fenna1995 schreef:Ik geloof niet dat God bestaat. Naar mijn mening word alles waar men geen verklaring voor weet naar God geschoven. 'God wil het zo, God heeft dit je zo gegeven.' Kan een mens tegenwoordig niet zelf denken?
Ik wantrouw die mensen die zo goed weten wat God wil dat zij doen, omdat het me opvalt dat dat altijd overeenkomt met hun eigen wensen. Religie is een belediging van de menselijke waardigheid. Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.
Natuurlijk heb ik respect voor de mensen die er wel in geloven, maar je moet wel realistisch blijven en mee gaan met deze tijd.
Als je gelovig bent is het inderdaad mogelijk om alles waar anderen geen verklaring verklalring over hebben bij God neer te leggen. Het gaat erom dat je wel zelf verantwoordelijk bent voor de dingen die gebeuren. Je hebt daarin een eigen keus. God de schuld ergens van geven kan mi niet. Ik geloof dat je juist daarom je eigen wil en denkvermogen gekregen hebt.
Als je niet gelovig bent is het altijd makkelijk om het af te doen bij God, of op zoek te gaan naar een verklaring in de wetenschap of geschiedenis bijvoorbeeld. Ook dit alles vanuit het eigen denken.
Als ik een goede proef gereden heb met mijn paard dan doe ik dat niet af van God wat fijn dat u me heeft laten winnen. Nee, dan ben ik blij met het resultaat, dat de omstandigheden voor mij en paard op dat moment gunstig waren en dat de training bij juf goed geholpen heeft om ook tijdens de proef de puntjes op de i te zetten.
Daarbuiten ben ik God dankbaar voor het leven wat ik leid en dat ik zulke waanzinnge paarden gekregen heb om te rijden.
God zegt in zijn Woord (en dat ik wast ik geloof) dat al waar je om vraagt in Zijn naam je gegeven zal worden. Daarom komt dit overeen met de eigen wensen. Eigen wensen komen voort uit de eigen wil en het rugzakje wat je meegekregen hebt tijdens opvoeding, studie, omgang met vrienden, werkervaring, enz..... Zo bepaal je zelf wie je bent en wat je wilt.
Religie is iets anders dan geloven. Ik ben het dan ook eens met deze regel:
Met of zonder religie heb je goede mensen die goede dingen doen, en slechte mensen die slechte dingen doenHier praat je over de complete mensheid die gelovig is of niet gelovig is en die goed doet of niet goed doet.
De volgende stelling:
Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je religie nodig. Want God vergeeft het je wel weer.Vind ik een beetje kort door de bocht. Dus een goed mens die niet religieus is kan geen slechte dingen doen? Ik denk dat er zat religieuze mensen slechte dingen doen. Je hoeft niet perse religieus en goed te zijn om slechte dingen te doen.
De stelling dat God je vergeeft ben ik wel met je eens, maar God is niet gek. Het is niet zo dat je moord op moord kan plegen en vervolgens an zeggen: God vergeeft me toch wel.
Heb jij echter een moord gepleegd en je bekeerd je vervolgens tot God en vraagt om vergeving en ga je leven en handelen naar Zijn woord en maak je de fout niet meer kan je mi echt vergeven worden.
Denk aan de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing.....
Over je laatste alinea kan ik alleen maar knikken. Alleen is ieder zijn beeld van meegaan met de tijd gebaseerd op hetgeen hij of zij stelt als tegenwoordige tijd met welke normen en waarden en wat kan wel en wat kan niet.
Bovenstaande is puur gebaseerd op wat ik zelf hierin geloof.
Mensen die ook gelovig zijn kunnen er vanuit hun eigen interpretatie van zowel wat je geschreven hebt of vanuit hun geloof heel anders over denken.
Belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven en te doen of denken waar je jezelf goed bijvoelt.
Is het zo voldoende duidelijk fenna? Zo zie ik het hoor....
Leuk om al die verschillende meningen te lezen!