Snader schreef:Edit: Volgens mij spreken wij elkaar niet echt tegen Perrokai.
Nee dat geloof ik ook niet ...

Maar zowel het geloof is dan iets wat onbewezen is en onbewijsbaar aan niet gelovigen en de wetenschappelijke theorieen zijn onbewijsbaar voor zover ze niet al wel bewezen zijn. Alles begint met een theorie of in theorie en sommigen eindigen in een bewijsbaar feit. Als je toen keek naar wat men allemaal letterlijk nam uit de bijbel en nu veel minder of het anders interpreteert worden ook die theorieen aangepast door de eeuwen heen.
Als vroeger werd gebeden om regen want God liet het wel of niet regenen dan hebben ze daar nu wel een bewijs voor waarom het wel of niet regent en waarom het regent. Kun je wel weer zeggen , ja maar God heeft dat systeem zo in elkaar gezet maar we weten ook dan als de onstandigheden juist zijn het op mars ook zou kunnen regenen theoretisch. En zulke theorieen vind ik erg moeilijk om te gaan ontkennen net als de evolutietheorie althans de beginselen ervan. Zou voor mij mijn eventuele geloof trouwens niet aantasten tenzij ik weer een fundamentalist ben. Dan voel ik het als een aanval op mijn geloof.
Ik kan me gewoon echt niet voorstellen als redelijk nadenkend mens om standaard alles omver te werpen wat de wetenschap uitzoekt omdat dat eventueel niet letterlijk in de bijbel staat of letterlijk anders staat. Daar hoef je niet eens intelligent voor te zijn maar een gewoon nadenkend mens met een open blik op de wereld, meer niet. Hoe kun je nu het bestaan van dinosaurussen ontkennen en hoe passen die nu in het scheppingsverhaal....die passen daar niet in als je het letterlijk neemt nee.....maar als je het anders interpreteert wat ik als ongelovige nog kan bedenken kan het allemaal wel.
Ik geloof niet in een geloof dat door hoger geplaatste gelovige mensen wordt gestuurd. De mens hierin is de zwakke schakel, dat is bijna ook altijd iets waar ik op afknap als ik die kant op kijk of er tegenaan loop. Als ik de indivuele gelovigen neem zoals ze hier ook aanwezig zijn dan is dat heel anders, daar kun je mee praten, die kan ik begrijpen ze zijn in staat mij te begrijpen er is geen dwang er is geen druk, niemand is op iets uit, hetzij ter verrijking hetzij voor het aanzien of macht. Dat is gewoon een normale goede verstandhouding met wederzijds respect.
Volgens mij staat het inde bijbel ook ergens.....het geloof zit in de mens, niet in de beeltenissen of in dingen of in zogenaamde afgezanten van God. (staat er niet letterlijk zo maar het komt er voor mij op neer)
Heb trouwens met de pasen een aardig stukje tv gekeken en alles ging over de pasen. Pasen is voor mij niets meer of minder dan twee dagen waarop je of op vakantie bent of lekker uitgebreid ontbijt natuurlijk met eieren en een chocolade paashaas. Maar nu weet ik er dan iets meer van.....roept bij mij wel weer vraagtekens op maar realisser me dat films etc. natuurlijk ook niet altijd de waarheid weegeven. Hoop ik tenminste.....