Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:59

SusanH schreef:
Ja en het erge is, nu hebben we dus diverse vaccins die veel meer doen dat wat eerst verwacht mocht worden en nog zijn mensen niet tevreden.

:j

En als dat vaccin pas in 2023 op de markt zou komen, als de testfase compleet afgerond zou zijn, wat ook betekend regels die gehandhaafd blijven tot dan, weet ik zeker dat het ook niet goed zou zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:00

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:
Ja en het erge is, nu hebben we dus diverse vaccins die veel meer doen dat wat eerst verwacht mocht worden en nog zijn mensen niet tevreden.

:j

En als dat vaccin pas in 2023 op de markt zou komen, als de testfase compleet afgerond zou zijn, wat ook betekend regels die gehandhaafd blijven tot dan, weet ik zeker dat het ook niet goed zou zijn.

Dat is überhaupt geen optie want se fase die tot 2023 duurt is de market fase en kan pas worden afgerond NADAT het vaccin op de markt is.

Janneke2 schreef:
Tja, daar zeg je nu eens wat: definitief en zeker.
Dat zijn grote woorden in de wetenschap.

Een half jaar geleden zei een hotemotoot "dat hij al blij zou zijn met een vaccin dat maakte dat de 'scherpste randjes' van de ziekte zouden verdwijnen. Geen massasterfte, geen overvolle IC's, nauwelijks ziekenhuis opnames."

Nu, we hebben meerdere vaccins die dit zo ongeveer kunnen, wellicht zelfs meer. (De hotemotoot had het er over dat covid-19 zou 'verworden' tot een fikse 'griep' dankzij een vaccin dat er toen nog niet was.)

En er is een mogelijkheid dat half maart het vaccin van Jansen erbij komt : gewoon in de koelkast, 1 prik nodig, Nederland heeft er 11 miljoen besteld (= voor elf miljoen mensen).

Dat klopt Janneke, misschien wel te groot en had ik ze niet moeten gebruiken :D
Wat ik bedoelde: we hebben nu 1 land dat al iets van conclusies kan trekken over besmettelijkheid en die hebben 1 onderzoek gedaan. Waar goede resultaten uit kwamen. Maar 1 land en 1 onderzoek is te weinig om aan te nemen dat het de besmettelijkheid inderdaad vermindert en daar je strategie op aan te passen en al volledig mee aan de slag te gaan.

Tegelijk, 100% van het onderzoek is (heel) gunstig op de veronderstelling en ook de “common sense” verwacht dat de besmettelijkheid fors daalt of zelfs verdwijnt door vaccinatie dus doen alsof we er nig steeds volledig vanuit moeten gaan dat gevaccineerde mensen nog net zo besmettelijk zijn is het andere uiterste.
En daarop vreemde zelf bedachte reisregeltjes bedenken al helemaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:03

secricible schreef:
[

Dat is überhaupt geen optie want se fase die tot 2023 duurt is de market fase en kan pas worden afgerond NADAT het vaccin op de markt is.

Waarom heeft "iedereen" het er dan over dat het pas in de testfase zit?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:09

DuoPenotti schreef:
secricible schreef:
[

Waarom heeft "iedereen" het er dan over dat het pas in de testfase zit?

Omdat mensen niet lezen en zich laten opjutten.

Ontwikkeling van medicatie is altijd meerdere fases.

Fase 1: kijken of het veilig is. Lage doseringen worden aangeboden en men kijkt of mensen ziek worden of ernstige klachten krijgen. Uiteraard is er daarvoor ook dieronderzoek gedaan enzo, maar dat valt niet meer onder deze stappen.
Fase 2: kijken of een medicijn ook effectief is. Het medicijn wordt in de (veronderstelt) optimale dosering aangeboden aan een iets grotere groep mensen en dmv dubbelblind gerandomiseerd onderzoek kijkt men of mensen niet meer ziek worden (of beter worden bij een genezend medicijn).
Fase 3: is het effectiever dan de medicijnen die we al hebben? Men vergelijkt met andere medicijnen, zoekt naar de optimale dosering, enz. In deze fase wordt op hele grote groepen getest, duizenden.
Fase 4: dit is dus de market fase. Het medicijn mag worden voorgeschreven, maar men blijft extra controle houden op bijwerkingen, welke dosering ideaal is, enz. Deze fase is altijd nadat een medicijn is goedgekeurd en wordt voorgeschreven door artsen.

