Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:02

Oké, dank je.

Ik verbaas me erover waarom je nou speciaal voor déze mensen het verschil wil maken.

Er zijn nog zóveel anderen met heel wat minder op de kerfstok die hierbij gebaat zouden zijn. Die mensen verdienen het naar mijn smaak veel meer om wat aandacht te krijgen. Veel dichterbij huis, dus veel efficienter zijn deze te helpen.

Waarom niet met bejaarden wandelen, maar wel met een gedetineerde schrijven? Omdat met bejaarden wandelen te suf is?

Uiteraard is het woord bejaarden te vervangen door alle groepen in Nederland die best een opsteker zouden kunnen gebruiken, evenals wandelen dat door wat voor activiteit vervangen zou kunnen worden ;) .

Amethyst_

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:03

dat is en blijft een meningskwestie.. Je mening is duidelijk, die vna ons ook...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:03

Gebruik de zoekfunctie.

Ik heb uitgelegd waarom ik een bepaald persoon heb uitgekozen en wat de maatschappij daarmee opschiet. Meerdere malen, en ik ga 't geen enkele keer meer uitleggen. :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:04

Daar wil ik best antwoord op geven. Om actief te zijn voor een stichting als de Zonnebloem dien je per week 3 uur achter elkaar beschikbaar te zijn om iets leuks te doen met een 'vaste bejaarde'. Dat lijkt mij heel leuk, maar waar ik bang voor ben is dat ik na een tijdje de tijd niet meer zo makkelijk kan vrij maken en ik wil 'mijn bejaarde' niet teleurstellen doordat ik uiteindelijk niet meer kan komen. Een brief schrijven kun je doen in een zogenaamd verloren uurtje, een bejaarde opzoeken niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:06

LDRD schreef:
Waarom niet met bejaarden wandelen, maar wel met een gedetineerde schrijven? Omdat met bejaarden wandelen te suf is?
Ik heb geen tijd om op een vaste dag iets te doen. Noch heb ik elke week evenveel vrije tijd. Dit is iets doen voor je medemens, maar wel makkelijk in te passen in mijn schema.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:09

LDRD schreef:
Precies Babel, ik was ook benieuwd, want ik begrijp er echt geen snars van.

Geeft het de schrijvers zelf het 'feelgood' gevoel? Iets bijzonders doen om waardering te krijgen uit je omgeving?

Sorry, hoor, dat komt bot over natuurlijk, maar vrees dat als je deze vraag stelt aan een psych je toch dit antwoord zult krijgen.

Waar zijn de psych's onder ons? :D

Hier, wat vraag je nu waarom mensen dit gedrag stellen? Persoonlijk aspect dat kan niemand beantwoorden of je moet paranormaal zijn, vanuit sociaal aspect bekijk ikhet positief en zie het als prosociaal gedrag iets doen voor een andere ongeacht de eventuele sociale beloningen die daar aan hangen.

Waarom ik nooit met bejaarde zou schrijven, omdat ikzelf heel slechte ervaring heb met mijn oma, en nu zie ik alle oude mensen als niet leuk. Misschien ga ik ooit schrijven, moordenaar en moord is gewoon een deel van mij ben er al vanaf mijn 16 mee bezig zonder voorgaande verklaring waarom. Dus is het logisch dat ik naar die doelgroep ga.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:13

LDRD schreef:
Oké, dank je.

Ik verbaas me erover waarom je nou speciaal voor déze mensen het verschil wil maken.

Er zijn nog zóveel anderen met heel wat minder op de kerfstok die hierbij gebaat zouden zijn. Die mensen verdienen het naar mijn smaak veel meer om wat aandacht te krijgen. Veel dichterbij huis, dus veel efficienter zijn deze te helpen.

Uiteraard is het woord bejaarden te vervangen door alle groepen in Nederland die best een opsteker zouden kunnen gebruiken, evenals wandelen dat door wat voor activiteit vervangen zou kunnen worden ;) .

