Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:13

Ik zie overal mensen bij elkaar klitten. Gisteren in een restaurant, tafels echt heel netjes op afstand, maar personeel komt toch weer aardig dichtbij. Wij zaten met zes aan tafel, ja, hoort ook niet, maar we hebben inmiddels met oudste zoon, schoondochter en de twee kleinkinderen zo´n beetje onze eigen bubbel gevormd. Mentaal moet je het ook volhouden om elkaar helemaal niet te zien. Overal zitten groepjes met diverse koppels bij elkaar (veel senioren die samen gaan fietsen en op terrasjes belanden) waarbij de 1,5 meter totaal niet wordt gehanteerd.

Volgende week gaan de kinderen weer naar school, wat voor ons ook een extra risico betekent, de bubbel wordt doorbroken. We hebben in Nederland regelmatig afgesproken met vrienden, maar echt die 1,5 meter heel goed bewaakt. Ik krijg het gevoel dat het halve land het gewoon niet meer wil en niet meer doet.

Wij gaan zondag terug naar Spanje, veilig op de berg (hopen we dan) en zonder de verleiding om toch weer veel contacten te hebben. We zien wel hoe het gaat lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:16

Goede reis Monique, hoop inderdaad dat het mee gaat vallen , zowel hier als in Spanje .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:21

Roodvos schreef:
De grote vraag lijkt mij: waar heeft die huisgenoot het opgelopen? Wellicht dat de app antwoord op die vraag gaat geven.

Dat dus niet. Want die registreert niets meer dan niet herleidbare codes en hoe lang die bij elkaar in de buurt waren. Niet wie het was, niet waar het was.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:22

bigone schreef:
Goede reis Monique, hoop inderdaad dat het mee gaat vallen , zowel hier als in Spanje .

Dank je! In Spanje gaat het ook niet best hoor, maar daar houden we toch makkelijker afstand en kunnen we veel meer buiten leven. Het lekkere weer komt er aan daar :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:24

safina schreef:
Roodvos schreef:
De grote vraag lijkt mij: waar heeft die huisgenoot het opgelopen? Wellicht dat de app antwoord op die vraag gaat geven.

Dat dus niet. Want die registreert niets meer dan niet herleidbare codes en hoe lang die bij elkaar in de buurt waren. Niet wie het was, niet waar het was.

Maar die huisgenoot heeft het gekregen van iemand en wanneer beide de app hadden had die huisgenoot een waarschuwing gekregen. Want ik ga er van uit dat mensen die de app downloaden zich ook laten testen bij klachten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:26

Als het goed is vertelt de app je niet waar en door wie je bent besmet, want dat is niet toegestaan met de privacywetgeving. Je krijgt alleen een melding dat je bij iemand in de buurt bent geweest die besmet is en je krijgt die melding alleen als de besmette persoon in de app aangeeft dat hij is getest en dat het positief was.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:37

Destination schreef:
Als het goed is vertelt de app je niet waar en door wie je bent besmet, want dat is niet toegestaan met de privacywetgeving. Je krijgt alleen een melding dat je bij iemand in de buurt bent geweest die besmet is en je krijgt die melding alleen als de besmette persoon in de app aangeeft dat hij is getest en dat het positief was.

Maar eigenlijk hoop je toch dat de mensen die een positieve test hebben gewoon netjes binnen zitten?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:40

Zebrastreep schreef:
Destination schreef:

Maar eigenlijk hoop je toch dat de mensen die een positieve test hebben gewoon netjes binnen zitten?

Ja dat lijkt me logisch, daarvoor is de app ook niet bedoeld. De app is om anderen te informeren dat ze in contact geweest zijn met een besmet persoon. Dat staat compleet los van het binnenzitten en je kan ook later nog positief getest worden. Er is een incubatietijd en niet iedereen krijgt gelijk klachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:48

Zebrastreep schreef:
Destination schreef:

Ja, er wordt bedoeld als je die dagen ervoor bv contact hebt gehad met diegene die dan 2 dagen later positief test.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:55

Goede reis Monique!

Hier ook de app geïnstalleerd zodra hij uitkwam net als de meeste familie, alle beetjes helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:57

bigone schreef:
safina schreef:

Maar die huisgenoot heeft het gekregen van iemand en wanneer beide de app hadden had die huisgenoot een waarschuwing gekregen. Want ik ga er van uit dat mensen die de app downloaden zich ook laten testen bij klachten.