Het onderzoek is dus nog niet afgerond en daar maken antivaxxers goed gebruik van door te zeggen dat het vaccin nog niet volledig onderzocht is, maar dit is gewoon de normale manier van medicijnonderzoek. Voor ieder nieuw medicijn werkt het zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:12

secricible,
Dank je wel alweer voor je heldere uitleg.

Echt dikke pluim voor jou heldere, duidelijke, geduldige, bijdragen steeds.
Mag ook gezegd worden toch :j

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:13

Lief van je, ik doe het graag :knuffel:

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:14

Het zou ook veel idioter zijn als vaccinaties en medicijnen vanaf het moment dat ze daadwerkelijk verkocht en gebruikt mogen worden níét nog een periode lang opgevolgd zouden worden...

Een beetje van 'ja hé, op de 40.000 testpersonen ging het prima, dus nu kijken we dr nooit meer naar...'

Ik ben heel blij dat er nog langjarige studies zijn nadat iets op de markt gekomen is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:16

Femke,
Uiteraard, maar ik geef toe dat ik dat ook niet meer als test zou benoemen maar als evaluatie/toetsing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:25

Femke_Tweety schreef:
Het zou ook veel idioter zijn als vaccinaties en medicijnen vanaf het moment dat ze daadwerkelijk verkocht en gebruikt mogen worden níét nog een periode lang opgevolgd zouden worden...

Een beetje van 'ja hé, op de 40.000 testpersonen ging het prima, dus nu kijken we dr nooit meer naar...'

Ik ben heel blij dat er nog langjarige studies zijn nadat iets op de markt gekomen is.

Ik zat me dat ook net te bedenken inderdaad haha. Goedgekeurd, stempel er op, niet meer zaniken nu. Die 30.000 proefpersonen hebben niet geklaagd dus jij mag ook niet klagen. Doeiii :wave: _/-\o_

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:36

Goede en duidelijke uitleg Secricible!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:10

Er is voor AZ nog wel sprake van een spoedtoelating, dus het is nog niet volledig volgens volledige proces goedgekeurd.
Dat was ook bij Pfizer zo in December, ik neem aan dat deze inmiddels volledig toegelaten is.
Het is verschil is niet enorm, maar wel eerlijk om te vermelden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:11

Wat is het verschil daar tussen sizzle? Ik kom wel veel tegen over noodtoelating in UK en USA, maar een verschil tussen spoedtoelating en normale toelating binnen de EMA lees ik eigenlijk niks over.

Ik lees berichten over dat artsen in duitsland in december spoedtoelating wilde van vaccins, maar dat de regering op de EMA wilden wachten, meer kan ik er niet over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:14

Sizzle schreef:
Er is voor AZ nog wel sprake van een spoedtoelating, dus het is nog niet volledig volgens volledige proces goedgekeurd.
Dat was ook bij Pfizer zo in December, ik neem aan dat deze inmiddels volledig toegelaten is.
Het is verschil is niet enorm, maar wel eerlijk om te vermelden.

Volgens mij is dat nog niet zo hoor. Die spoedtoelating heeft natuurlijk te maken met het volksbelang, maar er is nog wel een langere trial nodig om hem volledig toe te laten. Dacht dat dat sowieso pas over een jaar zou zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:16

secricible schreef:
Wat is het verschil daar tussen sizzle? Ik kom wel veel tegen over noodtoelating in UK en USA, maar een verschil tussen spoedtoelating en normale toelating binnen de EMA lees ik eigenlijk niks over.

In dat geval wordt er iets eerder beperkt toegelaten als er nog wat vragen over zijn over effectiviteit (niet veiligheid) en blijft een deel van de verantwoording bij de overheid (ipv bedrijf).

Emma, dat is gewoon wel waar en voor Pfizer heb ik het officiele besluit van de EMA wel eens geplaatst, maar dat ga ik even niet terug zoeken. Het is daardoor niet perse minder veilig (voordat daar over gespeculeerd wordt)

In Zwitserland kan dat niet en daar is dus ook nog geen AZ omdat er nog onderzoeksvragen naar effectiviteit open zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-03-21 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:18

Oke helder. Heb je daar meer info over, ik vind het wel interessant, maar denk dat ik niet met de juiste zoektermen google want ik kan er niks over vinden via google. Ik kom steeds bij de spoedoverleggen over de leveringen of de noodtoelating van UK/USA uit :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:19

Ja dan moet ik in mijn eigen berichten zoeken waarschijnlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:19

Sizzle schreef:
Ja dan moet ik in mijn eigen berichten zoeken waarschijnlijk.

