Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Independence schreef:Is er iemand die het diploma sociale hygiëne heeft en weet of de eindtermen hetzelfde zijn bij het diploma voor horeca en voor slijterij? Ik kan het nergens vinden
leintje_ schreef:Steeph schreef:Spreek je "loci" uit als "loosie" of "lookie"?
Lookie, tenminste dat is wat ik altijd zeg en wat ik mijn proffen altijd hoor zeggen.
Is ook logisch aangezien het enkelvoud locus (uitgesproken: lokus) is, loci als lookie uitspreken is dan het meest aannemelijk.
oomens schreef:leintje_ schreef:Lookie, tenminste dat is wat ik altijd zeg en wat ik mijn proffen altijd hoor zeggen.
Is ook logisch aangezien het enkelvoud locus (uitgesproken: lokus) is, loci als lookie uitspreken is dan het meest aannemelijk.
Behalve dat in het Nederlands (en Frans) een c voor een i of e wordt uitgesproken als een s. Vergelijk medicus/medici.
leintje_ schreef:Daar heb je een punt. Ik weet niet beter dat loci met een k klank wordt uitgesproken. Het is natuurlijk wel een Latijns woord, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Oprechte vraag overigens, ik heb nooit Latijn gehad.
oomens schreef:leintje_ schreef:Daar heb je een punt. Ik weet niet beter dat loci met een k klank wordt uitgesproken. Het is natuurlijk wel een Latijns woord, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Oprechte vraag overigens, ik heb nooit Latijn gehad.
Dat heeft er zeker mee te maken, maar tegelijkertijd is medicus ook uit het Latijn afkomstig. Om het ingewikkelder te maken, werd in het klassieke Latijn de c eigenlijk in alle gevallen als een k uitgesproken, terwijl het latere Kerklatijn het Italiaans volgde en er vrijwel allemaal ts-klanken van maakte. Zeker in het zuiden van ons land, waar Latijn lange tijd vooral samenhing met de Kerk, werd/wordt die laatste uitspraak veel gehanteerd, terwijl men in het Noorden (deels als tegenreactie?) teruggreep op de klassieke uitspraak.
Terugkomend op de uitspraak van 'loci': die hangt ervan af of je het ziet als een Latijns woord of een Nederlands woord van Latijnse oorsprong, en indien je het als Latijn ziet, welke uitspraakregels je voor het Latijn hanteert.
chantalboes schreef:Independence schreef:Is er iemand die het diploma sociale hygiëne heeft en weet of de eindtermen hetzelfde zijn bij het diploma voor horeca en voor slijterij? Ik kan het nergens vinden
Bij mijn weten is Sociale Hygiëne voor het leven? Maar moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet zeker weet.
Edit: https://hsn-horeca.nl/klassikale-cursus ... ma-geldig/
Voor onbepaalde tijd!
Independence schreef:Ik bedoelde eigenlijk hetgeen wat je moet weten voor het examen. Of dat voor beide varianten hetzelfde is? Ik moet het namelijk halen voor in de slijterij maar in het boek staat heel veel over horeca.
MarJon schreef:Hoe lang moet je wachten voordat je achter een sollicitatie aan gaat bellen? Ik heb vorige week maandag gesolliciteerd voor een vakantiebaantje, beginnen vanaf 1 juli. Is het dan te opdringerig om nu al te bellen?
amber15 schreef:Ik trok net een sprintje om mijn overstap te halen en toen ik in de trein zat, merkt ik dat mijn hart hevig, maar best langzaam klopte. Dat vond ik gek. Toen ik mijn pols voelde, merkte ik dat hij onregelmatig is. Net of hij af en toe een slag overslaat. Een paar keer per minuut.
Inmiddels is hij weer rustig en regelmatig. Kan dit kwaad? Ik ben iemand die zich daar zo voor de nacht wel zorgen om maakt. Ik woon alleen, niet zo'n lekker idee. Op internet lees ik: contact opnemen met de huisarts bij plotselinge onregelmatige hartslag.