hebben ?
Niks spontaan met andere kinderen meedoen , eerst nadenken of het niet zondig is !

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:05

sjonnie48 schreef:
proudmama schreef:

Wat je nu zegt , denk ik zo vaak , als ik die kinderen zie die elke dag gewaarschuwd worden om geen zondige dingen te doen , mag geen pokemon hebben , geen mtv kijken , zoveel leuke dingen zijn zondig , de duivel speelt altijd mee op de achtergrond .
En als je in de duivel geloofd , dan kijkt ie dus altijd over je schouder mee ,hoe kun je dan een onbezorgde jeugd hebben ?
Niks spontaan met andere kinderen meedoen , eerst nadenken of het niet zondig is !

Ik ben ook gelovig opgevoed, maar dit verschilt echt per kind. Ik mag gewoon uit.. gewoon mtv kijken.. alle andere leuke dingen doen. :))

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:07

Hier nog een. Dat is ook verschillend per kerk waarheen gegaan wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:09

ik ben idd ook gelovig opgevoed, en ik mocht ook alles :) Nouja, tot op zekere hoogte dan, maar dat had niks te maken met het geloof :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:48

Er zijn hier nog al wat pagina's besproken en moet helaas bekennen ik heb niet alles pagina voor pagina gelezen.

Ik wilde toch even graag reageren.
Ik ben christen, lees niet altijd de bijbel en ik bid ook niet zo vaak als ik eigenlijk zou moeten.
Ik ben net als niet gelovigen een mens die in een wereld leeft met allerlei verleidingen en ik sta net als iedereen voor keuzes en heb net als ieder mens ook problemen op mijn pad.
Ik voel pijn en verdriet bij het zien van alle ellende in de wereld en vraag me vaak genoeg af wanneer is het genoeg.
Zoveel vragen over het waarom waarop ik geen antwoord weet.

Ik geloof iig dat God bestaat en dat hij de wereld heeft geschapen, over het hoe en waarom maak ik mij niet meer druk. (deed ik wel, maar dat leid je alleen maar af van dat wat werkelijk belangrijk is.)
Als ik alleen al kijk naar hoe mooi de natuur in elkaar zit kan ik alleen maar geloven dat daar een maker is geweest die alles zo mooi op elkaar heeft afgestemt.
Een mooi voorbeeld die een christelijke wetenschapper eens vertelde blijft mij nog altijd bij.
Als je nu een paar boutjes, ringetjes en cijfertjes de lucht in gooit, vormen deze dan vervolgens zich tot een horloge? nee daar was een maker die van al die kleine onderdeeltjes een horloge maakte.

W.b.t. alle ellende in de wereld.
Mensen doen zelf elkaar pijn, soms niet geheel bewust.
Waarom grijpt God niet in als hij zou bestaan?..............deze vraag heb ik ook heel vaak bij mij zelf gesteldt.
Het enige wat ik mij zou kunnen indenken is dat God wacht met ingrijpen omdat hij een ieder mens de kans wil geven te kiezen om goed te gaan leven.
Goed te gaan leven in die trend van de tien geboden.

Want als ik eerlijk ben denk ik dat als iedereen zou leven volgens deze tien geboden, dan zou er toch geen oorlog meer zijn.
Dan zouden we alles eerlijk delen en niet jarlours zijn op dat van de ander.
Dan zou er geen ongelijkheid meer zijn omdat iedereen respect heeft voor elkaar.
In het oude testament staat Oog om oog, Tand om tand maar Jezus zegt in het nieuwe testament als men u slaat op de ene wang keer dan ook uw andere wang toe.
Ik geloof dat als iedereen zou leven als dat Jezus leefde er alleen maar vrede op de aarde zou zijn.

Dat God bij mij is ervaar ik elke dag, de ene keer lijkt hij verder weg dan de andere keer.
Maar hij is er, daar mag ik op vertrouwen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:55

Ilegra schreef:
Er zijn hier nog al wat pagina's besproken en moet helaas bekennen ik heb niet alles pagina voor pagina gelezen.

