Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:54

Gaat de batterij van je mobiel sneller leeg in een (hele) koude omgeving of in een (hele) warme omgeving?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:54

Volgens mij met kou. Daarom adviseren ze van elektrische fietsen om met vrieskou de accu binnen te leggen en wordt er gezegd dat de accuradius kleiner is.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:56

Sowieso in de kou. Helaas ervaring mee :') Warmte weet ik niet.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:31

Kou trekt batterijen heel snel leeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:41

Waar zit de GPS van een kat en hoe werkt het?

De kat van mijn ouders is een week of 6-8 geleden ineens verdwenen. M'n moeder heeft vanaf het eerste moment gedacht dat hij in de vrachtwagen is gegaan die op de dag dat ze hem het laatst hebben gezien in de straat stond. Nergens een teken van leven van het beestje, nergens katten gevonden die er op leken. Dus uiteindelijk het min of meer laten rusten met het idee dat hij kennelijk toch was weggekropen om dood te gaan.

Tot gisteravond mijn zusje die in dezelfde straat woont, maar dan zo'n 500 meter verderop, een appje in hun buurtapp krijgt met foto's en de vraag of iemand die kat kent, de kat van mijn ouders (was daar gisteren aan komen lopen)... Aangezien mijn ouders in quarantaine zaten zouden wij heen, maar ik was niet thuis. Die mensen konden de kat amper nog binnen houden, zo graag wilde hij weg. Dus heeft m'n zusje 'm snel alleen opgehaald. Maar kennelijk was het beestje gewoon zelfstandig onderweg naar huis. Eenmaal bij mijn ouders is het dier meteen weer helemaal op z'n plek. Super blij en tevreden, vrolijk, weet nog precies waar het eten staat. Heeft z'n favoriete plekje alweer geclaimd etc.

HOE WERKT DIT???
Wij zijn zó enorm verbaasd!!! Vermoedelijk is het beestje echt kilometers uit de buurt geweest.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:46

Wow Janine, echt een bizar verhaal maar wel heel fijn dat de kat weer terecht is.

Ik vroeg mij af waarom mijn merries altijd eerst gaan plassen voordat ze hun brokken gaan eten, zowel 's ochtends als 's avonds. Bij het rammelen van de bakken gaan ze al klaar staan :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:20

Als je maandagochtend om half 10 nuchter in het ziekenhuis moet zijn (hoef maar 4 uur nuchter), mag ik dan wel koffie drinken?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:25

Heb van de week net een boekje van het ziekenhuis binnen gekregen wegens operatie. Daarin staat dat je tot 4 uur voor de ingreep koffie met suiker mag hebben als je nuchter moet zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:27

En zwarte koffie? Is met lokale verdoving trouwens, niet helemaal plat.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:28

Voor zwart geldt het zelfde. Met melk raden ze helemaal af trouwens.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:33

Palmera schreef:
Als je maandagochtend om half 10 nuchter in het ziekenhuis moet zijn (hoef maar 4 uur nuchter), mag ik dan wel koffie drinken?

Als ik nuchter moet zijn voor bloedprikken mag ik helemaal niets behalve water. Dat is dan wel 8 uur van te voren, ik zou die laatste vier uur voor het ziekenhuisbezoek alleen nog wat water drinken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:02

-O-

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:29

Ligt denk ik aan reden ook dan, bloedprikken wil je natuurlijk de basislijn qua waardes, operatie is meer maag leeg dacht ik vanwege overgeven tijdens narcose ed

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:10

Maddy_Paola, je hebt wel gelijk, daar zit wel verschil in. Leuven geeft het volgende aan: https://www.uzleuven.be/nl/anesthesiolo ... -onderzoek . Je mag dus bij hun wel zwarte koffie voor de ( lokale) anesthesie.
Citaat:
Drinken van water, koffie en thee zonder melk, niet-koolzuurhoudende vloeistoffen en energiedranken, en ook fruitsap zonder pulp (bijv. appelsap) mag tot 2 uur vóór de start van de anesthesie.
. Zij hanteren 2 uur, ik zou in jouw geval wel de 4 uur aanhouden. Voor eten houden ze veel langer aan, vanaf middernacht als je de volgende ochtend onder het mes moet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:21

Het betreft het weghalen van een stukje huidkanker. In mijn gezicht |o
Dus daar de lokale verdoving. Het is geen openhart operatie ofzo.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 01:32

Ik zou even contact opnemen met het ziekenhuis, dan weet je het zeker. Elk ziekenhuis heeft zijn eigen regels.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 07:41

Palmera schreef:

Wij moeten aan nuchtere patiënten altijd doorgeven dat ze vanaf 10u de avond ervoor alleen nog water en thee zonder suiker mogen drinken. Maar dat zijn kinderen... dus logischerwijs bij volwassenen zou ik zeggen dat zwarte koffie ook wel zou mogen want in thee zit dacht ik toch ook cafeïne?

Maar checken met de betreffende afdeling is het handigst, inderdaad.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:14

Dermatologie is hier in het weekend dicht, en de marteltocht is morgenochtend, vandaar dat ik hoopte dat iemand het weet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:15

Palmera schreef:
Dermatologie is hier in het weekend dicht, en de marteltocht is morgenochtend, vandaar dat ik hoopte dat iemand het weet.

Had je geen folder meegekregen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:20

Palmera schreef:

Lastig. Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en de koffie laten staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:20

Inderdaad, zo moeilijk is het toch niet om een ochtendje even geen koffie te drinken? :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:07

Captain schreef:
Inderdaad, zo moeilijk is het toch niet om een ochtendje even geen koffie te drinken? :)

Dat is nogal een aanname :9k

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:34

@ Palmera, ik heb huidkanker op mijn rug (gehad). Bij de eerste operatie dacht ik dat ik alleen naar het ziekenhuis ging voor een beoordelingsgesprek maar de dermatologen vonden de situatie zo slecht dat ze direct wilden gaan snijden. Ik heb toen minder dan een half uur gehad om me voor te bereiden en mijn werk in te lichten maar wel 2 koppen thee gedronken. Had ik ook wel nodig. Toen de uitslag dus idd niet goed was is de tweede operatie gepland. Ik heb weer direct voor opereren onder plaatselijke verdoving gekozen en weet zeker dat ik tot vlak voor de operatie heb mogen drinken. Eten kan ik me niet herinneren maar daar had ik waarschijnlijk ook geen behoefte aan. Volledige narcose moet je wel nuchter voor zijn. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Heel veel succes morgen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:39

Captain schreef:

Dat is wel heel moeilijk. Voir mijn part eet ik 3 dagen niet, maar mijn koffie wil ik.

Foreverkliek: heftig! :(:) Nu wel beter?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:42

Palmera schreef:
Captain schreef:

Dat is wel heel moeilijk. Voir mijn part eet ik 3 dagen niet, maar mijn koffie wil ik.

Ik zou het zelf wel aan durven trouwens om rond 7 uur nog een kop koffie weg te werken met de ingreep die jij moet ondergaan. Maar dat geef ik maar niet als advies :=