Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:41

Wow krijg er 6 euro huurtoeslag bij en ruim 20 euro verhoging. :')

mvdende

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:48

Inflatie correctie...m'n reet! Huisdierenverzekering gaat ff 30% omhoog met ingang van het nieuwe verzekering jaar. Ik geloof dat de Inflatie rond de 3% ligt nu, zekergeen 30%. Stelletje graaiers! Ga van €29,19 naar €37,95, dus bijna €9 per maand méér.

Dit is echt niet leuk meer!

Maar ja, hond uit de verzekering halen gaat óók niet...ik kan de dierenarts rekeningen niet betalen als hij een keer iets ernstigs krijgt. (Dierenarts was 7 jaar geleden een héél stuk goedkoper en de verzekering óók)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:56

Gaat de premie ook niet omhoog met de leeftijd van de hond?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:58

mvdende schreef:
Inflatie correctie...m'n reet! Huisdierenverzekering gaat ff 30% omhoog met ingang van het nieuwe verzekering jaar. Ik geloof dat de Inflatie rond de 3% ligt nu, zekergeen 30%. Stelletje graaiers! Ga van €29,19 naar €37,95, dus bijna €9 per maand méér.

Maar ja, hond uit de verzekering halen gaat óók niet...ik kan de dierenarts rekeningen niet betalen als hij een keer iets ernstigs krijgt. (Dierenarts was 7 jaar geleden een héél stuk goedkoper en de verzekering óók)

De gemiddelde inflatie wordt ook niet alleen berekend met huisdierverzekeringen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:06

mvdende schreef:

Tja dieren zijn nou eenmaal luxe. Er zijn niet voor niks veel mensen die nadat hun viervoeter is overleden geen dier meer nemen.

Je kan niet alles hebben in het leven he...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:14

Dieren zijn heel duur. Daarom snap ik ook niet dat mensen in de schulden met uitkeringen wel dieren mogen houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:17

mvdende schreef:

Bij verzekeringen wordt met iets meer rekening gehouden dan enkel inflatie;

- inflatie
- stijgende zorgkosten
- stijgende aantallen uitkeringen
- meer behandelmogelijkheden
- o.a.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:21

Suzanne F. schreef:
Dieren zijn heel duur. Daarom snap ik ook niet dat mensen in de schulden met uitkeringen wel dieren mogen houden.

Dieren die er al zijn vind ik niet dat je die weg moet doen.

Dieren aanschaffen vind ik wat anders.

maar goed zeg ik ook van kinderen.
Ik kan mij goed voorstellen dat er een kinderwens is.
En ja, ook ik vind dat die in vervulling moet mogen gaan (als dat kan dan betreft gezondheid)
Maar, bij 1 kind is die wens ook in vervulling.

Een half elftal en in de schulden, nee, vind ik ook niet mogen.
Maar ja, zal grondwettelijk echt niet mogen die mensen een knip laten zetten....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:35

Maar als je al jaren geleden dieren hebt aangeschaft, kon je niet voorzien dat de dierenarts (en alle andere) kosten zo hoog zouden worden.

Ik niet iig. En heb katten van 15 jaar. Ik kan het gelukkig betalen uit een eigen Spaarpot, maar als je afhankelijk bent van een verzekering is het gewoon heel zuur, omdat je geen keuze hebt.

De verzekering zal ook geen keuze hebben want ook zij hebben te maken met de exorbitante verhogingen van dierenartsen.

En een huisdier wat je al jaren hebt is niet per se luxe, hier zijn ze onderdeel van het gezin.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:50

Huisdieren zijn toch echt een keuze hoor. Net als roken en drinken. Ik zou toch echt wel wat strengere regels willen zien bij mensen in de schulden die uitkeringen krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:53

Ik had met mezelf afgesproken er geen dier meer bij te nemen vanwege de kosten.

Maar toen de ene overgebleven hond eigenlijk alleen nog maar in zijn mand lag, heb ik er toch een hond bijgenomen. Ook als ik helemaal geen hond meer gehad zou hebben, zou ik waarschijnlijk weer overstag zijn gegaan. Ik vind het leven zonder dieren gewoon niet zo leuk.

Maar ik heb geen schulden. Wel al m'n hele volwassen leven een sterk wisselend inkomen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:56

Suzanne F. schreef:
Huisdieren zijn toch echt een keuze hoor. Net als roken en drinken. Ik zou toch echt wel wat strengere regels willen zien bij mensen in de schulden die uitkeringen krijgen.

Hier ben ik het wel mee eens!

Ik heb het over mensen die al jarenlang een dier hebben en die moeite krijgen om alle (dierenarts) kosten te blijven betalen.

Het is ongekend duur geworden.