Geen haast, mag ook later of via een PB :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:23

Het heet conditional marketing authorization, voor AZ al gevonden, was hit nummer 1 in google:
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-r ... isation-eu

Definitie:
Conditional marketing authorisation
The approval of a medicine that addresses unmet medical needs of patients on the basis of less comprehensive data than normally required. The available data must indicate that the medicine’s benefits outweigh its risks and the applicant should be in a position to provide the comprehensive clinical data in the future.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:24

Ga ik met die term even verder googlen, thanks!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:27

Het is best een belangrijk dingetje in geval van tekorten. Je mag namelijk eigenlijk volgens de reguleringen geen medicijn op de markt brengen dat niet gelijk of beter is dan wat er al beschikbaar is (state of the art).
In dit geval kan dit dus sneller en makkelijker.
Als er uiteindelijk voldoende vaccins zijn kan het zo zijn dat dan de spuit met de minste werking of meeste bijwerkingen weer van de markt geweerd wordt.

Bedrijven lopen natuurlijk iets meer risico op claims in zo‘n geval en daarom neemt de overheid dan vaak (tot volledige goedkeuring) de verantwoording over.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:36

Maar bij vaccins is het relatief gangbaar dat de regering die verantwoordelijkheid houdt toch? Ik heb altijd begrepen dat dat vrijwel altijd zo is en blijft omdat ze zo goedkoop zijn en door zoveel mensen gebruikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:38

secricible schreef:
Maar bij vaccins is het relatief gangbaar dat de regering die verantwoordelijkheid houdt toch? Ik heb altijd begrepen dat dat vrijwel altijd zo is en blijft omdat ze zo goedkoop zijn en door zoveel mensen gebruikt.

Nee normaal hebben ze een back-up verantwoording bij prikken die in het vaccinatieprogramna zitten maar niet de volledige verantwoording. Maar dat is per land verschillend, niet EU geregeld.
Als ze een prik verplichten dan zullen ze wel moeten, dus ik neem aan dat het polio vaccin in Belgie onder overheids risico loopt.
Bij covid heeft de EU dat zo geregeld om geen vertraging te krijgen, Zwitserland heeft geen volledige verantwoording genomen en betaald dan ook behoorlijk meer.
Die algemene immuniteit tegen claims die in Amerika het geval is, is specifiek voor de FDA.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:40

Helder, dankjewel!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:03

Huertecilla schreef:
Gaat nog vervelend worden met de mogelijke besmettelijkheid van gevaccineerden omdat een pcr test geen uitsluitsel meer geeft na vaccinatie.
Tot hard is dat ze níet besmettelijk zijn, zou een niet gevaccineerde met negatieve test wel moeten kunnen reizen en een gevaccineerde niet.

Een PCR test werkt zeer zeker nog na vaccinatie! Een vriendin van mij is gevaccineerd op dezelfde dag dat haar dochter corona klachten kreeg. Haar dochter en andere dochters bleken positief. Zij is zelf ook getest en bleek ook positief (na vaccinatie, niet door vaccinatie .... besmetting heeft plaatsgevonden vóór de vaccinatie).

Belachelijk dan ook jouw stelling dat een gevaccineerde met negatieve test niet zou mogen kunnen reizen en een niet gevaccineerde wel. Een negatieve test zegt niet altijd iets. Je kunt enkele dagen voor je test besmet zijn geraakt en nog negatief testen. Er komen uit studies van landen waar al volop gevaccineerd is al mooie signalen dat de kans op besmettelijk kunnen zijn na vaccinatie een behoorlijk stuk lager lijkt te zijn. Ook kwam dit naar voren bij dierproeven.

Dus volgens mij gaat het helemaal niet vervelend worden. Ik denk dat de de besmettingen gaan dalen door de vaccinaties, zowel doordat mensen niet meer ziek worden als door de afname van de besmettelijkheid.

Op de basisschool van mijn jongste is in een andere groep een kind positief getest. Van de GGD hoefde de groep niet in quarantaine, daar de klachten a-symptomatisch waren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:12

Afgelopen 24uur geen enkel overlijden door corona in verpleeghuizen. Voor het eerst in 6 maanden. Wauw gewoon *\o/* *\o/*