Ik wilde toch even graag reageren.
Ik ben christen, lees niet altijd de bijbel en ik bid ook niet zo vaak als ik eigenlijk zou moeten.
Ik ben net als niet gelovigen een mens die in een wereld leeft met allerlei verleidingen en ik sta net als iedereen voor keuzes en heb net als ieder mens ook problemen op mijn pad.
Ik voel pijn en verdriet bij het zien van alle ellende in de wereld en vraag me vaak genoeg af wanneer is het genoeg.
Zoveel vragen over het waarom waarop ik geen antwoord weet.

Ik geloof iig dat God bestaat en dat hij de wereld heeft geschapen, over het hoe en waarom maak ik mij niet meer druk. (deed ik wel, maar dat leid je alleen maar af van dat wat werkelijk belangrijk is.)
Als ik alleen al kijk naar hoe mooi de natuur in elkaar zit kan ik alleen maar geloven dat daar een maker is geweest die alles zo mooi op elkaar heeft afgestemt.
Een mooi voorbeeld die een christelijke wetenschapper eens vertelde blijft mij nog altijd bij.
Als je nu een paar boutjes, ringetjes en cijfertjes de lucht in gooit, vormen deze dan vervolgens zich tot een horloge? nee daar was een maker die van al die kleine onderdeeltjes een horloge maakte.

W.b.t. alle ellende in de wereld.
Mensen doen zelf elkaar pijn, soms niet geheel bewust.
Waarom grijpt God niet in als hij zou bestaan?..............deze vraag heb ik ook heel vaak bij mij zelf gesteldt.
Het enige wat ik mij zou kunnen indenken is dat God wacht met ingrijpen omdat hij een ieder mens de kans wil geven te kiezen om goed te gaan leven.
Goed te gaan leven in die trend van de tien geboden.

Want als ik eerlijk ben denk ik dat als iedereen zou leven volgens deze tien geboden, dan zou er toch geen oorlog meer zijn.
Dan zouden we alles eerlijk delen en niet jarlours zijn op dat van de ander.
Dan zou er geen ongelijkheid meer zijn omdat iedereen respect heeft voor elkaar.
In het oude testament staat Oog om oog, Tand om tand maar Jezus zegt in het nieuwe testament als men u slaat op de ene wang keer dan ook uw andere wang toe.
Ik geloof dat als iedereen zou leven als dat Jezus leefde er alleen maar vrede op de aarde zou zijn.

Dat God bij mij is ervaar ik elke dag, de ene keer lijkt hij verder weg dan de andere keer.
Maar hij is er, daar mag ik op vertrouwen.

Amen.

Meer valt er niet te zeggen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:14

Mooi geschreven Ilegra!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:45

Sorry mensen, ik haak ook af. Te weinig niet christelijken hier en het krijgt wel een erg hoog halleluja gehalte -het komt wel heel erg van 1 kant nu. En daar zit ik niet op te wachten. :n

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:19

Myra schreef:
Sorry mensen, ik haak ook af. Te weinig niet christelijken hier en het krijgt wel een erg hoog halleluja gehalte -het komt wel heel erg van 1 kant nu. En daar zit ik niet op te wachten. :n

Zal ik dan ook maar afhaken :Y) Dan kan het topic in principe gesloten worden en kunnen de christelijken een ander praatgroepje oprichten voor hun ervaringen. (niet banketstaaf bedoeld, dus niet reageren als je je persoonlijk aangevallen voelt want dat is niet nodig)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

Ik geloof niet dat God bestaat. Naar mijn mening word alles waar men geen verklaring voor weet naar God geschoven. 'God wil het zo, God heeft dit je zo gegeven.' Kan een mens tegenwoordig niet zelf denken?

Ik wantrouw die mensen die zo goed weten wat God wil dat zij doen, omdat het me opvalt dat dat altijd overeenkomt met hun eigen wensen. Religie is een belediging van de menselijke waardigheid. Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.

Natuurlijk heb ik respect voor de mensen die er wel in geloven, maar je moet wel realistisch blijven en mee gaan met deze tijd.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

fenna1995 schreef:
Ik geloof niet dat God bestaat. Naar mijn mening word alles waar men geen verklaring voor weet naar God geschoven. 'God wil het zo, God heeft dit je zo gegeven.' Kan een mens tegenwoordig niet zelf denken?