Met mijn (toekomstig) beroep zal ik al dag in dag uit mensen, en eventueel bejaarden, helpen. Het lijkt me voor mezelf niet echt tof om na mijn uren ook nog eens daarmee bezig te zijn. Bovendien is brieven schrijven een stuk minder tijdbelastend dan er fysiek zijn voor iemand.

In het begin van het topic zei iemand, waarom schrijf je dan niet met doodzieke mensen? Wel, daar wil ik gerust ook mee schrijven hoor, als iemand daar een site van heeft. Ik wil gerust ook hun leven wat dragelijker maken door een simpele brief te schrijven als daar nood aan is. Het 'probleem' is veel dat doodzieke mensen wel dagelijks worden ondersteund en verzorgd door mensen die om hen geven. Die hebben meestal geen behoefte aan een brief van een onbekende. In tegenstelling tot veroordeelden blijkbaar.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:17

Waarom ik wel met een gevangene schrijf en niet met een bejaarde?
Omdat er genoeg mensen zijn die sympathie op kunnen brengen voor oude nederlandse burgers...
Om dat er veel minder bereid zijn iets voor die gevangenen te doen.
Stel,er zijn twee geode doelen waar jij 100 euro aan mag schenken: De hartstichting en KIKA.
De kika ontvangt twee keer zoveel geld als de andere stichting...
Dan zou ik mijn geld geven aan de stichting die het minste geld krijgt,omdat ik weet dat er genoeg mensen aan kika geven.

Oftewel.... als ik het niet doe? Wie doet het dan wel?

Dat anderen het niks vinden en van mening zijn dat die mensen moeten wegrotten ala,maar dit is onze mening en daarmee klaar.

Mijn moeder heeft altijd gezegt : jij bent een bemiddelaar
Dat is een zware taak in het leven,doch geeft veel voldoening.

Ik ga het lijstje even opzoeken om daar mijn tweede inmate te veranderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:19

Moet eerlijk zeggen dat als ik zo die beginpagina van die site zie, compleet met zonsondergang, vogels en twee mensen, dat het er dan ook heel erg uit ziet als een verkapte huwelijksmarkt :=

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:21

Apple schreef:
Moet eerlijk zeggen dat als ik zo die beginpagina van die site zie, compleet met zonsondergang, vogels en twee mensen, dat het er dan ook heel erg uit ziet als een verkapte huwelijksmarkt :=
Die van Write A Prisoner? Dat is maar een klein plaatje joh. Lees dat verhaal eens!
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 14-01-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:21

Als ik dit topic lees en ik maak de vertaalslag naar heel Nederland en de rest van de wereld, dan krijg ik de indruk dat de gedetineerden een dagtaak hebben aan brieven lezen en ze beantwoorden ;) .

En: geen tijd geen tijd
is snel gezeit
besteedt uw tijd
met wijs beleid
en u hebt altijd tijd ;)

Het is meer waaraan je je tijd besteden wil lijkt mij.

Het valt me wel op dat niemand als reden gewoon opgeeft dat het hem of haar wel leuk lijkt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:22

ManonR, klopt, die van Write a prisoner ja :-)

Kiwipitje

Natuurlijk lijkt het je ook leuk als je het niets vind doe je het niet neem ik aan.

Tivoli

_Tivoli_ → Steven Francis & Frank Paul LeBeau Jr.
Amethyst_ → David Fier
Rockwitch → Casey Crum
SpikkelFire → Jarrid Hurst
Mystica → William Cintron
Nickytje → Tommy Burns & Jesse Voss
SteffiiY → Misty Holmes
Iris82 → Corry Swanson
Eightlegged → Darryl Stinski
Flew → Joseph Vernetti
anoukB → David Fier
Pharagirlke → John Aghajanian
_Florien_ → Eric McDavid
Hammeke → Matt Puckett
Urselin → David Fier
Tallie_ho → Mark Finch & Charles Evans
Marsu → Ian Wireman

