Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:34

Klinkt leuk om leraren van lokaal te laten wisselen maar als die dan ook de hele inboedel mee moeten slepen die bij hun vak hoort :=

Ik ga er vanuit dat het hier bij de kleuters hetzelfde zal zijn als toen we de vakantie in gingen.
We krijgen vast nog wel een berichtje volgende week :)

Ik hoop vooral dat er een goede oplossing is om het luchten van de lokalen in de winter vol te houden....vond de deuren voor de vakantie al veel te veel dicht zitten -O-

juval

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:37

ja, dat luchten ben ik ook wel benieuwd naar... kinderen met dikke winterjas in de klas ??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:48

Er zijn zat vakken die niet al te veel zooi nodig hebben. Met de digiborden van tegenwoordig zou meer flexibiliteit mogelijk moeten zijn.
Zeg niet dat het simpel zal zijn. Maar als het lukt wel een betere oplossing dan de leerlingen elke les wisselen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:51

Keet schreef:
Eigenlijk zouden ze de leerlingen gewoon in de klas moeten laten en de leerkrachten zoveel mogelijk laten wisselen. Wordt het stuk rustiger op de gang

Dit deden ze bij ons eerst met de onderbouw maar dat gaat niet met bovenbouw clusters. Bij ons hebben die maar 3 vakken samen. Op havo/vwo soms zelfs nog minder. Bovenbouw is voor de vakantie alleen voor toetsen naar school geweest.
Bij ons is de docent nu zoveel mogelijk in 1 lokaal. Lukt dat niet dan moet de docent 5 minuten eerder vertrekken en de klas blijft dan alleen in de klas. Deuren/ramen zijn open dus bij gedoe (wat wel eens voorkomt op het vmbo ) kan de buurcollega dan ingrijpen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:52

Keet schreef:
Er zijn zat vakken die niet al te veel zooi nodig hebben. Met de digiborden van tegenwoordig zou meer flexibiliteit mogelijk moeten zijn.
Zeg niet dat het simpel zal zijn. Maar als het lukt wel een betere oplossing dan de leerlingen elke les wisselen.

Je kan toch niet 6 verschillende vakken geven met 32 leerlingen in een stamklas op hetzelfde moment?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:49

Keet schreef:

Dat is ook niet het grootste probleem, maar bij mij op de havo zat je met elk vak met andere mensen in een klas omdat niemand hetzelfde vakkenpakket heeft. Dus daarom lijkt het me ook niet mogelijk.

Ik had een stamklas, daar volgde je de 5 verplichte vakken mee en daarnaast nog keuzevakken welke elk met een totaal andere klas mensen was.
Anders moet je verplicht voor bio blijven zitten terwijl je dat niet volgt en je eigenlijk naar economie moet :+

Voor de bruggers kan het misschien, maar dan zit je nog met techniek, biologie, muziek, informatica wat echt in een speciaal lokaal gegeven moet worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:57

Ok. Bij mij had je de eerste 3 jaar met dezelfde leerlingen je lessen. Alleen de 4de had wisselende klassen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:00

Bij ons had je al eerder mensen in een ander traject, sportklas, technische richting, muzikale richting, en sommigen latijn extra of tweetalig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:08

Keet schreef:
Ok. Bij mij had je de eerste 3 jaar met dezelfde leerlingen je lessen. Alleen de 4de had wisselende klassen.

Dat zeg ik dus ook onderbouw kan. (Havo/vwo 1-3 en vmbo 1-2) bij ons heeft 3 vmbo bk al een gekozen pakket. Tl 3 heel een paar vakken gekozen dus wel meer samen.

Om die reden is bij ons bovenbouw alleen op school geweest voor toetsen voor de vakantie. Wij hebben ook alle niveaus klas 1-6.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:09

verootjoo schreef:
Bij ons had je al eerder mensen in een ander traject, sportklas, technische richting, muzikale richting, en sommigen latijn extra of tweetalig.

Hier inderdaad normaal ook. Dat hebben ze nu zoveel mogelijk wel in 1 klas gestopt. Ook een uitdaging al haha.

