[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:16

Suzanne F. schreef:
En waarom wordt dat voor jou bepaald? Je mag alles hier in het leven zelf bepalen. Welke opleiding je gaat doen, wat je wilt worden, wat je eet, wie je als partner wilt, je mag zelfs je eigen uitvaart al helemaal vastleggen. Maar je mag niet kiezen om eruit te stappen.

Ja en nee…
Omdat je over het algemeen die beslissingen maakt wanneer je er (min of meer) goed en logisch over na kunt denken.
Maar goed… aan de andere kant, waarom “moet” iedereen blijven leven?

beert

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:05

In principe mag je wel kiezen om eruit te stappen, maar niemand mag je helpen met doodgaan . Sterker nog, ze moeten je helpen met overleven als ze het zien gebeuren. Maar zelfmoord is bij ons niet strafbaar. In andere landen volgens mij wel?

Maar hulp bij zelfdoding is net probleem. Want je moet wel echt zeker weten dat iemand het zelf wilde.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:13

Zelfmoord strafbaar? Er vanuitgaande dat de zelfmoord is gelukt, hoe willen ze diegene dan nog gaan berechten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:15

Misschien kunnen ze daar de doodstraf uitvoeren bij een mislukte poging. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:18

Maar dan help je weer een ander persoon het hoekje om, wat óók strafbaar is.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:36

Nee, dan is het moord door de staat ipv zelfmoord :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:38

Er bestaan abortusklinieken. Ik vind dat er ook euthanasieklinieken moeten bestaan. Wel met bedenktijd en een goede begeleiding maar waar je op een humane manier afscheid van het leven kan nemen.
In een abortuskliniek mag je wel beslissen over het ongeboren leven in jouw lichaam maar je maar mag niet beslissen over jouw eigen bestaande leven. Heel raar eigenlijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:43

Er was/is toch zo'n kliniek? Levenseindekliniek, tegenwoordig heet het Expertisecentrum euthanasie.

Ook is er in Zwitserland 1, Dignitas. Op YouTube staan diverse opnames van mensen die zo zelf een einde aan hun leven maken, bijzonder om te zien.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:10

Hierom moet ik heel erg aan het verhaal denken van een oudklasgenootje van mijm broertje. Zij was ook zwaar depressie en uitbehandeld. Meerdere zelfmoord pogingen gedaan, maar ze heeft altijd gezegd dat ze nooit voor de trein zou springen want dat wil ze de machinist niet aandoen. Nadat haar zo veelste euthanasie verzoek op het allerlaatste moment was afgekeurd, is ze toch van ellende voor de trein gesprongen..
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 14-05-22 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:12

We hadden het laatst nog over euthanasie in de klas, wanneer ben jij klaar met leven en wie kan dat zeggen. Het is zo'n "moeilijk" concept want iedereen denkt en doet anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:21

Suzanne F. schreef:
En waarom wordt dat voor jou bepaald? Je mag alles hier in het leven zelf bepalen. Welke opleiding je gaat doen, wat je wilt worden, wat je eet, wie je als partner wilt, je mag zelfs je eigen uitvaart al helemaal vastleggen. Maar je mag niet kiezen om eruit te stappen.

Stel er staat een 19 jarige meid voor jou neus want ze wil dood nadat haar vriend het heeft uit gemaakt. Zeg je dan: Prima, eigen keus. Of zeg je: Laten we eerst kijken of wij dit kunnen oplossen.

Moeder met post natale depressie. Direct helpen of eerst zeggen: Gaan wij niet eerst voor therapie? De grens is erg dun en dat maakt het zo moeilijk. Maar nu worden er ook te veel mensen niet geholpen en dat is ook niet ok.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:25

Moestuin schreef:
Suzanne F. schreef:

Stel er staat een 19 jarige meid voor jou neus want ze wil dood nadat haar vriend het heeft uit gemaakt. Zeg je dan: Prima, eigen keus. Of zeg je: Laten we eerst kijken of wij dit kunnen oplossen.