De grote vraag was waar de huisgenoot het heeft opgelopen in het kader van "waar raken mensen besmet". Roodvos zei dat de app daar duidelijkheid over zou kunnen geven. Dat vertelt die app je dus niet. Als ik een melding krijg dat ik risicocontact heb gehad, weet ik niet waar en wie. Ik kan naast iemand in de trein hebben gezeten, op het werk, in het restaurant, in de bios of op visite. Ik kan natuurlijk nog wel even bij mijn man checken of hij het niet was. Dat zal hij me wel vertellen. :D Maar verder weet je het niet.

Zebrastreep schreef:
Destination schreef:

Ja, tuurlijk.

maar als iemand besmet is, gaat men met Bron en Contactonderzoek na met wie diegene in de periode voordat de besmetting duidelijk werd contact heeft gehad. Want daar zit te bron van de besmetting (dat kan iemand zijn die z'n klachten niet serieus neemt en niet door heeft dat hij mensen heeft besmet) en daar zitten ook mensen die de besmette persoon besmet kan hebben. Want je kunt voordat de klachten starten al een paar dagen mensen besmetten. Maar niet iedereen weet wie er naast hem in de trein zat, of in de bios, of waar dan ook. Of weet nog precies wie hij allemaal gezien en gesproken heeft die periode. Die app helpt deze mensen in beeld krijgen en te waarschuwen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:38

Goede reis en goede thuiskomst gewenst. Monique

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:40

Je hebt toch al veel gewonnen wanneer je een melding via de app krijgt. Dan weet je dat je besmet kunt zijn en los van het feit of je wel of niet Corona ontwikkelt kun je even pas op de plaats maken . En zo eventueel meer besmettingen voorkomen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:43

bigone schreef:
Je hebt toch al veel gewonnen wanneer je een melding via de app krijgt. Dan weet je dat je besmet kunt zijn en los van het feit of je wel of niet Corona ontwikkelt kun je even pas op de plaats maken . En zo eventueel meer besmettingen voorkomen .

Dat denk ik ook.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:00

Ah oké ik snapte eerste dan de app niet helemaal. Ik kan hem al downloaden en de app werkt hier ook al. Maar wat mij een beetje tegenzit is mijn enorme angst voor ziekten of dit geval corona. Ik zal dan alleen maar bang worden en nog meer lichamelijke en geestelijke klachten krijgen en constant nerveus zijn. Ik wil hem wel downloaden maar mijn moeder zegt doe het maar niet want jij gaat jezelf er gek mee maken. Ik heb nu al klachten omdat mijn zusje straks weer thuis komt van de spanning. Bij wijze van heb ik al keelpijn en voel ik mij niet lekker.... Maar ja als het verplicht wordt dan is het niet anders alleen geestelijk zal ik dan wel gesloopt worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:03

Kan je ook een stukje rust geven want jij staat er wel heel erg gespannen in. Die app merk je niets van alleen wanneer je langer dan 15 minuten in de buurt van een besmet persoon bent geweest die ook de app gebruikt . Wanneer jullie hele gezin dat doet is het voor jou misschien wel een uitkomst . Dan dan is het nog steeds de vraag of je zelf ook besmet bent. Want dat hoeft dus niet zo te zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:13

Door jullie meningen over de app gaat mijn twijfel wel een stuk meer weg

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:18

bigone schreef:
Kan je ook een stukje rust geven want jij staat er wel heel erg gespannen in. Die app merk je niets van alleen wanneer je langer dan 15 minuten in de buurt van een besmet persoon bent geweest die ook de app gebruikt . Wanneer jullie hele gezin dat doet is het voor jou misschien wel een uitkomst . Dan dan is het nog steeds de vraag of je zelf ook besmet bent. Want dat hoeft dus niet zo te zijn.

Mijn moeder wil hem al niet vanwege dat privacy gezeur. Maar als die verplicht moet zal ze wel moeten. Ene kant kan het rust geven andere kant niet. Nu zou ik het voor mijn werk zeker wel doen dan is het wel handig om te weten en kun je alvast thuis blijven en minder bang te zijn dat je wat meeneemt naar werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:20

Zebrastreep schreef:
Ah oké ik snapte eerste dan de app niet helemaal. Ik kan hem al downloaden en de app werkt hier ook al. Maar wat mij een beetje tegenzit is mijn enorme angst voor ziekten of dit geval corona. Ik zal dan alleen maar bang worden en nog meer lichamelijke en geestelijke klachten krijgen en constant nerveus zijn. Ik wil hem wel downloaden maar mijn moeder zegt doe het maar niet want jij gaat jezelf er gek mee maken. Ik heb nu al klachten omdat mijn zusje straks weer thuis komt van de spanning. Bij wijze van heb ik al keelpijn en voel ik mij niet lekker.... Maar ja als het verplicht wordt dan is het niet anders alleen geestelijk zal ik dan wel gesloopt worden.