Ik wantrouw die mensen die zo goed weten wat God wil dat zij doen, omdat het me opvalt dat dat altijd overeenkomt met hun eigen wensen. Religie is een belediging van de menselijke waardigheid. Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.

Natuurlijk heb ik respect voor de mensen die er wel in geloven, maar je moet wel realistisch blijven en mee gaan met deze tijd.

Dit heb je heel goed verwoord. Ben benieuwd naar de reacties.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:53

fenna1995 schreef:

Als je gelovig bent is het inderdaad mogelijk om alles waar anderen geen verklaring verklalring over hebben bij God neer te leggen. Het gaat erom dat je wel zelf verantwoordelijk bent voor de dingen die gebeuren. Je hebt daarin een eigen keus. God de schuld ergens van geven kan mi niet. Ik geloof dat je juist daarom je eigen wil en denkvermogen gekregen hebt.
Als je niet gelovig bent is het altijd makkelijk om het af te doen bij God, of op zoek te gaan naar een verklaring in de wetenschap of geschiedenis bijvoorbeeld. Ook dit alles vanuit het eigen denken.

Als ik een goede proef gereden heb met mijn paard dan doe ik dat niet af van God wat fijn dat u me heeft laten winnen. Nee, dan ben ik blij met het resultaat, dat de omstandigheden voor mij en paard op dat moment gunstig waren en dat de training bij juf goed geholpen heeft om ook tijdens de proef de puntjes op de i te zetten.

Daarbuiten ben ik God dankbaar voor het leven wat ik leid en dat ik zulke waanzinnge paarden gekregen heb om te rijden.

God zegt in zijn Woord (en dat ik wast ik geloof) dat al waar je om vraagt in Zijn naam je gegeven zal worden. Daarom komt dit overeen met de eigen wensen. Eigen wensen komen voort uit de eigen wil en het rugzakje wat je meegekregen hebt tijdens opvoeding, studie, omgang met vrienden, werkervaring, enz..... Zo bepaal je zelf wie je bent en wat je wilt.

Religie is iets anders dan geloven. Ik ben het dan ook eens met deze regel:
Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doen
Hier praat je over de complete mensheid die gelovig is of niet gelovig is en die goed doet of niet goed doet.

De volgende stelling:
Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.
Vind ik een beetje kort door de bocht. Dus een goed mens die niet religieus is kan geen slechte dingen doen? Ik denk dat er zat religieuze mensen slechte dingen doen. Je hoeft niet perse religieus en goed te zijn om slechte dingen te doen.

De stelling dat God je vergeeft ben ik wel met je eens, maar God is niet gek. Het is niet zo dat je moord op moord kan plegen en vervolgens an zeggen: God vergeeft me toch wel.
Heb jij echter een moord gepleegd en je bekeerd je vervolgens tot God en vraagt om vergeving en ga je leven en handelen naar Zijn woord en maak je de fout niet meer kan je mi echt vergeven worden.
Denk aan de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing.....

Over je laatste alinea kan ik alleen maar knikken. Alleen is ieder zijn beeld van meegaan met de tijd gebaseerd op hetgeen hij of zij stelt als tegenwoordige tijd met welke normen en waarden en wat kan wel en wat kan niet.

Bovenstaande is puur gebaseerd op wat ik zelf hierin geloof.

Mensen die ook gelovig zijn kunnen er vanuit hun eigen interpretatie van zowel wat je geschreven hebt of vanuit hun geloof heel anders over denken.

Belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven en te doen of denken waar je jezelf goed bijvoelt.

Is het zo voldoende duidelijk fenna? Zo zie ik het hoor....
Leuk om al die verschillende meningen te lezen!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:27

Zooist schreef:
fenna1995 schreef:

Als je gelovig bent is het inderdaad mogelijk om alles waar anderen geen verklaring verklalring over hebben bij God neer te leggen. Het gaat erom dat je wel zelf verantwoordelijk bent voor de dingen die gebeuren. Je hebt daarin een eigen keus. God de schuld ergens van geven kan mi niet. Ik geloof dat je juist daarom je eigen wil en denkvermogen gekregen hebt.
Als je niet gelovig bent is het altijd makkelijk om het af te doen bij God, of op zoek te gaan naar een verklaring in de wetenschap of geschiedenis bijvoorbeeld. Ook dit alles vanuit het eigen denken.