Moeder met post natale depressie. Direct helpen of eerst zeggen: Gaan wij niet eerst voor therapie? De grens is erg dun en dat maakt het zo moeilijk. Maar nu worden er ook te veel mensen niet geholpen en dat is ook niet ok.

Kruipt onder meeleessteen vandaan

Precies.

Levenseindekliniek bestaat in Nederland. Ook voor psychisch lijden, dan kan je een ‘doorverwijzing’ krijgen van de psycholoog. Normaal gesproken moet je wel minimaal 25 jaar zijn (dan zijn je hersenen schijnbaar volgroeid) en moet je idd een aantal behandelingen hebben gehad, zodat men weet dat je echt zeker weet dat je dat wil. Snap het wel, het is onomkeerbaar en het moet geen opwelling zijn. Ook als het ‘maar’ een jaar/2 jaar wat slechter gaat (maar er wel hoop is voor verbetering) vind ik niet dat je dan zo daar terecht moet kunnen.

Aan de andere kant moet het ook weer niet te lang en te moeilijk zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:53

@moestuin.
Je kan verplichten dat iemand x aantal sessies hulp heeft gehad.
Maar dat moet geen 3 jaar gaan duren.

En ik vraag me af of iemand met een postnatale depressie dan nog echt wil.
Of iemand die alleen maar een vriendje kwijt is geraakt.
Is het antwoord dan ja waren dit in mijn ogen alleen maar laatste druppels in gevoelens wat al langer speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:58

Dp: Het was puur als reactie op de vraag: Waarom mogen wij dat niet gewoon zelf beslissen. Ik wou enkel wat nuance brengen. Over termijnen etc ga ik mij niet uitspreken :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:04

Maar ik mis de nuance. :)
Want als die genoemde personen nu voor de trein springen is er ook geen bedenktijd.

Kijk al word euthanasie makkelijker.
Het zal nooit gaan slaapt u er maar 1 nachtje over zien we morgen om 13:15 wel op het spreekuur verschijnen.
Dat zal altijd zijn met verplichte therapie. En dat is prima.
Maar niet de jaren die mensen nu moeten ploeteren en met veel moeite dan eindelijk mogen beslissen over hun leven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:21

Precies DP. En als die 19 jarige voor je neus staat dan gaat het erom dat ze serieus genomen wordt en ze geholpen wordt. En nee dan geef je haar niet meteen een spuit. In veel gevallen is het een schreeuw om hulp, om gehoord en gezien te worden. De paar die het echt door willen zetten pik je er dan wel uit lijkt me. Maar vanaf 25 jaar lijkt het mij prima om na een tijd intensieve begeleiding de keuze aan diegene zelf te laten: kies je voor het leven of kies je voor de dood.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:36

Denk dat alles hierover alles wel gezegd is. Behalve dat veel mensen zo diep in de depressie zitten dat ze vaak een behandeling weigeren. Terwijl het wel kan aanslaan. Ik werk in de acute psychiatrie, denk dat de kortere wachtlijsten voor behandeltrajecten echt wel winst zou zijn. Wat ook goed is om te realiseren wat voor impact het heeft op degene die daad werkelijk de 'hulp' bij zelfdoding uitvoert. Ik ken iemand die in 2 gevallen heeft bijgestaan. Die vond het echt vreselijk zwaar, die wil het niet meer doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:39

Kan daar geen aparte beroepsgroep van gemaakt worden?
Ik denk dat de ene daar beter in is dat te begeleiden dan de ander?
Zo zo'n UWV arts bijvoorbeeld, die al gewend is mensen hun leven te verwoesten...die kan dat laatste zetje vast zonder emotie ook wel...

Oh sorry.. /sarcasme uit...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:22

Ailill schreef:
Zelfmoord strafbaar? Er vanuitgaande dat de zelfmoord is gelukt, hoe willen ze diegene dan nog gaan berechten?

Ik heb er even naar gezocht, maar vroeger werd het wel bestraft. Zie https://isgeschiedenis.nl/nieuws/gestra ... -zelfmoord
(Geen foto's, alleen tekst en illustraties van vroeger).