Mijn bovenbouw klassen zijn wel heel blij met school. Het leert volgens hen fijner. De interactie blijft toch gewoon heel belangrijk. Die is er gewoon nauwelijks via teams. Ja 1 op 1 met de docent misschien maar niet met je medeleerlingen. Even sparren zit er niet in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:29

Onze basisschool is trouwens net nieuw en heeft goede ventilatie.
Ben benieuwd hoe het straks moet met wegbrengen, hoop dat we ze gewoon bij het hek kunnen afleveren, dat werkt voor m’n kind echt beter dan dat gedoe in de klas :o

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:47

Over dat luchten en ventileren...het is genoeg om alles goed open te gooien als er pauze is. Dus eigenlijk moeten klassen zeker 2x hun lokaal verlaten om het lokaal te laten luchten. Gelukkig hebben we veel droge dagen in Nederland ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:51

Ben benieuwd wat er bij ons aan maatregelen uit gaat komen. Wij zitten al jaren met wat ventilatieproblemen. We hebben in ieder lokaal een klein kiepraampje, dat schiet dus ook niet p. Gooi je de deuren open, dan verfrist het natuurlijk ook niet echt want de deuren gaan gewoon naar binnen open.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:58

Sheran schreef:
Ben benieuwd wat er bij ons aan maatregelen uit gaat komen. Wij zitten al jaren met wat ventilatieproblemen. We hebben in ieder lokaal een klein kiepraampje, dat schiet dus ook niet p. Gooi je de deuren open, dan verfrist het natuurlijk ook niet echt want de deuren gaan gewoon naar binnen open.

Wij hadden ook kiepramen Die zijn nu allemaal zo gemaakt dat ze naar de zijkant open kunnen (dat mocht eerst niet... in theorie kan een leerling er nu uitvallen of zo iets .. )
Alle deuren open is hier ook het grotere geheel. Alle deuren zijn open. Ook de buiten deuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:23

Keet schreef:

Maar als leerlingen in clusters zitten dan gaat het al niet op dat alleen docenten wisselen.

Op de school waar ik werk gaat het al niet.

Wat een oplossing kan zijn bij mijn school.

Lessen zijn 50 minuten. De docenten wisselen op 45 minuten van lokaal en zorgen dat ze in het lokaal terecht komen waar ze dat uur les moeten geven. (niet iedereen heeft bij ons een vast lokaal en geeft alle uren van de dag les) Zodra de zoemer gaat op de 50 minuten gaan de leerlingen wisselen.

Dan komen de volwassenen niet met de kinderen in aanraking op de overvolle gangen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:33

PSvanLot schreef:
Keet schreef:

Maar als leerlingen in clusters zitten dan gaat het al niet op dat alleen docenten wisselen.

Op de school waar ik werk gaat het al niet.

Wat een oplossing kan zijn bij mijn school.

Lessen zijn 50 minuten. De docenten wisselen op 45 minuten van lokaal en zorgen dat ze in het lokaal terecht komen waar ze dat uur les moeten geven. (niet iedereen heeft bij ons een vast lokaal en geeft alle uren van de dag les) Zodra de zoemer gaat op de 50 minuten gaan de leerlingen wisselen.

Dan komen de volwassenen niet met de kinderen in aanraking op de overvolle gangen.

Dit is dus precies hoe wij het dus doen. Docenten mogen niet over de volle gang. In nood kan het voorkomen maar dan het liefst met een mondkapje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:37

Mondkapje heeft toch geen zin? Die beschermt alleen tegen het feit dat jij geen aerosolen verspreid, maar niet tegen het niet inademen van deze aerosolen?

Ik heb gelukkig een eigen lokaal en zal heel weinig hoeven te wisselen als het al nodig is.
Woensdag beginnen bij ons de lessen weer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:41

PSvanLot schreef:
Mondkapje heeft toch geen zin? Die beschermt alleen tegen het feit dat jij geen aerosolen verspreid, maar niet tegen het niet inademen van deze aerosolen?

Ik heb gelukkig een eigen lokaal en zal heel weinig hoeven te wisselen als het al nodig is.

Het mondkapje is bij ons eerder als gebaar om afstand te houden en als voorbeeld voor leerlingen. Een ‘zie wij dragen een mondkapje en het is dus alleen maar goed als jullie dat ook doen’ we moeten het gebruik stimuleren maar het is (nog?) geen verplichting.
Of het veel effect heeft weet ik niet. In mijn klassen heb ik nog geen leerlingen van de gang zien komen met een mondkapje op. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat collega’s zich niet door de volle gangen bewegen zoals de regel dus is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:45

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

Het mondkapje is bij ons eerder als gebaar om afstand te houden en als voorbeeld voor leerlingen. Een ‘zie wij dragen een mondkapje en het is dus alleen maar goed als jullie dat ook doen’ we moeten het gebruik stimuleren maar het is (nog?) geen verplichting.
Of het veel effect heeft weet ik niet. In mijn klassen heb ik nog geen leerlingen van de gang zien komen met een mondkapje op.