Als ik een goede proef gereden heb met mijn paard dan doe ik dat niet af van God wat fijn dat u me heeft laten winnen. Nee, dan ben ik blij met het resultaat, dat de omstandigheden voor mij en paard op dat moment gunstig waren en dat de training bij juf goed geholpen heeft om ook tijdens de proef de puntjes op de i te zetten.

Daarbuiten ben ik God dankbaar voor het leven wat ik leid en dat ik zulke waanzinnge paarden gekregen heb om te rijden.

God zegt in zijn Woord (en dat ik wast ik geloof) dat al waar je om vraagt in Zijn naam je gegeven zal worden. Daarom komt dit overeen met de eigen wensen. Eigen wensen komen voort uit de eigen wil en het rugzakje wat je meegekregen hebt tijdens opvoeding, studie, omgang met vrienden, werkervaring, enz..... Zo bepaal je zelf wie je bent en wat je wilt.

Religie is iets anders dan geloven. Ik ben het dan ook eens met deze regel:
Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doen
Hier praat je over de complete mensheid die gelovig is of niet gelovig is en die goed doet of niet goed doet.

De volgende stelling:
Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.
Vind ik een beetje kort door de bocht. Dus een goed mens die niet religieus is kan geen slechte dingen doen? Ik denk dat er zat religieuze mensen slechte dingen doen. Je hoeft niet perse religieus en goed te zijn om slechte dingen te doen.

De stelling dat God je vergeeft ben ik wel met je eens, maar God is niet gek. Het is niet zo dat je moord op moord kan plegen en vervolgens an zeggen: God vergeeft me toch wel.
Heb jij echter een moord gepleegd en je bekeerd je vervolgens tot God en vraagt om vergeving en ga je leven en handelen naar Zijn woord en maak je de fout niet meer kan je mi echt vergeven worden.
Denk aan de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing.....

Over je laatste alinea kan ik alleen maar knikken. Alleen is ieder zijn beeld van meegaan met de tijd gebaseerd op hetgeen hij of zij stelt als tegenwoordige tijd met welke normen en waarden en wat kan wel en wat kan niet.

Bovenstaande is puur gebaseerd op wat ik zelf hierin geloof.

Mensen die ook gelovig zijn kunnen er vanuit hun eigen interpretatie van zowel wat je geschreven hebt of vanuit hun geloof heel anders over denken.

Belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven en te doen of denken waar je jezelf goed bijvoelt.

Is het zo voldoende duidelijk fenna? Zo zie ik het hoor....
Leuk om al die verschillende meningen te lezen!

Ten eerste, vind ik dat je je stellingen goed verwoord en duidelijk uitleg geeft. :j

Als God je steeds weer vergeeft, is het aanlokkelijk om hetzelfde nog eens weer te doen omdat alles je toch weer afgescholden wordt. Wanneer vind God het te veel en vergeeft het je niet meer, waar ligt de grens denk ik dan?

Dus als ik het goed begrijp, zou je als niet-gelovige niet worden vergeven om wat je gedaan hebt, maar als je je dan bekeerd tot God en leeft volgens de regels zoals hij het wil kan hij je wel vergeven om nog steeds dezelfde misdaad? Wie zegt dat zijn regels de juiste zijn, en je als niet-gelovige niet op de juiste manier geleefd hebt?

Volgens mij zijn mensen religeus omdat het veiligheid bied, niet omdat ze denken dat het de ultieme bron van waarheid is. Zonder religie val je in een diep dal van onzekerheden en daarom is er moeilijk van af te stappen. Niet dat er nog veel mensen geloven in een ultieme bron van waarheid, het is meer een soort midden van alle gemeenschappelijke waarheden geworden.

Edit: typfout

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:25

fenna1995 schreef:
Ten eerste, vind ik dat je je stellingen goed verwoord en duidelijk uitleg geeft. :j

Als God je steeds weer vergeeft, is het aanlokkelijk om hetzelfde nog eens weer te doen omdat alles je toch weer afgescholden wordt. Wanneer vind God het te veel en vergeeft het je niet meer, waar ligt de grens denk ik dan?

