Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:10

Arabesk schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik hoop eigenlijk dat ze snel maximums gaan invoeren. Gewoon maximaal 2 pakken wc-papier per persoon, doe even normaal. Je hebt niet tweee boodschappenkarren vol nodig.

Met alles eigenlijk, misschien gewoon eens voedsel op de bon, lesje nederigheid voor de hamsters.

De hamsters hebben alles al. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:10

Arabesk schreef:
Met alles eigenlijk, misschien gewoon eens voedsel op de bon, lesje nederigheid voor de hamsters.

Het kan nog weleens gaan voorkomen dat bepaalde producten op de bon gaan. Tijdens de crisis of tijdens de nasleep van de crisis.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:11

Ladybird schreef:
IMANDRA schreef:
Best interessant: Van Dissel geeft ook aan dat de maatregelen niet zijn om groepsimmuniteit te krijgen (wat wel zo geframed wordt door de media) maar juist om tijd te winnen tot er een vaccin komt, want als we moeten wachten op groepsimmuniteit dan gaat het lang duren. Dat pakt weer terug op wat iemand hier in het topic zei dat wachten op groepsimmuniteit niet kan (ben even zijn/haar naam kwijt, die iets met animal Medical oid gestudeerd heeft waarin virologie e.d. aan bod kwam?). De verkregen immuniteit n.a.v. het doormaken van het virus is mooi meegenomen.

Ja dat vond ik ook een interessante opmerking.

De professor van de UU gaf volgens mij ook al aan dat immuniteit eigenlijk niet voorkomt bij Corona virussen. Dus dat geloofde ik toch al niet :o

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:12

Emmaa_ schreef:
MarliesR schreef:
Er wordt nu ook nogmaals bevestigd dat er gewoon ook een schaarste is aan testen.

De meeste landen ontwikkelen hun eigen testen, dus dat gaat niet helemaal op.

Ook voor eigen ontwikkelde testen heb je materiaal nodig (enzymen, buffers etc). En dat PCR materiaal is momenteel schaars.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:12

Ik zou het best fijn vinden als het topic gesplitst zou worden in het bijhouden van het nieuws over de ontwikkeling van het virus zelf en de laatste stand van de wetenschap en discussie daarover.
En een andere voor de persoonlijke gevolgen in leven en werk. Niet dat ik niet wil weten hoe het met iedereen gaat maar het topic gaat nu zo hard dat het niet meer echt bij te houden is zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:13

Dat groepsimmuniteit niet kan vs dat immuniteit niet kan, vind ik nog wel een nuance verschil.. Hoe zei vDissel dat precies?

De RIVM meneer maakte zich zichtbaar druk om MediaFraming, en terecht denk ik. De boel opnaaien in een moeilijke tijd is echt laf... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:15

Cer schreef:
De RIVM meneer maakte zich zichtbaar druk om MediaFraming, en terecht denk ik. De boel opnaaien in een moeilijke tijd is echt laf... :j

Ik ben 'de media' en ik wil daar toch even op inhaken. Journalisten zijn ook maar mensen en het is voor ons ook ontzettend zoeken in dit soort nieuwe situaties. Ik weet dat er zeker framing plaatsvindt en dat bepaalde nieuwsorganisaties iets minder ethisch met deze hele situatie omgaan dan anderen, maar vanuit de journalistiek is er geen bewust idee om massahysterie te ontwikkelen. Het is een hele dunne lijn tussen mensen op de hoogte willen houden en juiste informatie willen geven, en té veel informatie geven waardoor mensen zenuwachtig worden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:16

ruitje schreef:
Boeiend dat ze testen ontwikkelen waarbij ze kunnen zien of iemand Corona gehad heeft, op die manier kunnen ze bijhouden in hoeverre de groepsimmuniteit aan het ontwikkelen is.
Dit zijn andere tests dan de neusswab, dit gaat via het bloed.