Mmmm dat vind ik wel een bijzondere manier van iets uitdragen wat niet effectief is. Waarom zou je alle kinderen een mondkapje willen laten dragen als ze er constant met hun handen aan zitten en zij geen 1.5 meter afstand hoeven houden?

Hier is het geen optie om de 1,5 meter tussen volwassenen/kinderen te waarborgen wanneer zij met zijn allen in de gang zijn.

We zullen zien wat we maandag bij de vergadering gaan horen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:47

Tja dat is de discussie die veel scholen voeren natuurlijk. Er zijn natuurlijk al een aantal scholen die de mondkapjes verplichting hebben voor leerlingen in gangen en kantines.
Hier is die afstand houden dus ook niet mogelijk. Dus leerlingen bewegen zich zonder volwassenen door de gang en zijn bij wisselingen 5 minuten alleen in het klaslokaal wanneer de docent verplaatst.

Wat jij zegt kan je dan ook toepassen op het ov natuurlijk en daar zijn mondkapjes wel ‘normaal’
Daar moet onze doelgroep ook een mondkapje op. Daarbij is er natuurlijk veel discussie over de groep 15-18.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:11

Hier in belgie is het vanaf 12 jaar verplicht mondmasker dragen in de klas. Raar maar waar mogen ze af tijdens de speeltijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:24

Met die mondkapjes blijf ik het sowieso een beetje gek vinden dat het beeld geschetst wordt dat wanneer Jantje en Pietje dichtbij elkaar staan en Pietje niest in zijn mondkapje, dat zijn "ziekteverwekkers" dan zogezegd goed in dat mondkapje blijven +:)+

Maar als Jantje naast hem niest dat de ziekteverwekkers van Jantje, die niet eens met kracht op dat stukje stof van Pietje komen in tegenstelling tot de eigen nies, er dan wèl door heen komen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:29

dromertje2 schreef:
Hier in belgie is het vanaf 12 jaar verplicht mondmasker dragen in de klas. Raar maar waar mogen ze af tijdens de speeltijd.

Zo raar vind ik dat niet want bij inspanning (rennen e.d.) is het echt niet gezond voor je om een mondkapje te dragen.

Ik begrijp dat ook niet Pmarena. Het lijkt me logisch dat er met mondkapje minder niesspetters je mond en neus bereiken, en als je zelf niest met mondkapje er minder verspreid wordt dan in het wilde weg niezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:33

En wellicht is speeltijd ook buiten?

Ja precies Verootje, zo zie ik het ook :)

Het kan mooi de snelheid uit de eigen nies halen / dat een flink deel lekker tegen je eigen stofje gekleefd blijft zitten (blegh....) en je zou denken dat eventuele andermans "spetters" dan ook door de buitenkant / filtermateriaal van je eigen kapje tegengehouden worden.

Wèl kan ik me voorstellen dat als andermans ziekteverwekkers op jouw mondkapje terechtkomen, je deze op een gegeven moment toch nog in weet te ademen ofzo doordat je er de hele tijd mee rond loopt.

Maarja...zonder dat kapje hadden ze direct je neus / mond in gegaan denk ik dan weer...als ze op je kapje terecht zijn gekomen hadden ze zonder kapje meteen door gekund immers :=

Maar het zou heel goed kunnen dat ik nog iets over het hoofd zie waardoor het wat begrijpelijker is dat men dat beeld schetst :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:43

verootjoo schreef:
Onze basisschool is trouwens net nieuw en heeft goede ventilatie.
Ben benieuwd hoe het straks moet met wegbrengen, hoop dat we ze gewoon bij het hek kunnen afleveren, dat werkt voor m’n kind echt beter dan dat gedoe in de klas :o

dat bij het hek afzetten vind ik ook fijn. Dat scheelt toch best veel tijd. Mijn kinderen gaan straks naar groep 3 en 4, dus die weten de weg inmiddels wel.

Wat ik wel miste de laatste weken voor de vakantie was het contact met de leerkrachten. Af en toe kwam er bij het naar huis gaan wel eens een op het schoolplein, maar even 1 op 1 gesprekje is dan lastig.

ik ben inmiddels wel lid geworden van de MR op school, dus misschien kan ik wat invloed gaan uitoefenen op hoe het geregeld wordt. Wat mij betreft wordt het continurooster ingevoerd bijvoorbeeld..