Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:00

Is er iemand die het diploma sociale hygiëne heeft en weet of de eindtermen hetzelfde zijn bij het diploma voor horeca en voor slijterij? Ik kan het nergens vinden

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:18

Independence schreef:
Is er iemand die het diploma sociale hygiëne heeft en weet of de eindtermen hetzelfde zijn bij het diploma voor horeca en voor slijterij? Ik kan het nergens vinden

Bij mijn weten is Sociale Hygiëne voor het leven? Maar moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet zeker weet.

Edit: https://hsn-horeca.nl/klassikale-cursus ... ma-geldig/
Voor onbepaalde tijd!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:42

Spreek je "loci" uit als "loosie" of "lookie"? :o?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:05

Steeph schreef:

Ja.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:10

Steeph schreef:

Lookie, tenminste dat is wat ik altijd zeg en wat ik mijn proffen altijd hoor zeggen.
Is ook logisch aangezien het enkelvoud locus (uitgesproken: lokus) is, loci als lookie uitspreken is dan het meest aannemelijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:14

leintje_ schreef:
Steeph schreef:

Lookie, tenminste dat is wat ik altijd zeg en wat ik mijn proffen altijd hoor zeggen.
Is ook logisch aangezien het enkelvoud locus (uitgesproken: lokus) is, loci als lookie uitspreken is dan het meest aannemelijk.

Behalve dat in het Nederlands (en Frans) een c voor een i of e wordt uitgesproken als een s. Vergelijk medicus/medici.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 16:16

Steeph schreef:

vanuit welke taal? Dat maakt namelijk wel wat uit betreft de uitspraak :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:17

Gewoon Nederlands :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:27

oomens schreef:
leintje_ schreef:

Behalve dat in het Nederlands (en Frans) een c voor een i of e wordt uitgesproken als een s. Vergelijk medicus/medici.

Daar heb je een punt. Ik weet niet beter dat loci met een k klank wordt uitgesproken. Het is natuurlijk wel een Latijns woord, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Oprechte vraag overigens, ik heb nooit Latijn gehad.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:36

leintje_ schreef:
Daar heb je een punt. Ik weet niet beter dat loci met een k klank wordt uitgesproken. Het is natuurlijk wel een Latijns woord, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Oprechte vraag overigens, ik heb nooit Latijn gehad.

Dat heeft er zeker mee te maken, maar tegelijkertijd is medicus ook uit het Latijn afkomstig. Om het ingewikkelder te maken, werd in het klassieke Latijn de c eigenlijk in alle gevallen als een k uitgesproken, terwijl het latere Kerklatijn het Italiaans volgde en er vrijwel allemaal ts-klanken van maakte. Zeker in het zuiden van ons land, waar Latijn lange tijd vooral samenhing met de Kerk, werd/wordt die laatste uitspraak veel gehanteerd, terwijl men in het Noorden (deels als tegenreactie?) teruggreep op de klassieke uitspraak.
Terugkomend op de uitspraak van 'loci': die hangt ervan af of je het ziet als een Latijns woord of een Nederlands woord van Latijnse oorsprong, en indien je het als Latijn ziet, welke uitspraakregels je voor het Latijn hanteert.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:07

Hoe lang duurt het gemiddeld tot ziggo je aangevraagde tv pakket activeert?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:49

oomens schreef:
leintje_ schreef:

Dat heeft er zeker mee te maken, maar tegelijkertijd is medicus ook uit het Latijn afkomstig. Om het ingewikkelder te maken, werd in het klassieke Latijn de c eigenlijk in alle gevallen als een k uitgesproken, terwijl het latere Kerklatijn het Italiaans volgde en er vrijwel allemaal ts-klanken van maakte. Zeker in het zuiden van ons land, waar Latijn lange tijd vooral samenhing met de Kerk, werd/wordt die laatste uitspraak veel gehanteerd, terwijl men in het Noorden (deels als tegenreactie?) teruggreep op de klassieke uitspraak.
Terugkomend op de uitspraak van 'loci': die hangt ervan af of je het ziet als een Latijns woord of een Nederlands woord van Latijnse oorsprong, en indien je het als Latijn ziet, welke uitspraakregels je voor het Latijn hanteert.

Ik leer zoveel bij hier. Bedankt voor je uitleg :)

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:10

chantalboes schreef:
Independence schreef:

Bij mijn weten is Sociale Hygiëne voor het leven? Maar moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet zeker weet.

Edit: https://hsn-horeca.nl/klassikale-cursus ... ma-geldig/
Voor onbepaalde tijd!