Inderdaad, heel fijn dat antilichaam gebaseerde test er komt! Kan ook een heleboel stress schelen, ik heb een vriendin in de risicogroep die vermoed dat ze het gehad heeft, maar toch in quarantaine zit omdat ze het gewoon niet zeker weet..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:16

Cer schreef:
Dat groepsimmuniteit niet kan vs dat immuniteit niet kan, vind ik nog wel een nuance verschil.. Hoe zei vDissel dat precies?

Één van de redenen dat ik steeds probeer om met wetenschappelijke info te komen.

Het échte verhaal vind ik belangrijker dan de soms toch wat opruiende of op zijn minst kort door de bocht media.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:18

Emmaa_ schreef:
Ik ben 'de media' en ik wil daar toch even op inhaken. Journalisten zijn ook maar mensen en het is voor ons ook ontzettend zoeken in dit soort nieuwe situaties. Ik weet dat er zeker framing plaatsvindt en dat bepaalde nieuwsorganisaties iets minder ethisch met deze hele situatie omgaan dan anderen, maar vanuit de journalistiek is er geen bewust idee om massahysterie te ontwikkelen. Het is een hele dunne lijn tussen mensen op de hoogte willen houden en juiste informatie willen geven, en té veel informatie geven waardoor mensen zenuwachtig worden.

Nou ja, je bent nooit de hele media, gelukkig :j
Maar ik merk zelf dat ik me al jaren erger aan een bepaalde manier van (commerciele) nieuwszenders/tv/radio-dingen..
En nu ook vaak weer.. Een kop als "JONGE MENSEN KRIJGEN HET OOK!!!!!" en dan ergens achter-onderin het artikel dat het slechts een klein percentage betreft die dan ook nog vaak beter worden.. Die Media bedoel ik :j
Maar terecht dat je aangeeft dat dat niet alle media is! :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:19

Van dissel verwacht niet binnen een jaar dat er een vaccin is. Ik had gehoopt op eind van het jaar

ruitje

Babootje schreef:
Ik zou het best fijn vinden als het topic gesplitst zou worden in het bijhouden van het nieuws over de ontwikkeling van het virus zelf en de laatste stand van de wetenschap en discussie daarover.
En een andere voor de persoonlijke gevolgen in leven en werk. Niet dat ik niet wil weten hoe het met iedereen gaat maar het topic gaat nu zo hard dat het niet meer echt bij te houden is zo.

Eens!

Babootje

corine1981 schreef:
De professor van de UU gaf volgens mij ook al aan dat immuniteit eigenlijk niet voorkomt bij Corona virussen. Dus dat geloofde ik toch al niet :o

Ik ook niet. Omdat het virus muteert en we totaal niet weten hoe het zich gedraagt in een populatie.
Ik vond het wel schokkend om te horen (alhoewel ik over de strategie van het kabinet al zo mijn twijfels had, zie mijn eerdere posts) dat de beslissingen van het kabinet genomen zijn op basis van modelstudies van andere virussen. In de hoop dat dit virus zich ook zo gedraagt.... Dat is nogal een gok met de levens van Nederlandse burgers.
Zou nog anders zijn als parallel daaraan een grootscheeps onderzoek daarnaar zou zijn opgestart. Maar dat is nog niet gebeurd. Dat vind ik echt niet te begrijpen daar er geld genoeg is blijkbaar.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:21

Die opmerking van Van Dissel over 'moedwillig verspreiden'... _O- Het is te gek voor woorden dat hij het moet aanstippen.. maar wel goed dat het gebeurt.. wat dat betreft zijn deze politici een prima vertegenwoordiging van de nederlandse maatschappij :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:22

Ladybird schreef:
Van dissel verwacht niet binnen een jaar dat er een vaccin is. Ik had gehoopt op eind van het jaar

Dat vind ik wel logisch.
Normaliter duurt het minstens 1,5 jaar dat er iets beschikbaar is. Bovendien zijn dat vaak vaccins ontwikkelt naar aanleiding van een aandoening/virus die bekend is.
Nu is de veroorzaker een nieuw virus.
Waarom zou het nu sneller kunnen? Bovendien moet het ook veilig zijn en dus alle testfases doorlopen hebben.