Hé Apple?
Wat zou jij proberen als je levenslang vastzat?
Als ik single zu zijn zou ik ook proberen ten minste nog wat aandacht te krijgen van een leuke man :)
Je kan echt verlieft worden van brieven als je tussen 4 muren zit....verliefdheid geeft een fijn gevoel,maakt het leven draagbaar.
Niet dat ik het daarom doe,maar het zou me niet afschrikken als een inmate denkt dat ie verlieft op me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:23

Even voor de zekerheid een vraagje. Is handgeschreven post toegestaan?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:24

Ik kan me niet voorstellen waarom niet.. Enige gevaar is dat het misschien niet leesbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:24

Rock → Thong Le
Amethyst_ → David Fier
Rockwitch → Casey Crum
SteffiiY → Misty Holmes
Iris82 → Corry Swanson
Flew → Joseph Vernetti
anoukB → David Fier
_Florien_ → Eric McDavid
Hammeke → Matt Puckett
Urselin → David Fier
Marsu → Ian Wireman

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:25

Rock schreef:
Rock → Thong Le
Amethyst_ → David Fier
Rockwitch → Casey Crum
SteffiiY → Misty Holmes
Iris82 → Corry Swanson
Flew → Joseph Vernetti
anoukB → David Fier
_Florien_ → Eric McDavid
Hammeke → Matt Puckett
Urselin → David Fier
Marsu → Ian Wireman
ManonR → Amanda Marksberry & Terah Lawyer

Tivoli

LDRD schreef:
Als ik dit topic lees en ik maak de vertaalslag naar heel Nederland en de rest van de wereld, dan krijg ik de indruk dat de gedetineerden een dagtaak hebben aan brieven lezen en ze beantwoorden ;) .

En: geen tijd geen tijd
is snel gezeit
besteedt uw tijd
met wijs beleid
en u hebt altijd tijd ;)

Het is meer waaraan je je tijd besteden wil lijkt mij.

Het valt me wel op dat niemand als reden gewoon opgeeft dat het hem of haar wel leuk lijkt?

Wij willen onze tijd hieraan besteden...
En echt,er zijn antwoorden genoeg,alleen de antwoorden bevallen je niet,dat is dan heel jammer.
Laat ons fijn,en als je het niet begrijpt,laat het dan.
Je kan een ander niet dwingen om te zorgen dat jij iets begrijpt wat er bij jou niet ingaat :)

Tallie1979

LDRD schreef:
Kennelijk is een kritiekloze discussie hierover niet mogelijk. Waarom zo aangevallen voelen.
Ik vraag me alleen maar serieus iets af en geef mijn mening.

Overtuig me zou ik zeggen.

Ik schrijf omdat:

- Ik iets doe voor de medemens die in zijn leven stomme keuzes heeft gemaakt. En IEDEREEN verdiend een 2e kans :)
- Ik er van leer hoe het NIET moet
- Ik vind dat iedereen straf moet krijgen indien ze iets hebben uitgevroten wat niet mag.
- Het briefschrijven mijn Engels zal opkrikken.
- Het wandelen en spelletjes doen met bejaarden niet het "enige goede" is wat ik in mijn leven wil doen. :)
- Daarnaast kost het schrijven van een brief mij een minuut of 10. Waarom niet een complete vreemde door middel van 10 minuten tijd opvrolijken?
- De mensen die je schrijft zullen zich hopelijk sterker voelen om op de juiste manier in de maatschappij terug te keren.

Ik keur niemand zijn daden goed. Op het moment dat iemand oprecht spijt heeft en heeft geleerd van zijn stomme keuzes, dan vind ik dat zo iemand gerust een opsteker verdient. Ik heb overigens ook gekozen voor mensen met een lichter vergrijp. Even gedacht aan iemand op deathrow, maar dat niet gedaan omdat ik er meer moeite mee heb dat iemand ter dood zal worden gebracht na verloop van tijd.

En ik hoef je niet te overtuigen, jij hebt recht op je eigen mening, net zo goed als ik dit heb :D Het is alleen wel erg vervelend dat een aantal mensen ( en dan doel ik niet alleen op jou ) hun eigen mening op willen dringen :) Laat ons lekker brieven schrijven.. Als je het zelf niks vind, doe je het gewoon niet, toch?? :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:27

Dat is een ding dat zeker is, mij krijg je niet zover :D .