Ik bedoelde eigenlijk hetgeen wat je moet weten voor het examen. Of dat voor beide varianten hetzelfde is? Ik moet het namelijk halen voor in de slijterij maar in het boek staat heel veel over horeca.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:35

Hoe komt het dat als je verhuist je je water, elektriciteit, verzekeringen etc bij wijze van spreken een dag van te voren kan regelen en dat het meteen ingaat, maar dat er een volle maand zit tussen aanvragen van een internetabonnement en het moment dat je daadwerkelijk internet hebt?
Bij diverse vrienden, met wisselende providers, al gezien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:40

Independence schreef:
Ik bedoelde eigenlijk hetgeen wat je moet weten voor het examen. Of dat voor beide varianten hetzelfde is? Ik moet het namelijk halen voor in de slijterij maar in het boek staat heel veel over horeca.

Is allemaal hetzelfde!
Wij zaten bij de cursus en het examen met heel veel verschillende mensen bij elkaar, horeca, slijterijen, koffieshops en sportkantines.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:49

Aan werkgevers:
Vinden jullie een foto op een CV een waardevolle toevoeging? En wat voor soort foto dan (professioneel, "vrolijk, gezellig")?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:52

Ik vind dat zeker belangrijk.
Ik kijk niet alleen naar kwaliteiten,maar ook naar hoe representatief iemand eruit ziet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:01

Ik heb een halster met een bontje om de neus gekocht.Maar als ik het halster omdoe begint onze ruin te niezen en te proetsen.Zelfs door het proetsen een klein bloedneusje.Halster weer af en niets aan de hand,halster weer om niezen en proetsen en onrustig.Gewoon halster geen probleem.Hoe zou dat komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:27

Ik denk door het bontje.. :)*

Zonder gekheid, dat bontje kan best stofdeeltjes of beestjes bevatten waar hij niet tegen kan. Synthetische bontjes misschien nog wel meer dan echt schaapsbont.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:13

Hoe lang moet je wachten voordat je achter een sollicitatie aan gaat bellen? Ik heb vorige week maandag gesolliciteerd voor een vakantiebaantje, beginnen vanaf 1 juli. Is het dan te opdringerig om nu al te bellen? :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:21

Bij bijna alle banen die ik heb gehad zeiden ze me binnen 2 a 3 weken iets te laten horen. Dus ik zou nog even een weekje wachten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:00

Vanmiddag met een vriendin erover gehad. Als je een pup uit zn nest haalt, zou hij/zij dit altijd dan weten? Dat ie nog broers/zussen heeft? En zal hij/zij deze dan ook echt herkennen als zijnde een familielid?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:33

MarJon schreef:
Hoe lang moet je wachten voordat je achter een sollicitatie aan gaat bellen? Ik heb vorige week maandag gesolliciteerd voor een vakantiebaantje, beginnen vanaf 1 juli. Is het dan te opdringerig om nu al te bellen? :=

2 weken is meestal wel de norm, dan kan je gewoon vriendelijk informeren :) Staat er een sluitingsdatum bij de vacature?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:30

Ik trok net een sprintje om mijn overstap te halen en toen ik in de trein zat, merkt ik dat mijn hart hevig, maar best langzaam klopte. Dat vond ik gek. Toen ik mijn pols voelde, merkte ik dat hij onregelmatig is. Net of hij af en toe een slag overslaat. Een paar keer per minuut.

Inmiddels is hij weer rustig en regelmatig. Kan dit kwaad? Ik ben iemand die zich daar zo voor de nacht wel zorgen om maakt. Ik woon alleen, niet zo'n lekker idee. Op internet lees ik: contact opnemen met de huisarts bij plotselinge onregelmatige hartslag.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:38

amber15 schreef:
Ik trok net een sprintje om mijn overstap te halen en toen ik in de trein zat, merkt ik dat mijn hart hevig, maar best langzaam klopte. Dat vond ik gek. Toen ik mijn pols voelde, merkte ik dat hij onregelmatig is. Net of hij af en toe een slag overslaat. Een paar keer per minuut.

Inmiddels is hij weer rustig en regelmatig. Kan dit kwaad? Ik ben iemand die zich daar zo voor de nacht wel zorgen om maakt. Ik woon alleen, niet zo'n lekker idee. Op internet lees ik: contact opnemen met de huisarts bij plotselinge onregelmatige hartslag.

ik zou dit even in de gaten houden, als je merkt dat dit vaker voorkomt zou ik inderdaad contact opnemen met de huisarts.