Je wilt immers toch ook niet dat er een vaccin gebruikt wordt wat achteraf grote nadelen heeft en of niet veilig is en tot extra sterfte leidt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:23

Cer schreef:
En nu ook vaak weer.. Een kop als "JONGE MENSEN KRIJGEN HET OOK!!!!!" en dan ergens achter-onderin het artikel dat het slechts een klein percentage betreft die dan ook nog vaak beter worden..

Sterker nog, het lijkt zo te zijn dat jong volwassenen de grote verspreiders zijn volgens de OP1 viroloog die gisteren aan het woord was. Hij haalde niet met zoveel woorden de srategie van het kabinet onderuit maar keek daar erg ongemakkelijk bij. Grootscheeps bevolkingsonderzoek onder ca 10.000 mensen van alle leeftijden is nodig om daar een beeld van te krijgen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:24

tienus63 schreef:
Ladybird schreef:

Dat vind ik wel logisch.
Normaliter duurt het minstens 1,5 jaar dat er iets beschikbaar is. Bovendien zijn dat vaak vaccins ontwikkelt naar aanleiding van een aandoening/virus die bekend is.
Nu is de veroorzaker een nieuw virus.
Waarom zou het nu sneller kunnen? Bovendien moet het ook veilig zijn en dus alle testfases doorlopen hebben.

Je wilt immers toch ook niet dat er een vaccin gebruikt wordt wat achteraf grote nadelen heeft en of niet veilig is en tot extra sterfte leidt.

Ik wist niet dat dta zo lang duurde. Ik heb daar verder ook geen verstand van. Had iets gelezen over eind van het jaar. Daar lag dus mijn hoop op, dus ik schrok van het antwoord zeg maar.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:26

Even terugkomend op die grapjes, ook wij maken hier thuis grapjes over het virus en gooien regelmatig het woord hamsteren in de groep, compleet met het gebaar van de gebarentolk. En dat is niet omdat we het niet serieus nemen, mijn schoonvader ligt immers nog altijd in het ziekenhuis, maar het helpt ook niet om dramatisch te blijven doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:27

Hopen op het TBC vaccin dan. Ik heb om dezelfde reden het Pneumokokkenvaccin gehaald. Blijkbaar gaat bij het vaccineren je lichaam dan al in een afweerstand en dat lijkt gunstig te zijn
Het pneumo vaccin zorgt voor afweer tegen bijkomende (bacteriele complicaties) als gevolg van het longvirus.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:37

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:39

IMANDRA schreef:
Best interessant: Van Dissel geeft ook aan dat de maatregelen niet zijn om groepsimmuniteit te krijgen (wat wel zo geframed wordt door de media) maar juist om tijd te winnen tot er een vaccin komt, want als we moeten wachten op groepsimmuniteit dan gaat het lang duren. Dat pakt weer terug op wat iemand hier in het topic zei dat wachten op groepsimmuniteit niet kan (ben even zijn/haar naam kwijt, die iets met animal Medical oid gestudeerd heeft waarin virologie e.d. aan bod kwam?). De verkregen immuniteit n.a.v. het doormaken van het virus is mooi meegenomen.

Godzijdank dat dit niet van Van Dissel komt. Maar waarom had Rutte het hier dan zo stellig over in zijn TV toespraak?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:40

Klanten die hoesten of niezen komen op voorhand de salon al niet in.
Vandaag best veel afmeldingen gekregen. Vooral van mensen die met oppas zitten

secricible

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:41

Meneer Baudet vindt weer dat de regels niet voor hem gelden. Vermoeiende kerel.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:43

secricible schreef:

Hoe hij ook uit zijn ogen kijkt.. naar mannetje

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:44

secricible schreef:

En tussendoor op zijn aaiphone kijken