Dus als ik het goed begrijp, zou je als niet-gelovige niet worden vergeven om wat je gedaan hebt, maar als je je dan bekeerd tot God en leeft volgens de regels zoals hij het wil kan hij je wel vergeven om nog steeds dezelfde daad? Wie zegt dat zijn regels de juiste zijn, en je als niet-gelovige niet op de juiste manier geleefd hebt?

Volgens mij zijn mensen religeus omdat het veiligheid bied, niet omdat ze denken dat het de ultieme bron van waarheid is. Zonder religie val je in een diep dal van onzekerheden en daarom is er moeilijk van af te stappen. Niet dat er nog veel mensen geloven in een ultieme bron van waarheid, het is meer een soort midden van alle gemeenschappelijke waarheden geworden.

Dank je wel!

Dat stukje van vergeving is een heel ingewikkeld stuk. In principe (geloof ik) dat God gestorven is voor alle zonden en ziekten van alle mensen, dus niet alleen voor Christenen. Dus in principe ZIJN je zonden al vergeven. Daarna gaat het erom dat je wel je zonden moet belijden. En daarbij is het niet de bedoeling om door te gaan met je zonden (zoals stelen, noem maar even wat) en dan elke keer te zeggen, sorry God...... ik zal het niet meer doen.
Wanneer het voor God genoeg is durf ik nu niet te zeggen, misschien dat ik daar iets over kan vinden..... Maar ik vergelijk het ermee met de volgende vraag: Wanneer is het voor een papa genoeg dat zijn kind keer op keer zijn zusje slaat.... Dan is het op een gegeven moment ook genoeg.

Daarnaast, om het even extra ingewikkeld te maken, geloof ik dat als je je oprecht bekeerd hebt, dat je vrijgekomen bent en afstand genomen hebt van het kwaad en ernaar streeft om een goed leven te leiden. Doordat je Heilige Geest in je komt wonen is er geen plaats meer voor kwaad.

Ga even een poging doen om het goed uit te leggen hoor, wordt misschien een lang verhaal....

Ik geloof dat als een mens een moord pleegt dat dit niet volledig de eigen wil is van de betreffende persoon. Ik geloof dat het kwaad de omstandigheden zo maakt (misschien zelfs wel bezit neemt van) dat de moord gepleegd wordt. Het overgaan tot de daad zelf is de keuze van de mens zelf, maar kan sterk beïnvloed zijn door.

Dit geloof ik doordat ik denk dat het geestelijke veel groter is dan het menselijke en doordat de Bijbel hier ook over schrijft. In het geestelijke kunnen en worden veel dingen beslist wat soms onzichtbaar blijft en soms zichtbaar wordt. (Hier heb ik al in een eerdere post over geschreven)

Ik geloof dat wanneer je je bekeerd dat je dan kan bidden (met of zonder iemand erbij) om jezelf vrij te maken van kwaad. Ik geloof dan ook dat wanneer iemand oprecht de keuze gemaakt heeft om voor God te gaan dat hij vrijgemaakt is of wordt.

Uiteraard blijf je een mens, met menselijke fouten. Fouten maakt iedereen, gelovig of niet gelovig. Maar daar zit een beetje het ingewikkelde.....
Ik praat ook wel eens over iemand, laat me meeslepen in een discussie over iemand, ik wil ook wel eens wat hebben wat iemand anders heeft en ik niet kan betalen... Dat is niet erg, dat heeft iedereen. Ik vertel dit wel elke avond tegen mijn Vader en vraag dan of Hij me wilt helpen dat niet te doen.

Wanneer je een moordenaar bent en je jezelf bekeerd hebt en je blijft moorden, dan geloof ik niet dat je oprecht bekeerd bent. Je kan je ook zo doen voorkomen. Ik geloof dan ook niet dat je "gered" bent.