Ondanks dat wij het goed kunnen betalen zal wel, om deze reden, ons dierenbestand ook minder worden. Wij nemen geen huisdieren meer erbij voorlopig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:12

Maar ja moet je dan je oude bejaarde huisdier wegdoen als een oud kledingstuk? Een oud dier dat veel mensen niet willen hebben. Het dier heeft er ook niet om gevraagd dat baasje opeens minder geld heeft en dat dierenartsen idioot veel meer zijn gaan vragen voor hun diensten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:14

Suzanne F. schreef:

Maar jij vind dus een kat 10 jaar terug aangeschaft dat die maar naar het asiel moet als ze die gekocht hadden in de tijd van geen schulden/uitkering?

Wat dat is toch echt wat je nu zegt.

Of je leest 3 keer over mijn en babsiej haar bericht heen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:16

Hm nee, aangeschaft voor de schulden niet. Maar tijdens de schulden wel.
En een kat is toch een ander verhaal dan 3 grote rottweilers bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:17

Suzanne F. schreef:

3 grote rottweilers dan, gekocht voor de schulden, mij om het even.

Maar dat zeggen we toch ook, lees even terug :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:24

Suzanne F. schreef:

Dat is met kinderen precies hetzelfde. Hoeveel nemen nog meer kinderen, terwijl ze in de schulden zitten. Alhoewel, die brengen ook nog wat op. Die toeslagen mogen ze gerust gedeeltelijk afschaffen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:57

Suzanne F. schreef:

Qua dierenarts heb ik aan mijn kat even grote kosten gehad als aan mijn honden. Meer zelfs misschien.

Vroeger had ik een stuk of 5 katten, drie honden, paarden en nog wat klein grut. Geen hoog inkomen maar nooit problemen gehad. Toen kon dat nog. Nu onbetaalbaar.

Maar toch: ik vind dat je mensen niet alles moet ontzeggen. Zeker alleenstaanden halen vaak nog wat levensvreugde uit hun huisdier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:20

Dierenarts is ook echt duur. Vanmiddag een consult van amper 5 minuten en een oorprik voor glucosemeting. € 73,- armer. Ik kan het prima betalen maar voor sommige mensen is dat hun weekgeld. Dan vind ik het niet raar dat ze niet gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:48

Ja, dat is zelfs meer als mijn weekbudget. En dat zonder schulden. Ik heb een 12 jarige Duitse herder, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem weg te doen... komt geen nieuw dier meer, hoe graag ik het ook wil

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:14

Wij zijn ook aan het afbouwen, heb nu nog 4 (oude) honden, maar er komt niks nieuws meer bij voor wat wegvalt. Ik heb nog maar een (kantoor) baan, en dus ook geen werk meer voor de pensionado's.
Nog afgezien van de enorme prijsstijgingen bij o.a. voer en dierenarts.

Ik snap dat vaak ook niet, mensen die al niks hebben, donaties voor voer vragen en dan ook nog nieuwe kittens erbij aanschaffen (gezien in een hulpgroep), en ja, dat heeft mij doen besluiten om daar geen donaties meer naar toe te geven, vond dat echt te gek voor woorden.
Dan heb ik het niet over dieren die er al waren, waarna men in de problemen kwam, maar mensen die doodleuk verder gingen met dieren verzamelen, ondanks hun slechte situatie.
En nee, daar kan ik gewoonweg geen enkel begrip meer voor opbrengen :(

Vroeger al meegemaakt, iemand bij ons in de straat, had geen voer voor haar drachtige merrie, of ze niet een zak brokken van ons mocht hebben. Ja een keer doe je dat, maar bij de 5e keer vragen stopt het wel hé?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:19

Ik had 4 katten, nu nog 2 en meer wil ik niet. 2 kan ik betalen, ik heb een spaarpotje voor ze. Ze kosten mij wekelijks aan natvoer/grit ongeveer €15 per week (gaat van mijn weekbudget van €60 af) en ik bestel 1x per 3/4 maanden 6 kg brok bij Zooplus voor €48.

Ik hou teveel van dieren om niets meer te nemen hier na maar dan moet ik het wel kunnen blijven betalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:21

Hier helaas om die reden ook dierloos, ik durf het financieel ook niet meer aan, het went nog steeds niet maar geen keuze :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:36

Hier ook uitsterfbeleid. Maar niet alleen om het geld.

Ik moet om rond te komen meer werken dan ik comfortabel aankan. En daarnaast heb ik niet de energie voor dieren. Er zijn dagen dat ik alleen maar kan liggen en slapen als ik vrij ben. Dat kan je een dier niet aan doen. Een hond moet bijvoorbeeld gewoon uit en een rat wil toch een schone kooi.

Hopelijk kan het ooit weer. :)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:54

Ik heb nu nog 1 oude hond en ik neem hierna ook geen harige dieren meer.
Wij zijn 2 jaar geleden 2 katten en 1 hond (en mijn vader) verloren in 3 maanden tijd en
alles wordt bij ons gecremeerd dus dat was even een duur grapje.

Ben nu begonnen met het houden van een aquarium (ook duur) maar ik kan het bekostigen.

Maar ik ken genoeg mensen om mij heen die in het bewind zitten met een uitkering en gewoon weer huisdieren aanschaffen en dan vaak gaan bedelen op o.a Facebook omdat ze met een week budget
moeten leven.