Wat lijkt me dat rot! Weet je...je mentale gezondheid is ook heel belangrijk. En als geen app jou meer rust en minder angst geeft: lekker laten zitten. Waarschijnlijk zoek je de risico's toch al niet op?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:31

safina schreef:
Zebrastreep schreef:

Wat lijkt me dat rot! Weet je...je mentale gezondheid is ook heel belangrijk. En als geen app jou meer rust en minder angst geeft: lekker laten zitten. Waarschijnlijk zoek je de risico's toch al niet op?

Wel zo min mogelijk maar meer voor mijn werk (hele zwakke doelgroep) en omdat ik zeker wil voorkomen om ziek te zijn en misschien maanden te moeten herstellen. Ik heb geen zin in maanden studie vertraging en nog meer schulden omdat ik geld moet lenen. Opzich als ik het zelf krijg niet leuk natuurlijk maar de kans op lichte tot milde klachten en dat het meevalt is wel groot. Ik heb eerder 2x een hele zware griep overleefd dus voor mijzelf vind ik het dan meevallen. Ik maak mij meer zorgen om de gevolgen voor anderen zoals mijn vader en oma die beide in de risicogroep zitten. Mijn oma overleeft het virus al niet dus we moeten wel voorzichtig zijn.

Het is niet zo dat ik mij opsluit. Ik sport zeker 3x in de week met een vriendin, ga vaak naar stal en werk ging gewoon door. Soms ga ik langs vrienden maar dan wel dat ik alleen met iemand ben. Op werk maak ik we mij gek genoeg nooit druk om dat ik daar ziek kan worden.

En over 2 weken moet ik weer naar school ( ik weet nu nog van niks) 1 dag in de week dus het breid wel steeds meer uit. Ook al zie ik het totaal met stage niet zitten en ook niet dat we gewoon bij mensen zitten die zo eigenwijs zijn om naar het buitenland te gaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:53

safina schreef:
Roodvos schreef:

Ik gebruik niet voor niets het woordje "wellicht". Want ik heb geen idee wat het detailniveau van de app is. Het nut van die app staat en valt naar mijn mening wel met het detailniveau.

Ik snap dat de app niet doorgeeft: je bent in de Jumbo te Y om 11.13 uur in contact geweest met Klaas P uit X en die heeft nu Corona.

Als de app alleen maar doorgeeft "u bent ergens in de afgelopen 10 dagen in contact geweest met" dan heeft het ding naar mijn mening weinig meerwaarde om te begrijpen hoe het virus zich verspreidt onder de bevolking.

Maar als de app doorgeeft: "u bent [datum] in contact geweest met een besmette persoon", dan kan je zelf al nagaan wat je op [datum] hebt gedaan. En dan is dat bijvoorbeeld werk en sportschool, maar vallen café en supermarkt af.
Als jij je dan meldt bij de GGD voor een test dan kan die in de database vinkjes zetten bij "werk" en "sportschool". En als er genoeg registratie is, kunnen daaruit weer conclusies volgen. Dan blijkt misschien dat de sportschool een verhoogd risico is, maar je best wel veilig naar de supermarkt kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:59

Ik ben met vakantie, mis (dus) een hoop aan info. Maar is er al een app beschikbaar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:01

Roodvos: De app geeft dat soort inzichten niet. Niet aan de gebruiker en ook niet aan de server.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:10

Wat geeft die app dan eigenlijk precies aan? En wanneer? En hoe snel na het contact (of tijdens?).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:16

Iemand die de app heeft en positief getest is kan dat direct doorgeven via de app en dan word gekeken welke telefoons langer dan 15 minuten in de buurt zijn geweest. En dan krijg jij een melding dat je misschien besmet bent. Wat je vervolgens daarmee doet, tja. Even kalm aandoen of ook laten testen, het is allemaal op vrijwillige basis maar het kan wel helpen om meer besmettingen te voorkomen.