Maar even snel gezocht en bijvoorbeeld in Japan is zelfmoord illegaal. In enkele andere landen is het daadwerkelijk strafbaar.
Laatst bijgewerkt door beert op 14-05-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:25

DuoPenotti schreef:
Kan daar geen aparte beroepsgroep van gemaakt worden?
Ik denk dat de ene daar beter in is dat te begeleiden dan de ander?
Zo zo'n UWV arts bijvoorbeeld, die al gewend is mensen hun leven te verwoesten...die kan dat laatste zetje vast zonder emotie ook wel...

Oh sorry.. /sarcasme uit...

True..

Misschien dat mensen die in de palliatieve zorg werken dat kunnen? Aangezien zij iemand kunnen bijstaan naar het einde van hun leven toe is dat wellicht een "zijspoor" waarvoor zij opleiding kunnen doen

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:05

stalnollie

Jeetje, wat heftig! Mag ik vragen wat er gebeurde en wat je voelde?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:56

Wat ik me al even afvraag. Mijn schoonvader heeft Alzheimer. Hij is 66 dus erg jong nog helaas. Nou heeft hij volgens mij net voor of rond de diagnose ooit iets van een euthanasieverklaring ofzo getekend. Maar nu is hij inmiddels echt behoorlijk ver heen en heel verward. Hij zegt soms dat hij morgen naar de huisarts gaat en om de spuit gaat vragen. Maar dan een half uur later vind hij weer dat hij dat niet kan maken tegenover zijn zoons.
Kan hij überhaupt deze beslissing nog maken? Heeft iemand hier verstand van?
Van ons als familie mag hij het doen, want voor hem is het nu echt vreselijk. Maar hij hoeft het uiteraard niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:07

Helaas, mijn ervaring is dat het dan niet meer mag. Dan zien ze hem niet meer als handelsbekwaam. Ookal heeft hij hier al eerder voor getekend. Maar hij kan idd altijd met de huisarts overleggen. Jullie als familie ook. En er wordt een andere arts bij betrokken. Het is dan aan die artsen of ze je vader nog voldoende beslissing bevoegd verklaren.

Je kan zelf ook de huisarts bellen of die langs komt voor dit gesprek.

(Heb dit met mijn oma meegemaakt, maar die was gewoon op. Dus geen professionele input vanuit hier)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:08

rockwitch schreef:
Wat ik me al even afvraag. Mijn schoonvader heeft Alzheimer. Hij is 66 dus erg jong nog helaas. Nou heeft hij volgens mij net voor of rond de diagnose ooit iets van een euthanasieverklaring ofzo getekend. Maar nu is hij inmiddels echt behoorlijk ver heen en heel verward. Hij zegt soms dat hij morgen naar de huisarts gaat en om de spuit gaat vragen. Maar dan een half uur later vind hij weer dat hij dat niet kan maken tegenover zijn zoons.
Kan hij überhaupt deze beslissing nog maken? Heeft iemand hier verstand van?
Van ons als familie mag hij het doen, want voor hem is het nu echt vreselijk. Maar hij hoeft het uiteraard niet.

Nee, als hij verward is en er niet voor deze fase een duidelijke euthanasieverklaring getekend is met voorwaarden en wensen etc dan kan dat nu niet meer uitgevoerd worden.

Mijn opa is overleden door kanker, hij was al op leeftijd en was op het einde ook enorm verward (uitzaaiingen overal). Die vroeg bij momenten ook om euthanasie, maar omdat hij niet meer helder van geest was kon men niet aannemen dat hij dat ook echt wilde.
Nu waren wij, de dokters en hij, op wat ons een helder moment leek, het er wel over eens dat we niet eindeloos gingen rekken als het niet meer ging. Toen de pijn steeds ondragelijker werd, werden de dosissen morfine ook zonder morren flink opgeschroefd. Tot hij uiteindelijk in een coma belande en er toen bvb ook geen infuus od meer werd aangelegd. Hij is een dag of 2 later overleden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:10

Dit vermoeden had ik idd al. Mijn schoonmoeder, mijn vriend en zwager zijn ook nu bezig om hem op de wachtlijst voor een verpleeghuis te zetten, want hij gaat echt heel hard achteruit nu.