Dan de volgende:
Wie zegt dat zijn regels de juiste zijn, en je als niet-gelovige niet op de juiste manier geleefd hebt?
(eerst voor de komma) De Bijbel is de handleiding voor het geloven in Jezus. Iedere kerk heeft een eigen interpretatie van wat het juiste is en hoe er geloofd moet worden en welke regels er nageleefd moeten worden. Hiervan vind ik dat je vooral dicht bij jezelf moet blijven. Ik ben bijvoorbeeld (zo wordt dat genoemd) heel vrij gelovig en nieuw denkend. Dat voelt voor mij het beste en ik interpreteer de dingen die ik lees ook op die manier. Je kan dus zelf bepalen welke regels de juiste zijn..... In de Bijbel staat dat een ieder die in Hem geloofd behouden zal zijn.
Ik zal nooit kunnen zeggen: Jij wel en jij niet...... ik ben niet God. (gelukkig maar...)
(na de komma)

Als je als niet gelovige ook niet op de juiste manier geleefd hebt (wat is de juiste manier?????) Geen idee??? Eerder in dit topic is er gesproken over de hel, of over het niks......
Ik heb geen idee waar je heen gaat???? Misschien wordt je net als de moordenaar naast Jezus aan het kruis op het nippertje "gered". Misschien kom je nergens, misschien kan je toch de roltrap op, of met lift naar boven... ????
Ik hou me daar niet mee bezig. Ik richt me op hetgeen ik positief ervaar.

Gered is overigens een term die in de Pinksterkerken gebruikt wordt wanneer iemand Jezus aanvaardt heeft. Daarom plaats ik hem tussen "en" omdat het een term is en ik zo snel geen ander woord kan bedenken.

Volgens mij zijn mensen religeus omdat het veiligheid bied, niet omdat ze denken dat het de ultieme bron van waarheid is. Zonder religie val je in een diep dal van onzekerheden en daarom is er moeilijk van af te stappen. Niet dat er nog veel mensen geloven in een ultieme bron van waarheid, het is meer een soort midden van alle gemeenschappelijke waarheden geworden

Hier breng je hem in je eerste twee zinnen weer naar religie (wat iets anders is als geloven, dus ik schakel even om....) Dat zou heel goed kunnen..... Voor veel mensen is religie iets wat ze van kinds af aan al opgedragen gekregen hebben. Dan is het een gewoonte geworden, of een makkelijk iets om zaken mee af te doen. Religie is een woord, een noemer......

Ik denk en weet en zie dat er veel kerken waar religie gepreekt wordt sterk leeglopen. Ik zie ook dat kerken waar het evangelie op een vrijere manier gepredikt wordt erg vol lopen. Nieuwe kerken worden gesticht die al snel zo'n 15000 leden hebben. Zie bijvoorbeeld deze: http://www.doorbrekers.nl/ of www.desteen.nl die een compleet nieuw gebouw gaan neerzetten voor enorme aantallen (op)nieuw gelovige mensen.

Ik geloof in ieder geval wel in de bron die Waarheid genoemd wordt. En met mij nog velen anderen. En mijn geloof is zeker geen midden van gemeenschappelijke waarheden...... Ik denk juist dat ik met mijn wijze van geloven heel veel andere gelovigen eens laat fronsen met de wenkbrauwen.....

Dat doe ik soms ook bij de manier waarop zij geloven of het Woord interpreteren.

Daarom is in het geloof nogmaals het belangrijkste dat je dicht bij jezelf blijft.

Snappelezvous?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:38

Ik snap het compleet, vat het totaal anders op dan eerst.
religie en geloof heb ik altijd aan elkaar gekoppeld en nog steeds kan ik die twee niet goed onderscheiden. het geloven hoort ook voor een groot deel wel bij religie volgens mij.
Maar ik heb altijd gehoord dat 'de mensen die in God geloven zijn niet helemaal goed wijs, schuiven alles op iemand af die niet eens bestaat'. Op school wilde ik absoluut geen godsdienst volgen omdat ik het pure onzin vond. Nu ik er meer over lees, nadenk, begin ik te begrijpen wat het geloven in God nou ongeveer inhoudt en dat het niet zomaar (aangezien mij altijd verteld is dat God in je hart zit) een kabouter is die in je hart maar even bepaalt wat goed voor je is. :o Eigenlijk heb ik het verhaal van Jezus Christus nooit gehoord. Het boeide me niet omdat het 'niet waar was'. Achteraf had ik het beter eerst kunnen horen alvorens er over te oordelen. Misschien heeft hij wel bestaan of bestaat hij nog, misschien is Jezus ook voor mij gestorven. Maar ik heb niet het gevoel dat ik voor God moet leven en dat God vertelt hoe mijn leven moet lopen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:42