Nee, sorry, niemand hoeft mijn mening aan te hangen hoor, maar goed uitgelegd krijgt eigenlijk ook niemand mij dit.

En dat ligt niet aan mijn verstandelijke vermogens :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:28

Tivoli, ik vrees dat ik misschien iets teveel naar foute misdaadprogramma's op Discovery kijk :=

Komen toch met enige regelmaat (waargebeurde) zaken in voor van vrouwen die uiteindelijk trouwen met hun inmate en daarna vermoord worden door ze. Danwel inmates die na verloop van tijd toch meer willen (onverwachts op de stoep staan bij vrijlating enzo) danwel vrouwen die worden meegetrokken in criminele activiteiten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:29

Tallie_Ho schreef:
LDRD schreef:
Kennelijk is een kritiekloze discussie hierover niet mogelijk. Waarom zo aangevallen voelen.
Ik vraag me alleen maar serieus iets af en geef mijn mening.

Overtuig me zou ik zeggen.

Ik schrijf omdat:

- Ik iets doe voor de medemens die in zijn leven stomme keuzes heeft gemaakt. En IEDEREEN verdiend een 2e kans :)
- Ik er van leer hoe het NIET moet
- Ik vind dat iedereen straf moet krijgen indien ze iets hebben uitgevroten wat niet mag.
- Het briefschrijven mijn Engels zal opkrikken.
- Het wandelen en spelletjes doen met bejaarden niet het "enige goede" is wat ik in mijn leven wil doen. :)
- Daarnaast kost het schrijven van een brief mij een minuut of 10. Waarom niet een complete vreemde door middel van 10 minuten tijd opvrolijken?
- De mensen die je schrijft zullen zich hopelijk sterker voelen om op de juiste manier in de maatschappij terug te keren.

Ik keur niemand zijn daden goed. Op het moment dat iemand oprecht spijt heeft en heeft geleerd van zijn stomme keuzes, dan vind ik dat zo iemand gerust een opsteker verdient. Ik heb overigens ook gekozen voor mensen met een lichter vergrijp. Even gedacht aan iemand op deathrow, maar dat niet gedaan omdat ik er meer moeite mee heb dat iemand ter dood zal worden gebracht na verloop van tijd.

En ik hoef je niet te overtuigen, jij hebt recht op je eigen mening, net zo goed als ik dit heb :D Het is alleen wel erg vervelend dat een aantal mensen ( en dan doel ik niet alleen op jou ) hun eigen mening op willen dringen :) Laat ons lekker brieven schrijven.. Als je het zelf niks vind, doe je het gewoon niet, toch?? :D

Mooi :o

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:29

Apple schreef:
Tivoli, ik vrees dat ik misschien iets teveel naar foute misdaadprogramma's op Discovery kijk :=

Komen toch met enige regelmaat (waargebeurde) zaken in voor van vrouwen die uiteindelijk trouwen met hun inmate en daarna vermoord worden door ze. Danwel inmates die na verloop van tijd toch meer willen (onverwachts op de stoep staan bij vrijlating enzo) danwel vrouwen die worden meegetrokken in criminele activiteiten.
Tja de dingen die goed gaan zijn niet zo interessant om uit te zenden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:30

LDRD, ik denk dat je nu nog niet van leuk kunt spreken.. Ik denk dat het pas leuk is als je antwoord krijgt. En wie weet krijgen een aantal van ons wel een brief terug waarvan we denken: Pfft, ellende allom.. Je weet het niet..

Ik kan je wel zeggen dat ik het razend interessant vind om meer te leren over het "waarom" Iedereen zal zijn redenen hebben. :D

En ik ben persoonlijk ook zeer benieuwd of de verhoren, de rechtszaal en de wijze van berechten overeen komt met hoe het bijvoorbeeld in tv programma's en films gaat. Het kan ook zijn dat ik daar nooit achter zal komen omdat iemand er bijvoorbeeld niet over wil praten, nou ja, so be it :D